2 dagen bso. 1 dag opa en oma. En 2 dagen haal ik haar op (wo en do). Op woensdag hebben we zwemles en op donderdag speelt ze tegenwoordig af en toe met een vriendje of we zijn gezellig samen thuis!
Haha wow, gefeliciteerd! ![]()
Hij gaat vanaf mei naar school, en vanaf september wordt het schema denk ik 2 dagen bso, 1 dag oma en 2 dagen ik. 1 middag voetbaltraining en zaterdag wedstrijd ![]()
![]()
. En vanaf januari denk ik zwemles erbij
1 dag opa & oma, 1 dag mijn man en 3 dagen bij mij.
Ik vind die middagen juist altijd voorbij vliegen en kan niet echt wat “doen” met ‘m. Hij is half 3 uit en we eten vaak uiterlijk half 6 al, omdat hij best moe is. Ik heb hem dan ook in de douche/bad gedaan voor het eten.
Hij vindt het na school juist heel fijn om thuis (alleen) te spelen en bij te komen, herken dus niet echt dat ik hem moet vermaken. Ik kijk vaak met weemoed terug op de dagen dat we nog alle tijd hadden en samen op pad gingen. Mis dat echt nu met school.
Vanaf deze week komt er 1 middag ook nog zwemles bij, dus nog minder tijd. Ben benieuwd.
Oja, heb ook nog een baby dus misschien komt het gevoel ook wel daardoor.
Het is bij ons flexibel.
Op woensdag is het bij mij en dan naar zwemles voor beiden.
Dinsdag en donderdag zouden naschoolse opvang kunnen zijn als ik moet werken of als ze zelf vragen om daar nog te spelen/knutselen. Of soms opa en oma (afwisselend mijn ouders of schoonouders, maar net wat uit komt). De oudste gaat dinsdag naar de knutselacademie.
Maandag en vrijdag eigenlijk altijd wel bij mij want maandag heeft de oudste zwemles. Vrijdag is papa op tijd thuis dus meestal haalt die de kinderen dan op als hij geen andere plannen heeft gemaakt.
Wij hebben de luxe dat onze voor- en naschoolse opvang niet gereserveerd hoeft te worden. Ben je onverwacht te laat dan gaan ze er ook altijd automatisch naar toe. Voor school kun je afzetten wanneer je wil vanaf 7:00 geloof ik (ik zet ze soms wel eens om 7.45/8.00 daar af). Enige ‘nadeel’ eraan is dat het begeleider-kind ratio natuurlijk niet helemaal denderend is.
Hoe gaat dat met de kosten dan? Betaal je een vast bedrag of alleen voor de uren dat ze ook echt komen.
Alleen de uren dat ze komen op half uur afgerond geloof ik. Ze hebben een badge en die wordt gescand bij binnenkomst en vertrek.
Wow, dat klinkt ideaal!
Ja is het ook echt! Zeker met mijn onregelmatige uren en een man die veel werkt dus alleen vrijdag soms kan ophalen, maar nooit weg brengen. Moet ik niet om 9.00 beginnen (geen afspraak voor 9.15) dan kan ik ze om 8.15 bij de poort brengen en anders bij de vooropvang om 7.45.
We willen eigenlijk van school wisselen, maar dit is zo’n groot voordeel dat we het dus niet kunnen omdat je overal met reserveren en geen plaatsen en geen flexibiliteit zit. En wil ze ook niet standaard drie dagen in de naopvang terwijl ik iedere week op een verschillende dag maar eens per week tot 17.00 niet kan ophalen.
Ze gaat 2 dagen naar de bso en de overige 3 dagen regelt ze zelf altijd wel een speelafspraak. Ik ben veel te saai haha
Maar niet helemaal denderend? Daar zijn best strenge regels over toch?
x aantal kinderen per leidster? Of is dat alleen bij het kdv en niet meer op een bso.
Geen idee, dit is in Belgie. Dus wellicht anders dan de regels die jij kent.
Ook België, de opvang na school aka “nabewaking” draait volledig op vrijwilligers waarvan de helft amper Nederlands spreekt (wel goed dat die mensen een kans krijgen overigens). Ratio is 1 leidster op 18 kinderen op een goede dag 🫣
En 1 op 25 vanaf de lagere school! (6+)
Hier draait het op 65-75 jarigen, vrouwen op pensioenleeftijd die zich graag nog ergens mee bezig houden. Ondanks de lage bezetting loopt het altijd goed gelukkig!
Whoo, wat een verschil met Nederland, hier gelden op de kinderopvang/BSO de volgende aantallen per pedagogisch medewerker:
En zijn de klassen dan ook zo klein of altijd met 2 leerkrachten? In België is de standaard zo’n 24 kinderen per klas. En bij de kleuters is er dan (altijd/meestal?) nog wel een zorgleerkracht die langsgaat in de verschillende klassen, maar ze staan volgens mij de meerderheid van de tijd alleen voor 24 kleuters. En dan niet pas vanaf 4 jaar maar vanaf 2,5 of 3… het wordt ook wel al lang aangeklaagd dat dat teveel is. Er is ook een groot lerarentekort.
En ook voor de buitenschools opvang is de ratio volwassene-kind wel heel ruim. Ik heb het nooit geteld maar de kinderen (kleuters en lagere school gemengd) spelen hier gewoon vrij op de speelplaats. De eerste keer hield ik wel mijn hart vast toen ik mijn 2,5jarige vrij zag rondlopen tussen al die grotere kinderen op een grote speelplaats, met fietsen, ballen,… Maar uiteindelijk hebben de volwassenen alles wel in het oog en ontfermen die grote kinderen zich ook over de kleintjes, dus in de praktijk verloopt het hier wel heel goed.
Dat overzicht gaat over kinderopvang en BSO, hoe de regels in het onderwijs zijn durf ik niet te zeggen.
Bij de kinderopvang hebben ze vaak 2 of zelfs 3 medewerkers op een groep staan.
Ja dat is hier ook, maar ja die groepen zijn zo groot dat het alsnog 7 of 8 baby’s/peuters zijn per begeleider, wat al veel te veel is. Maar vanaf de kleuterschool wordt het hier dus nog een pak meer.
Wanneer voelden jullie je fysiek weer een beetje jezelf (als in: pijnvrij en niet meer zwanger/vermoeid/hormonaal…) na een miskraam?
- Binnen een paar dagen
- Binnen een paar weken
- Na langere tijd pas
0 stemmers
(Ik ben het helemaal zat om me zo’n hormonale vaatdoek te voelen.)
Ik had afgelopen september met 6 weken een miskraam. Het was dus nog heel pril. Ik voelde meteen en voornamelijk aan mijn borsten dat de zwangerschap voorbij was. Het bloeden heeft zo’n week geduurd. Verder heb ik niet zo veel last gehad van andere klachten. Ik was ook 4 weken na die miskraam alweer ongesteld. Ik denk dat de duur van de klachten ook wel zal afhangen van de duur van de zwangerschap.
Ik ken ook iemand die later in het eerste trimester een miskraam heeft gehad en bij haar heeft het zo’n 3 maanden geduurd voordat het hcg hormoon uit haar lichaam was.
In ieder geval was het wel een hele k*tte ervaring, vooral omdat we al een jaar probeerden zwanger te worden.
Heel veel sterkte als je nu nog midden in het (verwerkings)proces zit. Hoop dat je je gauw weer fit voelt!