Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Wanneer is jullie dreumes overgegaan naar 1 dutje overdag?

Mijn zoontje is nu 13 maanden oud en ik merk sinds 2 weken dat hij ‘s morgens rond half 6/6 uur vaak al wakker is. Overdag slaapt hij nu nog 1 uur in de ochtend en 1,5 uur (of iets langer) in de middag. Duurt soms even totdat hij in slaap valt maar over het algemeen slaapt hij wel na 15 min.

Nu is dus de laatste tijd vaak wat huiligerig bij het wakker worden uit z’n dutjes. Thuis moet ik hem vaak wakker maken en soms slaapt hij zo vast dat het niet eens lukt. En dus dat
vroegere wakker worden in de ochtend ineens. Het rommelt een beetje voor m’n gevoel.
Vanochtend is naar de opvang geweest en daar heeft hij voor het eerst z’n dutje overgeslagen in de ochtend. Hij sliep daar al slechter de laatste 2 weken ook. Hij was wel moe maar ook nog heel vrolijk en blij toen ik hem ophaalde. Had ook gewoon prima gegeten en alles; dus eigenlijk geen verschil met ochtenddutje wél doen.

Benieuwd naar jullie ervaringen! Zal ook vast wel weer een kwestie van uitproberen zijn :laughing:

1 like

Ik vond een speendoekje met naam en gepersonaliseerde boekjes met namen van de 2 kinderen hele leuke cadeaus! Bijtspeelgoed en grootste deel badspeelgoed voor kleintjes had ik allemaal weg gedaan dus komt ook van pas, bestek met naam, letterbeker van rice voor beide kinderen, grapat vogeltol, ik vind elk kind eigen toilettas handig, leuke xxl hydrofiel, iets voor het kamertje

2 likes

Ik weet het niet meer op de dag af, maar wel ongeveer bij 1 jaar oud! In het begin moesten we onze dochter wel een beetje ‘op’ houden tot het dutje maar het wende al snel. Inderdaad proberen zou ik zeggen. Overigens is ze nu 2,5 en 9 van de 10 keer moeten we haar 's middags wakker maken en soms vindt ze dat niet zo leuk.:sweat_smile: Dus wellicht is dat niet zo verbonden aan de dutjes zelf!

3 likes

Loopfiets idd! Mijn dochter zat met 13 maanden al op de Trybike.
Microstep
Stoepkrijt
Zandbak met zandspeelgoed
Duplo
Voorleesboeken
Puzzels
Speeltent voor binnen
Houten ijsjes
Connetix
Watertafel
Verf

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen!+

mijn kind is ook 13 maanden maar die doet het heel anders haha. die heeft tot nu toe altijd maar korte dutjes gedaan overdag (meestal 2 x een half uur, 1,5u was echt een uitzondering). maar nu begint hij net weer wat langer te slapen overdag, nu gaat hij meestal 3 kwartier tot een uur slapen 's morgens en 's middags ook. Maar hij valt nog wel redelijk snel in slaap dus ik denk dat hij dan nog wel genoeg slaap heeft.
en hij is standaard rond 6u wakker, dat zijn we wel gewend.

3 likes

Ik heb zelf Aquaplay op de lijst gezet, ziet er heel leuk uit

Rond de 1 jaar, dus ongeveer ook deze periode! Was even rekken in de ochtenden maar was hij snel aan gewend.

1 like

Ons kind van net 1 jaar kan echt nog niet zonder ochtenddutje. Hij is vaak rond 6/half 7 wakker, gaat er rond 9u dan weer in. Slaapt dan 1,5/2 uur. En ‘s middags rond 13:30u weer naar bed voor 1,5/2 uur. En dan rond half 7/7 uur weer naar bed voor de nacht. Bij m’n dochter was dit hetzelfde, op een gegeven moment met 15/16 maanden naar een kort ochtenddutje van 45 min en pas met ruim 1,5 jaar naar 1. Zij sliep tot 3 jaar ook nog 2/2,5 uur zonder dat het ‘s avonds of ‘s nachts voor problem zorgde. Dus denk relatief veel slaap nodig.

Maar wat je zegt, ieder kind is anders. En als ik t zo vergelijk, hebben wij slaapkoppen (overdag dan, tussen 19-7 zeker nog wel 2-3 x eruit voor de jongste en water/melk nodig om verder te slapen, zo heeft iedereen z’n ‘problemen’ haha).

Ik heb m trouwens ook heel lang zo lang/veel laten slapen als ie wilde, ik denk dan dat ie het nodig heeft. Maar ga ‘m vanaf nu wel wekken om 11u en 1530, anders komt z’n ritme wel wat in de war

3 likes

Heeft ie de slaapregressie al gehad? Mijn kind sliep rond die leeftijd ook ineens een stuk slechter maar doet inmiddels weer steady 2 dutjes van 1-1,5u en hij is bijna 1,5 jaar.

De opvang gaat nu wel over op 1 dutje omdat hij daar vaak weigert te slapen, maar thuis wil ik nog even 2 dutjes aanhouden. Dan wordt zijn eerste dutje steeds wat later en 2e dutje steeds korter totdat hij geleidelijk over gaat op 1 dutje want dat redt hij thuis nog niet.

