Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Naar aanleiding van dit filmpje van Lubach:

Vind je van jezelf dat je te veel op je telefoon zit in het bijzijn van je kind(eren)?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En als je dan op je telefoon zit, wat doe je dan meestal:

• Social media
  • Emails lezen
  • Appen
  • Marktplaats/vinted/online shoppen
  • Iets anders, namelijk…

0 stemmers

Zou je minder op je telefoon willen zitten in het bijzijn van je kinderen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Nee, want ik heb m’n zoon gezegd dat hij alleen op de iPad mag als ik ook op m’n telefoon zit :joy:. En als wijze kleuter is hij daar heel alert op. Dus af en toe hebben we even een schermkwartiertje, maar verder doe ik zoveel mogelijk offline in zijn bijzijn.

16 likes

Niet perse iets als meeste. Momenteel vooral een verbouwing managen via app/mail/bouwmaat/ikea etc. Soms ook bij piek perioden werk mail.

1 like

Ik heb wel overal ja op geantwoord maar ik vind het niet zo erg als hoe die kinderen het in het filmpje benoemen. Misschien ben ik ook wel blind voor mijn eigen gedrag hoor, maar als zij iets vragen kijk ik altijd op, ik kijk ze recht aan en mijn telefoon gaat nooit ā€˜voor’ hun. Telefoon wordt ook niet gebruikt tijdens het eten, tenzij mijn zoontje weer een onmogelijke vraag stelt die we moeten opzoeken. Het is meer voor de loze ontspannen momentjes tussendoor, mijn kinderen kunnen zich heel goed vermaken en soms pak ik dan een boek, soms iets creatiefs (haken of breien of borduren) en soms mijn telefoon. Maar eigenlijk wil ik die telefoon ook zelf gewoon niet meer als optie, want ik vind het zonde van mijn tijd.

5 likes

Ik heb ook ā€˜ja’ gezegd, maar denk/hoop ook dat het niet zo erg is als de kinderen in het filmpje. En sinds een paar maanden heb ik ook altijd een puzzelboek of gewoon boek in de vensterbank liggen, om te pakken in plaats van een telefoon. Vind het wel een nare gewoonte dat ik mijn telefoon ook vaak pak als ik bijvoorbeeld op een bankje in de speeltuin naar mijn kinderen zit te kijken.

2 likes

Ik probeer wel tegen m’n kinderen te zeggen wĆ”t ik doe. Bijvoorbeeld: mama gaat even een berichtje naar de buurvrouw sturen of ik voor haar ook paastakken mee zal nemen
Of
Ik ga even opzoeken of de speeltuin morgen ook open is, dan kunnen we morgen wel daarheen

En als ik het niet kan uitleggen heeft het vaak geen nut. Ik zou ook eigenlijk wel gewoon kunnen ā€œzijnā€. Zonder altijd maar iets van vermaak te moeten hebben. Lijkt me ook goed voor m’n hersenen.

Eigenlijk haat ik telefoons maar ben er zelf ook verslaafd aan

18 likes

Meestal om dingen op te zoeken en tuurlijk stuur ik ook wel appjes enzo waar ie bij is maar we kunnen allemaal gelukkig nog goed zonder

Beetje aanvulling of verwondering of noem het maar, mijn kind is 16 en we zijn dol op pretparken. Hij neemt zijn mobiel niet eens mee en ik heb m in de zak voor het geval we zijn vader moeten berichten. Maar echt zoveel mensen die door zo’n rij schuifelen met hun ogen gericht op dat schermpje, je hele ervaring is dan toch anders (waar wij lopen is er in de rij ook altijd genoeg te zien)

1 like

Ja dit probeer ik ook te doen en dan dus ook te signaleren als ik hem zinloos pak met hen erbij. M’n telefoon is ook nooit belangrijker en ik reageer altijd, maar zoals veel mensen wil ik echt minder op dat ding kijken (en zeker met de kinderen erbij).

Vond ik wel, ook met de ā€œtrucjesā€ die hier genoemd worden zoals altijd zeggen wat je doet als je hem pakt en ik had ook al andere dingen om mezelf bezig te houden in loze momenten.

Een maand geleden heb ik dat ding weggedaan en weer een oudje in gebruik genomen. Helemaal top! In eerste plaats deed ik dat voor mezelf, ik merkte echt mentale overbelasting en dat neemt nu duidelijk af. En daardoor merk ik ook dat ik meer ruimte heb voor m’n kind. Die ā€œoverbelastingā€ door telefoon en social media ontstond niet in de tijd dat ik met haar was, maar juist in mijn alleentijd die ik veel doorbracht op m’n telefoon en daardoor mijn hoofd te weinig rust gaf. En nu ik tevreden zonder smartphone ben merk ik ook dat het toch ook meer stoorde in het samenzijn met m’n kind dan ik doorhad, met van die kleine dingen als even een appje lezen of een foto maken of iets opzoeken. Dat kan nu allemaal niet meer waardoor het voelt alsof ik meer op haar niveau leef ofzo, ipv toch steeds half in de online wereld blijf hangen. En heel eerlijk niet altijd van alles op de hoogte (kunnen) zijn is ook voor mezelf echt wel lekker, hoor.

Dus ja, voor wie twijfelt zou ik zeggen, probeer het eens een maand zonder. Om te ontdekken of je dat fijner vindt en je je zonder ook prima redt.

