Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ik werk in het onderwijs dus ben sowieso 4.5/5 van de 6 weken vrij. Mijn man neemt dan meestal nog 3 weken vrij waarin we op vakantie gaan.
Maar dit jaar verhuizing / verbouwing dus kijken last minute of we ook echt weg gaan of niet.

Wij hebben verder geen BSO/KDV (momenteel helemaal niet maar anders niet in de vakanties). De laatste week en de eerste dagen van de zomervakantie, als ik wel moet werken, is ofwel mijn man vrij met (onbetaald of betaald) OSV, of we proberen voor de oudste 2 van de 4 bijv logeren te regelen en thuiswerken met die andere 2 haha

Ik werk 28 uur waarvan al 2 keer 9. Ik twijfel of ik nog 1 keer 8 ga werken en 2 uur vakantie opneem voor 3 weken. Of die 2 uur doe terwijl m’n kind tv kijkt ofzo. Nadeel is natuurlijk met 2 uur vrij nemen per week dat er niks in je werklast verandert. Maar tegelijk voel ik me te verantwoordelijk om die 2 uur niet te maken gedurende 3 weken.

Edit: dan kan ik dus 2 hele dagen doen, m’n man doet 1 hele dag en m’n ouders doen er ook 2. Ons probleem betreft dus sowieso al slechts een halve dag.
M’n ouders gaan wel ook nog een week weg, maar dan vangen m’n zus en haar schoonouders en ik het samen op zegmaar.

1 like

Ja hier ook 2,5 dus nog niet echt kampjes enzo. Wow slim om dat te vragen aan de crèche. Hier sowieso enorm plaatstekort. En hier is ook opvang op school mogelijk het grootste gedeelte van de zomer, echt een geluk.

Omdat ze nog maar net gestart is op school en zo klein vind ik het wat vroeg om daar veel gebruik van te maken, dus mijn partner neemt 1 maand ouderschapsverlof. Ik weet nog niet hoeveel ik in dezelfde maand ga nemen, zeker 2 weken om samen weg te gaan. Maar ik neig misschien naar meer met onbetaald verlof, omdat het me toch zo’n unieke tijd lijkt om zoveel samen te zijn als gezin. De rest gaan we proberen verdelen met de grootouders en dan toch wat opvang op school indien nodig.

Echt een puzzel om die 2 maanden te overbruggen maar ik kijk er wel naar uit.

Bij ons verandert er niet zoveel in de vakantie, dus dat scheelt een hoop stress.
Ik ben altijd al op maandag vrij, ze hebben 2 dagen opvang (loopt in vakantie gewoon door), op woensdag werk ik de ene week en de andere week mijn man.
Enige regelpunt is de donderdag, dan werk ik tot begin middag en mijn man begint juist begin middag, dan gaan ze mee naar zijn werk en haal ik ze daar op. Werkt top!

Mijn man en ik zijn samen 3 weken vrij, maar de eerste week daarvan is hun laatste schoolweek dus hebben we ook even tijd samen. Plus alle activiteiten omtrent laatste schoolweek kunnen we dan mooi opvangen.

1 like

Groeien jullie kinderen 2- of meertalig op?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Als beide ouders dezelfde taal spreken, proberen jullie je kind dan alsnog een vreemde taal, zoals Engels, bij te brengen door in die taal met ze te praten?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

3 likes

Man en ik spreken Nederlands tegen elkaar, ik spreek Frans tegen mijn dochter. Mijn man Italiaans, ook al moet ik hem meerdere keren vragen om dat te blijven doen. Hij heeft schrik dat ze later niet taalvaardig genoeg is en er moeilijker mee omgaat.

Voor mij is het vooral belangrijk dat ze met familie in FR en IT conversaties kan voeren. Ze moet geen literair poëet worden

6 likes

Mijn man spreekt Frans met de kinderen vanaf dat we aan tafel gaan tot bedtijd (dus door de weeks een groot deel van de tijd). De kinderen kunnen het niet spreken, maar begrijpen wel alles wat hij zegt. Geen bijzondere reden behalve dan dat mijn man gewoon goed genoeg Frans spreekt om ze iets er van mee te geven. Ik spreek slecht Frans maar kan het wel goed verstaan, dus als we iets tegen elkaar willen zeggen dat de kinderen niet mogen horen gaat het in het Frans (ook in de hoop met dat ze het dan oppakken) en spreek ik terug in Engels omdat mijn Frans nog niet toereikend is, al probeer ik tegenwoordig wel ook in het Frans te spreken voor zo ver het lukt en daar helpt mijn man me dan ook bij.

