En sowieso die hele richtlijn voor koffie per dag (qua cafeïne) vond ik ook vrij onmogelijk te volgen ![]()
Nu word ik nog misselijk van filterkoffie maar dat zal straks idd wel een probleem worden. De natuur is hard, heel veel koffie zou juist moeten zorgen voor gezondheidsvoordelen bij vermoeide vrouwen.
Wij hebben een FOMO baby van ruim 2 maanden die heel slecht slaapsignalen laat zien. Overdag slaapt hij vrijwel alleen in de draagzak of als ik héél veel moeite doe een half uur in zijn bed of (rijdende!) kinderwagen. We moeten hem altijd in slaap wiegen of bouncen op zo’n yogabal, zelfstandig in slaap vallen doet hij echt niet.
Nu zijn we enorm aan het worstelen met de avonden. Hij slaapt gewoon niet meer vanaf 17.00 uur. We gaan nu direct na het avondeten met hem naar onze slaapkamer met gedimde lichten om te ontprikkelen. Dan ligt hij meestal een beetje aan m’n borst te sabbelen. Als we geluk hebben valt hij tegen half 9 zelf in slaap en kan ik hem overleggen in de cosleeper, anders moeten we hem echt in slaap wiegen. Overleggen in zijn cosleeper was afgelopen avonden drama; tot drie keer toe werd hij meteen wakker en konden we weer opnieuw beginnen. Ik ben nu toch weer strak aan de wakkertijden gaan houden overdag, maar voor de avonden lijkt dat niets te doen.
Ik zit een beetje met m’n handen in het haar. Herkent iemand dit? Doen we iets fout? Of is het gewoon een fase? Ik vrees echt voor aankomend weekend, we vieren twee keer Sinterklaas waarbij ik moeilijk de hele avond boven kan gaan zitten. Misschien maak ik me nu druk om niets en slaapt hij ineens magisch de hele avond op schoot of in de draagzak maar hoe gaan anderen hiermee om?
Wij lieten hem op die leeftijd ook nog vaak genoeg s avonds beneden bij ons en dan op ons slapen. Rond 22.00 uur zelf naar bed en dan ook de baby voeden en verder laten slapen in de cosleeper
De Moonboon heeft er tijdens deze fase voor gezorgd dat we niet gek werden. Duur, maar minder duur dan de psychiater ![]()
Je doet niks fout en er is niks mis met in slaap wiegen, zeker niet zolang je het zelf volhoudt. Als dat werkt, vooral doen. Je baby is echt nog heel klein!
En met Sinterklaas vieren, doe wat werkt, maar ga het niet afdwingen als het niet nodig is. Wat ik bedoel: soms kun je je verliezen in slaapritmes, wakkertijden en het gevoel dat je baby MOET slapen. Zolang je baby vrolijk genoeg is vergaat de wereld niet als er een keer minder of anders geslapen wordt. Misschien is de dag erna rommelig, so be it. Komt wel weer goed!
Ja dit indd. Gewoon lekker bij je houden zou ik zeggen. Misschien kun je het zo inrichten dat je lekker met je baby kunt liggen/hangen terwijl je zelf wat tv kunt kijken ofzo? Een vroegere avond bedtijd van een uur of 19:00 begint over het algemeen pas een beetje vanaf 6 maanden dacht ik. Mijn jongste sliep toen ze 2 maanden was meestal ook pas rond 22:00. Wel heel veel onrust in de avond, veel clusteren en zo’n soort witching hour, dus dan hield ik haar lekker bij me en in de draagdoek. Wordt echt vanzelf wel makkelijker denk ik. En ook overdag zijn dutjes op je doen wel echt heel normaal nog als ze zo klein zijn. Ik denk ook echt niet dat je een fomo baby hebt, maar gewoon een hele normale baby die heel normaal baby gedrag voor de leeftijd van 2 maanden oud laat zien. Zelfstandig in slaap vallen is echt heel normaal dat ze dat nu nog niet kunnen. Met zo’n Sinterklaas viering zou ik lekker de hele avond de draagzak inzetten. En als het echt heel druk of rumoerig is blijf je er een paar uurtjes bij en ga je halverwege ofzo naar boven met je baby. Ja dat is jammer maar volgend jaar is het vast weer heel anders.