11 likes

Mag ik vragen hoe je dat doet met:
Tweestapsverificatie zoals DigiD en bank app? Zelfs voor mail heb ik al tweestaps nodig
En moet je nooit dingen laten scannen of Google maps gebruiken?
Ik wil ook wel zonder maar durf het niet

Lijkt me fijn als het gewoon niet bestond

3 likes

Alles van je smartphone gooien behalve die apps, in een la leggen met de lader erbij en alleen aanzetten als je de app nodig hebt?

Toevallig gisteravond gesprek met mijn man gehad dat we vinden dat we allebei echt teveel op onze telefoon zitten. Terwijl 99% van wat je erop doet nergens op slaat. Ik denk inderdaad dat de enige oplossing is om het hele ding weg te doen. Heb een tijdje Instagram verwijderd maar dan ga ik uren scrollen op de NOS app of dit forum. Wel lastig want het is ook je manier om in contact en op de hoogte te blijven, maar het is gewoon niet te filteren en je belandt zo snel in doelloos scrollen. Lastig thema wel want ik wil eigenlijk echt een ander voorbeeld aan m’n kind geven maar waarom is het zo moeilijk?:weary:

2 likes

Ja, zoals @Tumtum zegt doen veel mensen het en ik heb zelf de noodzakelijke apps op de iPad gezet. Ik ben ook van sociale media af, behalve dit forum en YouTube omdat ik dat tot nu toe nog wel een meerwaarde vind geven.

Buitenshuis heb je die regeldingen dan dus niet bij je. Daarom moet ik voor vertrek beter nadenken wat ik nodig heb, even m’n saldo checken als ik de stad in ga etc. Dat kost me nu nog wat moeite, maar wordt vast vanzelf nieuw automatisme. Routes zoek ik dus ook vooraf op en die schrijf/teken ik uit in een notitieboekje of ik maak een foto, want mijn oude telefoon heeft wel een hele slechte camera. Codes voor pakketje afhalen kan je vaak ook opschrijven, ik heb ook wel gelezen dat mensen QR codes uitprinten. Dat soort omwegen zijn er voor veel praktische dingen wel te vinden.

Het kostte mij denk ik een week voordat ik helemaal goed over was, was echt wel even wat uitzoekwerk en wennen hoor! Maar dat die regeldingen wat meer gedoe zijn weegt voor mij wel op tegen wat het me oplevert. Ik voelde me een beetje bezwaard dat ik voor anderen ook minder gemakkelijk bereikbaar zou worden, maar eigenlijk reageerde bijna iedereen positief en dat ze het zelf ook wel zouden willen maar het gevoel hebben dat het niet kan. Erg eigenlijk, hĆØ.

9 likes

ik zou vooral niet zonder muziekapp en googlemaps kunnen :smiling_face_with_tear:
Herken wat @tumtum zegt, heb geen echte social media meer behalve linkedin (kijk ik niet zo vaak), maar zit dan vaak op het forum, of last.fm, vinted #zucht.

1 like

Een contrast boekje, ideaal ook voor tummy time

2 likes

Ik ben aan het kijken wat ik met het partijtje van m’n dochter wil doen. Ze is in de zomer jarig en wij wonen in een appartement dus de voorkeur heeft een feestje buiten de deur.

Nu kwam ik een kinderboerderij tegen waar je een feestje kan vieren. Ik wil de kinderen dan meenemen daar naartoe. Is het raar als ik vraag of de ouders ze daar ophalen? Het is vanaf school 10 minuten rijden met de auto.
Of zouden jullie ook alle kinderen weer thuis brengen?

• Thuis brengen
  • Laten ophalen

0 stemmers

3 likes

Bij al die feestjes in Monkeytown etc is het ook zo dat je je kind daar afzet en ophaalt. Vindt niemand gek. Ik zou er meer moeite mee hebben wanneer mijn kind in andermans auto zonder fatsoenlijke autostoel oid vervoerd wordt.

7 likes

Ik heb mijn kind laatst moeten afzetten in een binnenspeeltuin op 50 minuten rijden vanaf onze woonplaats. Terwijl er echt meerdere binnenspeeltuinen in en rond onze woonplaats zijn. 10 minuten zou ik dus echt prima vinden, inderdaad liever dat dan dat ze mogelijk vervoerd worden in een verkeerde autostoel etc

Over verjaardagsfeestjes gesproken:

Naar de bioscoop (korte film van 45 minuten) met 7 kleuters van 5/6 jaar:

• Kan best!
  • Is het slechtste idee ooit

0 stemmers

1 like

Als je rekening houdt met: popcorn die omvalt, de ā€˜ik moet plassen’ uitspraken en beweeglijke kinderen die half uit hun stoel glijden moet het wel lukkenšŸ˜†

Mijn dochter ging na de bios naar een game/arcade hal (omdat het in hetzelfde gebouw is en ze nog even tijd hadden) en dat vonden ze leuker dan de film
.

2 likes

Haha ik zou dat heel gezellig vinden en ik neem aan dat de film ook voor die doelgroep is dus er lopen meer druktemakers

1 like

Ik wil graag een sieraad (ketting of ring) met de geboortestenen van onze kinderen. Liefst in het zilver of witgoud. Iemand goede ervaringen met een bepaald merk of site?