Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Echt de meest onzinnige aankoop die ik gedaan heb. Heeft me acht avonden (dat is de schuld van mijn partner die meteen de meest uitgebreide cursus ever wil doen) van mijn leven en zelfs na vergoeding onzinnig veel geld gekost en eindstand heb ik er ongeveer 1 seconde aan gedacht tijdens mijn bevalling :smiling_face_with_tear:.

Die gedachte: ‘ogen openhouden!!!’ (tijdens persen)

4 likes

thanks allemaal voor jullie reacties! ik ga denk ik voor een bevalcursus van 1 avond en heb me ingeschreven voor een info-avond borstvoeding van het ziekenhuis, dan kijk ik daarna wel of ik nog behoefte heb aan meer of dat ik het verder gewoon zelf ga uitzoeken

3 likes

Ik heb de eendaagse geboorteacademie live gedaan en was daar erg blij mee! Ik heb daar veel gehoord over de fases van een bevalling, maar ook wat als het medisch wordt en pijnstillingsopties. Ik had geen zin en energie om dat zelf bij elkaar te zoeken. En al helemaaaaaal niet om daar meer dan 1 dag aan te besteden. Bij zwangerschapsyoga kwam ademhaling ook aan bod maar daar had ik helaas weinig van opgestoken.

Deze zwangerschap ga ik online hypnobirthing doen omdat ik iets meer focus wil op ademhaling en houdingen. En ik heb het boek geboorte vol vertrouwen geleend bij de bieb als opfrisser maar nog geen idee of ik dat ga lezen.

2 likes

Wij hebben één zo’n avond video call gehad over echt de bevalling zelf en dan vooral ook de praktische zaken. Dat was voor mij meer dan voldoende.

1 like

Je kunt ook een online cursus doen. Heb ik gedaan, dan kun je in eigen tempo door de cursus heen. Ik heb er veel aan gehad bij beide bevallingen. Wel in het Engels; van The Hypnobrithing Company. Zelfde makers als de Freya app (ook veel aan gehad tijdens de weeën - bij de eerste en tweede).

2 likes

Vond je het goed te volgen, ondanks dat deze in het engels was? Niet lastig omdat het allerlei termen zijn die je ook in het nederlands niet dagelijks hoort? En was er ook aandacht voor houdingen om weeën op te vangen en alternatieve vormen van pijnstilling zoals tens/bad?

Haha sorry veel vragen. Deze staat op mn shortlist omdat jij er eerder positief over schreef!

1 like

Je kunt op youtube wat filmpjes van hen bekijken om te zien of het bevalt.
Ik heb alleen de app gebruikt tijdens de eerste helft van de bevalling en ik vond hem echt heel erg fijn. Weeentimer en geleide ademhaling en affirmaties. Je hoeft niet alles te gebruiken en je kunt zelf wat instellen (en dat is al 3,5 jaar geleden, dus nu vast weer uitgebreid). Het Engels vond ik niet storend, maar ik luister altijd al engelse meditaties.
Ik had hem wel de hele tijd willen gebruiken, maar in het zkh vond ik het toch lastiger in zo’n verlichte kamer, dan thuis in het donker op mijn eigen bed. Maar tegen die tijd zaten de affirmaties en het ademen er inmiddels wel goed in :sweat_smile: dus ik ben zelf in mijn gedachten verder gegaan.
Voor de paar euro sowieso een grote aanrader.

En Geboorte vol vertrouwen vond ik ook heel fijn. Gaat zeker ook over alle mogelijke opties en ik vond vooral de houdingen heel fijn en het vertrouwen op je lichaam (zo heb ik het opgevat iig).

3 likes

Ik vond dit echt zo’n fijn boek! Twee keer gelezen :raised_hands:t2:

@Fukaeri , ik heb bij de yoga met partner een avond cursus gehad over de fases, hoe het werkt met ontspanning, houdingen etc.
Zelf nog een online cursus hypnobirthing gedaan, bovenstaand boek dus gelezen…
O ja en een borstvoedings voorlichtingsavond!

Zou inderdaad gewoon kijken wat je gevoel zegt. Al is het wel zo dat enige voorbereiding ervoor zorgt dat je beter terugkijkt op je bevalling (niet in alle gevallen uiteraard maar dus wel in de meeste) dus een cursus is nooit weg denk ik zo!

2 likes

Bij m’n eerste een cursus van een paar avonden gedaan en echt nul aan gedacht tijdens de 12 uur durende, vrij gemiddelde bevalling. Bij de tweede alleen wat gelezen over hypnobirthing technieken en bedacht dat ik daar wel wat van wilde toepassen en toen besloot mijn baby in minder dan 40 minuten ter wereld te komen en had ik geen tijd om er aan te denken. :joy:

2 likes

Nee ik vond het heel makkelijk te volgen! En ik zette altijd de Engelse ondertitels aan (handige optie!), zodat je het woord eventueel kon Googlen als je het niet kende, maar dat heb ik misschien maar 1 keer gedaan (ik wist niet dat in het UK Engels - theatre - een verloskamer betekent haha). Verder makkelijk te begrijpen.

