Stoppen met de pil

Dit had ik precies (jan/feb/maart/apr ongesteld, van mei tm december niet ongesteld). Even langs de huisarts kan geen kwaad. Bleek toentertijd pcos te zijn bij mij. Ben inmiddels weer elke maand ongesteld (duurde wel 1,5 a 2 jaar). Dus heb nu ‘officieel’ geen pcos meer omdat ik maar aan 1 symptoom voldoe (de vele blaasjes in mn eierstok).

1 like

Hoiiii ik ben nu inmiddels 10 maanden gestopt met de pil en m’n cyclussen zijn nog steeds errrrrug onregelmatig. Had laatst wel een kortere cyclus dan normaal (35 dagen, normaal zijn ze 40-50 dagen), en ook met alleen maar bruinig bloed. Ook merk ik nu wel echt meer onzuiverheden in mijn gezicht op. Het is nog te overzien maar ik hoop HEEL erg dat het niet heftiger wordt!! Ik heb dus een beetje het idee dat m’n lichaam nu echt die hormonen aan het regelen is, hopelijk gaat dat goed en heb ik snel een regelmatige cyclus en zuivere huid haha.

2 likes

@Lalaland @Canvastas nog bedankt voor de reacties!
Update van mij: ben via de huisarts bij de gynaecoloog terecht gekomen. Blijk inderdaad pcos (de gyn zei pcos like syndrome) te hebben. Voor nu eerste advies was om proberen wat af te vallen (heb een gezond gewicht maar wel paar kilo aangekomen laatste jaar). Mocht dit niet helpen dan mag ik begin volgend jaar terug voor medicatie i.v.m. kinderwens.
Dus ben erg blij dat ik het toch heb laten onderzoeken!

1 like

Ik wil zelf nooit beginnen aan de pil (en uberhaupt hormonale anticonceptie niet) dus misschien zit ik niet in het juiste topic, maar wel interessante video vind ik, hoe zij het ervaart heeft zonder en al die mannen die zeggen dat ze niks voelen met condoom, terwijl een pil heel veel negatieve bijwerkingen heeft :roll_eyes:

2 likes

Ik ben nu 2 cyclussen verder. Tot nog toe:

• ik merk nu pas hoezeer mijn hongergevoel/eetgedrag beïnvloed werd door de pil. Ik kon echt de hele dag door eten en zat eigenlijk nooit echt vol. Nu kan ik soms echt geen zin meer hebben in eten, ben ik er veel minder mee bezig en lijkt mijn ‘ik heb genoeg gehad’ signaal veel beter te werken. Bizar!

• ik heb wel weer echt pms voordat ik ongesteld moet worden. Dus 1 dag vlak voor mijn menstruatie ergens ben ik ook echt chagrijnig en verdrietig. Heel gezellig :laughing:

• mijn huid valt me mee! Wel af en toe een puistje maar niets vervelend gelukkig.

• mijn libido was die eerste cyclus echt helemaal van de wap; heb me nog nooit zo aangetrokken gevoeld tot mijn vriend. Ik moest echt seks hebben :joy: Wat dan wel weer heel leuk was natuurlijk haha
    Deze cyclus was het al iets stabieler maar kan wel echt duidelijk verschil merken tussen voor en na de eisprong.

• eerste cyclus heb ik een week lang last van mijn buik gehad voor de eisprong, deze cyclus was het drie dagen ong. Ik weet dus wel vrij nauwkeurig wanneer mijn eisprong is, dat is dan wel fijn. Het gevoel van een baksteen in mijn buik iets minder…

• had verwacht dat met condoom vrijen me tegen zou vallen. Of misschien mijn vriend :sweat_smile: maar we vinden het allebei wel prima en ook niet vervelend dus dat is heel fijn!

Ben al met al blij dat mijn cyclus nu al vrij regelmatig lijkt te zijn! Eerste keer 25 dagen en deze 26 dagen (heb een vrij vroege eisprong).
Voel me wel echt anders, ga vooral wat op en neer in emoties. Benieuwd hoe de komende maanden nog zullen gaan :blush:

2 likes

Wow, ik had dit echt kunnen schrijven. Ik ervaar het echt nagenoeg hetzelfde, ik ben in juni gestopt met de pil.

Vooral dit rondom seks, het is echt heel duidelijk wanneer ik meer of minder zin heb. Dat is helemaal te herleiden naar waar ik in m’n cyclus zit. Ook al is het soms minder, dan nog heb ik een hogere seks drive dan toen ik de pil nog slikte.

2 likes

Ik heb gister voor het laatst de pil geslikt. Ik ben echt benieuwd wat ik ga ervaren.

