Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Jaaa de mix vind ik ook heel belangrijk want ik wil wel dat mijn kinderen een goede band hebben met de opa’s en oma’s! Maar ze leren ook echt veel op de opvang. En ze knutselen daar veel, heb ik thuis echt een hekel aan haha.

2 likes

Mijn kind gaat niet naar de opvang en ik ben heel blij met hoe we het geregeld hebben, maar ze is wel de enige die ik ken die niet gaat en alle ouders die ik spreek zeggen wel dat het een enorme meerwaarde heeft. Dus ik ben dan soms alsnog wel bang dat ze iets mist.

Is kinderopvang belangrijk (geweest) voor de ontwikkeling van je kind?

• Ja, heel belangrijk
  • Een beetje
  • Niet per se, maar wel leuk
  • Nee, eerder noodzakelijk kwaad

0 stemmers

Ik had de luxe dat oma alle dagen oppaste dus nooit opvang gehad. Maar toen mijn kind 2 was ging ze 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal. En dat droeg wel bij aan de ontwikkeling om in een ‘klasje’ te zitten met andere kinderen en juffen en knutselen etc. Is dat een idee voor als je kind 2 is?

7 likes

Hoe oud is je kind? Het enige wat ik aan mijn kind merk is dat hij thuis zichzelf wat beter kan vermaken, verder merk ik weinig veranderingen. Maar hij ziet de neefjes en nichtjes van mijn man ook wel vaak. Hij gaat er meer heen voor de leuk eigenlijk.

1 like

Kdv was een ramp MAAR, ik kies nu wel bewust voor peuterspeelzaal 1 ochtend en 40wkn per jaar. Om wel ook in een groep te leren zijn en in de kring. En deze peuterspeelzaal past goed bij ons kind

1 like

@ZusjevanJoost @50193905 @Fishing mijn kind is nu 2! Ze staat wel op de wachtlijst voor een voorschool, maar ze willen hier eigenlijk echt dat je 16 uur (4x4) afneemt en dat vind ik zo veel. We ondernemen nu zelf veel met haar en bij mijn schoonmoeder leert ze de thuistaal van mijn man etc.

Is één ochtend voor jouw kind gewoon prima @Fishing? En mocht dat gewoon?

1 like

Ja wij hebben 1 ochtend en hij vindt dat nu prima en leuk. Misschien dat we vanaf 3 er tweede ochtend bij doen.

2 likes

Spreekt je man ook zijn taal met haar?

Ik denk dat opvang zelf niet belangrijk is maar vooral (intensief) contact met andere kinderen. Die dynamiek leren is heel belangrijk. Ik merk dat kinderen die vooral met volwassenen omgaan er veel moeite mee hebben om mee te komen met een groepje kinderen.

2 likes

Thanks!! Ik ben gisteravond in bad gegaan met magnesium badzout, daarna de spray en idd na 20min weggehaald en heb van 11 tot 9 geslapen met maar 1 keer wakker worden voor wc :heart_eyes: Volgens mij is de laatste keer dat ik zo goed heb geslapen in mijn 1e trimester haha

12 likes

Ik zie hier op school wel echt verschil tussen kindjes die wel of niet zijn gegaan. En ondanks dat mijn zoon vanaf 4 maanden 2 dagen per week ging, had hij alsnog moeite met overgang naar school (bijna elk kind wel geloof ik). Een meisje uit zijn klas die ongeveer tegelijk is gestart die komt nog steeds niet mee in de klas en zij heeft nooit opvang ofzo gehad. Is natuurlijk een voorbeeld, maar ik ben echt blij met de combinatie van 2 dagen opvang en 1 dag opa en oma.

2 likes

Alleen op dagen dat hij alleen met haar is.

Dat is voor mijn gevoel ook wel de grootste meerwaarde van een opvang (of peuterspeelzaal) ja.

@Theekransje wat voor verschillen zie je dan vooral?

