Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ik herken die druk qua leeftijd en moeilijk zwanger worden wel. Het eerste jaar na mijn dochter wou ik niet gelijk een kind, maar toen er langzaam wat begon te kriebelen voelde het wel als nu of nooit (ik was toen 36). We hadden toen nog 2 cryo’s, waarvan de tweede raak was (er zit precies 2 jaar tussen de kinderen), maar hadden al wel besloten dat als dat niet zouden lukken we niet opnieuw het hele traject in gingen.

Of een tweede leuker is is een lastige vraag. Want ik hou van hem en kan niet meer zonder. En als broer/zus vind ik het heel leuk dat ze samen kunnen spelen en echt wat aan elkaar hebben op dit moment (en elkaar echt leuk vinden). Maar dat was geen garantie en voor hetzelfde geldt hebben ze niks aan/met elkaar. Ik denk dat ik ook met één kind voordelen had gezien en dan ook gedacht had dat dat leuker was, omdat je niet beter weet. En we waren al lang blij dat we er überhaupt één hadden na jarenlang ongewenst kinderloos zijn.

Wat bij mij de doorslag gaf om voor de eerste de medische molen (weer) in te gaan was: krijg ik over 10 jaar spijt als ik het niet heb geprobeerd? En wat zijn de gevolgen als we het wel doen en het niet lukt (antwoord: opnieuw verdriet, maar ook echt een einde aan jarenlang onzekerheid, want dan was het klaar). Maar wat de juiste keuze is is heel lastig te bepalen, zeker als het niet vanzelf gaat.

1 like

Ik schrik er eigenlijk best van dat ik bijna als enige ja koos, ik dacht dat dat normaal was!
Ik ben echt supergoed met babies, kost me geen enkele moeite, maar vanaf 4 jaar vind ik het iets pittiger/minder leuk worden.
Ik merk bijvoorbeeld dat ik niet meer zo’n behoefte heb aan knuffelen met mijn dochter van 7, ik moet wennen aan het verdwijnen van spekkies en ik gruwel van haar loszittende tanden enzo :joy:.
M’n zoontje van 4 vind ik nu ik weer een baby heb vaker irritant dan voorheen :flushed:.
Ik denk altijd dat je als je 1 kind hebt forever verliefd blijft en je dat anders alleen bij de jongste hebt.

Ik hou uiteraard wel van ze, ben trots op ze etc etc maar ja, wel minder verliefd dan voorheen.
Net als in een gezonde relatie zullen we dan maar zeggen :stuck_out_tongue:

4 likes

Haha same!!!

1 like

Ja maar dit is ook echt goor

2 likes

Oh ik kijk hier zó tegenop, vind dat echt heel vies en vond het bij mezelf ook echt verschrikkelijk.

4 likes

:pleading_face:ik word hier wel een beetje sip van als dit zo is (nog geen ervaring).

3 likes

Is toch voor iedereen anders, ik zou graag mijn kind nog plat knuffelen als het daarvoor open stond ondanks de afgekloven nagels hoor

Is jouw kind wel eens als baby van het bed of de commode gevallen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Mijn kind is als baby van de commode gevallen terwijl we er allebei echt bij stonden, en toen ik dat met veel schuldgevoel vertelde later aan mensen bleek dat praktisch iedereen dat wel eens gebeurd was. Daar stond ik echt van te kijken ik voelde me zo kut. (Eerste vraag aan de telefoon bij de HAP was ook waar ik was, nou ik stond er bovenop maar 1 draai en hop daar ging mijn baby :sob:)

3 likes

Wel uit de box 🫣

2 likes

Oh ok dan begreep ik je niet goed, sorry
Uiteraard erger ik me ook geregeld en andersom zeker haha

Ik vind mijn 3 jarige juist vaker irritant dan mijn 7 jarige. Die van 7 is ten minste voor rede vatbaar :sweat_smile:

En tot nu toe houd ik alleen maar meer van ze omdat ze steeds meer hun eigen persoontje worden :heart:

2 likes
Zou jij snel een ander kind (kleuter) aanspreken op zijn of haar gedrag?
  • Eerder wel dan niet
  • Eerder niet dan wel

0 stemmers

Geen vreemde maar je ziet het kind ongeveer 10x per jaar ofzo.

In mijn voorbeeld: dochter is altijd heel speels bij het aankleden (beetje plagen/lachend wegrennen), maar toen de nicht van mijn man er was, vond ze dat vervelend ofzo en zei toen best streng tegen haar dat ze nu meteen haar pyjama aan moest trekken (ik hoorde het vanuit de gang). En ik vond dat eigenlijk niet zo chill haha want mn dochter is verder een best verlegen meisje 🥹

Edit: Oeps per ongeluk anoniem

Hier zit wel echt een taboe op; omdat mensen het niet tegen jan en alleman vertellen vanwege schaamte/schuldgevoel denken sommige mensen dat het amper voorkomt en reageren heel heftig als ze er wel over horen maar dan op een niet-directe manier. Dus dan meteen in de veroordelende stand terwijl het hun net zo goed kan gebeuren.
Goed deze poll te zien!

4 likes

Is jouw baas bij je thuis op kraamvisite geweest?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Deze keer wel, vorige keer niet! Vond het vorige keer niet zo erg. Heb nu een wat leukere klik met m’n leidinggevende.

Maar die van mijn man wel

3 likes

Nee maar alle drie zijn ze als dreumes of peuter wel een keer van de trap gevallen in een net te onbewaakt moment van ZELLUF doen. Dat had voorkomen kunnen worden maar… niet gebeurd dus

2 likes

Waar braken je vliezen?

• Thuis
  • In de auto
  • Bij iemand anders thuis
  • Buiten
  • Supermarkt
  • Op werk
  • Restaurant/café/bios/andere openbare plek
  • Ziekenhuis (wel spontaan)
  • Ziekenhuis (niet spontaan)
  • Anders,

0 stemmers

Vind jij het belangrijk hoe je kinderen gekleed zijn. Meerkeuze, dus mag meerdere antwoorden als verschilt per kind.

• Ja, en nog te jong om zelf te bepalen
  • Ja, en ik bepaal nog de outfits, zelfs als dat soms een strijd is
  • Ja, maar kind kiest uiteindelijk toch zelf eigen outfit
  • Ja, en we kiezen samen wat kind aankrijgt
  • Mwah, afhankelijk van de situatie/gelegenheid
  • Nee, ik kies gewoon kleding die het makkelijkst bereikbaar is/functioneelst is voor die dag
  • Nee, maar mijn kind vindt het wel belangrijk
  • Nee, en ik kies nooit de kleding uit

0 stemmers

Mag jouw kind wel eens ergens niet spelen of zitten omdat anders de kleren vies worden? En dan heb ik het niet over speciale gelegenheden, maar op een gewone dag.

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Dat is toch geen locatie?

Oh ja hebt gelijk. Haal het weg.