Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ja dit @Tokyo ! Mijn kindje kon in de eerste dagen (weken uiteindelijk :sweat_smile:) niet goed drinken maar had wel echt clustergedrag waar we dus niet zoveel mee konden. Ik wikkelde haar in een dekentje zodat ze geen last had van haar wapperarmen (dit kan de kraamzorg je laten zien. Ze sliep verder niet ingebakerd) en dan veel bij je, op een yogabal zitten wiegen, sus geluiden maken (ik zou achteraf gezien gewoon gelijk white noise hebben gekocht want inmiddels kan ik elk huishoudelijk apparaat imiteren). En afwisselen met je partner om het beter vol te houden. Echt even allebei in een andere ruimte, eventueel oordoppen in en als je partner met hem bezig is zelf rust zoeken.

En gefeliciteerd đŸ©” Hopelijk gaat het verder goed met jullie!

2 likes

Ik deed baby altijd in draagdoek/zak en dan ging ik stofzuigen en schoonmaken. Lekker bij je, bewegen, en dan ook nog de herrie van de stofzuiger (wat praktisch white noise is voor (mijn) baby) + je hoort het gehuil zelf ook niet zo door de stofzuiger
 win-win!

Huis is nooit meer zo schoon geweest als in die babytijd haha

3 likes

Ja, het is echt ontzettend heftig en hartverscheurend. Maar achteraf weet ik nu dat je kindje vasthouden en troosten en er voor het te zijn het belangrijkste is wat je kan doen. Ookal kun je het niet oplossen, je kunt er wel zijn. Dus je doet het goed en het gaat écht over.

7 likes

Dank jullie wel, echt super lief! De bevalling is zelf ook super heftig en afteraf gezien ook traumatisch geweest met 52uur lang weeën in mijn benen en dan maar 3cm ontsluiting inclusief hulp van medicatie. Vervolgens beide onze hartslagen veel te hoog en spoedkeizersnede wegens een noodsituatie bij hem. Ik geef overigens flesvoeding wat het wel echt makkelijker maakt in dit geval. Ben blij dat ik een man heb om te helpen anders was ik helemaal gek geworden haha

5 likes

Wat een pittige start. Hopelijk gaat inmiddels alles goed met je kindje.
Ik herken heel erg dat je je dan echt wanhopig voelt en het idee hebt dat je faalt. Maar dit is echt echt niet zo :heart: Het enige wat je kan doen is nabijheid geven en er voor hem zijn. Het is zo’n dooddoener en ik vind het achteraf echt bizar dat ik dit nu zelf typ, maar het gaat Ă©cht voorbij en daarna kun je je bijna niet meer voorstellen dat het zo heftig was. Daar heb je nu alleen vrij weinig aan.:sweat_smile: Hou vol, neem hulp aan, en probeer ook echt momentjes voor jezelf te pakken want het is niet niks wat je hebt meegemaakt.

3 likes

Nog een tip wat mij hielp: zet iets aan om jezelf te reguleren. In mijn geval was dat muziek die ik kon meezingen. Of een serie die je ondertussen kunt kijken. Dat hielp mijn stress te laten zakken en daarmee ook de baby!

3 likes

Wat een pittige start!

Wij hebben ook fles gegeven vanaf het begin en onze baby was toen vaak rond 19:00 onrustig. We zijn toen in de kraamweek al sab simplex gaan gebruiken en dat deed echt wonderen. Nooit meer een onrustige baby gehad.

2 likes

Bedankt iedereen voor de bemoedigende woorden en ergens ook fijn om te weten dat wij niet de enige zijn en dit dus normaal is!

3 likes

Koop voor jezelf ook maar een doos tissues, ik heb echt vaak met hem mee zitten janken puur uit onmacht (en vermoeidheid en hormonen, die spelen ook mee), maar het enige wat je kunt doen is je er aan overgeven, geborgenheid geven en er gewoon zijn voor je kindje. Wat bij ons soms hielp was van die bewegingen met zijn beentjes voor krampjes, maar ook niet altijd. Ik vond een schommelstoel heel fijn omdat je dan zelf nog een beetje kunt chillen ipv continu heen er weer hobbelen in je armen. Het is een fase en die lijkt nu echt eindeloos en er komt geen einde aan maar over een paar weken (klinkt echt heeeeel lang, maar voor je t weet is je kindje alweer een half jaar dus time flies echt) en dan kun je weer rustig ademhalen ‘s avonds. En als het niet gaat, voornamelijk voor jou ook ivm de traumatische bevalling; bel je VK/huisarts en zoek (en vooral accepteer) hulp! :heart:

5 likes

Wel interessant dat 26% hier denkt dat hun kinderen een ontwikkelingsvoorsprong heeft, terwijl in het ‘echte leven’ uiteindelijk maar 2% van de bevolking hoogbegaafd is.

Ik heb met mijn dreumes/peuter ook wel eens gedacht ‘Sjeetje, hij is echt behoorlijk intelligent’. Vooral ook toen hij met 20 maanden puzzles van 40 stukjes maakte. Maar dat was uiteindelijk ook gewoon een fase waar hij in zat. Hij heeft in de winter een poosje extreem veel gepuzzeld en toen kwam de lente, gingen we vaker naar buiten en was zijn interesse voor het puzzelen weer weg. Zeer waarschijnlijk kan hij straks met 5/6 jaar net zo goed puzzelen als alle andere kinderen van zijn leeftijd.

