Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ja dit wilde ik ook zeggen! Of koop een lekkere fles wijn ervan en geef die

1 like

Toevallig staat er vandaag op het Instagram account van La Leche League Vlaanderen (@lll_vlaanderen) een hele rits aan stories over het beginnen met vast voedsel en info daarover. Starten met 4 maanden zou o.a. gebaseerd zijn op informatie uit tijden dat de kwaliteit van de kunstvoeding nog heel laag was. En het positieve effect van vroeg beginnen met vast voedsel op reflux schijnt ook niet bewezen te zijn.
Hier begonnen met 6 maanden, maar er gaat nu (7,5 maand) nog maar weinig in. We oefenen stug door en ondertussen krijgt ze gewoon borstvoeding en groeit ze supermooi op haar lijntje dus ik maak me geen zorgen eigenlijk.

7 likes

Meer algemeen hoor maar ik vind dit best lastig, waar ga je nou in mee? Ik vind LLL soms een beetje drammerig mbt zo lang mogelijk voeden, dus het advies om vooral niet te snel beginnen met hapjes past daar wel bij. Dus als mijn CB zegt wel beginnen met 4 maanden dan ben ik toch geneigd om die te volgen, maarja aan de andere kant denk ik over de jaren heen stelt het CB zijn adviezen ook steeds (hoeveelheid melk, slaapadviezen etc) dus wie volg ik dan.

En ik kijk natuurlijk gewoon naar mijn kind en hoe die het doet maar pff al die verschillende adviezen overal

1 like

LLL volgt de WHO in veel opzichten terwijl consultatiebureau Nederlandse advisering volgt. De Nederlandse advisering is zoals alles in Nederland, niet vooruitstrevend, wel degelijk.

Ik zie het maar zo, je woont in een enorm welvarend land vol goede zorg en hoogwaardig voedsel en je bent bewust bezig met de zorg voor je kind en de signalen die je kind afgeeft en het maakt ook niet zoveel uit. In veel gevallen zijn de verschillen behoorlijk minimaal en de gevolgen door talloze andere factoren te beïnvloeden.
Je kind krijgt geen obesitas als je met 4 maanden begint met oefenhapjes en het wordt ook geen Michelin-chef van Rapley.
Zorg met aandacht en liefde, test uit, maak fouten en stuur bij en laat je vooral niet gek maken.

37 likes

Hier werkte oefenhapjes vanaf 4 maanden juist goed omdat m’n zoontje verborgen reflux had en door vaste(re) voeding werd dit minder. Maar ieder kindje is anders daarin, m’n nichtje at met 10 maanden pas een beetje vast.

Mocht je besluiten 'm te verkopen, dan heb ik misschien wel interesse! :smiley:

Je kind neemt iets ter waarde van 5 euro mee uit een winkel zonder dat je het merkt.

• Ik breng het terug
  • Ik hou het
  • Dat ligt eraan (zie volgende poll)

0 stemmers

Ik breng het wel of niet terug, afhankelijk van

• Leeftijd kind
  • Of kind het bewust of per ongeluk doet
  • Afstand tot de winkel op het moment dat ik het merk
  • Of ik het zelf leuk/mooi artikel vind
  • De winkel
  • Anders

0 stemmers

1 like

Ligt er eerlijk gezegd aan hoeveel moeite ik er voor moet doen om het terug te bregen. Ik neem het wel af van mijn kind.

1 like

Ik heb dit meegemaakt en ben samen met kind teruggegaan naar de winkel om het in te leveren. Vond het wel een goede les om te laten zien dat je altijd eerlijk moet zijn en dat er dan ook (waarsch.) geen gevolgen zullen zijn.

7 likes

Maar dan had je kind het ook bewust gedaan?

De mijne heeft babysokken onderin de kinderwagen gedaan. Zij had ze uitgezocht en ik had daar ja op gezegd, maar ik dacht dat zij het toch terug had gelegd. Dus heb verder alles netjes afgerekend en kwam hier pas thuis achter (er lagen al tassen in de kinderwagen en daar is het onder terecht gekomen). Vooral mijn eigen onoplettendheid :sweat_smile:

Jaaa dan is het wel een andere situatie inderdaad. Mijn kind was een jaar of 4, dus wist wel dat iets eerst afgerekend moest worden zeg maar, maar het was ook weer niet helemaal gedaan met de intentie om echt te stelen. Vandaar dat ik er dus wel even een leermoment van wilde maken.

2 likes

Oh hier zou ik niet voor teruggaan, tenzij het van een klein lokaal zaakje komt

1 like

Hoeveel spaar jij per maand voor je kind?

• €0 - €25
  • €25 - €50
  • €50 - €75
  • €75 - €100
  • €100 of meer

0 stemmers

En wat ben je van plan te doen met dat geld?

• Alles komt op naam van mijn kind als hij/zij 18 is en mag zelf weten wat hij/zij er mee doet
  • Hij/zij mag het gebruiken in overleg met mij/ons
  • We gebruiken het voor een eventuele studie
  • Anders, namelijk …

0 stemmers

1 like

Ik heb echt nog geen idee hoe we dit allemaal willen aanpakken. Tot we er eens echt over nadenken en knopen doorhakken, zetten we 50 euro op een spaarrekening die aan onze eigen rekening vast zit.

2 likes

Bellen, je excuses aanbieden en het geld overmaken

2 likes

We gebruiken het voor ons kind op het moment dat er wat voor haar nodig is. Dus niet alleen voor een eventuele studie, maar ook nu al voor grote aankoop zoals een fiets.

1 like

Wij sparen nu in een potje op onze spaarrekening, ook voor grote uitgaven zoals @Hetty zegt
Daarnaast willen we nog een spaarrekening op haar naam openen, waar we dan ook een klein bedrag per maand op willen zetten

2 likes

100 euro per maand, later voor rijlessen/studie. En als er iets overblijft krijgen ze het op een gegeven moment (maar niet perse als ze 18 zijn).

2 likes

Ik weet niet precies hoeveel want we laten de kinderbijslag op een aparte spaarrekening storten en daar kijk ik zelden op. Ons plan is om dat te gebruiken voor studie.
Daarnaast een spaarrekening op kinds naam die op de 18e verjaardag vrij komt, daar sparen opa en oma €10 per maand op en storten wij soms een bedrag op.

3 likes

We zetten maandelijks een klein bedrag opzij voor als hij 18 is of voor studie/rijbewijs/whatever waar we echt niet aan komen en een ander potje waar we meer in sparen (ook kinderbijslag komt daarin) maar dat is gewoon voor nu. Als hij straks een nieuwe autostoel nodig heeft of bed of dat soort grotere uitgaven.

2 likes