Wij hebben ook 1 kind. En ik heb lang getwijfeld over een tweede. Bij ons was de keuze voor ons kind al een lang traject van eerst twijfel en later bleek dat het niet vanzelf ging en is het via de laatste iui poging gelukt.
Toen ik nog vol in de hormonen zat wilde ik graag nog een tweede. Vooral in het eerste babyjaar, terwijl ik dat ook als heel zwaar heb gevoeld. Dat was dus echt een hormonaal gevoelsding. Later ben ik meer rationeel gaan denken en ik vind een kind en alles wat erbij komt kijken best zwaar. Ik had een geweldige zwangerschap en dat zou ik zo weer doen. Maar de bevalling was erg zwaar en het herstel ook. Daarbij borstvoeding en een kind dat niet doorsliep (heel logisch maar wel zwaar), dat wil ik niet nog een keer denk ik.
Ik ben zelf enig kind en mis soms wel een broer of zus, dat zijn toch de mensen die je het langst kent en ook in zorgen om je ouders lijkt me dat heel fijn. Ik heb hierin heel veel steun van mijn vriend en vrienden en vriendinnen, ook een vriendin die ik al bijna mân hele leven heb, maar het voelt soms toch eenzaam. Daar heb ik veel gesprekken met mijn vriend over gevoerd, die wel broers en zussen heeft. Hij snapte mijn gevoel, maar gaf ook aan dat het niet gezegd is dat je een goede band hebt. En dat is natuurlijk waar.
Uiteindelijk hebben we eerst nog twee jaar zonder anticonceptie gekeken wat er gebeurde. Dus een kindje was welkom, maar we wisten dat de kans erg klein was. Inmiddels hebben we besloten het niet meer te willen. Ik vind mezelf te oud en ik wil geen bevalling meer. Ook zijn we heel gelukkig met zijn drieën en mis ik geen tweede kind. Ik ben nu blij dat er geen luiers en gebroken nachten meer zijn. We hebben veel meer tijd voor onszelf en een kind waarmee je prima kunt communiceren. Die tijd voor mezelf vind ik heel waardevol, ik kan me niet voorstellen hoe ik zou functioneren met drie kinderen bijvoorbeeld. Ik vind dit soms al heftig om de hele tijd aan te staan. Dat ligt ook aan mij hoor, ik heb adhd en dat speelt waarschijnlijk ook mee.
Ook met logeren bij familie en op vakanties vind ik 1 kind veel makkelijker.
Soms overvalt me het nog weleens en kan ik wel ârouwenâ dat er geen tweede is, maar rationeel voelt het goed zoals het is.