Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Van tevoren denk je echt hoe dan, hoe moet ik straks alles doen en weten. Maar het gaat echt oprecht vanzelf. Je ziet en voelt je kindje aan, cb, kraamzorg en verloskundige helpen je op weg. En uiteindelijk weet je meer dan je denkt! Maak je geen zorgen :heart:

3 likes

Je maakt je kindje ook niet zomaar “stuk” en je mag in de eerste periode voor alles je VK bellen en daarna het CB of je huisarts. Maar eigenlijk moet je het gewoon zo zien: je baby is ook een mens, net als jij. Met basisbehoeften, net als jij. Voeding, warmte, liefde. Die dingen gaan als vanzelf, die ken je.

En als jij een keer een week de baby niet op zijn of haar buikje legt omdat je dat nog niet wist o.i.d. dan is de baby niet gelijk verloren, haha. Al die andere dingetjes zijn belangrijk, maar niet zó belangrijk dat er vanalles misgaat als je ze (tijdelijk) niet doet. En zoals de rest al aangeeft: heel veel weet je intuïtief al en de rest hoor je van je zorgverleners of kun je vragen.

Eens met de borstvoedingstips! Dit ging bij mij beide keren vanzelf en probleemloos maar ik hoor ook vaak anders inderdaad.

Los van dit advies hou ik zelf ook gewoon enorm van hierover lezen. Fijne boeken vond ik:

Sleeping like a baby - Pinky mcKay
Janet Lansbury - No Bad Kids
Hunt, Gather, Parent - Michaeleen Doucleff
Balanced and Barefoot - Angela Hanscom
Positive Parenting - Rebecca Eanes
Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen - Philippa Perry

6 likes

Die eerste weken zijn vooral een grote rollercoaster vond ik, weinig slaap, veel voedingen, hormonen en onzekerheid. Op dat moment krijg je veel hulp en cb laat ook weten als iets echt heel belangrijk is. Het belangrijkste is dat je kindje groeit, dat je veel knuffelt en je gevoel volgt. Het hoeft niet perfect. Op een gegeven moment merk je vanzelf dat de mist optrekt en het meer vanzelf gaat allemaal.

Ik heb als boekentip voor later (dus niet direct) Baby in een droomritme en verder zijn apps als 24baby/groeigids fijn. En daarbij betekent het nog dat je ook dan je gevoel mag volgen.

Het komt echt goed, vraag hulp als het nodig is (in je omgeving of online)!

1 like

Oei ik groei sprongen lekker negeren, is echt achterhaald en vond het juist een beetje oh mn kind huilt, zal wel een sprong zijn. Terwijl er vaak geen verklaring voor is en die zocht ik dus ook niet.

Volg je gevoel, je kindje heeft vooral jou of partner nodig. Lekker huid op huid liggen, je kan de baby niet verwennen met veel knuffelen🥰.
Bv: aan de ene kant bereid je erop voor, aan de andere kant go with the flow.
Zou geen hele bus nutrilon kopen (had ik ook niet, nooit hoeven geven) maar een probeerzakje oid. En je kan altijd je melk handmatig wat afkolven als aanleggen echt niet lukt en je zit met je handen in het haar snachts.

13 likes

Weet niet of je specifiek op mijn post doelt?

Bij mijn kinderen is het vaak echt on the dot, dat het klopt. Daarnaast ook fijn dat je uitleg krijgt hoe je je kind het beste kan stimuleren per sprong, wat je kind precies meemaakt en wat voor vaardigheden hij of zij ontwikkelt. Vind het een beetje makkelijk om het het af te schuiven en te zeggen “laat maar zitten, is achterhaald”.

Misschien is het voor jou achterhaald, maar voor de meeste nieuwe ouders geeft het goede uitleg en houvast.

5 likes

Ik denk dat @Nimbus2000 bedoelt dat het wetenschappelijk achterhaald is. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar volgens mij wordt de theorie van de sprongen bekritiseerd door (andere) wetenschappers, er zou geen wetenschappelijk bewijs voor zijn.

Toch vond ik het in sommige periodes ook fijn om het boek te doorbladeren en leek veel ook overeen te komen.

4 likes

Daarnaast vond ik het, ondanks dat ons kind niet gelijkliep met de sprongen, wel interessant te lezen wat ze nu eigenlijk ongeveer zou kunnen en wat de belevingswereld van een baby is.