2 likes

Ik heb sinds sept last van mijn menstruatie, ik had corona en ben geheel door mijn pil heen ongesteld geworden. Vervolgens moest ik van de huisarts mijn pil doorslikken ivm niersteen (controle van urine). Maar ben alleen maar aan het stoppen.
Daarvoor al lang aan het twijfelen geweest om te stoppen met de pil en nu door dit gedoe van steeds spotting e.d. besloten om ook echt te stoppen.
Ik denk dat ik sinds mijn 13/14 de pil slik, wat dus nu uitkomt op 18/19 jaar. Ik ben heel erg benieuwd hoe ik me ga voelen zonder pil. Ik vind het wel erg spannend.

2 likes

Inmiddels ben ik gewoon netjes ongesteld geworden op de dag dat het volgens de planning moest. Heb de eerste dag na mijn laatste pil als startpunt genomen.

Moet eerlijk zeggen dat me dat wel erg verbaasde voor de eerste keer. Be. Benieuwd naar volgende maand.

Ik merk op dit moment nof niet mega veel verschil denk ik. Ik zit wel erg rot in mijn vel op dit moment en heb gisteren nog gehuild. Maar verwacht dit ool gehad te hebben als ik nog wel aan de pil zou zitten.

1 like

Korte update; ik heb nog steeds heel onregelmatige cyclussen (ben ruim een jaar gestopt met de pil en ze verschillen tussen de 30-50 dagen) en ben nu gediagnosticeerd met pcos :frowning:

Ze zag veel blaasjes op mijn eierstokken en icm met m’n onregelmatige cyclus kwam dat dus neer op pcos. Heb alleen geen last van overmatige haargroei, acne of overgewicht dus waarschijnlijk geen verhoogde testosteronwaardes. Kwam wel ff rauw op m’n dak vallen want ik heb wel echt een kinderwens. Nog niet nu, maar wel later. Maar goed, de gynaecoloog was daar heel optimistisch over en zei dat je alsnog spontaan zwanger kunt raken met pcos! En ik hoefde me pas zorgen te maken met minder dan 4 menstruaties per jaar, en ik had er vorig jaar 8 dus dat is al het dubbele :slight_smile:

Maak me voor nu dus niet echt zorgen, maar baal er wel van ofzo. Ben me nu aan het verdiepen in wat voeding en levensstijl kan helpen om een regelmatigere cyclus te krijgen. Iemand in hetzelfde schuitje met tips toevallig? Let me know! :slight_smile:

Ik heb exact hetzelfde verhaal! Ik ben tot 4x toe spontaan snel zwanger geraakt ondanks mijn mega schommelende cyclussen. :four_leaf_clover:

Voeding schijnt wel te helpen bij PCOS. Heb daar veel goeie verhalen over gelezen, en ook wel over bepaalde supplementen. Ik heb dit alleen zelf niet geprobeerd.

2 likes

Ik heb wel een actieve kinderwens en ook een onregelmatige cyclus en weet ook sinds kort dat ik pcos heb. Heb verder ook niet echt duidelijk andere klachten. Heb wel al een boek met inderdaad tips met eten en vitamines. Mocht je eens verder willen praten, stuur maar een berichtje

3 likes

Ik weet dat het niks zegt over mezelf maar hoelang duurde het bij jullie voordat je weer ongesteld werd (dus echt ongesteld niet die ontrekkingsbloeding) toen je gestopt was met de pil?

1 like

Was bij mij meteen en ook regelmatig, hoe lang ben jij gestopt? Zou jezelf echt niet vergelijken met anderen, volgens mij is het heel normaal om een paar maanden te kwakkelen daarmee.

2 likes

Nee ik weet ook dat vergelijken geen zin heeft. De vorige keer na het stoppen met de pil was ik binnen een maand ongesteld. Dus dat verwachtte ik nu ook. Tis nu 1,5 maand geleden en heb nog geen bloeding gezien of iets wat in de buurt komt.

Bij mij 50 dagen ofzo en dat hele jaar steeds van die lange periodes ertussen gehad

1 like

Dit had ik nodig als steuntje in de rug om echt eens te gaan stoppen haha.
Geen kinderwens maar wel al jaren aan de pil (haat ongesteld zijn), hoop dat het wat voor me gaat doen (en dat ik niet weer heftig ongesteld word).

1 like

Nou ik ben dus 9/10 dagen gestopt, en ik ben nu al zo labiel als een deur. Sta te huilen op het toilet echt om niets :upside_down_face:. Hoop dat dit gauw verbetert en gelukkig had ik dit idee niet voor de winter want mijn winterdepressie had dit niet aangekund

Ik werd net bijna woest omdat ik twee droge mandarijnen had en mijn vriend met chocola naast me zat. Heb me kunnen beheersen

Hier zou ik onder alle omstandigheden woest van worden

1 like