Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Oh ja dan zie ik ook meteen een kindje voor me met een (chocolade)melksnor en een snotneus die dan met van die vieze vettige vingertjes van dat slierterige haar uit dr gezichtje haalt. :joy:

2 likes

Mijn dochter wilde blauwe plukjes door haar haren. Toen zijn we naar de Kinki Kapper gegaan en nu loopt ze al meer dan een jaar met blauwe plukken door haar haar :laughing: Maar het wordt wel steeds lichter dus nu is het babyblauw.

*Foto was onherkenbaar maar toch maar weggehaald. Iedereen snapt wel wat blauw haar is haha

5 likes

Hij mag echt wel wat met zn haar maar er is wel een grens. Dat doet die maar lekker vanaf ze 18de. Tot die tijd bepaal ik en laat ik je niet voor lul lopen

1 like

Als ik bovenstaande posts lees waarin mensen schrijven dat er verschillen in regels en opvoedingsstijl zijn tussen bij de opa’s en oma’s of thuis, ben ik wel benieuwd wat voor verschillen dat zijn (voorbeelden?).
Ik merk zelf namelijk ook verschillen en vind dat soms best moeilijk, maar vraag me af of ik me dan aanstel en wat voor verschillen jullie wel/niet overkomelijk vinden.

Mijn ouders willen zelf niet oppassen maar we verschillen ook best veel qua opvoeding. Een concreet voorbeeld van afgelopen tijd is dat mijn dochter van bijna 4 erg huilt als ze haar zin niet krijgt. Mijn ouders gaan op dat moment erg doordrammen dat ze zich niet moet aanstellen, moet stoppen met huilen en hebben haar wel eens uitgelachen. Mijn man en ik laten haar dan juist even huilen (dat mag) en proberen dan uit te leggen waarom het niet kan/mag.

Of je iets wel/niet overkomelijk vindt mag je echt zelf bepalen. Vriendinnen van mij doen het niet omdat ze zelf geen goede band met hun schoonouders hebben, ja dat is gewoon je goed recht.

Bij ons is het zo dat zij heel veel dingen vies vinden, zoals buitenspelen, kinderboerderijen, speeltuinen, borstvoeding oa. Ze vinden een naar zwitsal ruikend schoon kind voor de tablet zetten toch ‘veel leuker voor die kleintjes’. Daarnaast roken ze (dat vind ik dan weer vies) en hebben ze een slecht opgevoede hond. Die laatste twee dingen zijn voor mij de dealbrekers om mijn kind daar (straks want hij is pas 6 weken haha) niet structureel te brengen. Ze vinden overigens ook dat babies gewoon moeten doen wat anderen willen want het zijn babies en die hebben niets te willen. Ik denk daar anders over. Mijn man en ik staan daar hetzelfde in dus was een makkelijke keuze.

3 likes

Er zijn grenzen maar we hebben laatste bijv roze/paars/rode plukken in haar haren gemaakt en dat stond super leuk en zij vond het fantastisch. Met crĂȘpe papier gedaan overigens.

1 like

Wat leuk! Ik had zelf een geblondeerde pluk en dan had je van die flesjes met een kleurtje dat je er uit kon wassen (dat bestaat vast nog wel maar ik was 19 ofzo) Mijn eigen kind mag dat allemaal maar die wil niks haha
@chachaloco Oeh mooie kleur!

3 likes

Dankjewel! Het stond ook echt supermooi, want ze heeft bruin haar en bruine ogen, haha was echt cool.

2 likes

Het is zeker niet onveilig, en maak me daar absoluut geen zorgen over. Het is alleen wel zo dat ik mijn kinderen gemakkelijker aan m’n schoonmoeder zou meegeven voor een dag weg dan m’n moeder. Die is gewoon zelfverzekerder in haar doen en laten, dus ik neem de fratsen die ik liever niet zie op de koop toe :clown_face:

Maar onzeker / voorzichtig alsin;

• als dingen spannend zijn voor mijn kinderen, brengt ze zeker geen rust. Ze vindt het zelf namelijk 100x zo spannend en maakt daar dus een heel ding van.

