Oh ik vind dat je hier prima iets bij mag voelen. En als mijn kinderen ongelijk behandeld zouden worden door opa of oma zou ik daar echt iets van zeggen.
Mijn vader (enige grootouder hier) doet het niet materieel want hij gaat gewoon naar de lokale speelgoedwinkel en haalt iets van hun lijstje. En aangezien we geen grote gevers hebben is alles op dat lijstje tussen de 10-25âŹ.
Maar hij heeft wel ooooverduidelijk een favoriet kleinkind en dat heb ik al vaak besproken maar volgens hem is het niet zo en valt het allemaal wel mee.
Als ik met een van de jongste 3 komt vraagt hij altijd; âhĂ© waar is Piet?â Of âwaarom is Piet niet mee?â. En daarna krijgt het betreffende kind wat wel mee is pas een knuffel. Maar hij vraagt nooit naar de andere als ik met Piet kom zegmaar.
Als ik hem bel altijd: âhoe is het met Piet?â - ook als een van de andere kinderen iets bijzonders had die week en Piet niets.
Of als mân dochter (2e in de kind rij) hem belt is het altijd daarna: âmag ik Piet ook nog even?â
Maar als Piet belt vraagt hij nooit of hij Liesje ook nog even mag.
Soms staat zij letterlijk klaar om hem een knuffel te geven en zit Piet te gamen en opa duidelijk te negeren want Joe geen tijd voor.
Dan wil hij eerst aandacht van Piet voor zij aan de beurt is.
Ze zegt ook wel eens: opa vind Piet liever.
Maar goed ik heb dit al best vaak besproken met hem en het dringt niet door. En als ze 1:1 met de andere kids is, is het niet zo dat hij met hen geen ijsje zou eten of dat ze dan niet ook âzijn speciale chocolade melkâ zouden krijgen ofzo. Maar hij heeft absoluut een favoriet en dat voelt naar.
Ik maak ook vaak (naast actief bespreken) passieve opmerkingen, ânee Piet is er niet maar Liesje had echt iets leuks bij dansen dinsdag!â
Je zamelt als familie geld in voor de verjaardag van een neefje. Geld is overgemaakt naar de ouders zij kopen het cadeau maar geven hun eigen cadeau. 's ochtends krijgt hij het cadeau al van zijn ouders die door familie betaald. Als de familie later op de dag komt is er niets meer te geven.
Vind je dit dit raar of vind je het geen probleem?
- Dit kan niet
- Geen probleem
0 stemmers
Ja de vrouw van mijn vader stuurde een appje met een foto van dat ding met een berichtje âkadootje voor -naam kind- is gekocht!â Toen dacht ik huh, ik had zoiets niet verwacht, dus even kijken wat het dan precies is, toen zag ik de prijs.
Ze hadden van tevoren wel aan me gevraagd wat de kadowensen waren, maar ik zit momenteel in zoân stressvolle situatie dat ik tegen hen (en ook tegen mijn moeder) heb gezegd dat ik het fijn zou vinden als ze zelf nadenken over iets en dan ff overleggen als ze twijfelen omdat ik het zelf ook moeilijk vind en er erg weinig energie voor heb om voor iedereen kadoâs te gaan bedenken.
Vind het overigens ook wel lastig om te gaan zeggen, ze helpen me de laatste maanden af en toe met oppassen en huishoudelijke klusjes, dus om dan nu te gaan zeggen âik vind dat wel een karig kado voor de verjaardag van jullie kleinkindâ zou ik echt nevernooit zeggen.
Ik ben net bevallen & onze baby slaapt overdag gewoon bij of op ons / box / nestje (toezicht) en heeft behoefte aan nabijheid (dan slaapt ze prima). Nu vindt de kraamhulp dat we ook al moeten oefenen - ofja âadviesâ - met boven in eigen bed slapen overdag, ik vind dat te vroeg. Vanaf wanneer sliep jullie baby overdag in een eigen kamer boven?
