Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Slaapt of sliep jullie baby met 2 dutjes tussen de middag 2 uur achter elkaar? Dus bijv in de ochtend een half uur en in de middag dan 2u (zoals in al die slaapgidsen als voorbeeld staat)
(Sorry wilde hem openbaar maken maar nu alles weg)

• Ja
  • Nee
  • Soms

0 stemmers

3 likes

Meestal 3 kwartier tot een uur en soms een uitschieter naar 1,5/2 uur maar dan heb ik ondertussen wel al een keer gekeken of ie nog niet dood is :smiling_face_with_tear:

Haha! Fijn om te lezen. Een vriendin van mij vertelde dus vandaag dat haar baby dus van 1 tot 3 slaapt standaard elke dag en dan denk ik HOE dan? Die van mij max 1 tot 1,5u. Denk dan altijd dat ik iets fout doe ofzo, maargoed, niet elke baby is hetzelfde en moet ook zeggen dat ik hem niet in een schema zet. Hij slaapt bijv ‘s ochtends langer en ‘s middags een half uur, maar volgens zo een schema moet dat andersom, maar wil hem dan niet wakker maken in de ochtend perse voor zo’n schema. Maar misschien als ik hem wel wakker maak dat hij dan wel ‘s middags meer slaapt, I dont know.

2 likes

Ik houd alleen de wakkertijden een beetje in de gaten, dan slaapt ie daarna wel makkelijk in. Soms een half uur, soms 2,5u en ik laat 'm altijd liggen tot ie zelf wakker wordt :joy:. Ik denk altijd ja hij zal het wel nodig hebben en zo lang hij 's nachts goed slaapt geloof ik het verder allemaal wel. Een vriendin van mij houdt er ook een strak eet/slaap schema op na en dat werkt voor haar super goed, maar mijn baby drinkt op verzoek dus dat werkt voor mij ook niet.

4 likes

Dat ligt er echt aan welk schema je gebruikt, ik kom ze ook wel eens tegen waarbij het eerste dutje juist lang is. Daarbij zeggen ze dan dat die telkens op schuift en uiteindelijk rond de middag is en het 2e dutje dus vervalt.

Ik weet niet hoe oud je kindje is maar mijn kind is net 1 en doet 2 dutjes van in totaal 2,5-3u. Meestal zijn beide dutjes ongeveer even lang. Hij is altijd al een moeilijke slaper geweest dus ben al lang blij dat het tegenwoordig geen dutjes van 20-30min meer zijn :sweat_smile:

1 like

Heb geantwoord over mijn oudste (die nu al groter is), hij sliep bijna altijd 2 keer 1,5 uur. Soms was één dut langer, maar dat was soms de eerste en soms de tweede. Ik liet hem ook altijd gewoon liggen, behalve als het echt laat in de middag werd. Volgens mij rond half 6 ging ik wel wakker maken. Ik hield ook niet echt wakker tijden meer aan toen geloof ik, gewoon om 10 uur en om half 3 naar bed.

1 like

Mijn kind sliep een periode ook 2 x 2 uur. Maarja hij sliep in de nacht niet (en nee ook niet als ik hem korter liet slapen) :smiling_face_with_tear:. Was wel lekker. Hij doet nu 1 dutje van 2,5 maar soms ook 3 uur

2 likes

Hier eerst dutjes van 20min, later sliep ze 2x max 40min. Maar toen ze overging naar 1 dutje plots 2u achter elkaar :raised_hands: ik wist niet wat me overkwam de eerste keren

4 likes

Mijne sliep een uur in de ochtend en in de middag wisselde het van 1,5 tot 2,5 uur.

1 like

Ik heb wel altijd een slaapje wat langer duurt dan de rest van alle dutjes. Dat lange slaapje is ook het enige slaapje dat in bed of in de box kan. Maar hoe lang dat duurt wisselt

1 like

Dit is wel herkenbaar, want bij ons week het ook af van wat werd geadviseerd. Maar als het totale aantal uren slaap van je kindje gemiddeld is en je merkt niets bijzonders aan het gedrag van je kindje dan werkt dit ritme gewoon goed voor jullie en zou ik me niet druk maken.

3 likes

Misschien is zij heeeeeel actief met haar baby? Als wij bijv boodschappen hebben gedaan of in een andere drukke omgeving (langere tijd) zijn geweest dan slaapt hij vaak wel langer dan normaal. Ik merk ook wel dat als we echt heel actief tummy time doen hij vermoeider is dan wanneer hij een beetje zelf moet spelen en we veel knuffelen bijv. Op de opvang slaapt hij ook langer dan thuis.
Als hij ‘s nachts goed slaapt zou ik je echt geen zorgen maken over dutjes hoor en lekker laten slapen. Als hij in de ochtend langer slaapt nouja dan zal hij het wel nodig hebben toch.
Ik zou echt kapot chagrijnig zijn als ik elke keer wakker word gemaakt.

