Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

@VanderWoodsen ja dat is ook zeker wel interessant maar mi een andere discussie.

De optie die jij noemt klinkt inderdaad niet verkeerd en denk ook wel aantrekkelijk voor mensen die veel werken en veel bso afnemen. Overigens vind ik alle andere systemen inderdaad ook niet verkeerd. Wij hebben met name gericht op het soort onderwijs (montessori) of dat nu continu of geen continu rooster was geweest. Denk dat onderwijs ook bij je eigen situatie moet passen. Mijn dochter gaat 1 dag bso (bij school) waar ze knutselen en veel buitenspelen en 1 dag bij opa en oma en opzich prettig dat ze de middag vrij heeft voor chillen, speeldates of sport op de andere dagen.

Ik doelde meer op de comments hierboven. Vind ik wel overkomen “mijn kind heeft het beter”.

1 like

Waar ik woon heeft er geen een school een continue rooster, dus wij hebben geen keus (over een paar jaar). Ik vind dat jammer. Zelf zat ik op een school waar iedereen moest overblijven en dan weet je ook niet beter dan dat is hoe het gaat. Als de helft van de klas naar huis gaat wil jij dat misschien ook als kind.

1 like

Ja tuurlijk mag dat, net zo goed dat ik erop mag reageren toch. Eigenlijk maakt het mij ook niets uit verder. Weet ook niet waarom ik reageer :smiling_face_with_tear:

1 like

Dat is zeker zo!

1 like

Jeetje dat lijkt me zowel voor kinderen als leerkrachten echt heel intens :sweat_smile:

1 like

Ja of juist niet? Geen idee hoor maar kan me ook voorstellen dat hierdoor letterlijk meer ruimte tussendoor is ipv bij een continue rooster waar de ‘‘vrije tijd’’ en pauzes echt ingekort zijn & nadruk meer op leren is (veel in korte termijn), kinderen hebben dan maximaal 45-60 minuten ‘werkblokken’ wat beter aansluit bij o.a. hun spanningsboog en leerkrachten níet in hun pauze nog bijv. '‘pleindienst’ hebben en daardoor nooit echt pauze zonder kinderen.

Het lijkt me vooral intens om een teamvergadering te hebben en daarna weer les te geven :sweat_smile:. Maargoed dit zijn veranderingen waar vaak het team wel in wordt meegenomen dus good for them.

1 like

Waar heb/ga je rekening mee gehouden met het uitkiezen van de school?

• Locatie (in de wijk, of juist in een betere wijk)
  • Lestijden
  • Speciale visie
  • Sfeer in het gebouw
  • Onderwijsrapporten
  • Schoolvisie/jaarplan document
  • Uitstroomniveaus
  • Naschoolse opvangmogelijkheden (bso of familie)
  • Toegankelijkheid/inclusieve klas
  • Plusklassen/extra uitdaging
  • Breed aanbod zoals extra kunst of sport oid
  • Schoolgeld
  • Bereikbaarheid (met ov, auto kunnen parkeren, lopend erheen)
  • Vakanties/studiedagen
  • Nog iets anders

0 stemmers

Uitstroomniveaus in de zin van: je hebt hier scholen waar 80% naar vwo gaat en scholen waar 80% naar het vmbo gaat. Allebei is geen afspiegeling van het gemiddelde niveau waar ik woon en dat vonden we wel belangrijk.

Ik heb ook gelet op gebruik van schermen/laptops, vond daar echt enorme verschillen in zitten. Van zo goed als niet tot zo goed als de hele dag inclusief pauzes.

Maargoed het is loting dus kan alleen maar hopen dat we op een van de scholen worden toegelaten die we heel erg leuk vonden vanwege de sfeer, visie en brede aanbod.

Edit - ik heb bewust gekeken naar hoe ze omgaan met niveauverschillen. Dus zowel tijdens de klassikale les als erbuiten en zowel extra oefenen als extra uitdaging. Geen idee of en waaraan mijn kind behoefte heeft, maar dat ik 80% van de dag mezelf zat te vermaken op de gang is niet echt m’n leukste basisschool herinnering.

