Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Herkenbaar! Heb na 3/4 jaar slecht slapen, slaapcoach, wel/niet laten huilen uiteindelijk emdr gevolgd hiervoor. Nu in scheiding en leg nu beide kinderen elke dag op bed en heb nu geen hartkloppingen meer. Heeft 5,5 jaar gekost/geduurd. Echt insane hoeveel je lichaam hiervan opslaat.

En ook heb ik het slapen bij de oudste nu eigenlijk gewoon opgegeven. Na werkelijk waar alles geprobeerd te hebben slaapt hij bij mij en is al het gedoe over. De jongste slaapt wel op haar eigen kamer (peuter) en is ook een ander kind qua karakter etc. Zou willen dat ik eerder naar m’n gevoel had geluisterd hierin. Kreeg op een gegeven moment zoveel adviezen uit allerlei hoeken dat ik zelf niet meer kon voelen of nadenken.

Ben nu ook met zindelijkheid niet meer streng. Of met speen afbouwen. Ik zie het wel allemaal. En sinds ik dat echt kan omarmen gaat voor mij oa het slaapritueel eindelijk met minder stress.

10 likes

M’n zoontje kwam er zelf mee! Hij was denk ik een week overdag zindelijk en droeg alleen nog ‘s nachts een luier. Na bad deed ik automatisch z’n ondergoed aan en zei ik oh we zijn een luier vergeten en toen zei hij nee ik hoef geen luier meer ‘s nachts.

Nu een halfjaar verder denk ik 3x een ongelukje gehad maar dat was wel als er iets was (ziek/nachtmerrie oid).

2 likes

Je hebt via bol en amazon prima plaswekkers voor ± 30 euro! Principe is toch hetzelfde als die dure van 200 euro → nat = geluid + trillen = wakker worden

Edit: deze bijvoorbeeld, ik snap echt niet waarom ik hier 200 euro + voor zou moeten betalen

https://www.bol.com/nl/nl/p/modo-king-plaswekker-tegen-bedplassen/9200000131445898/?referrer=socialshare_pdp_androidapp

1 like

Haha oke dat vind ik heel moedig. :sweat_smile: Ze zegt het inderdaad soms wel zelf maar ik heb meer het gevoel dat ze eerst twee volledige weken of zo droog moet zijn voor ik het aandurf.

2 likes

Hier wilde hij eigenlijk ook meteen zelf geen luier meer aan in de nacht. Wel een paar ongelukjes gehad maar viel enorm mee.

2 likes

Je kan het toch gewoon proberen? In het ergste geval gaat het mis en moet je het bed verschonen (tip: dubbel opmaken, scheelt gedoe 's nachts).

1 like

Mijn zoon was eerst ‘s nachts zindelijk en later pas overdag :sweat_smile: En mijn dochter is nu een paar maanden zindelijk en de laatste weken is haar luier ‘s ochtends vaak ook wel droog maar ik durf het nog niet helemaal aan om die luier weg te laten.

Bij allebei zelf niks gedaan aan nacht zindelijkheid, dat gebeurde vanzelf. Alleen voor het slapen gaan goed laten plassen uiteraard.

3 likes

Mijn jongste ook. Die heeft echt een blaas van staal. Drinkt een flink glas water voor het slapen. Plast voor het slapen rond 19:30en gaat de volgende dag gerust pas om 9:00 voor het eerst een keer naar de wc? Geen idee waar hij het laat. Was met 2 jaar direct volledig zindelijk.

3 likes

Bij de oudste (zindelijk met 2,5) hadden we het idee ‘als je tien ochtenden achter elkaar een droge luier heb, hoef je geen luier meer aan’. Die teller moesten we drie keer ofzo opnieuw starten, en daarna volgens mij maar een of twee keer een ongelukje gehad. De jongste (ruim 3) is regelmatig 's ochtends droog, maar overdag komt hij gewoon vrolijk vertellen dat hij in zijn luier of onderbroek heeft geplast, maar hij wil of kan niet op tijd naar de wc.