@o0Lin0o Ja alleen dit doet hij dus niet, haha. Hij wil ALLES meemaken. Dus dan vallen zijn ogen dicht en meteen spert hij ze weer wagenwijd open. Hij ziet er dan uit alsof hij een pilletje heeft genomen, en dan is in slaap wiegen voor zijn echte bedtijd daarna ook niet meer te doen want dan verzet hij zich enorm ![]()
@Dropveter Hier heb ik al meerdere keren naar gekeken. Maar zo’n fancy bewegende stoel vindt hij ook geen reet aan (keer getest bij mijn ouders), is dit echt heel anders? Heb vaak het idee dat hij gewoon dicht bij me wil zijn, maar dat vervangt zo’n moonboon natuurlijk niet…
@Moonfairy Ik vind het zelf idd prima om hem in slaap te wiegen, als hij dat nodig heeft doe ik dat gewoon. En je hebt gelijk dat het niet elke dag perfect hoeft te zijn. Hij is niet altijd vrolijk, maar ja dat ben ik zelf ook niet haha. Ik denk alleen steeds dat ik dan iets niet goed doe maar het blijft natuurlijk gewoon een kleine baby die ook nog aan het leren/ontwikkelen is.
@Junebug85 Ah dankje voor je reactie, hij vindt het ‘s avonds inderdaad fijn om lekker te clusteren. Ik hoor dit om me heen alleen bijna niet (“oh die van mij ligt gewoon de hele avond in de box te slapen”) dus dan ga je toch twijfelen of hij niet veel te lang wakker is. Het is dus gewoon babygedrag. Misschien moet ik dat als mantra tegen mezelf blijven zeggen
(En inderdaad, als het niet gaat met Sinterklaas laten we de cadeaus achter en nemen die van ons mee en jammer dan doeiii).
En misschien is het beter als ik Instagram verwijder haha, je wordt zo onzeker van alles wat daar voorbij komt! Fijn dat ik hier af en toe kan spuien.![]()
Is echt een fase!!! Hij is nog zo jong en wil alleen geborgenheid. Op die leeftijd zaten wij 9/10 keer tot 23u beneden op de bank en lag hij op/naast ons te slapen. Is echt nog heel normaal dat ze niet zelfstandig in slaap kunnen vallen, wij wiegen m ook al bijna 6 maanden maarja is dat uiteindelijk écht heel erg denk ik dan maar. Wat bij ons hielp is echt op wakkertijden gaan zitten, wij gebruiken Napper hiervoor maar elke andere manier kan ook denk ik, en dat werkt echt veel beter dan “om 19:00 MOET ie naar bed”.
En soms denken wij dat ie moe is, hele ritueel en kwartier wiegen en dan is ie nog steeds wakker nouja dan wachten we gewoon nog even en proberen we het opnieuw/
Zou met Sinterklaas het even los proberen te laten, doe ‘m in de draagzak of vraag of een familielid oid hem in slaap wil wiegen. 9/10 keer slapen ze dan binnen een paar minuten, echt duiveltjes zijn het soms.
Tja ik plaats ook eerder een foto van een lief slapende baby dan van een baby die elke 5min aan de andere borst wil en anders gaat krijsen als een speenvarken
…
Altijd vertekend beeld social media ![]()
Ja je weet het natuurlijk nooit van tevoren. Ik heb zelf zo’n stoel niet getest.
Ons kind sliep toen heel goed in de kinderwagen en in de draagzak. Zodra we hem ergens neerlegde werd hij wakker.
Toen hebben we zo’n ding gekocht met het idee hem terug te sturen als het niet werkte. Resultaat was dat hij binnen een minuut in dromenland was.
Nadeel is dat je die hangmat niet in de nacht mag gebruiken (of je moet zelf wakker zijn). Ik geloof wel dat ze tegenwoordig een wiegje hebben waarmee dat wel kan, maar daar dus geen ervaringen mee. Hoewel als ik nu in hetzelfde schuitje zat had ik die zonder een tweede keer na te denken erbij gekocht.
Er staan er best veel op marktplaats. Als je hem daarna weer verkoopt valt het allemaal ook best mee.
Oh er lopen een heeeeleboel ouders rondjes in de avond door de woonkamer met een kind dat niks wil missen. Wij hadden een vast album dat we altijd opzetten terwijl m’n man rondjes liep (soms met een slapend kind, vaak niet). Het voelde toen alsof het nooit meer zou stoppen, maar nu terugkijkend voelt het heel knus als we dezelfde muziek weer eens luisteren.
