Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Nee, vond het stom dat mijn vriend nauwelijks betrokken werd dan. Hij is bij alle afspraken geweest nu. Veel fijner

Bij die 8 avonden samen bevallen zat je ook met een vast groepje koppels en volgens mij was daar het idee ook een beetje dat je dan wat aan elkaar hebt, maar mijn man en ik hadden totaal geen klik met de andere stellen en helemaal geen behoefte om contact te hebben/houden. Wel jammer, kan me voorstellen dat zoiets juist wel heel prettig is.

Vond het ook heel geforceerd vanuit degene die de cursus gaf. Een appgroep aanmaken, heel erg erop hameren dat we adressen moesten uitwisselen voor geboortekaartjes en na geboorte van alle baby’s af te blijven spreken. Heb na afloop van de cursus maar aangegeven geen belang te hebben bij die dingen en ben de app uitgestapt :sweat_smile:.

1 like

Had je dan al je echo’s en luisteren naar het hartje enz samen met heel die groep of hoe moet ik dit voor me zien? Ik heb best wat zorgen gehad tijdens de zwangerschap, zou het echt niet chill hebben gevonden als ik dan een echo zou hebben waar nog 10 andere mensen bij zijn en ze zouden zeggen dit en dit is niet goed/zoals het hoort. Al zou ik het denk ik sowieso niks vinden, ook al zou alles wel goed gaan.

Bij ons was het eerste gedeelte van de bijeenkomst de controles. Je kon dan even samen koffie drinken en kletsen en om de beurt had je dan controle (alleen of met je partner). Daarna begon het groepsgedeelte. Je ging niet met z’n allen een echo bekijken op de beamer oid.
En echo’s waren sowieso los van deze bijeenkomsten, dit was alleen hartje luisteren en groei voelen uitwendig e.d. (ik weet niet precies meer wat er bij zo’n controle hoort).

2 likes

Het leek mij echt hel op aarde. Heb 3 vriendinnen gehad die het wel hebben gedaan waar uiteindelijk maar eentje semi enthousiast was dat ze het heeft gedaan en het niet nog een keer zou doen. De rest is halverwege gestopt :sweat_smile:

6 likes

ik heb daadwerkelijk een vriendin daar aan over gehouden die ik nog steeds bijna dagelijks zie of spreek (ook omdat je in hetzelfde traject zit qua kdv - school etc)

als je centering pregnancy hebt gedaan, spreek je daar nu later nog mensen van?

• ja een paar
  • ja één
  • nee

0 stemmers

3 likes

:rofl:zou wat zijn.

Mijn verloskundigenpraktijk maakt zelf geen echo’s dus daarvoor ging ik naar een andere praktijk.
En inderdaad, je partner kan wel bij het controledeel aanwezig zijn.
Ik had zelf nooit bijzonderheden te bespreken maar als je meer tijd nodig had kon je wel altijd een extra afspraak maken of de verloskundige aan het eind van de avond nog even ‘claimen’.
Ik vond het leuk om zelf m’n bloeddruk te meten etc en vind de meerwaarde vooral zitten in alle informatie die je van de verloskundige krijgt die je naar mijn idee in individuele afspraken minder snel krijgt + van moeders die al een kindje hebben. (bij mijn 2e en 3e vond ik het juist weer heel leuk om anderen tips te geven, moed in te praten etc)
Er werd bij ons ook veel gelachen enzo maar dat heb je inderdaad ook wel bij andere zwangerschapsgroepjes.

Ik heb 3 x centering gedaan :rofl:en geen enkele blijvende vriendschap aan overgehouden haha. Je komt er toch achter dat de meeste mensen heel andere types zijn dan jijzelf, zeker als het om zulke dingen gaat. Maar dat is helemaal prima, gewoon leuk om tijdelijk intensief met elkaar op te trekken in een bijzondere fase in je leven en daarna weer over tot de orde van de dag.

