Ja dit herken ik ook. Over het algemeen slaapt hij echt supergoed en zelfstandig, maar soms is het wel even kort jammeren of een beetje snikken. Als je daar bij gaat zitten dan verandert het in een soort stervende zwaan opvoering die eindeloos duurt. Als je het een paar minuten laat kalmeert hij en ligt hij zo te slapen. Je kan het natuurlijk niet zeker weten, maar ik denk dat dat voor hem ook veel chiller is dan een toneelvoorstelling van een halfuur waarna hij klaarwakker is.
Hoe goed valt jouw kind van 3 jaar of ouder 's avonds in slaap?
- Gaat meteen liggen en valt snel in slaap
- Komt 1–2 keer uit bed voordat hij/zij slaap
- Komt meerdere keren uit bed, duurt lang voor hij/zij slaapt
- Heeft veel moeite met inslapen, vaak strijd of stress
- Slaapt pas (veel) later dan de bedoelde bedtijd
- Mijn kind is jonger dan 3, maar ik wou toch stemmen
0 stemmers
Anders: ik lig bij mijn drie- en vierjarige tot ze in slaap vallen nadat we een verhaaltje hebben voorgelezen en wat over de dag hebben gekletst. Het duurt wel even voor ze echt slapen, dus ik maak een sudoku of lees in mijn ebook of val zelf in slaap terwijl er een of twee kindjes in mijn armen liggen. Als ze nog niet zo moe zijn ga ik ook wel eens eerst douchen na het voorlezen, soms valt er dan wel eens een in slaap.
Elk bedritueel eindigt hier met: ‘ik ga niet slapen, ik ben niet moe, ik kan niet uitrusten en ik ga ook niet proberen rustig te liggen’. En vervolgens volgt de smoezen-wc-kletsen met knuffels in bed-even kijken wat wij aan het doen zijn-alle lampen aan/uit x10 routine.
Een (bijna) 3 jarige die moet slapen kost wat mij betreft echt meer energie dan alles dat de rest van de dag gebeurt bij elkaar.
Ik lig ook samen met mijn 3-jarige tot ze slaapt. Soms duurt het een periode lang en wil ze niet slapen, soms duurt het gewoon lang en soms niet. Een echte strijd is het nooit en stress ook niet. Ik luister een podcast terwijl ze in slaapt valt als ze klaar is met kletsen.
o ik herken dit zo. Gisteravond was hij niet helemaal lekker en dan kan ik mij alweer helemaal verliezen in de gedachte dat het een slechte nacht wordt en dat we dan in een slechte spiraal komen en we weer terug bij af zijn. Dan voel ik mij ook meteen helemaal opgefokt terwijl er nog niets aan de hand is.
Ik volg hier nu exposure therapie voor ![]()
Toen mijn kind nog op een reguliere basisschool zat werd ik dagelijks gebeld dat ik m maar op moest komen halen want er was weer iets gebeurd waar ze geen raad mee wisten
Sinds 2016 zit kind op speciaal onderwijs waar ze dingen zelf oplossen en nog als de telefoon gaat en er staat school in beeld heb ik paniek
Terwijl ze in al die jaren alleen maar gebeld hebben bij ziekte of om iets heel anders te overleggen
Ga uit van een hele nette staat.
Tweedehands cadeaus vraag ik:
- Wel voor mijn eigen kind
- Niet voor mijn eigen kind
0 stemmers
Tweedehands cadeaus geef ik:
- Wel aan mijn eigen kind
- Wel aan andere kinderen
- Niet aan mijn eigen kind
- Niet aan andere kinderen
0 stemmers
Ik koop van alles tweedehands maar cadeaus niet. Alleen als het letterlijk nieuw in de verpakking nog is maar dat vind ik niet zo vaak. Ik weet niet waarom maar als cadeau staat tweedehands me gevoelsmatig toch tegen ofzo
Niet aan elk kind in mijn omgeving, alleen aan die waarvan ik weet dat de ouders dat ook graag hebben.