Ik heb hem nooit ergens slapend neer kunnen leggen, hij viel alleen drinkend bij me in slaap of in de draagzak. Ik was (nog steeds) ontzettend jaloers op mensen met slapende babies in boxen, nestjes, kinderwagens. Maar het was niet ons zoontje (nog steeds niet). Het was écht heel vermoeiend, maar het veranderde uiteindelijk wel.
Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik beide keren rond twee maanden een soort meltdown had omdat ik mijn kindloze avonden terugwilde en het leek alsof dat nooit zou gebeuren
.
Ik vond met een baby de dagen en avonden eindeloos, terwijl de weken en maanden voorbijvlogen.
Bedankt allemaal, dit had ik even nodig!
En nu vol goede moed een nieuwe nacht in ![]()
Ik kreeg altijd zo rond 2/3 uur ‘s middags al stress voor de avond en nacht. Echt wat een ramp. En nu terugkijkend (na 3 kinderen) denk ik soms echt: hoe lang duurde die periode nou? 2/3 weken? En dan kijk ik foto’s terug en dan was het echt veel langer. En als ik die foto’s zie mis ik het ook weer
Het is nu echt loeizwaar maar het gaat ook weer anders worden. Hopelijk een goede nacht!
Ja en als ze vanavond niet willen slapen:

Ik geloofde hier echt nooit in, maar elke maand weer slaapt hij slecht met volle maan. ![]()
Oh ik herken dit helemaal… bij ons werd het na 4/5 maanden beter. Ik moet zeggen dat ik niet precies meer weet hoe of wat, maar hij heeft veel op mij in de draagzak geslapen en af en toe in de kinderwagen en dan blijven lopen. Vanaf 5 mnd wilde hij dutjes doen in zn bedje van een half uur. Die zijn met de maanden langer geworden. Wij hebben tot nu (8 mnd) gewiegd en moet soms nog. Maar dat is volgensmij niet “gek”. Ik ga vaak met hem schommelen en gooi hem vaak in de lucht (is die van jou nog te klein voor haha) of we schommelen hem in een doek. Gewoon zo veel mogelijk beweging want sommige baby’s hebben dat nodig en slapen daar dan beter van, iets met het vestibulaire systeem oid (en hebben dan ook misschien minder wiegen nodig).
Ik weet nog dat ik het heel zwaar vond, maar weet dat je niet alleen bent!
Ik heb ook een baby van zo oud en ga gewoon beneden met hem zitten na het avondeten. Ik let er gewoonweg nog niet zo op. Wakkertijden eigenlijk ook niet. Meestal is t wakker worden, borstvoedin, luier, beetje kijken en weer slapen. Soms huilen door krampjes oid. En als hij slaapt meestal in mn armen nog, of die van mn vriend of draagzak. En als ik zelf wil slapen gaan we naar boven.
Ik zou het een beetje loslaten.
Voor de peuter hebben wel wel vaste bedtijden. Alleen daar zit ik nu nog bij op de kamer… gelukkig heb ik verlof haha!
Oh @Spaarlamp is dat het… ![]()
![]()
Onze slaap is momenteel gewoon erger aangetast door de peuter dan onze kleine baby😬
Jaa hier hetzelfde met een 6 maanden oude baby! Slaapt alleen op mij (aan de borst) of in de draagzak, want zodra hij wordt neergelegd is hij meteen wakker. En idd ook veel wiegen… ik zou gewoon kijken wat hij aangeeft en als hij lekker dicht bij jou in de draagdoek kan slapen; lekker doen!
Oh god ik kon me nog goed herinneren hoe ik ‘s nachts om 3u op de bank lag met een baby die alleen op mij wilde slapen, had ik hem in de draagzak en lag ik op de bank (van de bank kon ik niet afrollen).
Gejankt, geroepen ik wil ook nooooit meer een baby. Zo vreselijk vond ik het en nu denk ik ik zou zo graag weer een baby willen hebben die lekker op me slaapt.
Het is écht heel normaal dat een baby niet rustig in een bedje of kinderwagen slaapt, net zoals dat het normaal is dat kinderen dat wel doen. Ik had gewild dat iemand mij dit had gezegd toen ik net moeder was.
En idd niet teveel op insta kijken 🩷