Ik heb het gedaan toen ze 3 maanden was ivm dat hapjes eraan kwamen en ik wou weten wat ik moest doen als ze zou stikken. Ben heel blij dat we het gedaan hebben want we hebben ook vwel bijgeleerd over kinderziektes en allerlei andere dingen. Kan het echt iedereen aanraden.
Ja ik twijfelde ook of ik het zo wel moest noemen hoor, want we laten hem idd niet alleen in zn kamer huilen.
Ja rond de 3/4 maanden een combinatie van het 4S ritueel / sush-pat methode. Ze was een huilbaby die niet sliep en deze methode kregen we aangeleerd tijdens de ziekenhuisopnames van mijn dochter.
Ik heb volgens mij gratis via de Kruidvat ofzo een korte digitale versie gevolgd en ook een fysieke uitgebreide. Vond het echt heel nuttig, maar heb het gelukkig nog nooit hoeven gebruiken.
Ja dit doen wij nu ook meer, sussen, over het bolletje wrijven etc en ernaast zitten. Vind ik in de avond of overdag niet zo erg. Maar merk toch ook daarbij dat ze dit 's nachts dan ook nodig heeft en moeite heeft om zelf weer in slaap te vallen als ze wakker is en dat het dan echt lang kan duren. Maar inderdaad het idee om haar te laten huilen (ook al is het met plan) lijkt me heel lastig. Ze is ongeveer even oud als jouw kindje, 5.5 maand. Tegelijkertijd beginnen de gebroken nachten wel echt op te breken dus voel ik ook wel dat er wat moet veranderen.
Ik werd laatst helemaal gek en heb haar toen gewoon laten huilen tot ze stopte. Kon het echt niet meer aan en heb zelf net zo hard meegejankt.
Sindsdien wordt ze pas om 05:00 wakker ipv 91378 keer ervoor.
En ik weet het sneu dit, trauma dat blabla. Maar beter dit dan dat ik mân kind wat aan ging doen omdat ik gek werd.
Geen slaaptraining. Maar het heeft wel gewerkt.
Schaam me een beetje om het te zeggen maar ik heb de Ferber methode gedaan bij mân baby van 3 maanden. Wel in een sterk aangepaste vorm met hele korte intervallen van 30 sec - 3/4 minuten max denk ik.
Maar ik zat echt dicht tegen een postpartum depressie aan en jankte de hele dag als ze op me sliep omdat ik niet wist hoe dit ooit âgoedâ moest komen (goed als in zelf in eigen bed in slaap vallen) als ik weer ging werken. Ik heb met haar meegehuild maar al de 3e avond sliep ze binnen een paar minuten, en dat gaf mij zoveel rust dus ja, ben er niet heel blij mee omdat ik weet dat het âschadelijkâ kan zijn bij jonge babyâs maar ik zag op dat moment niet echt een andere optie.
Zelfstandig als in: je legt hem/haar in bed na avond ritueel en verder jou niet nodig om erbij te zitten, handje vast te houden ofzo. Speentje telt dan wel als zelfstanfig slapen.
- Bijna altijd
- Meestal
- Soms
- Bijna nooit
0 stemmers
- Bijna altijd
- Meestal
- Soms
- Bijna nooit
0 stemmers
Ben dan ook wel benieuwd hiernaar, want heb uiteindelijk wel âmoetenâ slaaptrainen omdat mijn kind het altijd nodig had (tot 2 jaar bijna) dat wij er bijzaten en dat duurde dan ook echt driekwartier vaak voordat ze slaapt. En dan opeens weer wakker wordt bij gekraak van de deur en riedeltje opnieuw. Super vermoeiend voor iedereen, en met een paar moeilijke avonden slaaptrainen ging het veel beter.
Ik zie dan helemaal niet voor mij als je ook nog een tweede kindje hebt hoe je dit doet.
Was ze dan wel omgevingsgeluiden gewend? Mijn nichtje wordt echt van elke scheet wakker, maar bij haar maakten de ouders echt geen geluid als ze sliep. Dan lag ze boven in bed en zaten zij beneden tegen elkaar te fluisteren en dan denk ik ??? Briefjes op de deur hangen zodat er niet aangebeld mag worden enzo, ja dat werkt toch allemaal niet.
Bij ons zijn ze alle 3 uiteindelijk zelf gaan slapen zonder training. De een eerder dan de ander, allemaal na 1jr. Doorslapen ging wel al sneller (de snelste al met 9mnd regelmatig) maar wel bij ons in bed / cosleeper.
Daarnaast blijken ze ook gewoon weinig slaap
Nodig te hebben haha. Dat had misschien ook gescheeld als peuters als we daar sneller op hadden geanticipeerd
Ik vind fluisteren of vragen niet aan te bellen wel een verschil. Wij hebben ons kind altijd overal mee naartoe genomen om te slapen (als in tuincentrum, restaurant⊠Geen luide kroeg ofzo) en de eerste maanden werd ze echt niet wakker van de bel. Je kon een bom laten afgaan en ze sliep gewoon. Later was het wel nodig om te vragen om te kloppen want nu wordt ze soms wel vakker van de bel of andere geluiden, terwijl ze dus wel wat gewend is.