Superleuk!
Ik heb ‘een paar’ gestemd omdat ik ze nog wel tegenkom bij ruilbeurzen voor kinderkleding etc waarover dan ook tips worden gedeeld in de groepsapp. Maar dus niet zo intensief als jij.

1 like

Ja ons groepsappje is gewoon nog actief (hoewel sommigen daar niet zoveel in zeggen) dus ik spreek de meesten nog. Maar is dus ook nog maar kort geleden want baby is 4 maanden.

1 like

Oh ja dat maakt het wel gemakkelijker nu natuurlijk, mijn kind is (net) van voor whatsapp

Ik vind het wel jammer dat er bij ons geen Centering Zwangerschap is. Ik heb de vorige keer een cursus gedaan maar het voelt onnodig om die nog een keer te doen alleen maar om weer een groepje te hebben met stellen die een beetje gelijklopen, dus dat ga ik wel een beetje missen.

Had je ook rammelende eierstokken bij een tweede/derde/vierde?

• Ja
  • Nee, alleen bij een eerste
  • Nooit gehad

0 stemmers

Hoeveel leeftijdsverschil heb je tussen je kinderen?

• Nvt
  • Minder dan 1 jaar
  • 1 jaar
  • 2 jaar
  • 3 jaar
  • 4 jaar
  • Meer dan 4 jaar

0 stemmers

Denk je dat een groter leeftijdsverschil tussen kinderen ook leuk is? Bijv. 8 jaar.

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Ik ben opgegroeid als jongste met een leeftijdsverschil van 10 en 8 jaar en het was oprecht niet leuk haha

1 like

Tussen mij en mn zus zit 7 jaar verschil, heb met haar een betere band dan met mijn zus die 2 jaar van mij verschilt.

2 likes

Elk leeftijdsverschil heeft voor- en nadelen toch? Zegt ook niet veel over de band denk ik. Ik scheel zelf meer dan die 8 jaar met mijn zussen en qua spelen had ik er niks aan inderdaad, maar ik hoefde in ieder geval ook geen ruzie te maken om speelgoed en we hebben een hele hechte band. Mijn kinderen hebben dan weer een klein leeftijdsverschil en dan hoop je maar dat ze de komende jaren leuk kunnen spelen en wat aan elkaar hebben, maar kan net zo goed zijn dat ze elkaar de tent uit blijven vechten omdat ze hetzelfde duploblokje willen.

6 likes

Wat vond je er precies niet leuk aan?

1 like

De band met mijn siblings is anders dan zij onderling hebben. Zij deden logeren met mekaar etc en dat was voor ons niet heel leuk meer. Ook moesten ze dan wel is op hun kleine zusje passen waar ze op de leeftijd die ze toen hadden geen zin in hadden. Mijn ouders hadden alle leuke dingen zoals disney etc met hun al gedaan en hadden er bij mij de puf en zin niet meer voor. We hebben gewoon een hele andere jeugd gehad. Mijn band met beide siblings is dus ook niet heel goed. Heeft meerdere factoren, maar ik denk dat leeftijdsverschil daar echt wel een grote rol in heeft gespeeld.

5 likes

Denk dat het verschil in leeftijd niet veel uitmaakt, maar wel hoe je er als ouder mee omgaat.

8 likes

Vraag ik me af. Je kan als ouder nog zo je best doen om je kinderen met elkaar te laten optrekken, maar als ze in een zodanig andere levensfase zitten is dat gewoon lastig.

1 like

Hier 11 en 9 jaar verschil en vond het ook niet leuk. Of nouja, niet leuk. Ik had niet zoveel aan ze als broer/zus. Want vanaf de leeftijd dat ik besefte dat ik een broer/zus had, gingen ze al uit huis. Zij hebben ook hele andere herinneringen samen. Ik zeg wel eens dat ik min of meer ben opgegroeid als enigst kind.

3 likes