Ik maak altijd een lijstje op lijstje.nl en zet er dan ook bij (mag ook tweedehands!!).
Dochter wilde een frozen step, nou prima tweedehands kon je die scoren voor 20€, nieuw 45€. Maar na 3x in de speeltuin is ie dezelfde staat als wanneer ie nieuw was en zij was er echt niet minder blij mee…
Bij boeken, puzzels en spelletjes zet ik het er ook altijd bij. Ik zie dit in onze omgeving ook steeds vaker gebeuren.
Dingen als Barbies, poppen, knutselspullen, lego/duplo enz vaak wel nieuw. Omdat je dan toch een intact doosje hebt bij lego bijv en de stukjes netjes in de goede zakjes enz
Vanaf wanneer was jullie kind 's nachts zindelijk? Onze dochter is echt al een dik jaar overdag zindelijk en echt nooit ongelukjes of zo. 's Nachts daarentegen lijkt dat nog ver weg. (Wat ik momenteel nog niet zo erg vind eigenlijk want zo geen zin in nachtelijke wc-bezoekjes.
)
Ben gewoon eens benieuwd.
- Tussen 2 en 2,5
- Tussen 2,5 en 3
- Tussen 3 en 3,5
- Tussen 3,5 en 4
- Tussen 4 en 4,5
- Tussen 4,5 en 5
- Tussen 5 en 5,5
- Tussen 5,5 en 6
- Nog later
- Nog vroeger
- Nog niet van toepassing
0 stemmers
Tussen het overdag en 's nachts zindelijk zijn zat er:
- Minder dan een half jaar
- Minder dan een jaar
- Minder dan anderhalf jaar
- Minder dan 2 jaar
- Minder dan 2,5 jaar
- Minder dan 3 jaar
- Meer dan 3 jaar
0 stemmers
Beide wel net voor of net na 2jr overdag helemaal ongelukjes vrij… en tegen de 4 ook wel veelal ‘s nachts en toen gingen ze naar school ![]()
Oudste was toen rond 5.5 weer een keer zindelijk en de tweede nu nog mee bezig (net 5). Dus best wel forse tijd tussen overdag en ‘s nachts
Mijn dochter was in één keer zindelijk. Ze was denk ik 2 jaar en 2/3 maanden. Ik ben er nog steeds verbaasd over haha. Ze moet eigenlijk bijna nooit nadat we haar op bed hebben gelegd naar de wc, maar soms tref ik haar in de avond op de wc en dat vind ik toch zo’n grappig gezicht. Met half slapend koppie, en daarna als een zombie terug naar bed.
Hier een kind van 5 en nog niet zindelijk in de nacht (overdag sinds 3,5 ongeveer zindelijk). Ik hoop dat het snel gebeurd, maar het schijnt niet gek te zijn dat hij in de nacht nog niet zindelijk is op deze leeftijd
Overdag waren mijn kinderen wel snel zindelijk (3 en net 2) maar snachts wil het gewoon echt niet. Met de oudste (6, bijna 7) zijn we nu al zeker een jaar actief bezig om allerlei tactieken te proberen en er lijkt nu eindelijk wat schot in te zitten
Mijn dochter was met 3,5 overdag zindelijk, 's nachts nog steeds niet. Ze is nu 5,5. Ik maak me er weleens zorgen om maar volgens mij valt er niet zoveel aan te doen.
Klopt! Want ik keek naar zo’n plaswekker oid, maar dat wordt dus ook pas vergoed vanaf 7jr omdat het tot die tijd niet “afwijkend” is als je kind het niet kan.
Voor diegenen waarbij er weinig tijd zat tussen overdag en nacht: hebben jullie het gewoon geprobeerd zonder luier of eerst echt een bepaalde periode met droge luiers?
Ergens denk ik dat mijn dochter gewoon denkt ik heb een luier dus ik mag gewoon plassen 's nachts, uit gemak. Maar ik heb voorlopig dus nog niet echt zin om het te testen.