Waarom wel?
Zou het zelf als leidinggevende echt niet in mn hoofd halen om iemand op dag 4 te gaan bellen. Dan maar niet betrokken.
Waarom wel?
Zou het zelf als leidinggevende echt niet in mn hoofd halen om iemand op dag 4 te gaan bellen. Dan maar niet betrokken.
Maar betrokken zijn betekent toch ook dat je mensen ook de ruimte geeft die ze nodig hebben/fijn vinden? Mijn leidinggevende is ook super betrokken en die heb ik na de geboorte een foto gestuurd en gezegd dat alles goed met ons ging, toen reageerde ze met een leuk berichtje en stuurde een cadeautje. Vind het een beetje raar hoor dat je die ruimte van iemand waar je alleen een zakelijke verstandhouding mee hebt ‘opeist’ in de kraamweek.
Een kort telefoontje… kom op zeg. Een medemens zal wat interesse tonen zeg. Een bezoek zou ook anders zijn. Maar vind mensen hier ook heel snel zeiken soms
Maar als je er geen behoefte aan hebt dan zeg je dat toch tegen je leidinggevende of neem je niet op.
En het ligt vast ook aan je band met de leidinggevende etc.
Tsja geen idee. Ik heb ook alleen maar heftige kraamweken gehad met ziekenhuisopnames etc, misschien is het dan anders. Geen idee van die bubbel waar mensen het soms over hebben en hoe heftig het is om daar even tien minuten uit te komen.
Dag 4 was voor mij wel peak kraamtranen dus dan zou ik ook niet heel gezellig zijn aan de telefoon ![]()
Ja maar je moet er wel wat mee toch. Als je het niet wil, moet je alsnog contact hebben om dat te zeggen. Of alleen al dat je gebeld wordt, niet opneemt, geeft al gewoon geen relax gevoel als je het niet wil. Ga je toch weer irriteren of nadenken om toch te bellen.
Laat mensen, zeker bij een zakelijke band, gewoon lekker in hun privésfeer hangen in de kraamweken.
Ik vind dat je gewoon je gepaste afstand moet kennen in zoiets kwetsbaars als een kraamweek. Super lief dat je baas wilt bellen; maar dat kan ook in week 2-3. Ik vind dit echt jezelf belangrijker maken dan je bent. Gun mensen gewoon wat ruimte:
Ik vind überhaupt bellen met je manager met wie je niet super close bent in de kraamtijd onnodig, laat staan na 4 dagen.
Helemaal als het een man is, vind ik eventuele vragen van hoe ging de bevalling en het herstel ook toch wat ongemakkelijker…
Hij heeft vast geen verkeerde intenties, maar zou het zeker afslaan ja.
Omdat zoals eerder al gezegd werd, ik andere dingen aan mijn hoofd heb. Ik was vrij verbaasd dat hij bellen überhaupt voorstelde, ik doe dat ook niet bij vriendinnen zo snel na de bevalling. Ik zit met een best zwaar herstel wat ik al over de app aan hem heb aangegeven, ben net thuis uit het zkh, heb nog een ouder kindje, kraamzorg, verloskundigen, het eerste kraambezoek van ouders etc
Ik vroeg me gewoon af ik nou gek was dat ik er absoluut niet aan moet denken hem nu te spreken
hij bracht het echt als: “zo even bellen? Benieuwd hoe het met je gaat!”
🫠
Hoe heb je gereageerd?
Ik was heel close met mn collega’s en mn baas en manager kwamen samen langs op dag 5. Waren ook 1 van de eerste die ik appte dat die kleine geboren. Ik vond het juist super fijn dat ze zoveel interesse toonde! Ligt er echt aan wat voor band je met elkaar hebt!
Ik begin even met een nieuw thema. Zat nog te twijfelen of ik het hier of in het adventskalender topic zou plaatsen, maar geloof dat het hier beter past.
