Ik heb een tens apparaat gehuurd via Elle Tens, hoorde daar van anderen wel goede verhalen over
Het kan gebeuren. Ik wilde zo laat mogelijk pijnstilling en herkende dus mijn weeĂ«n niet zo goed (of toch de voortgang) en vroeg dus pas pijnstilling toen ik al op 8 cm zat. Dat kreeg ik niet meer omdat ik âte laatâ was. Ik had wel al een infuus omdat ik ingeleid werd dus mij lijkt dat ze best snel iets hadden kunnen geven maar ja wie ben ik? Ik heb dus op eigen kracht verder gedaan en dat was niet lekker maar ik vond het best te doen.
Bij de tweede (natuurlijke bevalling, geen inleiding) herkende ik het punt van 8 cm omdat ik toen ook dacht shit pijnstilling zou nu fijn zijn, maar doordat ik ook wist dat ik er bijna was heb ik er niet meer om gevraagd.
Ik ben ook misschien onterecht overtuigd dat geen pijnstilling ervoor heeft gezorgd dat ik beter en bewuster kon persen en oprekken waardoor ik niet gescheurd ben.
Dit kan ik me heel goed voorstellen! Ik had namelijk een pompje en die ging uit vlak voor de persfase waarvoor ik helemaal niet goed doorhad wat ik moest doen. Het heeft echt even geduurd tot ik snapte hoe ik goed moest persen.
Tenzij het medisch niet (meer) mogelijk is zou je toch moeten kunnen kiezen voor pijnstilling, in het ziekenhuis. Je op alle scenarios voorbereiden is sowieso goed, maar ik neem aan dat je niet bang hoeft te zijn dat je het niet âmagâ van de verloskundige (wat ik een beetje tussen de regels door lees).
Als jij het wil en het kan medisch gezien ook dan ben je niet overgeleverd aan de goodwill van de verloskundige zeg maar.
Bij mn eerste had ik al de hele middag en nacht intense weeën, niet geslapen, en nog maar op 2/3 cm. Toen zei ik dat ik naar het ziekenhuis wilde, en toen zei de verloskundige wat ik daar dan dacht te doen dat anders was dan thuis. Nou een ruggenprik?! Die opmerking zal me altijd bij blijven, kom op zeg
Ik had ook een pompje maar kon juist heel goed voelen hoe ik moest persen. Bij mij speelde vooral de houding mee. Op mijn rug lukte persen niet, op mijn zij wel. Denk dat het zo verschillend is per persoon; kunt het toch niet voorspellen.
@Lady_Mary , hier ook veel baat gehad bij de ademhaling (Freya app idd) en de Tens. Ook qua voorbereiding vaak de âijsklontjesâ oefening gedaan. Maar ook het morfine pompje vond ik top ![]()
Waarom zulke wollige taal? Je kunt toch gewoon zeggen dat je pijnstilling wil tijdens de bevalling? Dat heb ik gedaan en toen ik aankwam in het ziekenhuis heb ik direct om een ruggenprik gevraagd en die zat er gelukkig 45 minuten later in.
Ik voelde wel alles, maar mân hoofd zat echt nog vol watten. Dus dus hoofd en lijf werkte gewoon nog niet helemaal samen, moest echt even op de wereld komen weer haha!
O ja haha dat herken ik wel inderdaad! Ik weet nog dat ik na (of was het tijdens, echt zoân blur die hele bevalling) de bevalling na de wc wilde en zelf wel vond dat ik alleen kon lopen. Maar ze vonden me toch nog een beetje raar uit mijn ogen kijken ![]()
![]()
Iets wat mij tijdens de ontsluitingsfase goed heeft geholpen, is een gewone (haar)kam. Ik klemde de kam in mijn hand tijdens een wee. Ik las op internet dat dit positieve effecten zou moeten hebben. Ik was wat sceptisch, maar bij elke wee moest ik de kam hebben en had ik het idee dat het hielp.
Oh ja dit! Helemaal vergeten maar heeft mij idd ook goed geholpen.
Ja echt een aanrader! Ik ben bevallen met de TENS tot ontsluiting en de kam en bevalbad tijdens persfase!
Ja je hebt eigenlijk gelijk. Als je het al zeker weet kun je het er maar beter zo duidelijk mogelijk inzetten.
Mijn verloskundigenpraktijk destijds was wel een beetje âwolligeâ praktijk. Hoewel ik superblij met ze was, had ik ergens wel een beetje angst dat wanneer ik toch pijnstilling zou willen, ze me er vanaf zouden willen praten (âLaten we eerst nog wat hypnobirting technieken proberenâ).
Maar uiteindelijk had ik twee geplande keizersnedes ![]()
Dit is alleen weer minder handig voor de mensen met een hoge pijngrens. Ik heb tot aan de persfase gedacht dat we nog niet echt begonnen waren omdat ik dacht dat het nog wel erger zou worden đ«
Ik ook, vandaar de TENS tot de persfase ![]()
Ja dit had ik ook. Herkende de weeen niet want dacht idd dat het zoo pijnlijk moest zijn dat je direct weet van dit is een wee. Beide keren vond ik het rond de 8/9 cm pas pijnlijk worden. Mocht er ooit een derde komen (hoogstwaarschijnlijk niet) dan zou ik de weeen een derde keer wel (eindelijk) herkennen denk ik ![]()
Maar om te antwoorden op de vraag hoe het voelt: in het begin heel lichte krampen, niet noemenswaardig. Vanaf 8/9 cm vond ik het heftige menstruatiekrampen. Maar nog steeds wel te doen. Persfase vond ik het heftigst denk ik.
Ik vond het ook niet pijnlijk. Heb tot 9 cm alleen maar slap zitten ouwehoeren met mijn partner en verloskundige maar ik wist wel meteen dit zijn weeen ze komt. ![]()
Ik vond de actieve fase wel heftig hoor pfoee, de pijn vond ik zelf niet voelen als menstruatiekrampen. Echt alsof alles van binnenuit (rug/baarmoeder) keihard wordt samengeknepen
De ontsluiting vorderde bijna 24 uur later ook niet ivm ongunstige ligging vd baby en ik mocht geen pijnstilling omdat het medisch werd. En dat terwijl mijn pijngrens echt wel hoog ligt hahah dit was echt geen pretje
Ja ik vond de weeën ook intens. Was helemaal in mijn eigen bubbel. Maar ook zo raar dat je dan liggend bijna in slaap valt (weeën werden ook stuk minder), dus moest echt actief staan en bewegen.
Maar ik had voor mijn zwangerschappen ook nooit erge menstruatiekramp. Heel lichtjes de eerste dag. Dus was ook niks gewend.
Je kan in je bevalplan opnemen dat je pijnstilling wil en dat je zsm wil worden ingestuurd zodat je niet âte laat bentâ voor een ruggeprik. Ik heb dit besproken en dat kan gewoon, mits er plek is in het ziekenhuis. Mijn verloskundige stuurde in vanaf 2 cm als je dat zelf graag wilt. Ze gaan er alleen niet vanuit omdat blijkbaar veruit de meeste mensen zo lang mogelijk thuis blijven, maar als je gewoon duidelijk bent over wat je wil maken ze er in mijn ervaring geen enkel punt van.
Ik herken dit helemaal niet bij mijn verloskundige praktijk, daar vragen ze actief naar of en welke pijnstilling ik eventueel zou willen & voel ik 0 oordeel daarover maar juist goede uitleg en betrokkenheid.