Bij mijn dochter in de klas zitten al ruim een half jaar twee kindjes die nooit naar de opvang zijn geweest (ouders werken 's avonds/in het weekend in de horeca en als influencer, haha) en zij komen ook nog steeds niet mee. Ze hebben veel ongelukjes en huilen iedere dag, moeten soms eerder opgehaald worden en het ene jongetje gaat standaard 4 dagen naar school. Dit hebben de vaders me verteld tijdens een schoolreisje trouwens, ik houd niet van ieder kind bij hoe vaak ze huilen :wink:
Maarja, het is ook veel waard om tijd met je kind door te brengen natuurlijk! Dat wordt ook alleen maar minder als ze ouder worden, denk ik.

2 likes

Net zoals Plum hierboven beschrijft: kindjes die nog niet 4 dagen naar school kunnen (en dan niet ivm vermoeidheid maar gewoon doordat ze niet meekomen), veel huilen en niet weten hoe ze zich in een groep moeten gedragen (wachten op je beurt, delen). Ook een kindje kan niet overblijven dus die gaat als enige naar huis tussen de middag.

1 like

Tot 2 jaar levert het geen specifieke voordelen op blijkt uit onderzoek. Pas vanaf 2 jaar leren kinderen op sociaal gebied van elkaar, dus starten met de peuterspeelzaal is wel een aanrader. Onze kleine gaat ook niet naar de kinderopvang!

13 likes

Mijn vierjarige gaat sinds de zomervakantie naar school en vanwege mijn flexibele werktijden, zwangerschapsverlof en nu bevallingsverlof haal ik hem iedere middag op uit school. Dit is luxe en vond ik ook zeker de eerste maanden heel fijn, maar ik vind het steeds lastiger hoe de middagen in te vullen/te entertainen. Vooral dat laatste omdat we in de weekenden ook vaak niet zoveel invulling hebben en we dus in de weekenden met zo’n beetje alles wel gespeeld hebben, de bekende rondjes gewandeld hebben, boodschapjes, bieb noem maar op, wel gedaan hebben, waardoor de schooldagen dus lastig in te vullen zijn en er veel gevraagd wordt om tv te kijken.

Dus: wat doet jullie kind (4/5 jaar oud) na school?

• Altijd thuis bij ouder(s)
  • BSO (1 dag)
  • BSO (2 dagen of meer)
  • Opa/oma (1 dag)
  • Opa/oma (2 dagen of meer)
  • Sport/zwemles (1 dag)
  • Sport/zwemles (2 dagen of meer)
  • Ander clubje, bijv: muziekles, dansles, scouting etc.

0 stemmers

3 dagen bso, 1 dag thuis met mij, 1 dag thuis met oma.

1 like

Mijn kind was alleen en we hadden ook niemand in onze omgeving met kleintjes dus kdv was echt hartstikke waardevol voor ons
Ik denk dat ie drie dagen ging maar dat ben ik vergeten hoeveel precies

@Victoria Oh man ik voel dit
Bij de ouders van mijn man moesten ze altijd op pad, ook als kind aangaf het wel eens fijn te vinden om lekker te spelen thuis, ze deden gerust vier uitjes in twee dagen
En dan stond er een emmer Lego maar daar was dan geen tijd voor, hij kwam ook altijd helemaal hyper terug van die dagen

2 likes

Momenteel:
1x zwemles / sport, meestal wel 2x afspreken met andere kinderen, 2x thuis met een van ons en dan spelen ze ook veel buiten met andere kinderen, of effe mee boodschappen doen / of iets doen (knutselen of bakken of koken helpen). Maar soms ook lekker thuis met eigen speelgoed spelen of effe gamen oid

1 like

ok lol er wordt niet gezwommen morgen, ben vanochtend bevallen
dank iedereen voor het stemmen!

87 likes

Haha! Goed excuus, gefeliciteerd!

1 like