Maar dat is toch iets heel anders dan ‘je kind moet er ook wat aan hebben?’ Als jij je baby van 3 maanden te veel mist bij een logeerpartijtje en daar last van hebt, zou ik het zeker niet doen. Op die leeftijd doe je het alleen nog voor jezelf (niks mis mee!), maar als jij er niks aan hebt, schiet het zijn doel sowieso voorbij lijkt me.
Wij vonden beiden logeren als kind echt niet fijn, maar we vonden het ook niet nodig met hoe we op dat moment ons leven als gezin hadden. Het werd niet altijd begrepen door schoonouders die vanuit hun dorp hele andere dingen gewend waren, maar wij wilden altijd de keus aanbieden dat het vanuit ons kind kwam. Hij heeft altijd begrepen wat het was, het was altijd een optie, maar toen de vraag er kwam om langer dan een paar uurtjes daar te zijn, toen pas is het logeren ontstaan. Onze ouders wonen ook beide op 1u rijden enkele reis, spelen in het dagelijkse leven ook geen rol in de opvang. Misschien was het anders gelopen als ze in het normale leven al een grotere rol speelden.
Tegenwoordig wordt het soms wel om onze eigen plannen heen gepland, maar het komt in de basis bij de eerste keer uit zijn behoefte om het een keer te proberen.
En we hebben een kind wat denk ik als puber nog het liefst tussen ons in zit op de bank dan lekker in zijn kamer, dus als de behoefte groter is om in zijn vaste omgeving en vaste routine te blijven, dan volgen we dat. Gaat alsnog moeiteloos logeren, ookal is hij op latere leeftijd begonnen.
Nee het zal niet schadelijk zijn. Maar zoals ik schreef; ons kind sliep bij ons en had dus ook nog meerdere nachtvoedingen (aan de borst, was ook deels comfort denk ik). En het voelde dan heel gek dat je een kind dat (samen slapen en de geborgenheid die ze gewend zijn in de nacht) bewust afneemt voor een ander. Want het is dan vaak: maar het is zo leuk voor opa & oma. Eh oké maar voor een kind want gewend is tegen mama aan te slapen de afgelopen 10 maanden lijkt mij dat helemaal niet zo prettig
? Vanuit daar, zoals ik al schreef, was het pas logeren als ze het kunnen aangeven in ons geval een logisch “gevolg” van andere slaap en opvoedkeuzes.
En ze zullen heus troosten als de baby huilt, maar het kind kan ook niet aangeven nog dat het bijv wel liever naar huis wil en dat vinden we dus geen fijn idee. Dat kan een ouder kind natuurlijk wel.
Maar dit is vanuit onze keuzes en echt helemaal prima als je andere keuzes maakt en je daar goed bij voelt. Er zijn ook nichtjes en neefjes met 7-8wkn bij ons komen logeren en dat is echt prima gegaan. Gelukkig zijn we idd geen serie moordenaars ![]()
![]()
Het is ook echt niet zo dat een kindje er niets aan heeft: geen actieve herinneringen natuurlijk maar anderen, belangrijke hechtingsfiguren kunnen wel al vroeg waardevol worden & zijn in het leven van een kindje❤️
Ben benieuwd, wat zijn de eerste dingen die je wil(de) eten na je bevalling?
Voor mezelf: broodje carpaccio, heb echt elke keer als ik uit lunchen was afgelopen tijd zooo’n zin in.
En sinaasappelsap 🥹. M’n vullingen springen nu al van het maagzuur als ik alleen al kijk naar een citrus vrucht haha. Sowieso, weer onbeperkt fruit kunnen eten over de dag heen zonder na te denken
…
en een biefstukje in een van de eerste weken zeg ik ook geen nee tegen.
Ik heb ergens in de kraamweek een dikke pizza met ‘verboden in de zwangerschap kaas’ gegeten haha
Pizza, ook vanwege maagzuur een hele tijd niet kunnen eten zonder consequenties inderdaad. Maar verder eigenlijk niks. Als vegetariër mag je volgens mij ook gewoon alles eten.
Vis! Mijn ouders “mochten” in het ziekenhuis alleen langskomen als ze haring en paling mee zouden nemen. Wat heb ik daar van genoten, haha.
Verder heb ik in de kraamweek sushi, sashimi, filet amercain, zacht gekookt ei en rosbief gegeten van de dingen die ik niet mocht.
Vriendinnen hadden vooraf tegen me gezegd dat ik er rekening mee moest houden dat ik weinig eetlust zou hebben en niks me zou smaken, nou nergens last van. Ik heb echt zitten bunkeren in mn kraamweek (en ben nog steeds aan het inhalen met alles wat niet mocht)
Heb in de kraamweek een megaschaal met tiramisu gekregen van buren. Echt het beste kraamcadeau ever, was zo gelukkig ermee haha.
Ik had geen speciale verlangens. Had wel een glaasje wijn gemist, maar dat heb ik pas een paar weken later weer gedronken.
Ik at de ochtend na mn bevalling als eerste een broodje smeer leverworst haha. Wist niet dat ik dat gemist had ofzo maar toen de verpleegster in het ziekenhuis vroeg wat ik wilde en zij dit als optie noemde dacht ik: Oja dit mag ik nu weer!!
Verder denk ik dat ik tijdens mn zwangerschap een zacht gekookt eitje het meest heb gemist. Dat at ik wel wekelijks daarvoor. In mn kraamweek kwam er verder een tante langs met broodjes, filet american en rosbief. Echt lief! Wil ik bij mn nichtje straks ook gaan doen, vond ik echt een leuk gebaar.
Poh echt best veel: van een broodje zalm met gepocheerd ei tot aan champagne & goed glas wijn, verse sushi en pizza tonno.
Sushi!!! En toen ik stopte met borstvoeding gelijk een Redbull naar binnen gegoten.
Ik had allemaal wilde ideeën, maar uiteindelijk heb ik de eerste 2 weken zo weinig trek gehad dat ik zelfs van de sushi niet kon genieten. Echt jammer haha. Kwam uiteindelijk wel weer goed gelukkig
Een bagel met zalm en een gepocheerd ei en avocado. En ook sushi besteld in de kraamweek.
Carpaccio, tonijn steak en sashimi, goed stukje vlees medium gebakken, sushi, zachtgekookt ei, tiramisu, blikje Red Bull als guilty pleasure en tot slot ook wel dat glaasje bubbels…
Maar gewoon überhaupt ergens buiten te deur kunnen eten zonder nadenken lijkt me fijn.
Dit! Wij hebben al paar keer buiten de deur gegeten (lunch of borrel) en het is zo fijn om gewoon weer te kunnen bestellen wat ik lekker vind/waar ik trek in heb zonder eerste de zwangerhap app te checken. Ik vond buiten de deur eten op een gegeven moment ook echt niet meer leuk.
Heel herkenbaar, vooral lunch vond ik echt niet leuk meer. Zoveel dingen die je dan niet mocht!
Spicy tuna broodje van Joe & The Juice
dat was echt m’n craving. Verder biefstuk, broodje salami, bresaola, vitello tonnato, pizza tonijn, pizza ansjovis, wijn etccc.
Een zachtgekookt ei. En zoals hierboven vaker genoemd wordt, weer makkelijker iets kunnen bestellen in een restaurant. Zwanger en niet tegen zuivel kunnen is echt een top combi. Vaak kon ik kiezen uit 1 of 2 opties van de kaart ![]()