- Direct vanaf geboorte
- Vanaf 1 maand
- Vanaf 2 maanden
- Vanaf 3 maanden
- Later
0 stemmers
De baby is dus nog geen week oud?! Lekker je baby op / naast / bij je houden.
Ik heb overigens geen idee meer wanneer ze in eigen wiegje lag. Denk op zich redelijk snel, ook om te leren dat je veilig in slaap kan vallen in eigen bedje. We hebben onze meiden uiteindelijk weinig in slaap hoeven wiegen bijvoorbeeld. Maar vind het een gek advies in de kraamweek, doen waar je je goed bij voelt!
Wanneer het goed voelt.
Ik weet niet wanneer je terug naar werk gaat en of baby dan naar kdv gaat, maar als de baby naar kdv gaat zou ik tegen die tijd wel âoefenenâ met eigen bedje. Ik werk op een kdv en het is zo sneu wanneer een baby nog nooit zonder mama/papa heeft geslapen en het dus niet kan (al went het uiteindelijk altijd wel).
Overigens slaapt mijn kind van 4 nog steeds in mijn bed ![]()
Ieder zân ding hoor maar ik geloof er niet zo in dat een baby van nog geen week zoiets als zelfstandig slapen gaat leren. Het is heel normaal dat je baby nabijheid nodig heeft, na 9 maanden in je buik te hebben gezeten. Vind het ook een beetje raar dat een kraamhulp zoiets zegt eigenlijk.
Echt onzin. In typ dit met mijn baby op schoot hahaha. We oefenen nu met in een donkere kamer slapen omdat dat wel nodig wordt nu. Maar dat lukt een keer per dag ongeveer.
Vanaf het moment dat het voor jou goed voelt. Als je nu nog niet wil doen, lekker bij je laten slapen. Met dit soort dingen heb ik echt als motto: op haar 18e ligt ze vast niet meer op je te slapen.
Toen mn dochter een maand was vond ik dat we moesten gaan oefenen in haar eigen bed, maar na 10 minuten vond ik dat toch zielig en heeft ze weer bij mij geslapen. Vervolgens paar weken later weer geprobeerd, maar totaal niet consequent en vond het ook veel te gezellig als ze bij ons in de buurt sliep. Nu is ze 7 maanden en slaapt zonder problemen overdag en 's nachts in haar eigen bedje in dr kamer. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je dus echt je eigen gevoel moet volgen.
Wat een onzin! Tenzij je er zelf aan onderdoor gaat en heel graag je handen even vrij hebt; lekker doen! Ik heb mijn baby destijds lekker overdag bij me gehouden (meestal op de borst maar ook wel nestje of box) tot dat ze zelf niet meer wilde. Ze zijn maar zo kort klein en niks lekkerders dan bij papa of mama slapen! âS avonds hebben we dr wel vanaf moment 1 in bed gelegd. Maar begon al in het ziekenhuis en ging direct al prima en ik kon zelf niet slapen met haar op me ![]()
Ohh ik haaattttttte dat âadviesâ van iedereen zo erg, laat me gewoon. Mijn moeder snapte ook nĂks van een co-sleeper en âhoezo, hij heeft toch gewoon een eigen bed waar hij kan slapenâ, ja heeft ie idd maar van het idee alleen al van hem alleen in zoân donkere kamer leggen kon ik janken haha.
Uiteindelijk na een paar weken wel mee gaan oefenen, ook omdat hij na 3 maanden naar de opvang zou gaan en daar natuurlijk ook moest slapen en dat ging gewoon goed dus ik zou je daar nu nog echt geen zorgen om maken en lekker veel knuffelen en er van genieten hoor.
