Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Denk dat het ook verschilt. Ik ken iemand met een 14 jaar jongere zus en zij (de oudste dus) vond het super rot, want de baby was niet gepland, ouders hadden geen geld en ze moest vaak na school oppassen en koken. Voor de jongste was het super, want haar ouders waren veel minder streng en toen zij kind/tiener was hadden de ouders wel weer geld en gingen ze juist met de jongste op vakantie en naar Disney enzo. Zij werd echt verwend en vond de aandacht van haar oudere siblings ook heel fijn.

1 like

Daarnaast kun je wel allemaal wensen en ideeƫn hebben, maar dan moet je ook nog maar eens zwanger zien te kunnen worden. Je kunt niet alles plannen.

18 likes

Ligt idd ook echt aan hoe je ouders ermee omgingen en de klik. Mijn zus is maar 4 jaar ouder. Maar omdat mijn moeder alleen was heeft mijn zus vaak op mij moeten passen. Onze band is daardoor jarenlang niet goed geweest, omdat ze in een tweede moederrol zat en dat accepteerde ik niet goed. Mijn moeder deed ook maar haar best met de middelen die ze had, maar achteraf zei ze ook dat ze mijn zus niet die verantwoordelijkheid had moeten geven. En dat kon nu wel doordat ze 4 jaar ouder was. Dus ik heb nooit echt zo dat gevoel gehad van een zus als partner in crime, maar eerder als bondgenoot van mijn moeder. En voor haar zal het ook niet leuk zijn geweest om die verantwoordelijkheid te krijgen

4 likes

Het kan er ook aan liggen of er nog meer kinderen tussen zitten. Dus stel je bent een groot gezin met 6 kinderen en elke twee jaar een kind, dan is het verschil tussen oudste en jongste misschien heel anders dan als je twee kinderen hebt die tien jaar schelen. Of twee oudsten dicht bij elkaar en een jongste. Of juist een oudste en dan twee jongsten.

En ook de mindset en financiƫle situatie van de ouders en of er misschien een andere gezinssamenstelling is, zoals baby met nieuwe partner.

Wel naar om te lezen dat zoveel ā€œnakomertjesā€ het niet als prettig hebben ervaren. Zelfs mijn jongste broertje zegt dit terwijl hij ā€œmaarā€ 6 jaar jonger is dan ik.

2 likes

Oh zo herkenbaar dit, vooral ā€œWant vanaf de leeftijd dat ik besefte dat ik een broer/zus had, gingen ze al uit huis. Zij hebben ook hele andere herinneringen samen. Ik zeg wel eens dat ik min of meer ben opgegroeid als enigst kind.ā€ Mijn zussen zijn 14 en 12 jaar ouder, mijn broer 8. Ik heb geen herinneringen aan het feit dat we met z’n allen in ƩƩn huis hebben gewoond.

Mijn eigen kinderen schelen trouwens 4,5 jaar, min of meer bewuste keuze, voor zover dat kan… En zij kunnen zo goed samen spelen en samen plezier hebben. Ik hoop dat dat zo blijft.

1 like

Dit zeg ik ook! Hier 6 en 8 jaar verschil. Dus idd de ene zus al uit huis, en op vakantie alleen vrienden zoeken om mee te spelen enzo. Heb me echt wel enigs kind gevoeld, wat ik niet heel erg vond, maar wel gekkig als je broers/zussen hebt.

Heb nu zelf 1 kind, en twijfel zelfs over überhaupt een 2e omdat zowel mijn vriend (weinig leeftijdsverschil) en ik (veel leeftijdsverschil) weinig met onze broers/zussen hebben.

2 likes

Ja je kan het toch niet voorspellen. Ik ken ook een tweeling die als volwassenen niet veel contact hebben met elkaar. Dan is leeftijdsverschil iig niet het probleem haha

1 like

Mijn nichtje heeft drie broers en zussen van allemaal 10 jaar ouder en dat vinden ze allemaal fantastisch. Ze zijn dol op hun kleine zusje en zij heeft bijna altijd iemand met aandacht en tijd voor haar.

2 likes

Ik heb nu opeens vage herinnering dat tiemvanwil een openbare echo deed in een cafe ofzo waar je dan bij kon zijn (tegen betaling? Loting?). Verzin ik dit nou of is dit echt :joy:

1 like

Dit lijkt me echt zo vreselijk. Ben nu zwanger van 1e kindje maar toen de verloskundige dit concept ging uitleggen, haakte ik echt bij iedere zin meer afšŸ˜‚ Wil wel een borstvoedingscursus doen dus als iemand tips heeft, ik dacht nu aan Teddy Roorda.

Ik denk dat dat een prima cursus is! Heb al ervaring met (langer dan een jaar) borstvoeding geven en ik volg nu Teddy Roorda en denk steeds :exploding_head::exploding_head::exploding_head: Dit had zoveel gedoe gescheeld.

Ik had destijds een borstvoedingscursus via de kraamzorg gedaan en die was achteraf gewoon niet zo goed. Ik ga nu de cursus van Teddy Roorda doen omdat ik hoop op wat meer kennis over de opstart.

4 likes

Nee volgens mij is dit geen koortsdroom maar inderdaad echt gebeurd. Heb nog een beeld dat ze half ā€˜in de etalage’ lag toen die echo werd gemaakt maar twijfel nu ook of ik dit verzin.

1 like

Was dat niet haar gender reveal op die manier?

DƔt was het!

1 like

Jaaaa zie je wel! Ik lees nu de reactie op jouw post en dat was het inderdaad!

3 likes

Ik heb de cursus van Teddy Roorda gedaan en vond die heel fijn, ik zou hem ook zeker aanraden. Er is ook een maandelijkse q&a die je kunt volgen als je die cursus koopt en je komt in de facebookgroep waar je vragen kunt stellen. En er is ook een soort overzicht van de eerste weken wat je kunt verwachten.
Voor mijn gevoel is die cursus (en ook van Teddy Roorda in het algemeen wat ik zo via haar Insta meekrijg) heel erg gericht op het wegnemen van onzekerheid, en vertrouwen op je lichaam en je baby, dat vind ik persoonlijk heel fijn. Ik zei het een paar dagen geleden ook al in een post ergens hier op het forum (geen idee meer tegen wie of in welk topic) maar als je succesvol borstvoeding wilt geven is een goeie voorbereiding in de vorm van je goed informeren wel echt belangrijk denk ik. En tijdig een lactatiekundige inschakelen als je een hobbel ervaart. Het is een natuurlijk proces maar het gaat zeker niet zomaar even vanzelf.

5 likes

Ik zou ook zeker een cursus over borstvoeding volgen. En niet iets dat via de verloskundige of kraamzorg wordt aangeboden. Zoek een lactatiekundige. Ik heb de cursus van Geerte van den Broek gevolgd. De borstvoeding academie. Hierbij kun je ook vragen aan de community stellen. En geen Facebook nodig.

3 likes

Heb zelf geen kinderen, maar ben even benieuwd of kinderen van net 4 nijntje nog leuk vinden en of het nijntje museum leuk is (er staat t/m 6 jaar namelijk)? Wil misschien een cadeaubon geven voor het museum namelijk.

1 like

Ik ben met mijn bijna 4 jarige geweest tijdje geleden en hij vond het wel leuk, maar racete er wel vrij snel doorheen om in het restaurant met Nijntje pannenkoeken uit te komen :see_no_evil:

2 likes

Nijntje zelf is niet meer zo leuk als voor iets jongere kindjes, maar het Nijntje museum is wel echt heel leuk voor een 4-jarige. Er is genoeg te doen en te spelen.

1 like