Sorry dat ik nu pas reageer!
Ik ben inderdaad in november weer begonnen maar na drie maanden weer gestopt omdat ik enorm depressief werd. Ik weet niet of dat (alleen) aan de pil lag, maar ik ben toch maar gestopt. Vooral omdat mijn vriend zich ook gaat laten steriliseren!
Positieve veranderingen die ik merkte toen ik weer aan de pil ging:
- Mijn huid knapte wel op. Ik heb nooit echt acne gehad hoor, maar toen ik stopte had ik vooral rondom mijn menstruatie wel wat puistjes. Tijdens de pil niet. Inmiddels ben ik dus weer gestopt en zie ik in dat ik me nogal aanstelde op dit punt, het stelt bij mij echt niet veel voor eigenlijk.
- ⦠dat is het eigenlijk wel, geloof ik? Ja, en dat ik mijn menstruatie kon regelen en geen condooms hoefde te gebruiken was natuurlijk ook wel chill.
Nu ik weer ben gestopt merk ik echter enorm veel verschil!
- Ik ben best wel een gevoelig persoon maar tijdens de pil was dat een stuk minder. Ik merk nu dat ik (in bepaalde fases van mijn cyclus denk ik?) echt veel sneller geraakt kan worden door dingen. Vooral positief eigenlijk, bijvoorbeeld door kunst en muziek en zo. Heel apart vind ik dat!
- Ik ben wel een beetje aangekomen maar dat kan ook heel goed aan andere dingen liggen
- Ik voel me niet meer depressief, maar ook daarvan is lastig te zeggen of het aan de pil lag.
- Ik heb niet per se meer libido gekregen maar ik merk wel dat toen ik de pil slikte, mijn hoofd en lichaam niet samen leken te werken. Dus dat ik zeg maar mentaal wel opgewonden raakte, maar lichamelijk niet. Dat is nu wel zo en het is echt amazing, seks is ook leuker zo
Ik las trouwens dat huisartsen meer aandacht gaan besteden aan de psychologische effecten: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/meer-aandacht-voor-psychologische-bijwerkingen-van-pil-door-huisartsen