Mijn baby is nu 2,5 week en sinds dag 1 gaat hij rond 7uur in de avond naar boven in zijn eigen bed. Zijn bed is overigens in onze kamer en blijft daar wat mij betreft ook lekker lang. Overdag slaapt hij in de box, op ons, in zijn nestje of in de bouncer voor een powernap. Is maar net waar hij zin in heeft en wat lukt haha
Ooh dat is nog zo klein đ„č Gefeliciteerd! Mijn oudste werd volgens mij het liefst met rust gelaten en lag dus best vlot overdag boven. Mijn baby is nu 3 maanden en zijn het een week geleden maar eens gaan oefenen omdat ze bijna naar de opvang gaat, maar met wisselend succes want ze zit het liefst de hele dag aan je vast. En ze gaat ook nu pas sinds een paar dagen s avonds in de cosleeper, kraamzorg zei ook dat dat gelijk al âmoestâ. Elk kindje is anders en dan is er ook nog de behoefte van jou als ouder. Lekker naar je eigen gevoel luisteren, het is Ă©cht niet noodzakelijk ofzo om haar nu al in een eigen bed te leggen.
Overigens, die oudste die zo makkelijk zelf sliep, hebben we later uren in slaap staan wiegen, liggen we nu elke avond nog naast en slaapt het liefst bij ons in bed. Dus weet niet of je er per see een zelfstandige slaper mee creëert.
Nja ongelijk behandeld zou het voor mij niet voelen; een kind van 1 beseft echt niets van cadeaus, dus het is toch meer voor de ouders en op zich heeft het jongste kind meestal al veel speelgoed van de oudste om ook mee te spelen (die zandbak zal nu ook wel met evenveel plezier door de jongste gebruikt worden als een nieuw cadeau). Dus in dat opzicht snap ik het wel als mensen andere cadeaus geven bij een tweede. Maar alleen een cadeau van 12,95 terwijl je blijkbaar de middelen hebt om zandbakken e.d. cadeau te doen voelt wel karig ja, los van wat de oudste kreeg. Ik zou dan eerder een cadeau voor de ouder(s) zelf doen, zeker gezien de stressvolle situatie lijkt dat me waardevoller dan een groot cadeau dat je ergens kwijt moet terwijl je woningsituatie nog onduidelijk is. Een dag oppassen en een bon voor iets ontspannends ofzo. Een ontspannen moeder is ook een cadeau voor het kind. Maar dat bedenk je wss alleen de eerste jaren dat je zelf moeder bent ![]()
Maar misschien is het niet het enige cadeau? @Junebug85
Gefeliciteerd! Mijn dochter zat de eerste drie maanden aan mij vastgeplakt. Denk dat de slaapjes die ze overdag in haar eigen bed heeft gedaan op 1 hand te tellen zijn. Juist lekker van genieten, ze zijn maar zo kort zo kleinâ€ïž
Ik vind dat ook echt wel heftig eigenlijk om te zeggen bij een kindje met een moeilijke start (als ik me niet vergis toch?), dan is alles al moeilijk en onzeker en ga je ook nog dingen opleggen aan de ouders âwant dat moet zoâ, lijkt me echt heel slecht voor je zelfvertrouwen zo net na je bevalling.
Oke dankjewel allemaal voor jullie reacties, had ik even nodig! Ik vind het ook enorm natuurlijk dat een baby van nog geen week oud na 9 maanden in de buik zo dicht bij ons wil zijn, dus dan gaan we daar lekker mee doorđ©·
Ik heb ruim 5 maanden verlof & baby gaat daarna naar kdv dus dan zullen we het tzt gaan oefenen!
Best ge advies van de kraamhulp want het advies vanuit veilig slapen (gewoon de richtlijnen van hoe een baby zou moeten slapen) om de eerste 6mnd bij ouders in de ruimte te slapen.
En zeker zo jong met het op gang komen van voeding en alles?
Nouja groetjes van de bank met mn slapende baby van 5mnd die nog alle dutjes bij een van ons doet zo ongeveer haha