1 like

Hier al heel lange tijd 's nachts zindelijk (sinds bijna 4 denk ik en nu 5 en een beetje), maar overdag nog best regelmatig dat de wc net wel/net niet op tijd bereikt wordt

2 likes

Mijn dochter was laat zindelijk (ruim 3,5) en ging ook echt niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk hulp van een zindelijkheidscoach/pedagoog ingeschakeld en toen was ze binnen een week overdag zindelijk. Zij gaf ons toen ook mee dat kinderen binnen een half jaar na overdag zindelijk zijn, het ook ‘s nachts moeten worden. Anders moesten we weer aan de bel trekken. Bij ons niet nodig gelukkig want er zat nog geen maand tussen. Ze gaf wel enkele tips: alles wat ze drinkt, moet er ook overdag weer uit. Klinkt logisch maar kinderen plassen vaak te weinig overdag. Dus daar goed op letten. Wij doen ‘s avonds na het eten niet meer drinken en voor het slapen uiteraard nog plassen. En er staat een potje op haar kamer en daar zit regelmatig wat in ‘s ochtends. En ze gaf verder aan dat als ze drie ochtenden achter elkaar met een droge luier wakker wordt, de luier achterwege mag blijven en dan dus ook niet meer terug komt bij ongelukjes, dat is te verwarrend en niet goed voor het zelfvertrouwen. Misschien dat je hier iets aan hebt. En anders kan ik een dergelijke coach/pedagoog erg aanraden mocht je er echt haast bij hebben, bij ons was ze zonder dat nog niet zindelijk geweest denk ik.

3 likes

Moeten? Waarom dan?
Mijn dochter was ook met 3 zindelijk maar “pas” met 4,5/5 (weet het niet eens meer) snachts. Maar nu nooit ongelukjes meer.
Mijn zoon is al bijna een jaar zindelijk en ook nog niet snachts.

2 likes

Geen idee, maar dat is wat ze zei tegen ons. Dat ze ook begreep dat we het allemaal niet zo erg vonden als ze nu ‘s nachts nog niet zindelijk was enzo, maar dat het wel zaak was daar ook niet te lang mee te wachten, want straks met slaapfeestjes Enzo is het wel vervelend. Maar was bij ons dus niet nodig

1 like

Mijn zoon had overdag een onderbroek aan en had nooit ongelukjes (was toen 2 jaar en 10 maanden). Wilde toen ‘s nachts ook geen luier meer aan. Ik vond het spannend maar het is altijd goed gegaan. Dus 0 effort ingestoken en ging vanzelf.

2 likes

Ik geef het alleen aan kinderen waarvan de ouders ook tweedehands cadeaus geven. En dan wel echt als nieuw/hele goede staat

2 likes

Mijn dochter was overdag zindelijk met 2 jaar 2 maanden maar en nu met 4 nog niet zindelijk in de nacht. Haar luier zit ook echt vol in de ochtend. Maar ik heb het idee dat ze het wel prima vind om niet op te staan.

2 likes

Als slaapfeestjes het enige argument is dan lijkt het mij echt onzin. En dan nog, wat is nu het verschil met een onderbroek of een luierbroekje aandoen.

3 likes

Hier hetzelfde hoor. Twee weken geleden in de nacht luierbroek aan gedaan en dan laten plassen savonds laat nog. Maar die broekjes schuiven alitjd zo dat elke nacht als nog het bed nat was. Hij is er duidelijk nog niet klaar voor, dus nu maar weer gewone luier in de nacht.

Ja ik denk dat dat ook pas op gaat bij echt een wat ouder kind. Maar kan me dan wel voorstellen dat schaamte om een luierbroekje aan te moeten als alle andere kinderen een onderbroek aan doen een rol speelt.
Overigens vertelde mijn vader laatst dat ik als kind een luier ‘s nachts wel makkelijk vond, totdat ik bij mijn nichtje zag dat die ‘allang’ geen luier meer droeg. Toen wilde ik ook niet meer, dus wat dat betreft kan zo’n slaapfeestje ook nog helpen :joy:

3 likes

Wat heb je gedaan tijdens zwangerschap(pen)/eerste jaar?

• 3d/4d etc echo
  • Buikbeeldje
  • Zwangerschapsshoot
  • Newbornshoot
  • Borstvoedingbeeldje
  • Borstvoedingsieraad
  • Eerste jaar shoot
  • Anders
  • Niks van bovenstaande

0 stemmers

Ik heb zo spijt dat ik van m’n eerste zwangerschap en kraamtijd zo weinig foto’s of ander tastbaars heb. Dit keer dus een zwangerschaps- en waarschijnlijk ook newbornshoot. En bij beide zwangerschappen een 3D echo gehad, zou dat zelf niet per see plannen maar ze hadden 't even aangezet bij andere echo’s. Bij de eerste een gezinsshoot inclusief borstvoedingsmoment vlak voor ik zou stoppen, ben met die foto’s echt heel blij!

4 likes