Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Kijken jullie het Sinterklaasjournaal?

• Ja elke dag
  • Als we eraan denken
  • Nee
  • Mijn kind kijkt op school

0 stemmers

Mijn kind kijkt op school, maar vindt het erg spannend. Dus we kijken eerst elke avond samen en de dag erna ziet ze het nog eens op school.

3 likes

Elke dag, al zolang het er op is.
Maar dat doe ik voor mijzelf :joy: Ik snap wel sinds ik zelf een kind heb (bijna 2) dat kinderen het eng/spannend kunnen vinden

3 likes

Ja mijn kind zei gisteren waarom gaan ze nou weer bij die stoomboot checken er is toch niks veranderd maar die was even vergeten dat die kleintjes juist die bevestiging graag zien

1 like

Ik kijk ook vooral voor mezelf geloof ik :sweat_smile: Mijn zevenjarige is er erg trots op dat hij niet meer gelooft, hij kijkt welwillend mee maar gaat er zelf niet meer om vragen denk ik. En de baby snapt er natuurlijk nog niks van. Maar ik vind het zooo leuk, het hoort voor mij echt bij deze periode. Dus als we in de gelegenheid zijn gaat het gewoon aan :grin:

2 likes

Ik vind het voor de kleintjes vaak ook wel echt té spannend, gisteren ook weer meteen zo’n cliffhanger. Mijn kind is op de een of andere manier nooit zo invested geweest in het hele Sinterklaasgebeuren maar anders zou ik het echt wel heftig hebben gevonden. Zeker een paar jaar terug toen de stoomboot zonk.

Lopen jullie vanavond Sint Maarten?

• Ja
  • Nee
  • Wat ia dat?

0 stemmers

2 likes

Ben er nog steeds niet over uit of ik het jammer vind dat m’n peuter de Nederlandse Sinterklaas traditie niet echt mee zal krijgen.

De Oostenrijkse variant is ook niet echt om over naar huis te schrijven. In plaats van zwarte piet neemt Sinterklaas hier kleine duivels mee. Op 5 december lopen die over straat om mensen de stuipen op het lijf te jagen.

2 likes

Is dat niet een beetje als Sunneklaas?

4 likes

Nouja sommige kinderen zijn wel kleine duivels, dus neem mee, neem mee

2 likes

Fucking eng :joy::sob:

3 likes

Vraagje! Merken jullie veel verschil qua nachten met een newborn t.o v. Een oudere baby? Worden de nachten zwaarder, of juist makkelijker? Ik snap dat het in elke situatie weer anders is maar probeer voor mezelf een kleine inschatting te maken

1 like

Ik weet niet of het een per se zwaarder is dan het ander.

In de newbornfase (en dan heb ik het echt over de eerste weken) vond ik het zwaar dat je maar hele korte blokjes slaapt en dat je elke avond weer afvroeg hoeveel slaap je zal krijgen. Aan de andere kant had ik toen wel verlof en kon ik overdag ook nog eens bijslapen, plus dat ik mezelf daar in die fase veel beter aan over kon geven. Het was gewoon fles geven, eventueel verschonen en weer verder slapen.

Bij oudere baby’s is het maar net de vraag hoe ze slapen met hoe zwaar het is. Mijn oudste sliep vrij snel door en heeft dat altijd gedaan dus dat vond ik helemaal niet zwaar. De jongste had op een gegeven moment geen nachtvoedingen meer, maar sliep wel slecht en dan gaat op een gegeven moment vermoeidheid je opbreken en raak je gefrustreerd omdat je niet weet wat er is. Ook omdat je dan waarschijnlijk weer aan het werk bent.

Dus ja, als ik het op die manier vergelijk vond ik de nachten met een oudere baby zwaarder en bij mijn oudste de nachten met een newborn.

1 like

Ik ken de Sunneklaas traditie niet echt, maar heb net even gegoogelt; zou best hetzelfde kunnen zijn!

Ik vind het, hoe je baby ook slaapt, minder zwaar worden omdat je er gewend aan raakt. Merkte ook dat ik bij ons tweede kind minder last had van de vermoeidheid omdat ik al wist wat het was en me erop ingesteld had. En je vindt, naarmate je baby wat ouder wordt, ook wat meer een routine in hoe je nachtvoedingen of überhaupt als je kind wakker wordt 's nachts aanpakt. En baby’s krijgen ook iets meer een ritme als ze ouder worden, dat ze meestal rond dezelfde tijd wakker worden voor een voeding in de nacht. Alleen soms verandert het weer, in een slaapregressie ofzo en dan is het wel echt weer ff kut.
Edit: het helpt mij overigens echt om die nachtelijke momentjes als iets knus en bijzonders te zien. Samen met je baby een soort van alleen op de wereld gevoel omdat iedereen verder slaapt. Plus dat ze maar eventjes klein zijn en dat je dit zo hebt, als ze groter zijn verlang je er naar terug bij wijze van spreken. Dat maakt dat ik nooit echt met frustratie wakker word van mijn baby.

5 likes

Met een newborn weet je dat je sowieso een paar keer wakker zult worden. Met een oudere baby is er altijd de hoop op een goede nacht :wink: Verder verschilt het heel erg per kind en per fase, en je raakt er inderdaad aan gewend. Bij de eerste verbaasde het me echt hoe goed ik nog kon functioneren op weinig slaap. Hormonen slepen je er ook doorheen.

4 likes

Ik weet niet of je met oudere baby vier maanden bedoelt maar ik vind het nu zeker makkelijker en minder zwaar. Hij drinkt elke nacht minimaal 1x maar dat gaat zo vanzelf dat we allebei 20 minuten later weer liggen te tukken. Tuurlijk zitten er af en toe rotnachten tussen hoor, maar elke drie uur ongeveer verschonen/voeding van 45min en daarna duurde het dan ook nog minimaal een half uur voor ie weer sliep vond ik echt heel intens haha. Heb wel een goede slaper dus, denk dat dat ook scheelt.

2 likes

Ik vond denk ik de newborn nachten makkeljker. Dan was het voeden en terugleggen en doorslapen. De voedingen duurden toen wel nog een stuk langer. Nu is het een stuk onvoorspelbaarder hoe de nacht gaat lopen en kan ze soms ook opeens 2u aan een stuk wakker zijn waarbij we haar niet in slaap krijgen. En de ene nacht meldt ze zich maar 2x, de andere nacht wel 10. Ze is bijna 6 maanden.

3 likes

Naast wat er al is gezegd denk ik dat je de eerste periode vooral op hormonen/adrenaline doorgaat, dus ook daarom vond ik de newborn fase minder heftig. Toen ik wat meer mezelf was hakten de slapeloze nachten er wel meer in.

Ik kon met een kleine baby ook overdag nog wel samen een dutje doen, maar toen mijn baby groter werd en oa begon te rollen vond ik samen slapen te spannend en dat betekende voor ons ook dat een dutje voor mij overdag er niet meer in zat

2 likes

Met een new born drie keer s’nachts wakker trok ik beter dan dat mijn kind van bijna twee (die vrijwel altijd doorslaapt) ineens twee nachten achter elkaar 1x wakker wordt :sweat_smile:
Je went snel aan het slaaptekort en je went snel aan het doorslapen :joy:

6 likes