Daarin zie ik denk ik echt die sprongsgewijze ontwikkeling terug.

Verder kan hij behoorlijk goed praten, maar om nu te zeggen dat hij over het algemeen op verschillende vlakken een voorsprong heeft, dat zou ik nu echt niet kunnen zeggen.

Ben nu ook welk benieuwd op basis van welke punten/criteria ouders zelf denken dat hun kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft.

19 likes

Denk ook dat niet iedereen meteen denkt goh mijn kind is hoogbegaafd, maar als je, bijvoorbeeld, leest dat de kinderen gemiddeld met 18 maanden lopen en jouw kind liep met 12 maanden, dat je dat kan zien als een ontwikkelingsvoorsprong.

3 likes

Ja, maar dan is het ook weer interessant om te weten of zo’n ontwikkelingsvoorsprong op één criterium gebaseerd wordt ( zoals in jouw voorbeeld), of dat er met meerdere criteria rekening moet worden gehouden.

Mijn zoontje liep bijvoorbeeld relatief laat, maar daardoor kon hij dus (gedwongen) beter stilzitten en zich concentreren op dingen die je goed zittend kan doen. We hebben daardoor altijd vroeg veel boekjes met hem kunnen lezen waardoor ook zijn spraakontwikkeling heel vlot verliep. Ook blokjes stapelen ging zittend heel goed, wat dan ook relatief snel goed lukte.

Heb vrienden van wie de kindjes vroeg konden lopen, maar die wilden dan ook veel minder graag stil zitten - boekjes voorlezen was dan ook veel moeilijker en kwam pas later op gang.

Heeft een kind dan dus een ‘algemene’ ontwikkelingsvoorsprong omdat het een paar dingen goed kan?

Of moet een kind op alle mogelijke ontwikkelingsgebieden een voorsprong hebben om van een ontwikkelingsvoorsprong te kunnen spreken?

4 likes

Na een pittige bevalling zou je - mocht je dat nog niet gedaan hebben - ook altijd nog een check up door een osteopaat kunnen overwegen, vooral voor spanning / onrust in het lijfje.

3 likes

Denk wel dat het enerzijds ook vertekend beeld geeft omdat het forum ook best een bubbel is - oa tav opleidingsniveau - en geen weerspiegeling van de algehele bevolkingsgroep gezien intelligentie (en daarnaast mogelijkheid tot stimulatie, milieu) voor een groot deel erfelijk belast is. Zie op mijn werk veel zelfde type ouders met hb/slimme kinderen/kinderen met voorsprong.

11 likes

Ik zou het vooral niet zo serieus nemen eigenlijk.

9 likes

Moet wel zeggen dat ik over het algemeen de ontwikkeling van kinderen heel interessant ben gaan vinden sinds ik er zelf zo met mijn neus boven op zit met een peuter van drie.

Voordat ik kinderen had, stond ik bij zulke dingen natuurlijk ĂŒberhaupt niet stil.

Het is dus vooral dat ik het een heel leuk thema vind om over te hebben, maar kan het ook weer makkelijk los laten hoor! :wink:

6 likes

Er is geen vaste definitie voor zover ik weet, dus verschillende mensen zullen er wel verschillende dingen onder scharen. Maar als het gaat om signalering, dan wordt er wel gekeken naar of er sprake is van een voorsprong op meerdere gebieden over een langere periode volgens mij.

Ik heb dus een aantal collega’s die steeds klagen dat alle ouders hun kinderen tegenwoordig zo uitzonderlijk slim vinden, maar dat herken ik zelf niet zo. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een ouder daarover kwam vertellen als een kind niet ook daadwerkelijk iets extra’s nodig had.

4 likes

Maar een ontwikkelingsvoorsprong is niet hetzelfde als hoogbegaafd zijn. En een cognitieve voorsprong is ook niet meteen hoogbegaafdheid.

Een hulpvraag van ouders over een cognitieve ontwikkelingsvoorsprong dient in mijn ogen net zo serieus genomen te worden als de hulpvraag van ouders met een cognitieve ontwikkelingsachterstand (Ăłf die van een super gemiddelde leerling die wĂ©l ergens tegenaan loopt). Maar er ligt nog steeds een enorm stigma op het hierover hebben, waardoor ouders het ook verzwijgen (tot het onhoudbaar wordt). Op veel scholen worden deze kindjes gewoon nog neergezet, met als ze boffen een plusboekje, om dat verder zonder instructies of begeleiding uit te moeten zoeken. Want “ze zijn toch slim genoeg”. Maar óók zij hebben begeleiding nodig en het is niet bepaald een fantastisch sprookje om er als ouder of kind mee te moeten dealen.

(Het onderwijs gaat er al wel beter mee om dan destijds in mijn basisschool tijd, maar het is soms echt nog een kwestie van de juiste persoon treffen helaas.)

15 likes

Een noise cancelling koptelefoon kan ook helpen om het vol te houden zonder zelf in te storten. De huiluurtjes zijn ‘s avonds natuurlijk extra zwaar. Een ander merk speentje zou je nog kunnen proberen. Wat hier goed hielp was witte ruis. We hebben het numsy apparaat de eerste maanden veel gebruikt maar je kunt het op youtube of spotify ook vinden.

1 like

Toch niet stofzuigen en schoonmaken 5 dagen na een bevalling met keizersnee?
Is meer iets voor later lijkt me.

8 likes