En verder ja en ja! Informatie over houdingen en waarom die houdingen precies werken, verschillende soorten pijnstillingen en voor en nadelen, aparte video’s speciaal voor partners.

3 likes

En P.S, een andere belangrijke reden dat ik het fijn vond; je werkt in modules en kan altijd alles terugkijken per thema of onderwerp. Heel erg fijn voor de mom brain die langzaam alles opslaat en weer vergeet :sweat_smile:

1 like

Ik vond de info avond over borstvoeding ook heeeel fijn dat mijn man mee was. Daardoor deden we ook dat toch wel echt samen.
Hij was ook bezig met: oh dit zijn voedingssignalen en dat ik genoeg dronk en hoe dat dan werkt met op gang komen enz.
Ik hoefde niet te vertellen wat er allemaal in mijn lijf gebeurde want hij wist dat zegmaar.
Mijn man zorgde ook altijd voor een gevulde dopper naast mn bed en eten voor mn hongerklop ‘s nacht :sweat_smile:. Voor het uitkoken en schoonmaken van de kolf etc. Voor het tijd en ruimte maken in die eerste weken om alles goed op gang te laten komen.

4 likes

Ik heb samen bevallen gedaan, was wua praktisch advies wel fijn maar ben uiteindelijk alleen met verpleegkundige bevallen dus weinig samen aan haha
En heel snel dus had niet echt iets aan de verschillende fases en hoe je dan moet puffen etc

Had wel nog wat aan de pijn wegpuffen/zuchten gehad toen ik super kiespijn had
Dus ja hahaha

3 likes

Ja dit, en het is ook heel belangrijk om te weten wat een goede aanhap is, waarom dat belangrijk is, en gewoon hoe het systeem achter borstvoeden werkt qua vraag en aanbod enzo, en op gang komen indd, om te voorkomen dat je onzeker wordt over of er genoeg is en of het allemaal wel goed gaat. (Met als gevolg dat er misschien wel iemand onterecht heel snel over bijvoeden begint terwijl dat misschien totaal onnodig is en je borstvoedingsverhaal zou kunnen saboteren). Zeker bij een eerste kindje ben je vaak al wat onzeker, en dan de hormonen en het slaapgebrek erbij, dan is kennis echt macht (en dan macht op een goede manier).

3 likes

Hahaha ik laatst tijdens buikgriep

4 likes

Ik weet niet of centering pregnancy hieronder valt? Ik zie niemand het hier noemen terwijl het volgens mij toch heel veel gegeven wordt.
Voor degenen die het niet kennen: is een combi van een cursus/praatgroep/je controles bij de verloskundige. Je hebt dan tot 37 weken geen individuele afspraken bij de verloskundige maar eens per maand 2 uur lang met een groep. Supergezellig en leerzaam vond ik.

Heb jij centering pregnancy gedaan?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Edit: oh het heet tegenwoordig Centering Zwangerschap.

Ik heb dat bij mijn eerste gedaan. De bijeenkomsten zelf vond ik niet zo boeiend, maar vooral de tijd na de bevalling vond ik het superfijn om een groep gelijkgestemden te hebben. We hebben heel lang geappt en afgesproken. Dat is pas na 4 jaar gestopt en met sommigen heb ik nog steeds contact.

6 likes

Ik heb het niet gedaan, want vond het heel jammer dat m’n partner er dan weinig bij betrokken zou zijn. Nu is hij mee geweest naar alle controles, al was het maar om het hartje te horen kloppen en dezelfde informatie te krijgen als ikzelf.
Heb wel zwangerfit gedaan, waar ook dames bij zaten die even ver zwanger waren. Na de bevalling met veel van hen ook verder gegaan met mamafit en op die manier ook een groepje mama’s met kindjes in dezelfde leeftijd

2 likes

Ik wilde dit wel graag maar corona. Denk dat je het daarom misschien niet zo veel hoort, toch een periode van 3 jaar dat dat niet kon. En bij een 2e zou ik het niet zo snel doen.

2 likes

Ik heb dit bij de tweede gedaan (nog maar pas geleden dus ook) en vond het superfijn. Indd vanwege de contacten die je op doet en die bijeenkomsten zijn ook fijn! Bij ons mochten de partners ook gewoon meekomen voor het eerste kwartiertje/half uurtje waarin we de controles deden. Daarna begonnen we pas ‘echt’ in de groep. En er waren 2 of 3 bijeenkomsten met partner, die gingen dan over de bevalling.

3 likes