Stoppen met de pil

Misschien een domme vraag, maar is er ook onderzoek gedaan naar de invloed van al die hormonen op je geestelijke gesteldheid als je altijd doorslikt vs als je altijd braaf een stopweek in last?/heeft iemand van jullie zich daar weleens in verdiept?

Ik slik nu altijd door ivm zware menstruatie, maar zit wel te denken aan stoppen ivm gemoedstoestand. Maar als stopweek al zou helpen kan ik dat eerst overwegen…

Sorry dat ik nu pas reageer!
Ik ben inderdaad in november weer begonnen maar na drie maanden weer gestopt omdat ik enorm depressief werd. Ik weet niet of dat (alleen) aan de pil lag, maar ik ben toch maar gestopt. Vooral omdat mijn vriend zich ook gaat laten steriliseren!

Positieve veranderingen die ik merkte toen ik weer aan de pil ging:

• Mijn huid knapte wel op. Ik heb nooit echt acne gehad hoor, maar toen ik stopte had ik vooral rondom mijn menstruatie wel wat puistjes. Tijdens de pil niet. Inmiddels ben ik dus weer gestopt en zie ik in dat ik me nogal aanstelde op dit punt, het stelt bij mij echt niet veel voor eigenlijk.
  • … dat is het eigenlijk wel, geloof ik? Ja, en dat ik mijn menstruatie kon regelen en geen condooms hoefde te gebruiken was natuurlijk ook wel chill.

Nu ik weer ben gestopt merk ik echter enorm veel verschil!

• Ik ben best wel een gevoelig persoon maar tijdens de pil was dat een stuk minder. Ik merk nu dat ik (in bepaalde fases van mijn cyclus denk ik?) echt veel sneller geraakt kan worden door dingen. Vooral positief eigenlijk, bijvoorbeeld door kunst en muziek en zo. Heel apart vind ik dat!
  • Ik ben wel een beetje aangekomen maar dat kan ook heel goed aan andere dingen liggen :upside_down_face:
  • Ik voel me niet meer depressief, maar ook daarvan is lastig te zeggen of het aan de pil lag.
  • Ik heb niet per se meer libido gekregen maar ik merk wel dat toen ik de pil slikte, mijn hoofd en lichaam niet samen leken te werken. Dus dat ik zeg maar mentaal wel opgewonden raakte, maar lichamelijk niet. Dat is nu wel zo en het is echt amazing, seks is ook leuker zo :blush:

Ik las trouwens dat huisartsen meer aandacht gaan besteden aan de psychologische effecten: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/meer-aandacht-voor-psychologische-bijwerkingen-van-pil-door-huisartsen

1 like

Dankje, ik ga er naar kijken!

Ik heb het idee dat ik mijn eisprong momenteel voel, maar ik weet het niet zeker. Ik heb vanaf vanmorgen stekende pijn links onderin. Ik ben vorige week gestopt met de pil na 14 jaar gebruik. Ik had de 13e ongesteld moeten worden, is niet gebeurd (reden waarom ik ben gestopt met de pil). Maar zou het kunnen dat dit dan mijn eisprong al is?

Ik heb de knoop doorgehakt en ga stoppen met de pil nadat ik deze strip heb opgemaakt. Heel spannend wel… Ik heb dit hele topic nog eens doorgelezen en lees veel wisselende verhalen, maargoed toch maar proberen. Kan altijd weer met de pil beginnen. Ik las ook over de Flo app, die ga ik ook maar eens installeren.

1 like

Zo voelt het bij mij wel! Een stekende en soms beetje zeurende pijn, heel duidelijk links of rechts, duurt meestal een paar uur. Maar verder geen idee of het logisch is qua uitblijvende menstruatie…

1 like

Oh dan ga ik beiden gewoon eens proberen! Bedankt voor de tip. Morgen slik ik de laatste pil dus heb de app tot nu toe nog niet gebruikt. Ben benieuwd!

Ik ben nu 2,5 week gestopt en het grootste verschil dat ik tot nu toe merk is dat ik geen geen hongergevoel meer heb. Tijdens de pil had ik 24u per dag trek in eten.

