Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

@dblauw @SuperMario @Takkie @Ireth

Ahh de keuze wordt er niet makkelijker van. Goede redenen om een of ander te kiezen. Ik denk dat bij mij meespeelt dat ik vroeger als enige kind naar de overblijf ging en me altijd als outsider voelde, omdat de andere kinderen met elkaar konden afspreken/spelen thuis. En ik ‘bang’ ben dat mijn kind straks als ie iets ouder is, dat ook gaat voelen omdat hij als enige naar een andere bso moet. Ook al gaat het maar om 2 dagen.

Maar wel goede punten over breder sociaal netwerk en geen verlengstuk van school.

2 likes

Mijn oudste was een lange tijd de enige van de school zelfs die naar de BSO ging. Hij heeft daar allemaal vriendjes gemaakt van de andere twee scholen, waar hij nu nog steeds mee speelt (zit nu 4 jaar op de BSO). Inmiddels zitten zijn beste vrienden van school ook op die BSO, maar speelt ook nog steeds met de andere jongens. Lang verhaal kort: gewoon houden op de huidige BSO.

3 likes

Wij hadden dezelfde situatie, en BSO zonder schoolgenoten biedt veel leukere dingen, fijner speelplein en groot grasveld, etc. Mijn dochter wilde al na een paar weken op school overstappen naar de bso waar haar vriendinnen zaten (daar stond ze nog op de wachtlijst). Nu zit ze wel op die van school en vindt ze het natuurlijk alsnog stom omdat ze naar huis wil, maar ze ziet het ook zeker wel als een manier om toch met vriendinnen te kunnen spelen waarmee ze eigenlijk niet afspreekt.
Succes met de keuze, want een leuke BSO is ook echt wat waard!

2 likes

Ik wil graag een kinder ehbo cursus volgen - mijn baby is nu 12 dagen oud - iemand een aanrader? Online vind ik ook prima denk ik.

1 like

Ik heb hem bij het rode kruis gevolgd, de theorie online en daarna een dag praktijk. Ik was er tevreden over, je hebt nog een jaar toegang tot de online omgeving.

2 likes

Ik zou sowieso wel een deel of volledig op locatie doen, want een paar dingen (stikken en reanimeren) zijn veel beter in het echt te leren.

3 likes

Hoe vaak doen jullie huid op huid? Ik geef flesvoeding en mijn baby is nu drie weken oud maar hij vindt er geen bal aan steeds :crazy_face:

Wij constant want onze baby wilde geen seconde alleen zijn.
Probeer naar je baby te luisteren, al kan dat in het begin zo lastig zijn. Misschien kun je andere manieren vinden die hij wel prettig vindt, samen douchen of beetje masseren misschien?

1 like

Bijna nooit gedaan, kregen we het allebei veel te warm van, haha :see_no_evil:. Wel gedaan op de momenten dat ze echt overstuur was (en dat waren er dan ook weer niet veel).

Nu ze wat ouder is, douchen we vaak samen en dat is wel fijn.

Eigenlijk niet zo heel veel gedaan bij beide kinderen. Nummer 1 wilde ook niet (deden het alleen in de kraamweek, daarna enkel als ze onderkoeld uit haar badje kwam) en volgens mij is zij verder prima gehecht en goed ontwikkeld. Ik gaf wel borstvoeding maar weet niet of dat nou per see heeeeel veel uitmaakt. Lekker doen wat jullie en jullie kind wel prettig vinden!

1 like

Hier ook weinig gedaan, alleen de kraamweek bewust. Daarna wel samen douchen (papa) en soms in de avond maar meestal was dat ook met kleding er tussen dus eerder uitzondering. Wel een keer om temperatuur te reguleren bij ziekte bewust. Ik doe nu meer huid op huid dan vroeger haha! Maar dat is omdat ze steeds bij me in bed kruipen 's nachts.

1 like

Ik probeerde dat wel regelmatig te doen in die eerste weken. Liefst elke dag maar sws meerdere keren per week. Maar heb het gouden uur niet gehad wat ik wel heeel graag wilde dus het was ook een mentaal dingetje in de hoop dat het compenseerde (hormonen…). Met de hechting is overigens helemaal niks mis en heb niet de illusie dat dat door alleen dat huid op huid komt hoor. Als je baby dat niet fijn vindt lijkt het me voor jezelf ook niet fijn en zal ik het niet forceren.

Veel minder dan ik wilde. Ik vond het zo’n gedoe dat uit en aankleden steeds

Mijn baby is nu 1.5 week en doe het sowieso bij de eerste & laatste voeding van de dag (borst) en dan laat ik haar nog tijdje zo liggen. Ze vindt het heel fijn zo dicht mogelijk bij mij te zijn, de cosleeper is al te ver haha.

2 likes

Iemand leuke, diepgaande podcasts over zwanger zijn of het moederschap? Ik vind zoveel podcasts zoveel clichés hebben. Weet eigenlijk niet wat ik zoek maar ben net zwanger van de 2e en heeel dingen die ik eerst beluisterde klinken nu opeens zo oppervlakkig. Als je zwanger bent van je eerste is alles nog zo nieuw en speciaal. En nu van de 2e vind ik het lastiger om iets te vinden dat nieuw is of aan het denken zet. Beetje spannend ook gewoon, bij die overgang van de 1e naar de 2e zie ik zoveel ouders echt compleet strugglen :smiling_face_with_tear:

Waar zou je over aan het denken gezet willen worden? Ik kan niet direct iets bedenken met die zoekvraag, maar misschien als het je lukt iets specifieker te zijn? Ik moet wel denken aan de serie De Tweede van de Correspondent, maar dat is vrij theoretisch geloof ik en ik weet niet of zij het beeld geven wat je hoopt te krijgen als je het een beetje spannend vindt! :grin:

1 like

Sirene voor kinderen en Nul18 podcast vind ik beide interessant!

1 like

Benieuwd naar jullie mening. Als jullie kind een kinderfeestje geeft, moet hij/zij de kindjes uitnodigen waar hij/zij zelf op het kinderfeestje is geweest?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En iets heel anders. Stel dat een familielid zou wonen op een woongroep met (ernstig) verstandelijk gehandicapten, zou je je 6 jarige kind dan een keer meenemen? Vaak gebeurt er niets, maar het is wel eens voorgekomen dat bezoek een klap krijgt of dat er iemand ineens in z’n blootje staat.

• Ja, want het zijn ook maar mensen en het is ook goed om te laten zien dat zij er ook (mogen) zijn
  • Nee, als het potentieel gevaarlijk is (ook al gebeurt dat echt bijna nooit) of schokkend, is het geen plek voor een 6-jarige

0 stemmers

2 likes

Geen antwoord op je vraag, maar ik vond de overgang van 0 naar 1 kind heftiger dan van 1 naar 2 kinderen

1 like

Deze kwestie is volgens mij vaker voorbij gekomen met hele diverse antwoorden. Zelf vond ik 0 naar 1 ook een grotere impact, maar blijkbaar is dat dus heel verschillend per persoon :blush:

2 likes