• Vind dat baby veel aandacht nodig heeft (want klein / kwetsbaar) en krijgt daardoor een mega opstandige peuter erbij die aandacht gaat opeisen (waar ze dan zelf last van heeft).

• Ze is heel zorgzaam en ook voorzichtig qua omgang, lekker veel geduld en legt 100x uit waarom dingen zo zijn etc en dingen moeten. Mijn peuter is haar nog wel de baas, dus dan denk ik; hoe veel controle heb je over m buiten.

• mijn baby slaapt daar bijv.beneden want ze durft m de trap niet op te tillen (en ik heb dat dan ook liever niet, want dan denk ik: jij bent zo bezig met niet vallen dat dat juist gebeurt) l

Ik beperk haar overigens niet, want ze zou t welzijn en veiligheid van mijn kinderen voorop zetten. Ze kiest er ook zelf voor om veel dingen niet te doen (die m’n schoonmoeder wel doet). Maar het is wel de reden dat onze oudste naar m’n schoonmoeder ging toen ik ging bevallen en niet naar mijn moeder.

2 likes

Oooh ik begrijp het denk ik, het wordt dan een soort zenuwentoestand en daar is niemand mee geholpen uiteindelijk
En als je bang bent dat je peuter oversteekt voor een auto langs omdat je moeder niet ‘streng’ durft te zijn zit je zelf ook niet lekker op je werk natuurlijk

Dankje voor je uitgebreide antwoord :hugs:

Mijn schoonouders want ik herinner me mn eigen opvoeding nog haha, alles zeer macrobiotisch en beetje hippie achtig. Nu zijn mijn ouders daar vrijer in maar laatst durfde mijn moeder mijn kind haast geen eten te geven want het was niet biologisch :roll_eyes: kind eet ook standaard veel te weinig bij mijn ouders maar helaas wonen mijn schoonouders heel ver weg

1 like

Hahah gelukkig vind ze het zelf erger dan ik, dus doet ze ook niks met de kinderen wat ze niet vertrouwt. Dus ik hoef me wat dat betreft geen zorgen te maken. :blush:

1 like

Om de week 1 hele dag passen mijn schoonouders bij ons op (07:45-23:30), omdat we dan 's avonds beide hobby hebben ook. Ze hadden gedacht het best pittig te vinden maar ze vinden het erg leuk en hebben dus ook een goede band met hun kleindochter. :heart:

4 likes

Ik lees trouwens veel van de goede band. Maar mijn dochter heeft ook een heel goede band met de oma die dus niet oppast. Terwijl de band tussen mijn man en zijn moeder niet goed is, ze niet mobiel is dus altijd in een scootmobiel zit of op de bank zit en ze haar ook niet overlaat met cadeaus om de affectie te kopen. Mijn man spreekt ongeveer 1 x per maand met haar en onze dochter af en dat vindt m’n dochter superleuk. Ze is nu 3, dus het kan wel nog veranderen. Meestal gaan ze naar de bibliotheek, het hema cafĂ©, de kinderboerderij of gewoon bij ons thuis.

15 likes

Hier ook met alle opa’s en oma’s een goede band, terwijl er geen een oppast op een vast moment en ze ze ook maar eens in de 6-8 weken ziet. We videobellen wel elke week. Ze begint regelmatig uit zichzelf over opa en oma, maakt knutselwerkjes voor ze en is helemaal zichzelf zodra we daar zijn of zij hier. Ben daar heel blij om want vind het soms voor haar wel jammer dat we wat verder weg wonen.

3 likes

@Taken ?

Ah niks aan de hand, alleen een dikke duim

2 likes

Wanneer sliep jouw baby in de nacht (grotendeels) op zijn/haar eigen kamer?

• Meteen
  • Na 1 maand
  • Na 2 maanden
  • Na 3 maanden
  • Na 4 maanden
  • Na 5 maanden
  • Na 6 maanden
  • Na 7 maanden
  • Na 8 maanden
  • Na 9 maanden
  • Na 10 maanden
  • Na 11 maanden