Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ja dat is inderdaad geen luxe (alhoewel een goed slapend kind dat op tijd in bed ligt soms ook geen vanzelfsprekendheid is). Maar ik hoorde een discussie over hoe vaak je samen op pad ‘moet’ of een weekendje weg ‘moet’. Dus niet een avondje samen thuis maar echt buitenshuis. En dat vind ik wel echt luxe

4 likes

Mijn kind (net 2) is ook nog nooit uit logeren geweest. En nu wil ik het pas als hij het wat meer begrijpt. Hoop rond de 3,5 (?). Het eerste jaar was hij een heel slechte slaper dus vond het moeilijk om dat uit handen te geven en ook iemand lastig te vallen daarmee. Maar nu ‘mis’ ik het ook niet. Mijn vriend en ik gaan af en toe uit eten maar een nachtje weg ofzo zonder kind nog niet echt behoefte aan. Soms mis ik alleen de ochtenden waarbij je nog even samen in bed kan liggen maar dat komt hopelijk ooit weer. En hij slaapt nu eigenlijk prima.

Soms voel ik me hierin wel een uitzondering. Veel vriendinnen en collega’s laten hun kindje regelmatig ergens logeren

4 likes

Hangt dat dan ook niet samen met wat jullie/anderen daarover vertellen of wat hij hoort in boekjes, van vriendjes of op tv? Of was hij er wel bekend mee maar gewoon geen behoefte aan?

Mijn bijna 3 jarige heeft 3 keer alleen gelogeerd in haar hele leven maar als het aan haar ligt, zou ze elke nacht gaan :sweat_smile: En dan liefst ook in haar eentje ernaartoe reizen. Snap ook niet echt waar ze dit vandaan heeft want ik vind het niet zo nodig en ook niet handig.

@Vloeistof ik heb die behoefte ook niet zo. Het levert in ons geval ook weinig op omdat de opa’s en oma’s ver weg wonen dus als we 2 keer heen en weer rijden houden we alsnog geen tijd samen over en dan moet je toch gelijk weer een hotel boeken ofzo. En haar meer dan 1 nacht laten gaan of dat hele stuk in de auto bij opa en oma zie ik niet zitten.

2 likes

Ik heb gestemd op 1x per half jaar, maar dat is dan iets buiten de deur en vaak ook nog niet eens samen maar met bijvoorbeeld vrienden erbij.

Date-nights doen wij gewoon thuis. Lekker samen kletsen, de houtkachel aan of spelletjes doen. Heb ook niet echt de behoefte om dat juist buiten de deur te doen ofzo, alsof dat dan betere quality time is dan samen thuis.

1 like

Mijne (5), heeft ook nog nooit gelogeerd. Wel samen haha, maar alleen geen behoefte aan :woman_shrugging:t4:

3 likes

Ik ben niet @Anna88 maar hier hetzelfde principe. Hier gaf de oudste wel rond 3 jaar aan dat hij een keer bij opa en oma wilde logeren. Die leefden toen nog. Hij wilde echt niet naar huis na het eten en wilde daar blijven en ontbijten bij opa&oma. Nou, oke.

De nacht voelt toch kwetsbaar en meer voor het plezier van de ander dan voor het kind zelf (Als in: wat heeft een baby aan het logeren?). Onze kinderen sliepen/slapen ook bij ons. En dat kan dan ook niet.
En als dat niet nodig is, dan vonden wij dat ook niet nodig. Ook in het samen slapen hebben gevolgd dat hij/zij naar een eigen bed ging als ze daar zelf aan toe waren… dus het logeren (of gebrek er aan) paste in die zin ook in dat “straatje”.

Ze gaan nu beide graag logeren, geen heimwee oid. Maar eigenlijk nogsteeds wel alleen op hun initiatief.
Er heeft zich ook nog geen situatie voorgedaan dat het moest ofzo. Als in: uitvaart ver weg, bevalling buiten huis etc

3 likes

Mijn kind (bijna 3) heeft ook nog nooit gelogeerd. Mijn ouders zijn fysiek wat beperkter (dat wil zeggen: mijn moeder mag hem niet tillen en mijn vader loopt slecht en reageert heel langzaam) en wonen ver weg. Zij passen wel af en toe bij ons thuis op maar dan zijn wij met etenstijd weer thuis. Mijn schoonouders zouden het denk ik wel willen en fysiek ook kunnen, maar ik twijfel echt of zij wel goed genoeg opletten. Ik was net aan het bedenken of het niet binnenkort wel kon toen ze vertelden dat hij bij het oppassen bij ons thuis altijd met oma’s rammelende pillendoosje speelde en laatst ook zo leuk met een nylon tasje, dat pakt hij dan allemaal zelf uit haar tas. Mijn bezwaren werden een beetje weggewuifd, dus voorlopig nog maar even niet dan

Vriendinnen hebben wel eens aangeboden dat hij een nachtje bij hen mag logeren, die vertrouw ik dat een stuk meer toe, maar die kent hij zelf dan weer minder goed dan opa en oma dus dat vindt mijn man niet zo’n goed idee (en daar is ook wel wat voor te zeggen)

4 likes

Ojaa dat snap ik ook wel, dat je het dan misschien minder snel doet!

