Ja dat is ook het plan! Maar ik had het niet zelf gekocht, man stuurde een foto door. Ik zat op m’n werk en dacht: even aan het forum vragen ![]()
Ha kijk wel logisch, een reden om hout te halen ![]()
Huh haha wat gek!
Ha! Dankjewel, mysterie opgehelderd
Binnenkort maar even ruilen.
Ja hallo nu wil ik ook weten hoe het met boris en zn bos hout afloopt. Wat zijn dit voor halve spoilers.
Je mag hem overkopen!
(het loopt goed af)
Hebben jullie ook babygebaren gebruikt?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Had dat een beetje zin of is het vooral klinkt leuk werkt niet
Maar iemand wel misschien op de opvang want mijn baby kende wel dingen. Maar niet van ons dus dat gaat dan op een gegeven moment over
Ik heb het idee dat het hier werkte in de periode dat ze nog niet praten maar wel kunnen communiceren zo tussen 9 mnd en iets meer dan een jaar.
Geen gegil om een extra boterham maar kunnen gebaren “broodje”.
Niet je bord op de grond gooien maar “klaar” gebaren. Niet gillen maar “helpen” gebaren.
En praten is altijd sneller en effectiever dan gebaren dus op den duur neemt het praten de gebaren over
Dat klinkt echt super cute ![]()
Ik vond het wel leuk en handig als begin van het praten, en bij ons gebruikten ze het ook op de opvang. Als ik het me goed herinner kon ze voordat of rond ze één was ‘eten’, ‘mama’ en ‘meer’ gebaren. Ik had via een app een aantal gebaren (op het hoogtepunt misschien 50, 60?) geleerd en met behulp van de filmpjes van Lotte en Max (via YouTube). Vooral dingen die te maken hadden met eten, persoonlijke verzorging, dagritme, dieren en gebaren bij een aantal kinderliedjes. Op een gegeven moment heeft het praten met geluid het overgenomen, alleen ‘ik houd van jou’ gebruiken we nog op een afstandje of door een raam.
Wat ik heel cool vond, is dat het echte gebarentaal is, geen speciale gebaren voor baby’s, dus je leert eigenlijk een klein beetje een nieuwe taal.
Mijn dochter pikt de meeste gebaren nog niet zo goed op. Pas met ruim een jaar gebruikte ze ‘klaar’ en ‘slapen’. Die vind ik wel heel handig. Ook melk geeft ze duidelijk aan.
Maar ze is nu 1,5 en gebruikt de gebaren ‘eten’, ‘drinken’, ‘luier’ etc. nog steeds niet, terwijl ik die heel consequent gebruik. Dus ben blij dat ze nu gewoon ‘hap’ of ‘eje’ kan zeggen als ze wat wil eten
Ik denk dat ik ze misschien niet op de juiste manier aanbied, want ik hoor van anderen dat hun kinderen hele verhalen vertellen met gebaren.
Zou jij alcohol kopen voor je minderjarige kind?
- Ja hoor
- Neen
- Weet ik nu nog niet
0 stemmers
Het gaat in dit geval trouwens om een jongen van 15 (niet mijn kind) die het uiteraard zelf nergens kan halen maar zo zijn maniertjes heeft voor sterke meuk en de moeder die zegt Ach een biertje of wijntje neem ik gerust mee. En toen zat ik te denken die van mij is 16, vindt het totaal oninteressant dus ik sta niet voor die keuze maar wat dacht je van gewoon nee?
Nee want hij is geen 18, maar wij dronken ook Breezers toen we 15/16 waren dus ik zou het dan liever wel kopen zodat ik nog een beetje toezicht heb ofzo.
Uit onderzoek blijkt dat verbieden het beste werkt. Ze gaan dan mogelijk alsnog drinken, maar ontwikkelen een betere balans met alcoholgebruik dan wanneer je het toestaat.
Ja precies! Ik spreek vaak ouders over dit onderwerp en veel ouders geven aan het te kopen met het idee dat het dan ten minste veilig thuis gebeurt. Maar uit onderzoek blijkt juist dat kinderen onder de 18 die thuis onder toezicht van ouders drinken, ook buitenshuis vaak meer drinken dan kinderen die niet van hun ouders alcohol krijgen.
Geldt dat dan ook voor drugs?
Ja
Ik dronk op mijn 15/16e echt niet meer onschuldig alleen breezertjes ![]()