Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Dit, en dan hetzelfde als wanneer je misselijk bent maar dan niet misselijk haha maar echt dat je het zo op voelt komen.

1 like

hahah ik zit in hetzelfde stadium momenteel. Wat ik met name onthouden heb van de zwangerschapscursus is dat het van boven begint, nu voel ik vaker soort van menstruatiekrampen onderin en ik dacht eerst ‘oh dan begint het’ maar niet dus.

1 like

Nou ik vind het voelen alsof de onderkant van je lijf weg wil van de bovenkant van je lijf. En zo vreselijk pijnlijk dat doorpraten niet meer mogelijk is.
Kon er alleen maar van schreeuwen en hopen dat het snel klaar is. Is mij dan ook nooit gelukt te bevallen zonder ruggenprik.

Ik vond het eigenlijk te vergelijken met menstruatie krampen (maar dan wel een stuk pijnlijker).

8 likes

Ja x100 ofzo.

1 like

Ja eens. En inderdaad zoals hierboven wordt gezegd, met een heel duidelijke opbouw. Tijdens de wee kun je je niet voorstellen dat je een paar minuten later niets meer voelt en vice versa

3 likes

Ik heb ooit gehoord dat als je twijfelt of het een wee is, het er waarschijnlijk geen is :sweat_smile:

4 likes

Als ik zo lees over weeën dan denk ik echt: hoe moet ik dat ooit kunnen met mijn lage pijn grens :smiling_face_with_tear: (in verwachting van mijn 1e)

2 likes

Pijnstilling is top, haha

Beste moment van mn bevalling (naast geboorte enzo
) was het moment dat de morfinepomp aangesloten was, haha.

4 likes

Hahaha ja toen de ruggenprik begon te werken was echt het mooiste moment uit mn leven :joy:

9 likes

Geloof me, ik ben echt een zeikerd met pijn maar je moet wel. Waar ik me aan vasthield, was focussen op doorademen en dat zo’n wee weer voorbij gaat.

3 likes

Misschien kun je eens wat opzoeken over hypnobirthing.
Ik heb alle weeën op ademhalingsoefeningen gedaan. 4 seconden in, 8 seconden uit. Dan heb je iets om op te focussen en het ontspant je lichaam waardoor je alle juiste stofjes aan blijft maken. Het hielp mij ook heel erg om te begrijpen waar de pijn voor was (ontsluiting) en hoe alle hormonen samenwerken in een bevalling in een soort doorlopende lus.
Maar dat moet je ding zijn en dan moet je ook geen weeënstorm oid hebben.
Je kunt meer dan je denkt. En anders zijn er verschillende opties voor pijnbestrijding, dus daar kun je je ook goed op inlezen.

10 likes

De app Freya vond ik hiervoor echt fantastisch. Die telde dan mee en hield precies bij hoelang de wee duurde en hoeveel tijd er tussen zat. Ik zat helemaal in mijn eigen bubbel met oortjes in.

4 likes

Dit vind ik echt een hele goede beschrijving. Bij mij moest ik toen de weeën begonnen wel direct twee uur lang overgeven, dus het voelde ook een beetje als hoe een exorcisme eruit zag (zou het zo nog een paar keer doen hoor).

1 like

Ja die heeft mij er ook doorheen gesleept. Vond de affirmaties ook heel fijn.

2 likes

Deze app heeft mij ook door de bevalling gesleept. Bij de eerste bevalling had ik een weeenstorm en was ik niet echt goed ‘voorbereid’. Maar ademen heeft me echt goed geholpen tijdens de tweede bevalling!

1 like

Ik sta zeker open voor pijnstilling tijdens mijn bevalling maar ik hoor ook veel verhalen dat het niet gegeven (kan) worden. En dat verloskundigen de pijnstilling niet actief mogen aanbieden. Ik ben ook een beetje huiverig dat ik het helemaal ‘op karakter’ moet gaan doen tegen wil en dank. Ik bereid me dan ook voor op alle scenario’s, of is dit overdreven?

Altijd goed om je op verschillende situaties voor te bereiden! Vergeet niet dat als de bevalling natuurlijk op gang komt (misschien ook bij bepaalde vormen van inleiding? Weet niet hoe het daar ik zit), je lichaam ook helpt door allerlei “stofjes” af te geven. Je raakt daardoor veel sneller in je eigen wereldje bijvoorbeld, je hoofd is dan echt niet helemaal “nuchter”.

3 likes

Misschien is de tens wat voor je om te proberen?

2 likes

Ik zou in ieder geval in je bevalplan schrijven dat je positief tegenover pijnstilling staat en dat je graag wilt dat de zorgverleners hierin meedenken (of iets in die trant?)

2 likes