2 likes

Nou toch op een of andere manier mooi om te lezen dat dit dus niet bij iedereen zo is haha… het lijkt door social media etc allemaal “dat er maar een normaal is” ofzo, maar het blijven gewoon mensen natuurlijk. En inderdaad zolang hij vrolijk is en overall zn uren pakt dan denk ik ook van het zal wel oké zijn. En inderdaad ik zou ook chagrijnig zijn als iemand mij wakker maakt @Spaarlamp :joy:, dus doe dat ook niet. Zoals iemand hierboven zei denk ik gewoon; alles wat hij slaapt zal die nodig hebben.
Had ook ooit gelezen dat je high en low sleep needs baby’s hebt. Net zoals mensen hebben sommige mensen meer en sommige mensen minder slaap nodig. Eigenlijk is het allemaal heel logisch haha.

4 likes

Wij hebben echt soms tot het obsessieve aan toe die wakkertijden en schema’s aangehouden, soms denk ik echt: WHY?!

Maar goed, we hebben nu wel een kind dat in bed gelegd wordt en 9/10 keer al in slaap is gevallen voor wij de trap af zijn. Dus het zal wel geholpen hebben :sweat_smile:

4 likes

Dit! Echt mijn leven is 300 x beter geworden toen ze naar 1 dutje ging, toen was er opeens ook geen strijd meer en ze waren zo lang. Wij zijn met net 1 jaar al overgegaan op 1 dutje omdat we daar zelf behoefte aan hadden. And i never looked back.

7 likes

Er is maar 1 normaal en dat is het normaal ban jouw baby. Is alleen niet altijd even makkelijk uit te vogelen :sweat_smile:

5 likes

Grappig want ik wilde de exact zelfde vraag hier ook stellen. Hier ook een baby die ‘s ochtends soms 1,5u slaapt en dan ‘s middags wat korter of even lang. Door al die slaapschema’s van een ochtendslaapje van 30 min zat ik me ook af te vragen of er ik daar dan weer iets mee moest :smiling_face_with_tear:

Dus fijn om deze ervaringen te lezen!

1 like

Ik vond wakkertijd echt een top uitvinding. Klopte hier altijd als een tiet.

3 likes

Ja die wakkertijden vind ik ook fijn om aan te houden. Vorige week werd er hier geklust aan het dak, natuurlijk net het gedeelte met lawaai toen m’n kind moest gaan slapen, waardoor ze een stuk langer wakker was dan normaal. Dat heb ik meteen de hele dag en avond nog gemerkt, terwijl ze normaal een hele makkelijke slaper is.

Ik merk overigens ook @Airy-fairy dat de dutjes van mijn kind in de ochtend een stuk langer zijn. Ik verbaas me er soms over, want ze slaapt 's avonds en 's nachts zo goed dat ik niet begrijp waarom ze juist 's morgens nog zo moe is haha. Maar ik maak me er verder niet druk om, zolang ze maar genoeg slaapt en het geen invloed heeft op haar nachten. Mijn baby is overigens wel een stuk jonger, 3 maanden nu.

3 likes

Wij hebben heel lang gewoon ons kind gevolgd. Dus werd hij moe? Dan legden we hem op bed en lieten we hem slapen zolang hij wilde. Wel in de middag uiterlijk 17.30 uur wakker maken zodat hij rond half 8 weer naar bed kon. Uiteindelijk ontstond hieruit vanzelf een soort ritme. Wij hebben dit ook zo bij de opvang aangegeven. Hij is nu anderhalf en slaapt al vanaf dat hij 5 maanden is door en valt zelf in slaap. Slaapt nu sinds ongeveer 2 maanden nog één slaapje, maar wel vaak van 2,5-3 uur met in de nacht ook nog zo’n 13 uur erbij. Meer dan aangegeven wordt maar hij zal het nodig hebben.
Hiervoor twee slaapjes waarvan de eerste zo vanaf 11.00 uur ongeveer en dan rond 15.30 uur nog een keer. Dus geen ochtendslaapje maar juist tweede helft van de middag nog één. Me nooit echt zorgen gemaakt over een slaapschema zolang hij maar de slaap krijgt die hij nodig heeft.

2 likes