4 likes

Ik moest eind maart de prikpil halen maar ik heb afgebeld, omdat ik wilde kijken of dat dingen veranderd. Ik ben van mijn 12e tot mijn 31e aan de slikpil geweest en overgestapt op de prikpil. Voor mij voelde het alsof ik niet weet wie ik eigenlijk ben zonder die hormonen (als volwassene). Ik heb nu sinds de afgelopen week het gevoel dat ik het begin te merken, ik ben veel minder fel en “opgefokt” in bepaalde situaties waar ik anders uit m’n plaat zou gaan. Dat is natuurlijk een stuk prettiger voor de mensen om me heen maar ook voor mezelf.
De condooms zijn minder fijn maar het is het waard.
Ik hoop eigenlijk nog op meer "wonderen"dat ik minder suf en lusteloos zal zijn maar ja ik heb geen idee of dat ook door de pil kan komen of dat ik gewoon lui ben :sweat_smile:

Zit er over na te denken om toch maar weer te stoppen met de pil. Heb op dit moment geen partner. Ben nu een half jaartje weer aan de pil. Conclusie weer veel migraine/hoofdpijn en pijnstillers.
Ben 2 jaar geleden ook gestopt (wegens kinderwens en zwangerschap)
Toen nooit meer hoofdpijn.

Nu zij de huisarts slik maar continu door. Maar dit is helaas dus niet de oplossing.
Bah nu weet ik niet wat ik wil. Ben 29 en hoop echt in de toekomst iemand te vinden en nog eens zwanger te raken.
Spiraal is een optie maar ik twijfel zo.

Ik ben gestopt met de pil. Helaas het werkt niet ik blijf migraine houden door dat stomme ding. Het is het niet waard. Helaas :sob:

Twee maanden geleden gestopt met de pil. Ik zag er geen voordelen meer in, aangezien ik geen relatie heb en ik steeds als ik de pil doorslikte na een paar dagen doorbraakbloedingen kreeg. Moest van mezelf drie maanden aankijken of het me zou bevallen en dan beslissing maken, maar tot op heden nog niet ongesteld geworden, dus kan er nog maar weinig over zeggen. Voel verder denk ook niet super veel verschil, maar tis wel fijn dat je er niet meer aan hoeft te denken.

Ben nu bijna een week gestopt met de pil. Ben zo benieuwd naar mijn natuurlijke cyclus…

Ik wil ook graag stoppen en dan een koperspiraal, ivm hormonen… maar ik heb al pijn bij het woord spiraal

Haha ja precies, echt niet te doen… Is het wel overgegaan bij jou?:sweat_smile:

Ik ben ‘random’ gestopt met de pil, ergens in de afgelopen 2-3 maanden niet meer aan een nieuwe strip begonnen. Ik had toen namelijk geen bloeding in de stopweek, en daar was ik eigenlijk nog op aan ‘t wachten.
Ben dus nu nog altijd niet ongesteld geworden. Erger me er nu aan dat ik geen flauw idee heb wanneer ik precies mijn laatste pil geslikt heb. Vind het ook best erg dat ik dus nu maar moet afwachten of m’n lichaam ‘t nog doet zo als midden twintiger. Ik verwacht dat het wel goed komt en weet dat het normaal is dat het even duurt (tot één jaar zelfs), maar idk. Voelt niet fijn. Weet nog niet wat ik hierna wil qua voorbehoedsmiddel.

1 like

Ik heb uitgebreid research gedaan toen ik ging stoppen met de pil paar weken terug, en het een en ander aan supplementen ingeslagen.
Misschien heeft iemand er hier iets aan:
Dim (of meta 3-c)
Zinc
Maca root
Selenium
Vitamin D3
Milk Thistle
Goede probiotic capsules en elke dag beginnen met 400ML organic cold pressed celery sap

Tot nu toe voel ik me echt fantastisch, zoveel meer energie en minder vaak down. Ben vooral bang voor een slechtere huid, daar kreeg ik de vorige keer na ongeveer 3 maanden last van. Vooral Dim schijnt daarvoor erg goed te helpen

@Motherofdragons als je je zorgen maakt gewoon even een test halen! Dat is de beste manier om 't zeker te weten. Bij mij duurde het de vorige keer 4 maanden voordat ik weer ongesteld werd…

2 likes

Ik ben nu 4 maanden gestopt met de pil en ik merk echt grote veranderingen.
Ik ben merkbaar gelukkiger en minder snel kwaad om de kleine dingen. Ik heb ook meer zin om dingen te gaan ondernemen (afspreken met vrienden, en toen kwam corona langs…). Ook heb ik al meer seks gehad met mijn vriend dan de afgelopen paar jaar. Echt super fijn dit. Ik ervaar ook intenser genot tijdens de seks, niet meer zo oppervlakkig.

Nadelen zijn dat ik veel haaruitval heb en dat mijn menstruatie minstens 1 dag zeer pijnlijk is (bijna flauwvallen zelfs). Maar dat neem ik er graag bij.
Ik voel me weer op en top vrouw na jarenlang de pil te slikken :star_struck:

6 likes

Ik vraag me af of er een wondermiddel bestaat dat het niet meer (of veel minder) gaat uitvallen :frowning:

Ben ook vanaf vandaag officieel gestopt (net stopweek gehad). Ben heel benieuwd hoe het de komende maanden gaat verlopen :slight_smile:

3 likes