Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

De impact is verschillend en zal voor een deel ook afhangen van de leeftijden. Ik vond het van 0 naar 1 heftig omdat ik helemaal niks wist van baby’s of wat ik kon verwachten. Dat was bij de tweede ‘makkelijker’. De impact met twee peuters of nu een peuter en kleuter is weer van een heel ander level dan baby en peuter en lijkt mij ook weer heel anders als je eerste kind al wat groter is.

2 likes

Alleen als je meer dan 1 kind hebt, wat vond je heftiger?

• 0 naar 1
  • 1 naar 2
  • 2 naar 3
  • 3 naar 4
  • +4

0 stemmers

Ik vond van 0 naar 1 (achteraf gezien) heel easy maar ik had een makkelijke baby die we zo ons leven in fietsten zonder enorme verandering. Van 1 naar 2 vind ik tot nu veel meer impact hebben maar dat kwam denk ik door onze lastigere start.

Ik denk dat de impact ook afhangt van je levensstijl. Als je al een huisje boompje beestje leven hebt past een baby daarin wat makkelijker dan wanneer je nog een onregelmatiger leven hebt met misschien veel activiteiten waarbij een baby niet zo makkelijk past. Dan moet je meer opgeven/aanpassen als de baby komt. Tenzij je een fijn netwerk hebt die vaak op je baby willen passen, dan kan het ook weer makkelijker gaan. Denk dat dat ook onderdeel is van de impact, hoe groot je oppas bereide netwerk is. En hoeveel babies je in je omgeving hebt en precies weet waar je aan begint.
Mijn eerste kreeg ik hoogtijd corona en dat was niet fijn. Bij de tweede was mijn leven al kindproof, dus die deden we er gewoon bij voor mijn gevoel.

4 likes

Ik ging van 1 naar 3 :sweat_smile: maar vond alsnog van 0 naar 1 veel heftiger.

Ik vond 2-3 heftig, maar dat lag aan baby 3 en de omstandigheden erom hee,

Dat klinkt beetje negatief maar baby 3 huilde uren per dag en spuugde de hele dag. Dat was met een peuter van 3-3.5 en een kleuter die deels thuiszat niet leuk want we zaten samen aan huis gekluisterd…
Die baby 3 is echt tot een super leuke peuter opgedroogd gelukkig haha

1 like

Van 1 naar twee vond ik heftiger. Maar mijn eerste was/is een heel rustig stabiel kind en mijn tweede had enorme reflux, een flesweigeraar en huilde 14u per dag. Als de jongste eerst was geboren was van 0 naar 1 waarschijnlijk heftiger geweest.

1 like

Ja rode kruis is hier helaas nergens enigzins in de buurt te volgen live… dus zal eens zoeken of er een andere live optie is.

1 like

Misschien kun je het volgen bij Savitae? Zij zijn gecertificeerd bij het oranje kruis. Daar heb ik het ook gevolgd.

1 like

Ik heb zelf bij ehbo bureau een cursus gedaan. Hier was niets in de buurt of alleen maar ‘s avonds laat (wie verzint zo iets voor ouders met jonge kinderen :rofl:). Hebben ons met een groepje bij elkaar gegooid en ze kwamen bij ons thuis de cursus geven. Heel chill!

1 like

Ik had twee relatief makkelijke baby’s dus vond de geboorte van baby 1 niet heel veel veranderen. Maar met de komst van de tweede vind ik het constante multitasken, logistiek 2x zoveel regelen, mental load, aandacht verdelen en nog minder tijd voor jezelf wel echt een groot verschil ten opzichte van 1 kind :sweat_smile:

1 like

Wat eten/drinken jullie baby’s van 8-9 maanden op een dag? Onze baby drinkt nog 4 flessen van 200 ml, maar als ik de info van cb bekijk zouden we dat moeten gaan afbouwen naar 500-600 ml totaal.