Wij hebben best wat vrienden door het hele land en moet zeggen dat het dan wel ideaal is om te kunnen blijven slapen na een feestje (zonder kind). Een avondje thuis zonder kind hebben we eigenlijk zelden :sweat_smile:
Maar grootouders (en kind) vinden het ook echt super leuk als ze komt logeren, dus dat helpt ook enorm

1 like

Haha mijn 3jarige zegt ook de hele tijd: daar wil ik alleen heen of dat als ze naar school gaat ze daar dan alleen heen gaat fietsen :joy: vind het zo grappig, ze kan nog niet eens fietsen :see_no_evil: maar verder top, lekker zelfstandig haha. Verder gaat ze bijna nooit uit logeren want bij maar één opa en oma kan het. Toevallig dit weekend en toen was ze 4 uur ‘‘s ochtends wakker. Dus ik voel me ook bezwaard haha. Ze vindt het wel helemaal fantastisch en ik vind het zelf heel luxe dat we dan even met z’n twee weg kunnen. Dat doen we dan ook wel, omdat het anders bijna niet kan en we er beide van genieten. Als we thuis blijven liggen we ws. binnen hele korte tijd op de bank te slapen haha

1 like

Wij hebben nu de optie niet, maar als we verhuisd zijn wel familie in de buurt waar de kinderen heen kunnen en kunnen logeren, kijk er nu al naar uit :star_struck:

Gaat echt een wereld voor me open dat mensen aanbieden om te helpen, ook met ophalen van school/opvang enzo. Zit nu helemaal niet in mijn systeem.

2 likes

Wat fijn! Ik fietste net naar de supermarkt en zag opeens echt overal opa’s en oma’s met hun kleinkinderen. Maandag is blijkbaar de opa/oma oppasdag?

Zo leuk en tegelijkertijd voelde ik weer een beetje spijt dat ik ver weg woon van mijn eigen en schoon familie en dat mijn kindje dat mist. En ikzelf ook haha. Lijkt mij zo fijn en makkelijker inderdaad.

3 likes

Net met ophalen liep m’n dochter vooruit en toevallig liep er op de stoep een oudere vrouw. Riep een klasgenootje: “Heee! Is dat jouw oma?” (Hij werd zelf door z’n oma opgehaald).
Zij: “nee! Ik heb geen oma’s!”

Toen dacht ik ook echt: au. :smiling_face_with_tear:

3 likes

Dit is echt fijn ja! Ik ging zelf ook regelmatig vanaf baby af aan - heel graag ook - logeren bij opa’s&oma’s, gingen mijn ouders samen nachtje weg of iets. Zulke goede, warme herinneringen aan❤️ Hebben zelf ook opa’s&oma’s dicht in de buurt gelukkig. En ook supportsysteem in onze vriendengroep: even kind ophalen van kdv etc. Scheelt zoveel.

1 like

Ik denk gemiddeld 1x per 6 maanden en dat is max 2 uurtjes. Vaak even ergens lunchen. Zou wel vaker willen of een keer een nacht weg, ofzo, maar aan de andere kant is het wat het is en ben het ook gewend.

Ik snap je frustratie wel, maar ben eens dat een date ook maar net is wat je er zelf van maakt.

Ik lees in alle antwoorden weinig oppasmeisjes/jongens. Dat is wat mij betreft wel de tip. Wij hebben een prima sociaal netwerk maar door onze hobby ook best vaak oppas nodig en willen dus niet altijd onze familie vragen. Dan is een oppas ook nog een uitkomst, wij hebben er ondertussen 3 in ons lijstje. Meestal hebben we ze nodig voor hobby of ‘verplichte’ feestjes, maar soms ook voor een date night. Even zoeken misschien, maar in mijn ervaring helpt een via via netwerk (bv bevriend stel of kennisen via de opvang die al iemand hebben) daarin wel goed.

2 likes

Ja dit is ook een goede; vriendin heeft echt een goede hack, heeft een app met 3 oppasmeisjes en gooit ze dan een moment in & 1 van de 3 kan altijd wel. De kinderen vinden het enorm leuk als ze komen.

3 likes

Over logeren en dat pas doen als het kind in kwestie er zelf wat aan heeft: ik kan er op zich wel in komen hoor, maar is het soms ook niet minstens zo belangrijk om de vraag te stellen: wat heb ik als ouder eraan? Nee, een baby heeft niks aan logeren, maar houdt er ook niks aan over. En jij kan enorm opknappen van even niet aan staan, even geen ouder zijn en even lekker uitslapen/chillen/avond met partner of vriendinnen de hort op. You do you, maar het is niet kiezen tussen twee kwaden ofzo. Een kind loopt niks op van een nachtje logeren, tenzij het bij een seriemoordernaar is.

47 likes
  • Handschoenen
  • Wanten

0 stemmers

• Waterafstotend
  • Wol
  • Polyester etc
  • Katoen

0 stemmers

Hangt af van de leeftijd vind ik. Onder de 3 jaar vind ik wanten praktischer. 4 jaar of ouder handschoenen. Zelfde bij de stof. Bij sneeuw en ijs waterafstotend. Gewoon standaard in jaszak dunne van wol/katoen/fleece.

7 likes

Nee een kind loopt er niks van op maar je moet er als ouder wel een goed gevoel bij hebben.
Hier beide kinderen al vanaf 3 maanden een nachtje bij opa en oma laten logeren en dat ging gewoon prima. De jongst ging zelfs met 3 maanden al een heel weekend (vr-zo) logeren. Dat ging voor ons kind gewoon goed, maar ik vond het toen zelf best heftig en heb haar echt wel heel erg gemist en dat was gewoon niet fijn. Nee zij hield er niks aan over maar ik zat zelf ook gewoon het hele weekend niet helemaal lekker (echt wel meermaals gehuild erom) dus dan denk ik stel het nog ff uit tot je als ouder ook op een moment zit dat je kunt genieten van een kind vrije dag/avond/nacht.

2 likes