Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ze willen wel een spiegel aanbieden
Ik weet het niet meer dat ik het zei maar ik heb geroepen neeeeeee haha

2 likes

Bij mij hing er een tv op de kamer en ik keek zo bij mezelf naar binnen in de weerspiegeling. Heb geschreeuwd of ze die wilde wegdraaien :joy::joy:

1 like

Hahahah ik zei oh ja is goed, kwam ze aanlopen met zo’n spiegel die de kapper ook heeft om de achterkant van je hoofd te laten zien, maar ze hield m zo gek dus heb alsnog niks gezien.

3 likes

Oja die prikkels, echt om de halve minuut ā€˜hoe voel je je?’ en dan had ik echt geen idee hoe ik me voelde. Ik voelde het pas toen m’n bloeddruk ineens kelderde maar daarvoor snapte ik niet wat ik moest voelen. Het was druk, ik had al veel te lang niet geslapen en was al twaalf uur ofzo bezig met weeĆ«n opvangen. Geen idee hoe ik me voelde?? En de anesthesioloog ging steeds grapjes maken die compleet langs me heen gingen. En de anonieme mensen achter mondkapjes die zich wel allemaal hadden voorgesteld maar die je als ze weglopen al niet meer herkennen.

De tweede keer met een geplande keizersnede was het wel rustiger, alsnog veel mensen maar ik was in ieder geval niet zo uitgeput en vol adrenaline als de eerste keer. Ik zou officieel zo’n rustige keizersnede hebben met gedimde lichten enzo maar volgens mij hebben ze dat helemaal niet zo gedaan. Vond ik ook niet erg trouwens, ik sta er een beetje in zoals @Kusjessoldaat dat het meer een praktische zaak is om het kind eruit te halen.

1 like

Na mijn spoedkeizersnede moest ik naar de IC. Dus het op de huid hebben / buidelen van mijn dochter was geen optie, maar toen hebben ze geĆÆmproviseerd en kon dat bij mijn man. Niet helemaal volgens plan dus maar ik vond dit wel een hele mooie oplossing en ik ben ook blij dat hij dit heeft kunnen meemaken.

4 likes

Hier na een natuurlijke bevalling vrij snel naar de OK omdat mijn placenta niet loskwam. Heb hem zelf denk ik 5 minuten ofzo bij me gehad, daarna heeft hij tijdens mijn operatie huid op huid bij mijn man gelegen. Vind het eigenlijk ook wel mooi dat hij zo ook al gelijk in het begin dit moment gehad heeft en daarna alsnog bij mij kon liggen.

4 likes

Bij ons ziekenhuis was dat niet zo en ze deden pas het kleedje naar beneden op het moment dat ze de baby eruit/omhoog tillen.

Ik heb ook wel eens gezien dat je het er zelf mag uit halen. Viora op insta heeft dat ook gedaan. Maar ik denk dat je dan alsnog niet het hele stuk mee krijgt wat daaraan vooraf gaat.

Voelde je ook niets van het bewegen? Ik voelde mezelf heen en weer schudden en ze drukten best hard op mijn buik onder mijn ribben. Dat was ook wat ik me herinnerde van de spoedkeizersnede en toen was ik er voor mijn gevoel helemaal niet zo goed bij.

Wat ik heel gek vond om te ervaren de tweede keer, toen maakte ik het veel bewuster mee, is dat het voor de gynaecoloog heel normaal is. Hij had met de assistenten hele gesprekken over zijn kind dat naar zwemles ging, zijn huis die hij ging verkopen. Hoe ik normaal tegen mijn collega’s praat in de pauze zo praatte hij tegen zijn collega’s terwijl hij me open sneed. Maar daardoor voelde het juist wel weer heel vertrouwd aan, dat hij zo goed weet wat hij doet, dat hij zelfs zulke gesprekken kan voeren.

8 likes

Ik ken inmiddels twee mensen die een mother-assisted keizersnede hebben gehad en die kijken er allebei heel goed op terug. Ik vind het ook erg cool dat dit kan en de gynaecoloog die dit doet is ook een heel aardige man (ik heb hem in een andere context gesproken over mijn zwangerschap).

Zelf ben ik vaginaal bevallen en als het me nog een keer gegeven is zou ik dat graag weer doen, maar mocht al op voorhand duidelijk zijn dat het een keizersnede wordt dan zou ik mother-assisted wel overwegen (hoewel mijn man dan waarschijnlijk op een brancard moet worden afgevoerd :sweat_smile: die kan niet zo goed tegen medische handelingen)

Vanwege een matige start bij ons kind heb ik hem pas na 7 uur voor het eerst vast kunnen houden. Dat vind ik nog steeds wel lastig soms.

2 likes

Ik heb geen keizersnede gehad maar vaginaal bevallen. En de tweede keer was de baby er een soort van half in/uit en toen zei de verloskundige dat ik hem er zelf wel uit kon trekken. Dat heb ik dus ook gedaan. En als je dat vantevoren had gezegd had ik echt gedacht hoe moet ik dat doen?! Maar nu was het gewoon iets heel intuĆÆtiefs van voelen, vastpakken en eruit treken en daarna op me leggen. Ik vind dat best wel een mooie herinnering.

