Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Beste uur van m’n hele zwangerschap en bevalling :joy:

5 likes

Ik vond er ook echt niks aan. Had allemaal video’s gezien van vrouwen die het geweldig vonden dus dat had ik ook verwacht, heb ff een potje zitten janken omdat het niet werkte haha. “Maar op TikTok werkte het wel boehoehoeeeee” :joy:

3 likes

Snap ik! Ik bleef ook maar zeggen dat het zo lekker was, hahaha.

@Spaarlamp ja ik dus ook! Plus dat ik wel eens vaker zo een soort apparaatje gebruik bij pijn en dan werkt het wel, maar dit deed echt precies niks.

Ik zou sowieso een ruggenprik krijgen omdat het met een keizersnede moest gebeuren in verband met de ligging van de baby’s. Maar helaas voor mij braken mijn vliezen al voor de geplande keizersnede en kreeg ik ineens een zieke weeënstorm met alleen maar rugweeën. Geen opbouw in de weeën, geen buikpijn of krampjes vooraf of wat dan ook. Maar echt ineens non-stop weeën dus ik dacht ook: wtf is diiiiiiit, laat het stoppen :sob:
Ik vond het echt verschrikkelijk, dus ik was zoooo blij toen op de OK die ruggenprik erin ging. Was echt heerlijk :ok_hand: eindelijk even rust en die baby’s er uit halen hahaha
Als ik vaginaal had moeten bevallen dan vraag ik me ook af of ik dat zonder ruggenprik had kunnen doen :sweat_smile:
10/10 recommend ruggenprik hahaha

3 likes

Nee ik heb lachgas gehad en dat was geen medische bevalling!

Bij de eerste had ik zo’n remifentanylpomp en dat was inderdaad zálig, wilde ik bij de tweede ook maar dat kon dus niet omdat het zkh vol zat en ik dus in een geboortecentrum (= niet medisch) moest bevallen. Baalde daar toen echt heel erg van, dit was de enige pijnstilling die er was, maar uiteindelijk heeft het ook wel goed geholpen voor de laatste ontsluiting.

Ruggenprik 🫶 echt heel fijn. “Natuurlijk” bevallen is niks voor mij

8 likes

eens, ik had als 1 vd 3 wensen in mijn bevalplan “laagdrempelig en niet te zuinig pijnstilling aanbieden”

9 likes

Ik wilde geen ruggenprik tot ik persweeen kreeg bij 5cm en ik daar niks mee mocht. Was zo chill, zou het volgende keer weer nemen haha.

3 likes

Ik wou heel graag in bad bevallen maar er was op dat moment geen kamer vrij.
Toen er eindelijk een kamer vrij was had ik een weeënstorm en had ik zoiets van “stik in dat bad. Ik wil een epidurale nu!”
Tijdens de weeënstorm (voor de epidurale) deed ik oefeningen die ik had geleerd bij de kine (ademhalingsoefeningen) en toen heb ik geroepen “en dat puffen helpt ook voor geene zak e!”

1 like

Maar het is niet iets wat je thuis kan krijgen. Je moet het toegedient krijgen in een medische faciliteit dus niet natuurlijk toch?

1 like

Oh ja ik zag het in een lijstje met natuurlijke pijnstilling staan. Ik dacht dat het soms ook thuis kon maar misschien heb ik dat dan opgevangen in een niet-nederlandse context!

1 like

Soms kan het thuis. Hier wordt het in het geboortehuis aangeboden en dat is ook gewoon met je eigen kraamzorg en VK. Een verplaatste thuis bevalling noemen ze dat (hier)

1 like

Ik heb bij beide bevallingen geen pijnstilling gehad. Ben bijna jaloers als ik jullie fijne verhalen daarover lees haha :joy:

Een warme kruik! Geeft écht heel veel verlichting (mij althans)

Same hahaha ik zat daar tussen de weeën door lekker high te wezen en te lullen met de verloskundige :laughing:

2 likes

Ja hier ook! Ik hing over de tafel heen met daarop een kruik of liep rondjes met kruik tegen mn buik!

2 likes

Ik ontspande zo erg toen ik het bevalbad in ging, ben met 6cm+ ontsluiting in slaap gevallen en begon te snurken. :joy_cat: De TENS vond ik dan weer helemaal niks, hielp niet met de pijn en vond het een vervelend gevoel.

1 like

Wiebelen met mijn heupen was echt heerlijk tijdens het opvangen van een wee. En erna vloeken :joy:
Verder was douchen echt fijn

2 likes

Ik had zó graag een bad gehad! Maar mocht niet in mijn ziekenhuis want constructiefout bij de bouw waardoor de stopcontacten in de bevalkamers niet veilig genoeg geplaatst waren voor een bevalbad. Gelukkig hebben ze nu een bevalcentrum met bad.

Amersfoort toch :rofl:?