Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Hier met 4 maanden geprobeerd, maar ze vond er niks aan. Toen gestopt en met 6,5 maand weer opgepakt middels rapley. Dat ging heel goed.

1 like

Dit was bij mijn eerste ook de reden om vroeg te beginnen, hij was desondanks anafylactisch allergisch. Dus bij de tweede begin ik weer vroeg, en dan misschien wel direct met alle grote allergenen, maar dat moet ik nog overleggen met de kinderarts.

3 likes

5 maanden, ze toonde al interesse vanaf vier maanden maar ik vond ze toen te jong. De eerste week at ze maar heel afwachtend en nu is het 300 a 350 gram als ze ‘s middags eet en ze is bijna 9 maanden.

1 like

Op deze voedingsvraag ingaand. We komen met mijn 10 maanden oude baby niet verder met eten.

Brood lukt niet. Al van alles geprobeerd. Zodra het om grote stukken/ grovere dingen gaat begint ze te kokhalzen of steekt haar hand helemaal achter in haar mond om het er uit te halen. Fruithapje, helemaal gepureerd gaat wel goed. We zijn begonnen bij 6 maanden, maar het is nou niet dat ik er verbetering in zie.

Moet ik hier al iets mee? Of los laten, want het komt wel goed als ze ouder is. Ik vind het moeilijk want we hebben met mijn oudste veel voedingsproblematiek gehad en nu nog.

Onder de 1 is vaste voeding geen must toch? Zou het evt bespreken bij het CB maar volgens mij is het pas vanaf 1 een probleem.

Bij beide kinderen toen ze interesse begonnen te tone. Bij mijn eerste weet ik niet meer precies, die was vrij vroeg en bij mijn tweede zeker na 6 maanden (die had nergens interesse in behalve melk)

Misschien een stomme vraag maar hoe merk je dat ze interesse tonen als ze tot dan toe alleen bv of fles krijgen?
CB begon er bij ons zoontje al over maar die is net 4 maanden en gecorrigeerd zelfs nog maar 12 weken. Dat vind ik echt veeeel te vroeg dus we gaan sowieso wachten maar vind het lastig hoe ik moet bepalen wanneer hij er klaar voor is.
Heb bij CB niet doorgevraagd omdat ik het al niet eens was met de uitspraak dat hij nu echt al wel mag beginnen met hapjes.

3 likes

Pas wanneer hij echt smachtend ernaar ging kijken en indd goed recht kon zitten.
Voor die allergie dingen gaf ik wel eens een likje pindakaas ofzo.

Mijn kind kijkt echt continu mee als ik een hap eet, van het bord naar mijn mond en dat de hele tijd. Vorige week zat ze even op schoot terwijl ik aan het eten was en mijn man zag dat ze zelf ook haar mond open deed toen ik mijn vork naar mijn mond bracht. Dat interpreteerde ik als dat ze er interesse in heeft/begint te krijgen.

2 likes

Dit is echt een hardnekkige fabel. Vanaf 6 maanden hebben babys andere voedingsstoffen nodig om te groeien en is alleen melk niet meer voldoende. Er wordt vaak gezegd “food under one is just for fun” maar dat is niet zo.

@Zomerjas ik zou eens contact opnemen met het consultatiebureau en evt vragen voor een verwijzing naar prelogopedie.

3 likes

Mijn zoontje is ruim 5 maanden en toonde veel interesse in ons eten, ik ben van de week begonnen met gepureerde pompoen, want zat in ons avondeten dus had een beetje apart gestoomd en hij griste die lepel elke keer uit m’n handen, hij vond het echt geweldig. Met 4 maanden had hij dat helemaal niet, dus ik heb gewoon gekeken tot ik dacht dat hij er wel klaar voor was. Ben benieuwd wat z’n darmen er van vinden wel, dus dat moeten we nog maar zien.

2 likes

Huh dat is echt niet zo. Ik mocht gwn borstvoeding als hoofdvoeding beschouwen. De rest extra/mooi meegenomen.
Fruit- en groentjehapjes bevatten ook veel minder calorieën dan melk. Dus als je teveel van die hapjes geeft, gaan ze minder drinken en vallen ze juist af.

3 likes

Ze zegt dat alleen melk niet meer voldoende is, niet dat je melk niet als hoofdvoeding kunt beschouwen.

3 likes

Oh ja dat zeiden ze hier op het CB, maar vertrouw jou meer eigenlijk haha

1 like

Ik zeg niet dat melk niet belangrijk is, maar vanaf 6 maanden zijn andere voedingsstoffen óók belangrijk. Het gezegde “food under one is just for fun” suggereert dat bijvoeding niet belangrijk is en dat is gewoon niet waar.

Vanaf 6 maanden zijn alleen borst of kunstvoeding niet meer voldoende qua energie en voedingsstoffen. En calorieën zijn niet het enige belangrijke? Babies vanaf 6 maanden hebben bijvoorbeeld ook vetten en ijzer nodig.

Wij zien het regelmatig op het consultatiebureau wel degelijk aan de groeicurve als babies bijvoorbeeld rond de 10 maanden nog heel veel melk krijgen ten opzichte van vaste voeding.

5 likes

Vraag bij jou n keer of ze weten waar ze de richtlijnen kunnen vinden :joy:

1 like

Wij zijn begonnen met 4 maanden met af en toe een gepureerd hapje en wat sabbelen aan een banaan. Moest er in het begin niks van weten. de eerste weken paar keer per week geprobeerd, vanaf 5 maanden ongeveer vond hij het echt lekker en zijn we gaan uitbreiden.
Wij hebben het gegeven in het kuipje van de tripptrapp en dan op de meest rechte stand.

3 likes

In 1968

Ik zat altijd bij een heel fijn, modern cb met vrouwen van mijn leeftijd of zelfs jonger. Zie er echt een beetje tegenop wat voor cb er in mijn nieuwe woonplaats is😂

1 like

Er zit genoeg vet in moedermelk hoor ;).
Maar prima ik deed het zo en nooit problemen gehad. Geen punt van eten gemaakt en als hij een dag niet wilde eten ook oke. Nu istie 2 en eet lekker met de pot mee.

3 likes