3 likes

Bij mij en mijn broers was het hetzelfde met Lingala. Mijn ouders spraken het wel tegen ons maar wij antwoordden altijd in het Frans. En het is pas tijdens onze eerste reis naar Congo dat we het zelf lange tijd spraken. Je zal zien, ze zullen van de ene dag op de andere ineens in het Frans tegen je man spreken.

4 likes

Ja klopt, ik zit er ook echt wel een beetje op te wachten wanneer dat ze dat gaan doen. De jongste die antwoordde laatst ook echt een keer al was het maar met één woordje maar het was wel in het Frans en dat vond ik zo leuk toen! Maar ik denk dat we het niet consequent genoeg doen, te kort op de dag, omdat ik wel gewoon Nederlands met ze spreek en mijn man in de ochtend en in het weekend ook waardoor ze weten dat ze gewoon Nederlands kunnen antwoorden.

3 likes

Ik zou graag willen dat mijn dochter al van jongs af aan Engels leert, maar ik weet nog niet goed op welke manier ik dat dan wil gaan aanbieden. Mijn man vindt het namelijk onzin als ik Engels met haar ga praten. Ik lees nu af en toe al een Engels boekje voor en ik denk dat als ze oud genoeg is, ze ook Engelse tv gaat kijken om toch wel regelmatig iets te horen.

De manier zoals bij @Kikker spreekt me ook wel aan, om een deel van de dag Engels met mijn dochter te praten.

2 likes

Nee over de consistentie moet je je geen zorgen maken. Wij kregen af en toe instructies in het LIngala, hoorde mijn ouders en andere familieleden het tegen elkaar spreken en keken soms tv. Het is niet dat het doorheen de dag was want op school spraken we NL. Ze nemen sowieso alles in hen op. Gaan jullie vaak op vakantie naar het land van je man?

1 like

Engels leren ze echt zo makkelijk! Ze kijken hier niet extreem veel tv, maar als ze tv kijken is het 9/10 filmpjes die Engelstalig zijn en mijn 6-jarige zegt al regelmatig als ik in het Engels iets tegen mijn man zeg ‘mama ik begrijp heus wel dat je dit of dat zei’.

@Daelyss wij gaan niet naar Franstalige gebieden op vakantie maar meer omdat we gewoon weinig tijd hebben om op vakantie te gaan. Wel soms naar de zee in België waar ook redelijk wat Frans gesproken wordt dus dan horen ze het ook wel weer. Mijn man is niet Franstalig van zichzelf, maar heeft jaren in Franstalig gebied gewerkt en is daardoor fluent in Frans geworden. Het is alleen niet zijn moedertaal en daarom hebben we besloten niet consequent tweetalig op te voeden, want ondanks dat zijn Frans buitengewoon goed is, is het niet volledig foutloos en willen we de kinderen ook niet incorrect de taal aanleren. Ik zit ook wel te denken om inderdaad weer meer Franse filmpjes op te zetten op tv, op het moment is dat dus voornamelijk Engels. En misschien moeten we inderdaad eens bedenken om naar Frankrijk op vakantie te gaan zodat ze het wat meer horen en misschien durven spreken!

3 likes

Voor mijn driejarige zoontje is Nederlands nu zijn tweede taal en Duits zijn eerste. Ik probeer het hem zo goed mogelijk bij te brengen.

Moet zeggen dat ik het wel heel moeilijk vind en er ook wel intensief mee bezig ben. Je hoort altijd dat kinderen zo makkelijk en vanzelf talen leren, maar als ouders moet je er wel echt proactief mee bezig zijn. Vooral als je niet een heel netwerk, familie, een gemeenschap om je heen hebt die die taal ook spreekt. Op dit moment ben ik de enige die met hem Nederlands spreekt en heel sporadisch zijn er dan de video-belletjes met familie.

Hij had op een gegeven moment ook een fase dat hij zelf zei dat papa’s taal zijn taal was en dat mijn taal niet zijn taal was. Ik heb hem er toen van moeten overtuigen, dat al zijn vriendjes ook een mama’s taal en papa’s taal hebben, en dat dat eigenlijk heel leuk is.

Ik vraag hem ook regelmatig of hij nieuwe woorden die ik gebruik kan herhalen, zodat ik tenminste een keer hoor dat hij het woord kan uitspreken.

