Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ik ben gister naar de intocht in de wijk geweest met mn 9 weken oude baby, haha. Meteen besloten dat we nooit meer gaan, wat een drukte en gedouw. Wij kijken wel lekker op tv met een kruidnoot en een chocoladeletter erbij

3 likes

Hahah verstandig! Zo koud ook gister. Ik hoor dus echt veel mensen om mij heen die twee keer gaan en ik snap het gewoon niet?!

3 likes

Geen intocht, maar wel naar zo’n sinterklaasviering bij de korfbal.

1 like

Mijn kind denkt dat sinterklaas niet bij ons is aangekomen omdat ze hem nog niet heeft gezien :sweat_smile: Volgend jaar misschien toch maar naar de intocht.

Mijn kind doet zijn middagdutje tijdens elke intocht in de buurt hier…
Dus geen intocht. Volgend jaar misschien :smile:

1 like

Ben benieuwd welke vormen van pijnstilling jullie tijdens de bevalling hebben gebruikt:

Natuurlijke vormen:

• Douche/bad
  • Ademhalingsoefeningen
  • Affirmaties
  • Muziek
  • Bal of soortgelijke hulpmiddelen
  • Bevalkam
  • Massage
  • Tegendruk
  • TENS
  • Accupunctuur
  • Lachgas
  • Anders, namelijk:

0 stemmers

Medisch:

• Ruggenprik
  • Remifentanil
  • Pethidine
  • Anders, namelijk

0 stemmers

2 likes

Ik wilde heel graag een badbevalling (was bij de eerste niet gelukt ivm vroeggeboorte) en vond het wel lekker ontspannen en fijn voor de kleine, maar qua pijnstilling deed het weinig bij mij. Maar mijn bevalling ging ook zo snel dat ik al behoorlijk ver gevorderd was toen ik het bad in stapte, daar kon het warme water al niet meer tegenop :sweat_smile:

Lachgas is toch juist medisch?

3 likes

TENS gebruikt en had niet het idee dat het wat deed tegen de pijn. Toen ik een ruggenprik wilde, moest ik wachten op de anesthesist en dat duurde ff door een uitlopende operatie, dus om de tijd te overbruggen kreeg ik een morfinepomp en dat was echt heerlijk, haha. Kon voor mn gevoel de hele wereld weer aan, heb kunnen dutten en wat gegeten (lukte eerder niet door de pijn). Vond die pomp echt hemels, haha.

4 likes

Beste uur van m’n hele zwangerschap en bevalling :joy:

5 likes

Ik vond er ook echt niks aan. Had allemaal video’s gezien van vrouwen die het geweldig vonden dus dat had ik ook verwacht, heb ff een potje zitten janken omdat het niet werkte haha. ā€œMaar op TikTok werkte het wel boehoehoeeeeeā€ :joy:

3 likes

Snap ik! Ik bleef ook maar zeggen dat het zo lekker was, hahaha.

@Spaarlamp ja ik dus ook! Plus dat ik wel eens vaker zo een soort apparaatje gebruik bij pijn en dan werkt het wel, maar dit deed echt precies niks.

Ik zou sowieso een ruggenprik krijgen omdat het met een keizersnede moest gebeuren in verband met de ligging van de baby’s. Maar helaas voor mij braken mijn vliezen al voor de geplande keizersnede en kreeg ik ineens een zieke weeĆ«nstorm met alleen maar rugweeĆ«n. Geen opbouw in de weeĆ«n, geen buikpijn of krampjes vooraf of wat dan ook. Maar echt ineens non-stop weeĆ«n dus ik dacht ook: wtf is diiiiiiit, laat het stoppen :sob:
Ik vond het echt verschrikkelijk, dus ik was zoooo blij toen op de OK die ruggenprik erin ging. Was echt heerlijk :ok_hand: eindelijk even rust en die baby’s er uit halen hahaha
Als ik vaginaal had moeten bevallen dan vraag ik me ook af of ik dat zonder ruggenprik had kunnen doen :sweat_smile:
10/10 recommend ruggenprik hahaha

3 likes

Nee ik heb lachgas gehad en dat was geen medische bevalling!

Bij de eerste had ik zo’n remifentanylpomp en dat was inderdaad zĆ”lig, wilde ik bij de tweede ook maar dat kon dus niet omdat het zkh vol zat en ik dus in een geboortecentrum (= niet medisch) moest bevallen. Baalde daar toen echt heel erg van, dit was de enige pijnstilling die er was, maar uiteindelijk heeft het ook wel goed geholpen voor de laatste ontsluiting.

Ruggenprik 🫶 echt heel fijn. ā€œNatuurlijkā€ bevallen is niks voor mij

8 likes

eens, ik had als 1 vd 3 wensen in mijn bevalplan ā€œlaagdrempelig en niet te zuinig pijnstilling aanbiedenā€

9 likes

Ik wilde geen ruggenprik tot ik persweeen kreeg bij 5cm en ik daar niks mee mocht. Was zo chill, zou het volgende keer weer nemen haha.

3 likes

Ik wou heel graag in bad bevallen maar er was op dat moment geen kamer vrij.
Toen er eindelijk een kamer vrij was had ik een weeĆ«nstorm en had ik zoiets van ā€œstik in dat bad. Ik wil een epidurale nu!ā€
Tijdens de weeĆ«nstorm (voor de epidurale) deed ik oefeningen die ik had geleerd bij de kine (ademhalingsoefeningen) en toen heb ik geroepen ā€œen dat puffen helpt ook voor geene zak e!ā€

1 like

Maar het is niet iets wat je thuis kan krijgen. Je moet het toegedient krijgen in een medische faciliteit dus niet natuurlijk toch?

1 like

Soms kan het thuis. Hier wordt het in het geboortehuis aangeboden en dat is ook gewoon met je eigen kraamzorg en VK. Een verplaatste thuis bevalling noemen ze dat (hier)

1 like