Ik heb een peuter van 2. We doen niet aan Sinterklaas, omdat we in het buitenland wonen, maar we willen dit jaar misschien wel voor het eerst aan een adventskalender doen.
Maar nu zat ik dus te denken; wat doen we in die 24 vakjes?
We willen er niet elke dag een cadeautje in doen, maar het afwisselen met eten of wat anders (We zijn trouwens niet echt van het snoep geven)
Eigenlijk is het ook wel te vergelijken met kinderen die hun schoen mogen zetten. Wat deden jullie in de schoen van een tweejarige- als ze al een schoen mochten zetten?
Op pinterest staan veel leuke ideeën voor adventskalenders voor kinderen, ook om cadeautjes af te wisselen met niet materialistische activiteiten. Ik had vorig jaar in de schoen kleivormpjes gegeven (klei had ze al) maar zoiets lijkt me leuk voor een adventkalender en kan je over meerdere dagen spreiden. Een activiteit zoals koekjesbakken vond ze ook al echt leuk, voor een meisje haarelastiekjes/speldjes (of als je jongen dat leuk vindt en zoveel haar heeft natuurlijk), een set potloden of stiften bundelen per 3 of 4 en over dagen verspreiden, stickers, iets om in de kerstboom te hangen, kerstachtig knutselpakket, set plastic beestjes over een paar dagen verspreiden. Søstrene Grene (als dat bij jou is) heeft ook vaak leuke kleine dingen.
Haha ik was aan het nadenken over een adventkalender of kraammand voor de oudste zelf maken tot ik bedacht dat ze ook net in die periode jarig is en het dan wel heel bont wordt met cadeaus.
Ik weet niet of twee te jong is voor iets wat bij elkaar hoort maar dan verdelen over die vakjes? Bijvoorbeeld (ik noem even wat mij in gedachten schiet) een setje van little people ofzo en dan die poppetjes verdelen? Dan heb je aan het eind iets waar lekker samen mee gespeeld kan worden
Een mooie sticker bij één dag?
Een grappig paar (kerst)sokken?
Een briefje met hoera we gaan naar de speeltuin?
Wat leuk!
Een belevenis kun je natuurlijk ook aan zo’n kleintje geven, goed idee
Vanuit mijn eigen situatie als alleenstaande moeder ben ik benieuwd naar het volgende:
Stel je voor dat je ook alleenstaande ouder zou zijn. In dit fictieve scenario hoef je je even niet druk te maken om de financiën, je kunt blijven leven zoals je dat nu ook doet qua uitgavenpatroon. Je wordt dus wel in je eentje verantwoordelijk voor het huishouden en alles rondom je kind/kinderen. Tijd voor jezelf inplannen zal altijd met behulp van een oppas/familie moeten. Het gaat me dus vooral om de balans tussen werken, gezin en privétijd.
Hoeveel uur per week zou jij dan werken?
0 stemmers
Je kunt blijven leven zoals je nu doet: mag ik dan ook mijn schoonmaakster houden?
Als ik echt alles alleen moet doen in het huishouden, is 32 uur misschien wel veel. Maar ook afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en wat ze zelf kunnen doen.
Als ik altijd alleen zou zijn met de kids en dus altijd aan zou moeten staan, zou ik ook méér rust nodig hebben dus 1 dag minder werken en dan niet een dag minder opvang zodat ik een dag voor mezelf heb.
Anders ben ik bang dat ik het niet zou trekken.
Of ja, misschien als ze naar school gaan weer 4 dagen werken dat je die ochtend/halve dag voor jezelf hebt dat dat voldoende zou zijn.
Hoe doe jij het?
Ik ben ook alleen. En heb een tijdje 24 uur per week gewerkt. Dat vond ik perfect! Werk nu 32 uur en schiet aan alle kanten tekort🥲 Maar financieel kan ik niet minder werken nu.
Vond 24 uur echt top. Hopelijk in de toekomst weer ![]()