4 likes

Wij zijn nog volop in het keuzeproces, maar ik vind enige diversiteit in leerlingen ook wel belangrijk. We waren op een school kijken waar de directeur zei ‘wij zijn heel multicultureel’ terwijl we naar een klas witte blonde kleuters stonden te kijken, bleek hij te bedoelen dat er ook wat expat-kinderen op zitten, dat was toch niet helemaal mijn idee bij multicultureel :woman_facepalming:

13 likes

Onze school is een IPC school. Dat sprak mij wel erg aan. Op de andere school die we konden kiezen was het veel rommeliger qua uitwerking van de thema’s en moesten de docenten dat allemaal zelf bedenken. Ik denk echt wel dat sommige docenten daar goed in zijn maar het lijkt me een nogal grote taak naast alle andere werkzaamheden. Daarom vond ik het een voordeel als dat al grotendeels klaarligt.

4 likes

Uiteindelijk is het vooral een school geworden die het beste aanvoelde. Een school in de buurt viel ook meteen af omdat ze onder toezicht staan wegens slechte resultaten.

1 like

Ohja goede! Die had er ook ingemoeten. Ik vond dat ook belangrijk maar de school die het geworden is heeft dat mwah, geven ze ook wel zelf toe. Maargoed uiteindelijk was het zwaarst wegende punt voor mij dat ze naar dezelfde school als d’r neefje en nichtje gaat.

2,5 want dan gaan ze hier naar school! (van 8:40 tot 15:10 overigens; behalve woensdag dat is een korte dag tot 12:10)

Ik heb dit wel vaker gehoord over België, maar ik vind het echt zo vroeg! Met 2,5 al zindelijk moeten zijn, van het dutje af zijn, lange schooldagen

2 likes

Geen lange dagen toch? Mijn nichtje gaat iedere dag tot 12u naar school en is de middag thuis, ze mag wel langer blijven als ze wil maar ze is net 3 en heeft haar dutje nog nodig. Zij is pas met 3 naar school gegaan want was met 2,5 nog niet zindelijk. Volgens mij is van 2,5 - 4/5 net zoals bij ons groep 1, ze mogen naar school maar het is nog niet verplicht dus je mag ze ook ‘S middags thuis houden.

Ik heb inderdaad ook gekeken naar laptoponderwijs. Was ene school hier in de buurt die echt super leuk was. Maar vanaf groep 3 heel veel op de iPad deed en daar ben ik echt tegen dus voor een andere school gegaan.

1 like

Ik vind niet alleen ‘plusklassen’ en extra uitdaging belangrijk, maar ook als het juist wat minder gaat. Want je hebt van te voren geen idee hoe een kind zich gaat ontwikkelen.

Uitstroom vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Ik werk zelf in het VO en heb veel te maken met leerlingen die een uitstroom hebben die vaak veel hoger is dan dat ze aankunnen en soms ook gewoon echt niet overeen komt met de resultaten van cito’s (oid). Van sommige scholen valt dat echt op. Ik denk dat die heel hoog scoren daarop, maar dat het ook bovengemiddeld vaak te hoog gegrepen is.

3 likes

Alleen locatie want maar één school in het dorp :joy: dus ook al zou ik naar iets anders willen kijken, sja. Vriendjes in de buurt en makkelijk met halen en brengen weegt voor mij dan toch het zwaarst. Fingers crossed dat het bevalt, kind start in het nieuwe jaar en heeft er zooo veel zin in :smiling_face_with_three_hearts: na het vuurwerk ga ik naar de grote school zegt ze, haha

4 likes

Ik heb naast wat punten uit de poll ook nog gekozen voor een kleine school (nu 170 leerlingen), met klassen van max 25 kinderen (maar de meeste hebben er nu 20-23). Is daarnaast een IPC school en dus unitonderwijs. Er is een Unit 1 (groep 1,2,3), Unit 2 (groep 4,5,6) en Unit 3 (groep 7,8). Heel blij met deze keuze!

3 likes