Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ik werk ook in het onderwijs en heb nee gestemd. Dat heeft vooral te maken met mijn baan. Ik geef geen tekortvak en heb nu een vaste aanstelling. In dat geval zou ik met een actieve kinderwens toch blijven zitten en kijken of er een mogelijkheid is om andere (leukere?) taken te doen. Ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, maar als ik uit mijn huidige baan stap zit ik de komende jaren continu in de flexibele schil (zoals ik zei, geen tekortvak en een krimpregio). Die stress zou ik zwanger/in een jong gezin absoluut niet willen.

Dat gezegd hebbende… met een tekortvak zou ik de stap wel aandurven. Sommige vakdocenten zijn zo schaars, dan loop je absoluut geen risico.

5 likes

Absoluut geen risico als docent in een tekortvak vind ik een beetje te kort door de bocht. Je moet gewoon nog steeds goed presteren en een goede beoordeling krijgen. Zo gaan er bij ons twee docenten Nederlands uit omdat de leiding niet tevreden is over hun lessen etc.

Maar er zijn in tegenstelling tot andere vakken wel meer vacatures voor tekortvakken dus de kans dat je op een andere school weer aan de slag kan is wel groot.

1 like

Dat laatste bedoel ik inderdaad. Nederlands is inderdaad zo schaars… hier worden er trouwens in de omgeving echt super snel vaste aanstellingen aangeboden voor Nederlands. Alsof scholen tegen elkaar opbieden voor personeel. Best bizar en het zorgt ook wel voor scheve gezichten…

Absoluut geen risico is inderdaad wat te kort door de bocht. De kans dat je snel weer wat op een andere school vindt is dan natuurlijk wel aanzienlijk groter.

Wat fijn zeg! Dan is het een ander verhaal idd.

@Hedwig ik werk in het basisonderwijs en waar ik woon is sowieso altijd wel werk te vinden, maar of het dan een fijne plek gaat worden is een andere vraag. Aan de andere kant, erger dan nu kan vermoedelijk haast niet :melting_face: dus ik ben opzich niet heel bang om zonder werk te komen te zitten. Meer om een slechte start te maken.

1 like

Dacht eerst ‘ja’, maar ik heb in beide zwangerschappen constant migraines gehad. Dat wil ik een nieuwe werkgever niet aandoen :sweat_smile:

Maar in theorie vind ik dat dat normaal gesproken prima kan!

2 likes

Als je de tijd die je doorbrengt met je kind(eren) beschouwt. Is die tijd gemiddeld gezien dan overwegend meer fijn/leuk/gezellig dan vervelend/moeilijk/frustrerend? Of andersom.

• Meer fijn/leuk/gezellig
  • Meer vervelend/frustrerend/moeilijk
  • Neutraal
  • Weet ik niet

0 stemmers

3 likes

Het is meer fijn en leuk, maar die frustrerende momenten zijn wel slopend. En sochtends en savonds zijn echt veel momenten zo dus op een werkdag is t alleen maar verliezen :sweat_smile:

6 likes

Ik vind moeder zijn overwegend leuk en de fijne en gezellige momenten wegen echt zwaarder. Maar er zijn ook veel dagen met misschien één kort, leuk moment en heel veel tantrums en gedoe. Dus zou niet echt zeggen dat de tijd die we samen doorbrengen overwegend leuk is op het moment (en zeker niet op opvangdagen).

Wat @kusjessoldaat zegt herken ik wel.

4 likes

Ja, ik herken wat jullie beide zeggen ook. Ik hoop hier wat herkenning te vinden. Vind het moeilijk om over na te denken, maar ik hoop nog op het moment dat het ouderschap gaat voelen als een mooie/fijne rol. Mijn kind is 3.