Hij krijgt nu dit:
07.00 Fles 200 ml
10.00 Fruit (hij eet zo een banaan en een kiwi op)
10.30 Vaak heeft hij nu alweer honger dus krijgt hij alvast 200 ml melk, anders krijgt hij dat bij de lunch
12.00 1 snee brood zonder korst met avocado en ei, geprakt fruit, 100% pindakaas of humus
15.00 Fles 200 ml
17.00 Hapje (groente met vlees of vis en aardappel, rijst of pasta). Eerst kreeg hij 2 el koolhydraten, 2 el groente en 1 el vlees/vis maar de laatste avonden is hij woest als het op is en eet hij een dubbele portie, dus die ga ik sowieso verhogen.
18.30 Fles 200 ml

Ik weet dat elke baby anders is, maar ben op zoek naar wat voorbeelden ter inspiratie ofzo? Online staan schema’s waarbij je 3 el fruit geeft als hapje in de ochtend. Nou dat inhaleert hij binnen 2 seconde :joy:

En stel ik ga terug naar 3 flessen, dan vind ik de middag zo lang. Dan krijgt hij tussen 12.00 en het avondeten niets. Wat voor tussendoortje geef je dan? Online staat een broodkorstje maar dat kan die fles toch niet vervangen?

En wanneer begin je met ontbijt geven naast die ochtendfles? Ik dacht misschien moeten we daarmee beginnen, maar nu dronk hij die fles vanochtend ineens maar driekwart leeg.

Tldr; ik ben op zoek naar jullie voorbeelden van eetschema’s voor baby’s van 8-9 maanden!

1 like

Hier ook nog teveel flessen:

7.00-8.00 fles 1 180 ml (drinkt ze vaak niet helemaal op)
Rond 10.00 uur fruit en soms een boterham erbij met beleg zonder korstjes
Rond 13.00 fles 2 180 ml
Dan daarna ergens boterham als ze die nog niet gehad heeft of pompoen- of bananen pannenkoekjes
Avondeten: gaat matig hier, wil zelfgemaakt eten sowieso niet. Eet wel steeds vaker een half potje
Dan voor slapen gaan fles 3 180 ml
Tussen 2300 en 010 fles 4 180 ml. Die wil ik gaan stoppen (iemand tips hoe? Gewoon doen? Ze slaapt heel slecht en ik heb het idee dat de fles nu ook helpt om toch weer een beetje te slapen)

Tussendoor soms een mais puff

3 likes

Ik vond van 2 naar 3 echt pittig. Je hebt gewoon letterlijk maar 2 handen. 2 is ook gewoon makkelijker om op te letten in een speeltuin ofzo. Die van mij waren 3 onder de 4 jaar, dus je moest ze ook nog wel echt in de gaten houden. Nu mijn oudste 8 is, is het allemaal veel makkelijker geworden.

Mijn man wil wel nog graag een 4de, maar ik geniet nu wel echt van de rust.

2 likes

Ah ik weet nog wel dat ik dit ook echt een lastige fase vond qua eten, volgens mij ook wel langer meer dan wat volgens het cb hoorde gegeven aan melk, ook omdat ze nog minstens 1x per nacht wakker werd voor een fles. Echt schema’s weet ik niet meer precies, maar qua extra tussendoortjes kun je bijv denken aan volkoren crackers, zelf fruit- of groentenpannenkoekjes of reepjes maken met haver en ei, een gekookt of gebakken ei, avocado.

En qua ontbijt ben ik de fles gaan vervangen door granenpap, dus nog steeds wel iets met melk, en later havermoutpap.

Lunch kan je ook wat vervroegen of bijv. 2 boterhammen gespreid geven, als hij echt al eerder honger heeft. Ik deed dat ook als het niet uitkwam met slaaptijden met 2 dutjes. Ik had die fase soms ook echt het gevoel dat de hele dag gevuld was met fles, eten en slapen.

2 likes

Rond 8-9 maanden zijn wij naar 2 flessen gegaan, niet omdat hij zijn flessen niet dronk, maar meer omdat het qua timing onhandig uit kwam. Het was dan
8:00 fles 180
10:00 fruit (hele banaan oid)
12:30 lunch met 2 boterhammen, na 1 boterham was hij gewoon geïrriteerd en keek hij mijn eten van m’n bord
14:00 fles 180ml
16:00 maispuff of rijstwafel oid
17:30 avondeten, destijds een heel potje van 190ml volgens mij
19:30 fles 180ml
Ik vond vaak die fles van 14:00 gewoon te dicht op z’n lunch en soms vergaten we die fles ook als hij dan net sliep of we niet thuis waren ofzo dus daar zijn we toen mee gestopt en hij heeft geen 1 keer daar om gezeurd of rond die tijd aangegeven dat hij honger had.