1 like

Hier met ong 14/15 maanden, het begon met 1 dutje op de opvang omdat ze in de ochtend daar niet meer wilde slapen en toen thuis ook vrij snel overgegaan. Was ook advies van het cb, om de dagen op die manier voorspelbaarder te maken, omdat ze bijna elke dag doordeweeks ergens anders is (thuis, opvang, beide opa’s en oma’s). En ja het is een paar weken beetje zoeken en rekken soms, helemaal als ze dan bijv. maar 45 min sliep en om 13:30 uur al wakker was haha.

1 like

Met 2 jaar pas haha. Op de opvang wel iets eerder. Maar hij had echt nodig. Hij is ook een vroege vogel dus snel alweer moe. Alleen op een gegeven moment als het ochtend dutje te lang was, dan sliep hij ‘s middags niet meer. Dus ik ben toen actief gaan rekken.

1 like

Hier met 15 maanden ook nog. Soms denk ik aan overgaan op 1 dutje (want praktischer), maar op opvangdagen, waar hij sinds 1 jaar mee moet in het ritme van 1 dutje, heeft hij het echt megapittig 's avonds. Hij slaapt nu 's ochtends nog een uur (dan maak ik hem zelf wakker) en 's middags ook wel 1,5 uur. Ik verwacht rond 18 maanden over te gaan naar 1 dutje.

Hier 's ochtends de laatste dagen ook heel vroeg wakker, maar niet omdat hij minder behoefte heeft aan slaap. Hij slaapt dan overdag gewoon uren extra. Maar wel fijn zo voor de zomertijd. :sweat_smile:

Bij de eerste was het bij ons zo anders, die sliep echt minimaal overdag. Dan had ik dit gesprek echt megafrustrerend gevonden.

4 likes

Bij ons rond de 13/14 maanden! Eerst sliep hij van 09:30 - 10:30 en van 13:00 - 15:00 ongeveer. Toen het ochtend dutje eraf ging hebben we middagslaapje wel vervroegd naar 12:00/12:30 en sliep hij meestal 2,5 uur.

Volgens mij hebben we in de overgang ook nog een korte periode 20/30 min laten slapen in de ochtend maar vond dat zo’n gedoe :sweat_smile:

1 like

Rond 18 maanden. Hier helpt voldoende slapen juist heel goed tegen vroeg wakker worden en was de spreiding van de slaap belangrijker dan het aantal keer slapen op een dag. Ik hield daarvoor wakkertijden aan en liet haar altijd zo lang slapen als ze zelf wilde. Bij 17 maanden begon het te rommelen, de 18 maanden heeft ze denk ik alleen gered omdat we toen een maand in het buitenland waren en ze s ochtends in de buggy sliep want toen we terugkwamen was het snel klaar.

2 likes

Ik keek altijd naar vermoeidheidssignalen bij onze dochter. Denk dat ze rond de 14 maanden was dat ze steeds vaker pas richting lunchtijd ging slapen en dan ook echt 2 uur sliep waardoor er 's middags eigenlijk weinig tijd over bleef voor nog een dutje. Dus wij zijn niet echt ‘overgegaan’ ofzo.

Mijn kinderen hebben tot 2 jaar 2x per dag een dutje gedaan. Het verschilt dus echt per kind, in vergelijking met hierboven.

Ze hebben beiden wel gehad dat ze af en toe vroeger wakker waren en dan gingen we ook schuiven met dutjes, maar daar werden ze heel chagrijnig van. Mijn oudste bleef trouwens stug een middagdutje volhouden tot na haar 4e, en mijn jongste (2j3mnd) slaapt nu gerust 3-3.5 uur overdag.

1 like

Onze bergkabouter is nu 13 maanden en heeft er echt nog twee nodig.
Ze slaapt altijd max een uurtje thuis per dutje, bij de opvang doet ze wel langere dutjes maar doet ze er ook nog twee.
Max 4 uur achter elkaar wakker is voor haar en ons wel fijn.
Maar op een of andere manier is ze standaard moe tussen 10/11 en vanaf 14 uur.
Maakt niet uit of ze heeft uitgeslapen tot 8.30 rond 10 begint ze al te gapen en doen :rofl:
Kind houdt vast aan haar standaard tijden

1 like

Hoe laat gaan jullie kinderen van 2 á 3 jaar naar bed in de avond?

Ons kind moet echt nog een middagdutje doen (doen nu max 1,5 uur). Voorheen ging hij dan om 19:00 naar bed en lag wel rond 19:30 te slapen.

De laatste tijd slaapt hij steeds later. Denk dat hij uiteindelijk 20:15-20:30 wel in slaap valt uiterlijk.

Nu staan we voor het dilemma om het middagdutje te stoppen, waarvan we dus eigenlijk het idee hebben dat hij het nog wel nodig heeft. Want hij slaapt dan echt binnen 1 minuut. Maar misschien kunnen we zijn bedtijd ook verlaten naar 19:30/20:00.

Wat zijn jullie ervaringen?

Welk boek zou je het meest aanraden als kraamcadeau?

• Van wie zijn deze billen?
  • Een boek van Dikkie Dik met flapjes, bijv Dikkie dik op de boerderij
  • Anders, namelijk;

0 stemmers

2 likes

Misschien middagdutje nog korter maken en/of eerder op de dag doen? Mijn ervaring is wel dat als ze savonds steeds later gaan slapen vooral ik geen zin meer heb in dat middagdutje als het dan in de avond veel gedoe wordt.