1 like

Na het krijgen van kind(eren) ben ik:

• Meer gaan werken
  • Evenveel blijven werken
  • Minder gaan werken
  • Gestopt met werken
  • Anders,

0 stemmers

Is mijn partner:

• Meer gaan werken
  • Evenveel blijven werken
  • Minder gaan werken
  • Gestopt met werken
  • Anders,
  • Nvt

0 stemmers

Ik: had altijd 32u+voltijd opleiding. Toen mn studie klaar was heb ik er niet meer uur bijgenomen dus je zou kunnen zeggen minder hah. En tijdelijk met OSV 1 dag minder.
En andere sector, waardoor ik geen weekenden en avonden meer werk en alle schoolvakanties vrij ben.

Mijn man: op papier nog steeds 40u. Maar zet elke week vakantie uren in (& overuren die ze door piket diensten krijgen) om 1 dag thuis te zijn. Na het eerste jaar 70% betaald OSV.
Dus op papier zelfde gebleven

2 likes

Minder maar met ouderschapsverlof, dus m’n contractomvang is ongewijzigd. Als het ooit op is dan maar eens kijken…

Ik ben van 36 naar 32 gegaan en mijn toenmalige partner is naar 4x9 gegaan, zo waren we beiden 1 dag thuis met onze dochter.

1 like

Anders namelijk eerst minder gaan werken, (na geboorte van de oudste 1 dag minder en na geboorte van de jongste nog een dag minder) toen weer een dag meer, en met ingang van over 3 weken weer een dag meer. Dan werk ik weer 4 dagen, wat ik voordat ik kinderen kreeg ook deed. De jongste is dan een jaar, en buiten dat ik het geld gewoon nodig heb merk ik ook dat ik echt wel behoefte heb aan iets meer tijd waarin ik iets anders doe dan voor mijn kinderen zorgen, zeker nu ik het dag en nacht alleen doe als ze bij me zijn.

3 likes

Ik heb getwijfeld over minder werken, maar ik moet dezelfde hoeveelheid werk blijven doen, maar dan in minder uur. Dus ga ik niet doen.

Mn man is wel minder gaan werken, minder uur en een dag minder. Dus werken we allebei 4 dagen, dus hebben allebei een dag met onze dochter. Voor nu is het goed, maar zou stiekem wel 3 dagen willen werken.

3 likes

Ja dat hoor ik wel vaker van andere ouders met een kantoorbaan inderdaad. En mijn vriend had dat ook wel toen hij 1 dag betaal osv opnam. Lijkt mij wel heel lastig.

Ik twijfel soms zo erg. Ik ben van 38 uur naar 29 gegaan. Dus best een stap terug, financieel gezien. En ik vind de tijd met mijn kind fijn maar merk ook dat ik toch op mijn vrije dagen mij veel bezig hou met het huishouden, boodschapje doen etc. Maargoed met het werk wat ik nu doe zie ik meer werken echt niet zitten icm met het gezinsleven.

Maar als je meer gaat werken dan ben je op je vrije dagen toch alsnog bezig met huishouden enz? Of zou je dan van het extra geld dat je ze verdienen een schoonmaker oid nemen?

1 like

Ik ben van een halftijdse naar een voltijdse gegaan, veranderd van werk ook.
Maar ik heb nu veel meer verlof en kan haar meer ophalen op school.
Mijn halftijdse was in een buitenschoolse opvang en moest ik werken als zij thuis was en was ik thuis als zij in de crèche of op school is.

1 like

Ja! Dan zou ik inderdaad wel een schoonmaker willen. Maarja alsnog heb je een oneindige wasmand en veel troep met een kind. Dus het voelt ook wel weer fijn hoor om daar nu ook wat meer tijd voor te hebben.

Maar komt ook wel door mijn huidige baan. Ook door ben ik bezig met opruimen/schoonmaken/was draaien. Ik ben wel opzoek naar iets anders maar twijfel dan om voor 24-28 uur te gaan of 32. Omdat dan 32 uur werken icm gezinsleven misschien dan anders voelt dan hoe het voor mij nu voelt (als een blur)

1 like

Nu weer fijn, leuk en gezellig, maar 2-3 maand terug vooral frustrerend. Een paar weken lang elke dag tantrums in avond en ochtendspits, dus vond er ff niks aan. Gelukkig was het een fase en is het nu weer beter

1 like