4 likes

Ik ben blij dat je het als fijn hebt ervaren maar ik vind het eigenlijk wel een beetje vreemd dat er dit soort gesprekken worden gevoerd terwijl ze met jou bezig zijn

3 likes

Wow ja! Ik heb twee keer een keizersnede gehad, eerste spoed, tweede semi spoed en ik vond het ook zo gek dat ze hele gesprekken voerde: ā€œhey, je bent vorige week teruggekomen uit Spanje, het weer was daar wel beter dan hierā€. Ander: ā€œwaar in Spanje zat je precies?ā€ Ik vond het ook zo vreemd, maar ergens ook wel gek vertrouwd dat het blijkbaar goed gaat, terwijl je zelf echt met zenuwen op zo’n tafel ligt met je armen wijd :joy: over een paar weken mag ik weer voor de derde, hopelijk sta ik op een dag op en weet ik: straks meld ik me bij de receptie voor een geplande ks en lig ik er relaxed bij haha

4 likes

Soms kan het hechten bv na dat de baby geboren is best lang duren. En als alles helemaal volgens plan gaat dan wordt er gewoon over koetjes en kalfjes gepraat. Tis niet dat het medisch personeel je negeert ofzo. De patiƫnt ligt achter het scherm en je moet echt een harde stem opzetten als je met de operateur wil praten.

Het is wel asociaal als ze echt met je bezig zijn bv je infuus prikken of je wassen en over je hoofd een gesprek met elkaar voeren zonder je te betrekken. Klinkt een beetje dezelfde situatie lees ik nu, maar hoop dat je het zo snapt.

Nou ik zou me als OK patient pas Ʃcht zorgen maken als ze het niet over koetjes en kalfjes hebben. Meestal is het dan echt even spannend/moeilijk ofzo.

Ik heb twee geplande keizersnedes gehad en die verliepen heel relaxed. Lag zelf ook een beetje te kletsen met de anesthesie-assistente.

3 likes

Ik had een vaginale bevalling maar herken wel dat er voor mijn gevoel zoveel tegelijk gebeurde, vooral in de persfase (die bijna 2 uur duurde). In mijn herinnering schreeuwde iedereen de hele tijd PERSEN! HARDER! En deed iedereen heel druk en gestresst en gespannen en heen en weer geloop en gesjor en weet ik het. Ik werd knettergek van iedereen en heb teruggeschreeuwd en alles. Terwijl als ik die video’s kijk dan is iedereen heel kalm en iedereen beweegt en praat rustig. Haha. Geen idee of het dan een momentopname was of dat ik onder de hormonen en pijnstillers het heel anders ervaren heb.

5 likes

Ik heb een foto waarop ik mijn dochter van net 2 minuten oud vast heb. Ik zie er vermoeid uit maar ook dolgelukkig.
2 minuten ervoor ving mijn man haar op. Verder weinig foto’s want alleen met mijn man bevallen.

1 like

Ja ik was noujuist zo gefocust op het feit dat mijn kind geboren ging worden, dat ik helemaal niet had nagedacht over de ruggenprik, het infuus, het hechten, in de OK zijn. Dus dat overviel me ook allemaal nogal denk ik.

Ja ik heb 2 keizersnedes gehad, eentje spoed onder narcose dus daar weet ik niks van, zag mijn kindje pas toen hij al een uur oud was (en in dat uur had hij gebuideld bij mijn vriend gelukkig). De tweede was gepland met een ruggenprik. Die laatste was uiteraard een veel fijnere ervaring, ondanks wat ik ervaarde qua prikkels, überhaupt al omdat ik mijn kind toen geboren heb zien worden en er gewoon bij was.

Ik realiseer me nu wel, nu ik beter nadenk over de ervaring met de geplande keizersnede (en jouw bericht @Nimbus2000 over wat asociaal is) dat ze me op een gegeven moment aanraakten om een katheter te gaan plaatsen, zonder daar iets over te zeggen of aan te kondigen. Je verwacht niet dat iemand je ineens bij je vulva aanraakt dus dan was het wel prettig geweest als dat even aangekondigd wordt. Ik riep toen ook ineens WOWOWOW WAT GEBEURT ER?! en toen gingen ze zich wel verontschuldigen gelukkig.

3 likes

Oh onder narcose lijkt me heel heftig, fijn dat de 2e wel zoveel beter was al. Ik kan me echt niets herinneren qua geluid ook in de bevalling, ze voelden zo ver weg. @Kryptonite ook niet van het trillen dus, alleen van het verplaatsen van de bedden. Maaarrr ze wisten mijn gewicht ook niet dus misschien stond mijn ruggenprik heel hoog?

2 likes

Staat dat topic ook op privƩ? Vind t zelf wel fijn om er over te lezen trouwens maar er was een tijd dat ik er niet over durfde te lezen dus snap je wel.

2 likes

Ja het klonk/las inderdaad alsof ze meer met elkaar dan met jou bezig waren maar dan snap ik het inderdaad wel wat meer wat je bedoelt

1 like