Ben wel blij om te zien dat er echt veel meer kinderen zijn die nog niet echt zelf gaan/kunnen slapen. Ik hoor om mij heen alleen maar verhalen van kinderen die het al jong heel makkelijk konden. Het lukt ons kind (13 mnd) wel steeds beter. Vanavond merkte ik dat ze het weer veel te gezellig vond dat ik er was, ging weg en ze moest na een tijdje huilen. Weer direct naar haar toe gegaan en gezegd dat ik in de buurt ben en dat ze lekker mag gaan slapen. Toen lukte het haar zelf. Maar ook vaak genoeg dat het niet lukt en we een uur naast haar bed zitten. Maar ik weiger gewoon om haar te laten huilen eigenlijk, dus dan maar wat meer moeite en tijd soms.
Onze oudste valt heel makkelijk zelf in slaap, al vanaf dat hij baby was. De jongste (bijna 6 mnd) helemaal niet, soms lukt het haar overdag bij het eerste en of tweede dutje. Maar anders speelt de oudste gewoon even alleen beneden, terwijl ik de baby in slaap aai. Dat duurt max 20 minuten. Alleen als ik de avond alleen moet doen is het lastig want dan moet de baby altijd als laatste naar bed gebracht, en soms duurt dat eigenlijk te lang voor haar.
Maar ik weet hoe schadelijk laten huilen is en ben echt anti slaaptrainen dus we doen het op deze manier en dan is er echt altijd wel een weg te vinden hoor.
Als dit soort dingen worden gezegd, dan ben ik altijd wel benieuwd hoe je weet dat het zo schadelijk is? Want is een kind dat jarenlang slecht slaapt en weinig uren maakt niet schadelijk? Of een moeder of vader die niet meer functioneert vanwege vermoeidheid.
En nu weet ik wel dat jij gaat zeggen dat ik natuurlijk zelf moet weten hoe ik het doe en dat is natuurlijk ook zo. Maar wat wil je meegeven aan iemand die hier misschien wel vermoeid meeleest.
Ja pff en sommige kinderen hebben het gewoon nodig. Ff vijf minuten huilen en klagen en dan heerlijk in slaap vallen. En nee ik kan niet bewijzen dat mân kind er niks aan overhoudt maar als ik hem niet laat huilen en erbij ga zitten dan slaapt hij per nacht twee uur korter en dat lijkt me pas schadelijk.
Je hebt geluk als je er maar twintig minuten bij hoeft te zitten.
Ja sowieso stel ik soms wel vraagtekens bij die schadelijkheid. Volgens mij was dit vroeger sowieso veel gebruikelijker en ik heb echt niet het idee dat âwijâ daar nou allemaal traumaâs van hebben opgelopen.
Ik begrijp heel goed dat het niet de voorkeursmethode is, maar zoals ik hier ook lees werkt het soms blijkbaar wel. Dus als andere manieren niet werken zou ik zeggen misschien moet je het toch gewoon eens op die manier proberen. Ik lees hier toch al een aantal verhalen waarbij op die manier wel het patroon doorbroken werd. En uiteindelijk is dat voor zowel kind als ouders natuurlijk fijn, als het uiteindelijk beter lukt om zelfstandig in slaap te vallen. En natuurlijk als je het als ouder niet wil moet je het niet doen. Maar ik zou me als ouder ook niet schuldig voelen als niks werkt en je dit gewoon probeert.
Er is altijd wel een weg te vinden inderdaad en in veel gevallen is een vorm van slaaptrainen gewoon de beste oplossing voor de situatie. Je berichten over dit onderwerp komen heel veroordelend over.
Ik zou uitkijken met het gebruik van het woord schadelijk, want daar is helemaal geen bewijs voor. De stelligheid waarmee jij dit komt zeggen na berichten van mensen die zoân soort methode hebben gebruikt en daar soms aan twijfelen, is echt heel onaardig. Als moeders onderling al zo tegen elkaar doen, dan hebben we verder niet veel vijanden nodig.
En @Sundance precies wat jullie zeggen. Het is niet zo zwart/wit en slapen blijft soms een zoektocht. En soms vind ik de nadruk zo liggen op het niet-huilen, terwijl het niet-slapen ook meegenomen moet worden.
Ik vind ook dat het ook een ding blijft eigenlijk? Ook al gaat het nu al al een aantal maanden goed, als er een slechte nacht tussenzit of hij âs nachts huilt, zit ik meteen weer in datzelfde stressgevoel en de frustratie van al die eerdere slechte maanden. Hopelijk slijt dat nog.
Heel herkenbaar! Mijn dochter slaapt al 2 jaar beter, maar als ze huilend wakker wordt of het geluid van de babyfoon springt aan zit ik meteen in paniek. Volgens de slaapoefentherapeut was dit een soort trauma dat heel veel ouders kennen.
Mijn dochter wordt tussen de 0 & 3 keer per nacht wakker, meestal 1 tot 3 keer. Maar ze is 3,5 en zegt dan gewoon wat ze wil en dan is het zo opgelost. Ik heb dr ook heel duidelijk verteld dat we savonds en sochtends knuffelen maar dat we dat snachts niet doen. Klinkt heel hard, maar als ze dan wakker wordt en zegt dat ze wil knuffelen zeg ik ook nee dat doen we nu niet, maar zal ik je even instoppen en een kus geven. En dan is het ook goed.
Enige nadeel nu is dat ik al maanden de nacht doe waardoor ze mân man echt niet accepteert als hij snachts komt. Dat zijn we nu aan het oefenen.
Gisteren had ze hem geroepen snachts, dus wij helemaal blij, kwam die daar aan zei ze âpapa jij moet mama halenâ. Was verder ook geen land mee te bezeilen, ik moest komen ![]()