Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Een paar keer per jaar. En mis het zo. Heb daar zeker de laatste tijd echt wel een beetje moeite mee. Ik had voor mijn dochter zo’n druk sociaal leven en deed veel met vrienden. Nu doe ik nog steeds bijna elk weekend wel wat, maar altijd met kinderen erbij. En gericht op kinderen dus ook, qua uitje. Is toch anders.

Hmmm, dubbel voor mij. Ik ben een enorme huismus en vind thuis zijn heel fijn, of buiten in de omgeving van mijn huis (strand enzo). Afspreken met kinderen erbij vind ik ook leuk, dus prima. Maar tóch… toen ik laatst een keer ging lunchen met een vriendin zonder onze kinderen was dat wel even heel ontspannen. Mag ik best vaker doen.

Ik ga nú wat mensen appen, haha.

3 likes

Ik doe in de avonden doordeweeks niet veel, maar probeer in het weekend wel ieder weekend iets te doen zonder kind. Vaak met een vriendin, maar kan ook in mn eentje. Ik heb dat echt nodig, anders word ik gek. Eventjes los van verantwoordelijkheid.

3 likes

Zeker waar. Maar in de praktijk is het wat minder makkelijk dan ‘gewoon een datum prikken en gaan’. Ik geef borstvoeding dus kolven (wat ook niet overal handig is), baby is erg gehecht aan die borst in de avond, nog een paar nachtvoedingen dus ik ben zelf ook nog erg moe wat me ook tegenhoudt om in de avond de deur uit te gaan. Ik ga eigenlijk gewoon iedere avond om 20:00 met mijn baby naar bed en blijf daar dan. Maar het is een innerlijke worsteling iig van wel erg graag willen maar ook te moe voor al het gedoe en geregel wat alleen de deur uit gaan met zich meebrengt.

5 likes

Maar met zo’n kleintje is het niet gek dat het er even minder van komt, toch? En als de avonden niet lukken qua slapen en energie, dan misschien juist gewoon eens op zaterdagmiddag wat leuks gaan doen met een vriendin? Die avonden komen dan wel weer als je baby iets ouder is en bijv. ook vast voedsel krijgt.

Ik vind zelf mét kind op pad gaan/afspreken ook al veel voldoening geven. Ik hoef niet per se los te komen van de verantwoordelijkheden ofzo, het is meer dat bepaalde activiteiten (echt lekker uit eten, dansen, sporten etc) gewoon beter gaan zonder kind haha.

7 likes

2 à 3 keer per maand denk ik, soms vaker soms minder. Het liefst combineer ik het met iets als sporten of een werkevenement (sommige collega’s zijn vriendinnen). Ik vind het best lastig dat ik veel meer behoefte heb aan dingen zonder kinderen dan mijn partner, dus het voelt soms oneerlijk als ik twee avonden per week weg ben (naast ook nog sporten en soms wat langer werken) en zij bijna nooit. Ik heb contact met vrienden of kennissen wel echt nodig om beter in mijn vel te zitten.

1 like

Zoals @matroos ook zegt in de middag wat afspreken, of gewoon accepteren dat je moe bent en het tóch doen. Mijn kinderen zijn nu wat groter maar ook toen ze nog heel klein waren en ik altijd moe was (ben ik eigenlijk nog steeds lol) haalde ik toch veel voldoening uit afspreken met vrienden ook al was het vermoeiend. Moe was ik toch wel, maar dan had ik wel een fijne middag of avond gehad waar ik even geen moeder was maar gewoon alleen mezelf. Maargoed dat is hoe het voor mij werkt, iedereen is daar natuurlijk anders in.

2 likes

Vindt zij het ook niet heerlijk juist dat jij weg bent? Mijn man moet ook echt opladen van sociaal contact en ik juist van alleen zijn en kijk er echt naar uit iedere week dat hij een avond weg is. Oké als de baby dan de hele avond ontroostbaar is dan baal ik wel, maar anders geniet ik echt van de rust.

3 likes

Ik heb ook meer buiten de deur dan mijn partner. Dat is toch juist goed dat je het zo dan samen kunt verdelen. Bijv tijdens dutjes van de jongste gaat hij gerust 3 uur computeren om op te laden terwijl ik denk yes nu kan ik even de deur uit.
Als we allebei telkens weg wilden zou het slechter uitkomen.

Zelfde geldt voor sociale dingen na werk. Als hij een werk borrel heeft is hij 17.30 thuis ipv 17.00 maar ik 23.00 en moet dan opgehaald worden bij de bushalte dus hij moet ook nog eens wakker blijven. Maar volgens mij is hij dan heel blij met zijn avondje ongestoord (ook niet door mij dus!!) computeren.

Zolang je allebei maar écht doet wat je wil hoeft het niet erg te zijn dat je allebei wat anders wil! Kan juist een voordeel zijn.

