Wij betalen de studie sowieso en denk ook rijbewijs maar daarvoor hebben we niet een aparte spaarrekening. Die is meer voor “fuck it” geld zoals mn man het noemt haha, denk wel maar ten dele omdat een 18;jarige crazy shit kan doen met een bak geld. Maar iets als een wereldreis ofzo vond ik zelf heel leuk en hoop dat mijn kind ook van zoiets gaat genieten!
Wij sparen in twee potjes: eentje voor hem die vrijkomt als hij 18 wordt, daar gaat een euro per dag in. En daarnaast sparen we in een potje dat gekoppeld is aan onze rekening voor zijn toekomst.
Op dit moment is het 100 euro en soms een gedeelte van de kinderbijslag. Als over een tijdje het 2e kindje is geboren moet het bedrag wel aangepast gaan worden. Of het voor studie of naar eigen keuze zien we tegen die tijd wel. Wil voor hun beide hetzelfde bedrag gespaard hebben.
Wow 31% van de forummers die 100 euro of meer spaart per maand voor zijn kind, en er zijn ook best wat forummers die meer dan 1 kind hebben
(Ik lees de vraag iig als wat je per kind spaart.) Ik zou ook meer willen sparen voor ze dan wat ik doe maar kan helaas echt niet meer missen per maand.
600€ per jaar, want dat is de max van de zilvervloot haha.
We maken dat in 1x over van de 13e maand voor alle 4.
25 euro per kind sparen en 25 euro per kind beleggen, per maand.
hier 10 euro per maand, kind woont in een duur huis ![]()
Idd! Ik voel me er vaak schuldig over. Sinds kort alleenstaande en hou maar €100 over om te sparen, en dan ook voor mezelf want bouw geen pensioen op nu. Mijn spaarrekening is €7. Heb een schuldhulpmaatje toegewezen gekregen om te kijken hoe ik de variabele lasten beter kan verdelen om meer over te houden.
Hoef je je echt niet schuldig over te voelen!
Belangrijkste voor een kindje blijft een warm liefdevol thuis en beschikbare ouder(s). Daarbij denk ik dat dit forum ook geen goede weerspiegeling van de maatschappij is.
Wat er niet is kan ook niet gespaard worden. Vind het een leuk streven om een studie voor mijn kind te willen betalen maar we hebben 1 inkomen, betalen zelf nog onze studieschuld af en sparen los voor pensioen en om gewoon normaal te kunnen leven. De kinderbijslag gaat in een potje maar daar gaan ook gewoon de sportlessen of dingen als kleding soms van af. Wij hebben beide ook niets gekregen van onze ouders, zijn er niet slechter van geworden, terug betalen duurt dan gewoon een tijdje. Soms is het gewoon niet anders, hoe graag je het ook had gewild, daar hoef jij je echt niet schuldig over te voelen.
Hebben jouw ouders voor jou gespaard?
- Ja en dat geld kreeg ik op een bepaalde leeftijd
- Ja, ze betaalden mijn studie/rijbewijs/andere grote dingen maar een zak geld heb ik niet gehad
- Nee
0 stemmers
Ja, ze betaalden (nouja 1 ouder) dingen maar niet alles en niet al deze dingen uit de pol.
Heb niet de indruk dat ze er echt apart voor spaarde maar ze hebben wel (een deel) van bovenstaande dingen betaald. Ben enig kind, dat scheelt wel in de kosten😆.
Ze spaarden een heel klein beetje per maand, maar dat bedrag werd nooit aan de inflatie aangepast, dus dat wat ze gespaard hadden, daar kon nog geen rijbewijs of collegejaar van betaald worden toen ik achttien was. Mijn ouders hadden ook echt niet de financiële ruimte om meer voor ons te sparen en stonden zelf altijd rood.
Uiteindelijk hebben wij als kinderen allemaal een DUO lening gehad.
Weet niet zeker of ik elke maand een bedrag wil sparen voor mijn zoon of dat ik een deel van mijn spaargeld wil beleggen. Ben niet bekend in die wereld. Mijn partner wel, dus we gaan de verschillende opties wel bekijken.
Als we niet rookten tot ons 18e, kregen we 10 gratis autorijlessen
vond dat wel een goede stok achter de deur.
en ze hadden een potje gespaard, wat ik vooral heb gebruikt om spullen te kopen om op kamers te gaan.
Nee, maar mijn opa en oma wel. En dat geld kreeg ik op mijn 18e. En zij hebben mijn rijbewijs en paar vakanties betaald.
Ik had mijn eerste baantje toen ik 12 was want er was nooit geld vroeger, maar ze sparen nu wel voor mijn kind vanaf zijn geboorte en dat is echt superlief
Wij zelf storten elk een tientje pp per maand op een rekening en inmiddels met 16 jaar is dat best flink wat geworden (we konden toen niet meer missen), er zijn nog niet echt plannen mee
Mijn moeder zei dat ook maar ik wist dat ze daar helemaal geen geld voor had dus dat werkte niet ![]()
Ze hebben mijn studie (grotendeels) betaald en daarnaast kreeg ik toen ik 18 was mijn spaarrekening uitgekeerd. Dat was iets van 1500 euro, leek toen heel veel, maar met inrichten van mijn studentenkamer was ik er al snel doorheen ![]()
Ik spaar nu voor mijn kind op een aparte spaarrekening maar heb eigenlijk nog geen idee hoe we dat willen doen als hij oud genoeg is. Zien we tegen die tijd wel denk ik
Ik ben bij een binnenspeeltuin. Daar spelen de kinderen op sokken. Nu gaan ze weg en moeten de kinderen sokken wisselen voor ze weggaan (door een vader btw en hij wisselde ook zijn eigen sokken).
En ik dacht doet iemand dat haha.
- Ja
- Nee
- Soms, ligt eraan
0 stemmers