Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Woooow hier bijna 3 en slaapt elke dag nog van 12.00 tot 15.00 soms tot 16.00. En dan 's avonds ook nog prima. De oudste liet 1 maand voor haar derde verjaardag het dutje vallen.
Hoewel het soms een hap uit je dag is vind ik het dutje toch wel fijn. Even rust

2 likes

Wat een verschillen zeg! We merken dat hij de laatste tijd slecht slaapt in de nacht. Hij wil niet slapen, wordt veel wakker en/of heel vroeg wakker. We gaan nu proberen het dutje in te korten tot Max 1,5 uur. Als dat nog niet genoeg is dan misschien wel terugbrengen naar 1 uur in de middag.
Het nadeel is dat hij wel graag wil slapen in de middag. We leggen hem in bed en hij is vertrokken binnen een minuut. De dutjes variƫren nu van 1,5 tot bijna 2,5 uur. Hij is overigens bijna 2.

Vandaag voor het eerste geƫxperimenteerd met een dutje van maximaal 1,5 uur. Hij is net gelijk gaan slapen zonder gezeur. Ik ben benieuwd hoe de nacht en ochtend verloopt.

Iemand nog andere tips?

1 like

Een half uur en daarna buiten spelen.

Weet ik niet meer, wel dat ik het heel erg heb gemist de eerste periode. Dat was míj́n middagdutje :joy:

3 likes

Het lijkt me ook zo pittig om daar afscheid van te moeten nemen. Maar als we er goede nachten voor terugkrijgen is het m wel waard (denk ik). Daarnaast lijkt het me ook leuk om wat verder weg te gaan van huis om naar museums te gaan zonder dat je moet haasten om thuis te komen voor het dutje. Mijn kind slaapt niet in de auto helaas :sweat_smile:

1 like

Hier ook :sob: als ik dat had geweten was ik later gestopt haha, hij stopte ook abrupt van 2 uur slapen naar 0 en was 2 maanden lang om 17u stront chagrijnig :smiling_face_with_tear:

1 like

Wij hebben met 2,5 een vakantie gedaan waar we het dutje skipten en dan lag ze iedere avond om 6 uur in bed en sliep ze tot 8 uur sochtends. Was echt ideaal!! Wij de avond voor onszelf en uitslapen + ze was de hele dag vrolijk.
Uiteindelijk stopte ze rond 3 echt met dutjes op alle plekken, alleen op vakantie doet ze soms nog een dutje.

2 likes

Oh ja, ik mis dat ook nog regelmatig!

2 likes

Mijn kleuter van 5,5 stopte zelf ineens bij precies 1,5 met het middagdutje en vond dat echt heeeeeel jammer (en intens). Mijn jongste slaapt nog makkelijk 1,5-3 u in de middag en gaat dan rond 18:30 weer naar bed. Zo’n groot verschil :sweat_smile: (zij is 2 jr & 4 mnd).

2 likes

Gestopt? Zij wilde ineens niet meer met 3,5 en vond dat heel erg want ik ging ook altijd slapen tijdens haar middagslaap :relieved:

5 likes

Met 2 jaar en een paar weken. Niet op mijn initiatief trouwens :smiling_face_with_tear: God wat heb ik dat middagslaapje gemist hahaha

2 likes

Mijn jongste sliep als mini-baby best slecht en ging als peuter wel dutjes van 2,5 uur maken. Vanaf 2,5 doet ze meestal geen dutje meer, alleen soms in het weekend (ze is bijna 5). Dan is bedtijd wel direct 23 uur. De jongste heeft echt zelden langere dutjes dan 1-1,5 uur gedaan, vond dat echt een te kort rustmoment voor mezelf :wink:

1 like

Ik ben ook blij met ons normale rooster, kinderen hebben 1 uur en een kwartier middag pauze (de laatste 10 min zijn inloop vanaf kindjes die thuis gaan eten, maar dat zijn er maar een paar). Halfuur eten en halfuur buitenspelen, z’n broodtrommel is ook altijd leeg en hoor van een vriendin wiens dochter met continuerooster naar school gaat dat zij niet genoeg tijd heeft om alles op te eten

1 like

Bijna 4, paar maandjes voordat hij naar school ging. Om hem zo wel op tijd aan dat ritme te laten wennen.

Hij is nu ruim 4,5 en doet in vakanties vaak nog wel eens een middagdutje.

Dit vind ik dan wel weer het andere uiterste :sweat_smile:

3 likes

Hier moeten ze ook stil zijn tijdens het eten, bij de kleuters in ieder geval. Ik snap dat wel, met al dat gezellige gekwebbel duurt het anders wel erg lang.

1 like

En mijn kind is lekker vrij om 14u om lekker buiten te spelen en te chillen :upside_down_face:

Ik vind dus echt weer zo nutteloos. Welk kind meer tijd heeft voor de lunchpauze, meer tijd om buiten te spelen. Komt echt over ā€œmijn kind heeft het beterā€.

2 likes

Misschien moet je het niet zo persoonlijk opvatten, het gaat hier gewoon over het delen van een visie.

Ik denk overigens dat er aan beide voor- en nadelen zitten. De school waar mijn dochter waarschijnlijk (over meer dan 3,5 jaar haha) naartoe zal gaan, heeft zo’n lange pauze wat op zich goed is. Maar ze gaat vervolgens wel tot 15:30 naar school, wat ik vooral voor kleuters erg lang vind.

2 likes

Mijn eerste zin was sarcastisch he.

Ik vind zelf gewoon onderwijsconcepten interessant dus waarom worden bepaalde keuzes gemaakt, op inhoud of pragmatisch, hoe pakt dat uit / wat is het effect, waarom doet school A het zo en school B het zo. Totaal niet vanuit het principe ā€˜ā€˜mijn kind heeft het beter’’. Ik hoorde van een school dat ze overgaan op lange lesdagen, van 08.30-17.00 uur maar dan wel met tussendoor veel meer buitenspeel-tijd en actieve beweging (die wordt ingevuld door medewerkers van KDV + BSO, is een brede school). Vind ik ook interessant hoe dat is voor kinderen.

3 likes