Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ja same here. We gaan er tzt nog wel even kijken en als het echt niks is gaan we wel een dorp verder kijken. Maar ze zit er nu ook op de peuterspeelzaal en dat is een heel fijne plek, dus heb goede hoop voor de school.

1 like

Jaa hier ook, dat is dan wel ook fijn dat de opvang en peuterspeelzaal samenwerken met de school omdat ze toch al bij elkaar zitten :pray:

1 like

Zindelijk zijn moest niet. Ging gewoon met een pamper naar school! En ze hebben in de klas kleine wc’s en gaan dan gezamenlijk. Mij leek het ook altijd jong maar mijn zoontje ging zo snel zo hard vooruit op school, was voor hem echt een verademing.
Ze zijn niet schoolplichtig dus je mag ze thuis laten als je wilt!

3 likes

Nee idd @propje dit verschilt heel hard van school tot school.

Veel scholen bieden de mogelijkheid om te slapen na de middag (via slaapklasjes, te vergelijken als een mini crèche binnen of buiten school.)

Qua zindelijkheid is het vaak ook: bij voorkeur al zindelijk, maar als dat niet lukt, graag al geoefend dat ze het concept begrijpen, maar niet erg als er ongelukjes gebeuren. Sommige kinderen gingen hier nog met pamper aan naar school. Maar zoals ik zei, niet iedere school heeft hetzelfde beleid hierrond, sommige scholen zijn wel heel streng en wij hebben hier ook bewust tegen geselecteerd.

1 like

Wat is het voordeel van IPC en unitonderwijs? Er gaat echt een wereld voor me open. M’n kind gaat over 2.5 jaar pas naar de basisschool en zit nu uit interesse een beetje in te lezen, vandaar :slight_smile:

En wat is jullie ervaring met een grote basisschool? De dichtstbijzijnde school heeft zo’n 700 leerlingen…

Ik ben benieuwd, als leerkracht die ook de social media en de website voor haar school bij moet houden:

Bekijk jij de website van een school goed voordat je een keuze maakt?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Heeft de sociale media van de school ook invloed op jouw keuze?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Mijn kind zit op een grote basisschool en voor hem is het heel leuk. Hij kent ontzettend veel kinderen, maar ze doen ook heel veel met elkaar.

2 likes

Sociale media; niet dat het invloed heeft als er geen is of als die slecht onderhouden is ofzo, maar ik heb wel opvanglocaties afgeschreven omdat er herkenbare foto’s openbaar werden gedeeld op sociale media. En dan niet alleen op een specifiek evenement of uitstap, maar vaker. Ik herinner er me eentje met continu selfies met de kinderen op facebook en met persoonlijke boodschappen erbij?? Leek echt alsof ze niet doorhadden dat dit openbaar en via google te vinden was, voelde ongemakkelijk om naar te kijken.

5 likes

Meer dat het een negatieve invloed heeft als ze die hebben en actief gebruiken.

5 likes

Misschien heeft het ook wel te maken met de school waar ik werk (veel problematiek), maar het valt mij altijd op dat er best veel kinderen zijn die juist met vrije situaties heel veel moeite hebben, met name als de leerkracht er dan ook nog eens niet bij is om voldoende veiligheid/structuur te bieden.

Juist sport en spel roepen binnen een schoolsetting heel veel op (hoe moet ik me gedragen, hoor ik erbij, winnen en verliezen, conflicten, lawaai) waardoor veel kinderen na een potje voetbal oid juist een super vol hoofd hebben.

6 likes

Wij zijn nu ook aan het oriënteren, maar ik vind het erg lastig. Ik kijk inhoudelijk naar de sfeer en de manier van onderwijs, naar de afstand vanaf ons huis, maar ook heel erg naar hoe groot de school is.

Wij hebben een school met zo’n 450 leerlingen. Goede school, goede middelen, fijne sfeer, er komen kinderen uit allerlei verschillende wijken in ons dorp. Maar ik vraag me af of mijn dochter niet overspoeld zal worden. Zij heeft echt een bepaalde rust en ruimte nodig om goed in haar vel te zitten en zich te ontwikkelen.

Andere school is erg klein met 80 - 90 leerlingen. Je ziet dit ook wel een beetje aan de school dat ze misschien iets minder (financiële) middelen hebben. Wel focust deze school zich echt op het individuele kind en heerst er volgens mij ook een fijne persoonlijke sfeer. Volgens mij is het verder ook een prima school. Maar onze dochter zal dan dus waarschijnlijk alleen in klassen zitten met kinderen uit onze wijk. (Wij wonen in een groot dorp)

Op papier klinkt die kleinere school wel goed voor onze dochter, maar toch voel ik me niet helemaal overtuigd. Misschien omdat iedereen die ik ken in de buurt, voor de grotere school kiest?

1 like

Voor mij zou het ook meespelen hoe groot de klassen zijn op de grote school. Uiteindelijk vindt de aandacht voor het individu toch vooral plaats binnen de klas, dus als die niet te groot zijn maakt het in mijn ogen ook iets minder uit als de school groter is. En ik vind 80/90 leerlingen persoonlijk ook weer echt weinig.

5 likes

Uiteindelijk gaat het om wat jij denkt dat goed is voor je dochter toch, niet om wat een ander doet. Ik snap je twijfels maar denk ook, zou gaan voor wat voor jouzelf en je kind het beste voelt, ongeacht wat een ander doet!

3 likes

Ja dit. Uiteindelijk moet jij een goed gevoel hebben voor je dochter. Unitonderwijs kan bijvoorbeeld mooi zijn, maar zeker niet voor elke leerling. Kleine school kan fijn zijn, maar aan combinatiegroepen zitten ook nadelen.
Mijn kind zit op een vrij grote school en ik was wel beetje bang gemaakt door mijn familie die hun kinderen op kleine(re) dorpsscholen hebben. Maar het gevoel bij de school is goed en voor nu een superfijne leerkracht. Ik ben van mening dat uiteindelijk goede leerkrachten het verschil maken, alleen daar heb je bij het uitzoeken van een school weinig zicht op.

3 likes

Geef jij de juf, meester, gastouder, pm’er een kleinigheidje/bedankje/oid voor de feestdagen?

• Ja, een gekocht cadeautje
  • Ja, iets met kind geknutseld
  • Ja, een kaart
  • Nee, ook nooit gedaan
  • Nee, wel eens eerder gedaan

0 stemmers

1 like

Als klas wordt er een kleinigheidje gekocht voor de juf.

2 likes

Ik kies één moment per jaar, anders kan ik aan het einde van ieder schooljaar, de verjaardag van de leerkracht én met de feestdagen iets geven. Dan blijf ik aan de gang😅 Doe eigenlijk altijd einde vh schooljaar. Bijdrage voor een gezamenlijk cadeau uiteraard wel.

1 like

Dit jaar wel omdat we toevallig een té leuke kerstmok tegenkwamen met het dier erop van de klas waar mijn kind in zit. Dus die gekocht met een lief kaartje erbij. Maar we doen dit niet standaard, gewoon af en toe op een leuk moment.

Bij ons wordt er nooit iets gezamenlijks gedaan, er is ook geen klassenapp of klassenouder ofzo.

Wij geven als ouders de juf een massagebon van haar favoriete adresje, er speelt nogal veel op school en we houden haar graag heel :’)

9 likes

Wij hadden een feeststol gedaan met roomboter erbij. Viel erg in de smaak op het kdv

2 likes