2 likes

Ja, dat vindt ze ook fijn! Alleen niet per se als het een hele avond is, dat ze ook de kinderen moet ophalen, eten geven, naar bed brengen enzo. Dus daar proberen we een middenweg in te vinden. Ik wil ook dat soort afspraken al weken van tevoren vastleggen (echt Nederlands) en zij wil liever spontaan kijken hoe de week gaat, maar dan kunnen mijn vriendinnen al niet meer meestal :wink: Het is ook vooral mijn gevoel moet ik zeggen, en het zal vast makkelijker gaan als de kinderen wat makkelijker gaan slapen.

Ja dat speelt hier ook wel. Mijn vriend heeft wel regelmatig uitjes met vrienden (sowieso iedere week een avond sporten inclusief derde helft) en dan vind ik het wel balen als hij ook al met eten/tijdens het naar bed brengen weg is want dat is gewoon niet chill om alleen te doen, nu ze nog zo klein zijn. Meestal schakel ik dan ook wel hulp in, gelukkig zijn er opa’s en oma’s (en een buurvrouw zelfs) die het heerlijk vinden om met onze kinderen te spelen en knuffelen en ik heb een stuk meer rust (en ook even wat aanspraak anders dan mijn vriend). Kwestie van goed afstemmen samen dan dus denk ik ja.

Je kind is 11 en zit groep 8. Er is een buurtbarbeque maar je kunt er beiden niet bij zijn omdat je partner in het buitenland zit en jij gaat zelf uit eten met je vriendin. Mag je kind dan alleen naar de barbeque en alleen thuis blijven?
Dit vertelde een vriendin pas en zij was verbaasd en vroeg zich af of het aan haar lag.

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Ik neem aan dat er bekenden bij zijn zoals buren/vriendjes van je kind? Dan zou die wel naar de barbecue mogen en daarna mee naar dat vriendje/daar logeren.

In welk opzicht was je vriendin verbaasd? Dat haar kind dat wel of niet zou mogen?

8 likes

Niemand was op de hoogte dat kind alleen was. En ze vond het kind erg jong om alleen te zijn. Ze heeft een kind van zelfde leeftijd en ze zei dat ze dit echt niet zou doen.

Oh dat vind ik ook erg jong. Als je goed contact hebt met de buren en je kind heeft een makkelijke manier om met jou of de buren in contact te komen vind ik het anders. Ik was ook wel eens alleen in huis tot een uur of elf op die leeftijd. Maar dan kon ik altijd de mensen bellen waar mijn ouders waren (ergens in het dorp).

4 likes

Ik lees dit veel maar ik vond de cursus van Kraamzorg De Waarden (actief in midden/west NL) wel echt goed en compleet. Tip voor mensen met weinig tijd en/of geld (je hoeft daar verder niet ingeschreven te zijn, kostte dan volgens mij 10 euro).
Maar geloof best dat er ook minder goede cursussen gegeven worden.

1 like

Ja maar alleen als er ook bekenden/vriendjes van kind zijn. En dan zou ik dat ook afstemmen met die ouders dat kind dan ‘met hun’ daar is en ook meegaat daarheen naderhand of vooraf. Dus gewoon een soort oppassen/daar spelen/logeren alleen dan gecombineerd met die bbq.
Vind het ook wel moeilijk inschatten eigenlijk omdat ik me echt geen voorstelling kan maken van hoe ik met een eigen kind van 11 jaar oud zou omgaan. En de ene 11jarige is de andere ook weer niet.

4 likes

Ik zou als mijn denkbeeldige partner er niet is sowieso niet uit eten gaan. Ik neem aan dat dat ‘s avonds is. Dan laat ik mijn kind niet alleen. Overdag doe ik dat nu wel al een poos maar in de avond niet.

Ga ik lunchen en is de buurtbarbecue overdag en zijn er buurmeisjes en jongens die ze kent, dan zou ze alleen mogen gaan als ze zou willen.

7 likes
Hoevaak doe jij gemiddeld doordeweeks iets in de avond zonder kind niet zijnde afspreken met vriendinnen? Bv. sporten, creatieve cursus, vrijwilligerswerk.
  • Minder dan 1 keer
  • 1 keer
  • 2 keer
  • 3 keer
  • 4 keer of meer

0 stemmers

Hoe vaak doe jij doordeweeks iets sociaals zonder kind? Dus bv eten of drankje met collega’s/vriendin
  • Minder dan 1 keer
  • 1 keer
  • 2 keer
  • 3 keer
  • 4 of meer keren

0 stemmers

Ik merk dat ik doordeweeks soms ook echt de balans moet vinden tussen hobbies, genoeg tijd met dochter, en zelf ook uitrusten. Ik werk 4 dagen en man 5 dagen, dus het voelt al als veel haasten en soms weinig tijd voor elkaar.

Ik sport nu elke vrijdagavond om 7u, wat ik superfijn vind.

Maar twijfel nu of ik hiernaast ook nog een creatieve cursus wilt doen, wat ook weer een tweede avond “opslokt”, en waarbij ik mijn dochter die avond dan ook maar heel kort zie.

Nul keer want ik ben een alleenstaande ouder.

5 likes