Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Gaat niet over pijnstilling maar herinner mij het door deze vraag. Bij de geboorte van de eerste had ik al veel pijn maar weinig ontsluiting en nog niet genoeg om naar het ziekenhuis te gaan (dit was in de nacht). En ik had niet mijn vaste vlos maar een waarneemster en echt zo’n “geitenwollensok” type. Maar ze ging dus weer weg na de check en zei bel maar als het erger wordt / toeneemt. Ik ben dichtbij op de parkeerplaats. Ging ze daar slapen in haar camper :joy:

13 likes

Oh dat vind ik echt zo schattig 🥹

5 likes

Wat een toeweiding!

1 like

Dat is echt slim, lijkt me ideaal als verloskundige haha

Ik ben 3x natuurlijk bevallen. De 2e keer had ik alles mogen gebruiken want ons meisje had geen overlevingskansen maar zelfs toen niets gebruikt omdat ik het helemaal wilde voelen en er ‘eer’ aan doen. Het mocht niet zo voorbij zijn ofzo. Maar nu denk ik wel “wat deed ik mezelf aan”, ik heb er geen spijt van maar vind mezelf wel een martelaar haha

1 like

Misschien verkeerde topic maar weet ook niet welke andere. Zouden jullie met 10 weken zwangerschap een pizza quattro formaggi bestellen? Weet alleen dat er flink wat gorgonzola op zit bij mijn favoriete tent. Internet zegt dat het veilig is mits goed verhit. Maar ik weet eigenlijk niet wat dat precies betekent in de praktijk. Ik dacht dat ik geen enkel risico zou nemen maar ik twijfel nu echt want zo veel zin mijn god

• Ik zou het doen
  • Ik zou het niet doen

0 stemmers

2 likes

Ja hoor zou ik gewoon bestellen. Op een pizza is het goed verhit. Zelfde voor salami bv, kan enkel als het goed verhit is en op een pizza is dat zo.

3 likes

Een pizza wordt in de oven gedaan die tussen de 300 à 500 graden warm is. Is zeker goed genoeg verhit, moet je alleen even zien of die er niet rauw opgelegd wordt maar echt de oven in gaat.

3 likes

Ah kut, ik belde die man op en hij was moeilijk verstaanbaar. Het enige wat ik begreep was dat niet alle kaas direct erin ging. Na twee keer vragen begon ik me heel typisch te voelen dus maar een margarita met knoflooksaus voor de zekerheid besteld. Ook lekker :slight_smile:

1 like

Je hebt al gekozen lees ik, maar waar twijfelde je over? Gorgonzola is gewoonlijk niet rauwmelks dacht ik?

1 like

Weet ik eigenlijk ook niet echt, ik vind al die termen lastig te begrijpen en het internet is te groot om me een helder antwoord te geven. Maar goed om te weten voortaan!

Zou de Zwangerhap app downloaden!

2 likes

Heb ik, quattro formaggi stond er niet op en ik wist niet welke kazen er bij mijn pizzeria allemaal op zaten. Maar ik vind het voedingscentrum eigenlijk heel kut en tot nu toe vind ik sommige dingen stom of onduidelijk of conflicterend. Zoals wat ze over vleesvervangers zeggen. En kan er ook niet tegen hoe erg ze melk pluggen. Maar oké, weer de zoveelste ergernis van mij haha

1 like

Wat bedoel je met wat gezegd wordt over vleesvervangers producten? Ik heb de app zwangerhap, heel makkelijk & vega-producten zijn prima!

1 like

Dat vond ik vooral onduidelijk, over soja. Je moet niet meer dan 4 glaasjes (sojadrink e.d.) per dag nemen en daarnaast niet meer dan 2x per week andere producten zoals tofu en tempé. Maar ik drink bijvoorbeeld alleen haver- en amandeldranken en het is me niet duidelijk hoe vaak ik dan tofu en vleesvervangers op basis van soja mag eten.

Ik vind het ook irritant dat er bij veel vleesvervangers staat dat je ze niet te vaak moet eten omdat het niet in de schijf van vijf staat, en bij superveel vlees staat dat helemaal niet. En misschien is het wel zo dat je elke dag een stuk varken kunt eten en dat dat beter voor je kind is dan elke dag een vegaworstje, maar ik vind het shady als ie ziet wie de sponsoren zijn (geweest). En ook met calcium, je leest altijd dat je veel melk moet drinken maar ik zou het beter vinden als de focus ook op veel soorten groentes lag want daar zit ook veel calcium in.

Het is btw wel wat verbeterd ten opzichte van vroeger maar m’n gevoel is nog niet weg.

7 likes

Ik denk dat je het jezelf zo ook op 272920 manieren heel erg moeilijk kan maken rondom voeding. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten tijdens de zwangerschap (hoofdzakelijk geen rauwe producten toch?), daar kan zwangerhap een hulpmiddel in zijn en niet per see een strikt kader dat jou precies vertelt wat je in een week moet doen en laten. Dan kan je daarbinnen je eigen afwegingen maken. En als je dat heel moeilijk vind, dan is dat misschien iets om met je verloskundige te bespreken? Die heeft vast tips!

10 likes

Ik vind alleen kaas moeilijk, op de een of andere manier onthoud ik niet wat rauwmelks is of wat gepasteuriseerd en wat nooit mag of wel
als het verhit is. Voor de rest denk ik wel te weten wat ik wel en niet mag. Ik denk ook niet dat het voedingscentrum mijn baby gaat vergiftigen, ik kan er gewoon niet neutraal naar kijken.

1 like

Eigenlijk is bijna alles gepasteuriseerd. Kazen die dat niet zijn hebben in ieder geval bij de AH een zwarte sticker erop. En het staat ook altijd op elk etiket. En in restaurants kun je zwangerhap gebruiken.

3 likes

@Koldovstvo in Nederland en België geproduceerde kazen zijn dat vaak wel. Op vakantie moest ik wel goed kijken of kazen wel of niet gepasteuriseerd waren, ik zou dat in het achterhoofd houden. Je zit redelijk safe hier!

3 likes

Oh ik moet zeggen dat ik dat allemaal niet zo nauw neem van max zoveel soja & tofu etc, eerlijk gezegd wist ik dat niet eens😂

3 likes

Ik ook niet hoor, volgens mij moet je soja
bij elke maaltijd nemen wil het riskant worden. Wie drinkt er nou een sojacappu ipv een havercappu :s

2 likes