4 likes

Zolang je niet obsessed raakt met die app - wat ik om me heen écht veel zie - dan is het een prima app. Ikzelf vond het echt vreselijk.

2 likes

En @FrootLoops. Ja meer dit idee. Naast dat het je (misschien) houvast geeft en leuk om te zien welke ontwikkelingen je kind ongeveer per leeftijd doormaakt. Maar die obsessie met sprong dit en sprong dat maakte me allergisch. Bestaat ook al meer dan 30 jaar, weet niet exact of het wetenschappelijk onderzocht is ofzo hoor. Maar gewoon dat alles zo in een schema/sprong moet/hoort vind ik persoonlijk niet fijn. Maar prima als je er zelf wel gelukkig van wordt.

2 likes

Ik heb oei ik groei echt bij het oud papier gedaan. Had er een boek van gekregen maar vond het onzinnig en ouderwets. Geen idee hoe die app eruit ziet maar het boek was heeeel erg van de genderrollen en ook zó stellig alsof alle kinderen hetzelfde zijn.
Ik heb het bewust niet naar de kringloop gebracht omdat ik het niemand anders wilde aandoen.

12 likes

Ik vond Oei ik groei wel erg leuk omdat ik daardoor ook op kleinere dingen ging letten die me anders misschien niet opgevallen waren. Maar hield niet zo vast aan sprongen e.d. Ook leuk: het boek de Montessori baby. Daar staat ook van alles in over wat een beetje past bij welke fase qua interactie, speel(goed)ideeën etc en dan vanuit een Montessori visie. Dat sluit goed aan bij wat we zelf belangrijk vinden. Ik deed en doe daar regelmatig ideeën uit op.

Maargoed heb inmiddels wel gemerkt nu meer vriendinnen moeder worden dat de een het heel fijn vind ergens houvast te zoeken en de ander het allemaal laat gebeuren. Allemaal prima en vooral prima om moeders met een andere behoefte dan die je zelf hebt lekker hun ding te laten doen.

5 likes

Aaah op die fiets. Ik snap wat je bedoelt.

Zolang je niet geobsedeerd bent door de app, is er idd weinig mis mee.

3 likes
“Oei ik groei” vond ik
  • Fijn
  • Helemaal niets

0 stemmers

1 like

Same, er stond ook iets in dat je een kind een tik op de hand moest geven als het iets fout deed (volgens mij de ouder slaan?). Ik werd ook helemaal gestresst van al die dingen die mijn kind al zou moeten kunnen.

1 like

Saai om te lezen dus ben er nooit doorheen gekomen.

1 like

Ik vond het vooral de eerste 4 maanden fijn omdat het inderdaad wat houvast geeft wat je kindje nu kan of leert (ongeveer dus).
Na de 4 maanden slaapregressie/sprong/whatever heb ik het wat meer los gelaten en nu heeft hij voor mijn gevoel soms een slechte dag of paar dagen, maar gooi ik dat niet meteen meer op een sprong.

Als je het wel leuk vindt om je te verdiepen in de ontwikkeling van kinderen zonder je met die sprongetjes te willen bezighouden is dit boek wel een aanrader.

https://www.bol.com/nl/nl/p/mensenkinderen/9200000011320802/

3 likes

Meega veel herhaling ook, slecht geschreven, ervaringen van ouders vaak heel ongeloofwaardig. Ik vond het echt een bizar slecht boek. Gelukkig pas wel goed kunnen verkopen op Vinted :grin:

Edit: oh @Yzile ik lees nu jouw reden om het bij het oud papier te gooien, haha ik heb dat ook overwogen maar mensen blijven er toch wel naar op zoek, dan liever zoveel mogelijk tweedehands laten circuleren om zo een nieuwe druk te voorkomen :stuck_out_tongue:

3 likes

image

zou het noooooooooooit ervoor betalen maar vind deze wel 100x cuter dan dat andere dure bedje (dit is dus die linea oak)

6 likes

Is dat hoge ding op links een commode/aankleedtafel? Wat een mega onhandig en gevaarlijk uitziend ding :sob: Ja het is wel stylish maar dat is toch heel onpraktisch

4 likes