Hij krijgt nu 2 flessen van 210ml/7 scheppen en verder gewoon eten.
Hij is nu bijna 11 maanden en dit eet hij
7:00 fles 210ml
8:00/8:30 ontbijt, meestal yoghurt met fruit, soms een boterham
10:30 fruithapje, knijpfruit of halve banaan
12:30 lunch, 2 boterhammen met korstjes, pindakaas, jam, appelstroop, smeerkaas, (vega) paté, avocado oid (at hij bij 8 maanden ook allemaal al)
15:30 (of iig na 2e dutje) maispuff, cracker, rijstwafel, stuk avocado, komkommer
17:30 avondeten, hij eet nu gewoon met ons mee en geef gewoon op gevoel dus niet echt een idee hoeveel hij precies eet
19:30 fles 210ml
Volgens het CB zouden we ‘s middags nog een fles moeten geven want hij zou 500ml melk moeten krijgen, maar dit gaat gewoon goed, hij groeit goed en is vrolijk dus ik zie de noodzaak niet om het te gaan verhogen.

Ik heb wel het idee dat als ik hem nu weer 4 flessen aan zou bieden naast al zijn gewone eten hij dat ook gewoon drinkt, soms is het net een vuilnisbak, dus misschien kan jouw kindje ook wel een fles minderen en vinden ze de fles gewoon lekker ipv dat het echt nodig is?

1 like

Haha ja ik denk dat het inderdaad ook gewoon een vreetzak is. Hij lust tot nu toe alles (echt zooo fijn, ik hoop dat dit blijft :joy:). Ik zal ook eens proberen twee boterhammen aan te bieden met de lunch, zo dom daar heb ik niet eens aan gedacht haha. Toch wel fijn om te lezen wat anderen doen!

En ik ga proberen om die fles van 15.00/16.00 uur te vervangen door een tussendoortje.

Bij ons ook hoor!
We hadden een fles sochtends (of ontbijt met papje, maar daar zit ook flesvoeding in). Dan makkelijk een banaan om 9 uur. Twee boterhammen om 12 uur. Fles om 14 uur. Groente om 16 uur. Avondeten 200gram om 18.30 met wat yoghurt als toetje. En dan nog een fles om 20 uur. Totdat we een keer de fles van 14 uur hadden overgeslagen. Ze heeft wel dorst rond dat tijdstip dus ze krijgt nu gewoon een fles water. Bijna 1 jaar overigens. Weet nog niet hoe je die andere flessen afbouwt haha

1 like

Ons schema met baby van 7.5 maand ziet er zo uit:

7.30 pap van een halve fles. Daar gaat een halve banaan doorheen en beetje pindakaas. De andere helft van de fles bieden we aan, maar naar paar slokken is dat klaar.
9.30 fruit en water/thee. Meestal half van het een en halve van het ander. Ook maar net wat we in huis hebben.
12:00 boterham met beleg en bieden fles 180/6 aan. Ene keer drinkt ze die goed, andere keer niet.
14:30/15:00 bakje griekse yoghurt (hier hebben dit gebruikt om een fles af te bouwen. Soms krijgt ze nog een maispuff oid en altijd water/thee.
17.30/18.00 Groentehap
19.00 fles 180/6 (drinkt ze vaakt niet leeg)
23.00 fles 180/6 (drinkt ze goed)

Hier dus misschien ook nog een fles te veel, maar ze drinkt vooral die van 23.00 nog goed. Je moet uiteraard niet overvoeren, maar ik heb ook heel erg zoiets van ze geeft zelf wel aan wat ze nodig heeft. Als ze 18 is drinkt ze vast geen fles opvolgmelk meer.

Ik vind het ook erg zoeken hoor, maar kijkend naar jouw schema zou ik om 15.00 wat anders gaan aanbieden dan een fles. Hier werkt het dus goed om een bakje yoghurt te geven. Eet ze met smaakt en vult goed, ze redt het er echt op tot avondeten.

2 likes

Ik vraag me iedere keer weer af waar jouw cb hun informatie vandaan haalt :joy::joy: voedingscentrum geeft aan 2-3 melkvoedingen met 10 maanden en 2 melkvoedingen met 11. Dus idd echt geen reden voor een middagfles nog!

1 like

Ik weet niet meer wat mijn kinderen toen kregen. Ik zou me niet te druk maken als je kind niet exact krijgt wat het CB zegt dat hoort. Mijn eerste baby was ook een hongerige baby, dronk grote flessen melk en gingen altijd leeg. Ook toen hij ernaast normaal eten begon te eten. En hij at ook zo een hele aubergine gepureerd bijvoorbeeld. Tweede baby dronk en at veel minder. Ze waren beide tevreden.

3 likes