Inmiddels zijn we op een punt aangekomen dat hij ook echt verstaanbaar Nederlands kan praten en goed kan articuleren.

Maar vier van zijn vriendjes die ook tweetalig opgevoed worden, kunnen de tweede taal alleen nog maar passief: ze begrijpen dus wel alles, maar spreken het niet.

Ben wel blij dat mijn zoontje opeens die klik maakte en het toch begon te spreken.

3 likes

Heb je dan wel een Engelstalige achtergrond? Want het wordt over het algemeen afgeraden om tegen jonge kinderen te praten in een taal die je zelf niet volledig beheerst. Ik spreek daarom zelf ook nooit in de moedertaal van mijn man tegen mijn kind.

4 likes

Ja ik spreek vloeiend Engels, anders zou ik het ook niet overwegen.

4 likes

Is het een idee om ook met je man Nederlands te praten (en hij Duits tegen je kind)?

Wij praten Engels thuis onderling en ik praat 99% van de tijd in het Nederlands tegen m’n kinderen en ik heb het idee dat dat heel goed werkt. Zo horen ze veel meer Engels.

@Mrs.Fraser Engels pikken ze sowieso wel makkelijk op volgens mij, ik zou dat niet speciaal gaan doen tenzij je een reden hebt (communiceren met familie bijvoorbeeld). Mijn kind gaat naar een tweetalige basisschool en ik verbaas me echt over hoe snel kleuters dat Engels oppikken, terwijl ze dan al bijvoorbeeld Italiaans en Nederlands spreken.

Als je het echt wil doen doe je toch gewoon OPOL? Maar je moet dan echt consistent zijn.

2 likes

Het is inderdaad wel met reden, ik zou het fijn vinden als ze snel mee kan komen in het communiceren met de familie in Canada. Ik denk ook wel dat ze snel Engels zal oppikken, omdat het inderdaad een taal is die je veel om je heen hoort.

OPOL heb ik overwogen, maar daar is mijn man dus tegen, want hij vindt het niet nodig. (het is niet zijn familie in Canada, haha) Ik ga het er nog maar eens met hem over hebben.

En kinderen en taal vind ik ook een fascinerend iets. Ik heb zelf jaren in de internationale kinderopvang gewerkt en ik kon me er ook zo over verbazen hoe snel de kinderen een taal oppikte. Ga nooit het jongetje vergeten die op zijn 4e al Engels, Frans, Chinees én een beetje Nederlands sprak.

1 like

Vriend en ik spreken prima Engels (gewoon grammaticaal goed, maar geen moedertaal oid) maar mijn kinderen plukken daar wel nu al de vruchten van. Wij kunnen niet meer smoezen in het Engels want dat verstaan ze eigenlijk allemaal wel. Engelse TV volgen ze met ondertiteling ook goed.

Als ze dat nu al leren in onderbouw basisschool, dan gaat ze dat echt wel op weg helpen later op de middelbare school of op vakantie met vriendjes maken. Dus ik snap nooit zo goed wat hier op tegen zou zijn

1 like

Ja dit ga ik echt jammer vinden zodra m’n kind Engels verstaat, voelt nu een beetje als onze geheimtaal haha

Over het algemeen is het taalaanbod dat een kind krijgt het rijkst (wat betreft grammatica, nuances, woordenschat, beeldtaal etc) wanneer ouders in hun moedertaal/primaire taal tegen hun kind spreken. En hoe rijker het taalaanbod, hoe beter het is voor de taalontwikkeling van het kind. (En hoe sterker de taalontwikkeling, hoe makkelijker het vervolgens is om een secundaire taal te leren, want dat hangt nauw samen.)

Hoeveel het uitmaakt is contextafhankelijk natuurlijk, maar ik zie in mijn werk bijvoorbeeld heel vaak kinderen die problemen ervaren in de taalontwikkeling omdat hun ouders met de beste bedoelingen (en al dan niet onder druk, want er zijn helaas nog genoeg mensen die dit blijven adviseren) altijd hebben geprobeerd om thuis Nederlands te spreken terwijl dat niet hun eerste en beste taal is.

Hier en daar wat Engels (oid) maakt vast niet uit als de taalontwikkeling verder goed verloopt, maar idealiter is het overgrote deel van het taalaanbod dat jonge kinderen krijgen wel van moedertaalniveau.

15 likes