Stoppen met de pil

Komt vast goed. Ik doe sowieso om te twee maanden een kruidvat test voor de zekerheid. Ik vertrouw meer op zo’n test dan op ongesteld zijn eigenlijk. Maar toch spookt het in je achterhoofd.

Haha ja als je net gestopt bent is het op z’n ergst. Ik kon amper nog over straat.

Haha zo herkenbaar. Mijne is altijd wel goed gebleven sinds het stoppen!

Mijne ook! Wel gewoon naar normalere waarden maar absoluut hoger dan met pil. Toen was het soms echt niet bestaand

wowww ik heb dit nu ook en ik zit me echt zwaar te irriteren. wil me er niet druk om maken maar doe het toch. het duurt zoooo lang? en wel steeds een vreemde buikpijn. :persevere: :thinking:

Idem! Ik zit op dag 80 alweer :frowning:

Ik raad iedereen aan om te stoppen met de pil wanneer je twijfelt :stuck_out_tongue: (ivm met baby’s dan) Kan zo maar even heel erg lang duren!

1 like

Eindelijk sinds begin november weer ongesteld. Was toch wel ongerust geworden

1 like

Ja wat een kutzooi is dit he? Ik heb er vannacht gewoon wakker van gelegen en een zwangerschapstest gehaald maar zwanger ben ik ook niet. Grrrr vind dit echt heel irritant.

1 like

Ja, die buikpijn had ik ook. Beetje zeurderig, lijkt op kramp, maar is het niet. Maar als je niet zwanger bent, zou ik me geen zorgen maken. Je wordt vanzelf wel weer ongesteld!

Ik ben ook gestopt. Ben benieuwd wat m’n lichaam gaat doen!

Ik ben nu 1 jaar gestopt met de pil, ik voel me lichamelijk veel beter. Toen ik de pil slikte voelde ik me vaak ziek, gevoel dat je griep krijgt. Alleen ben ik nu de laatste 3 maanden zo lang ongesteld. Zit nu weer op 10 dagen en still going. Daar word ik wel echt gek van. Het is ook niet zo dat er dan dagen bij zitten dat het wat minder is. Ook heb ik een week van te voren al last. Had ik eerst alleen hoofdpijn en dat ik het bloed warm heb. Heb ik nu dat ik me echt naar voel, benauwd (heb wel astma) maar nooit eerder gehad week van te voren en dit is de 2de maand en dat ik me apart voel en gespannen.
Heel verhaal, maar herkent iemand het dat je veel langer ongesteld bent en heftiger? Want denk er over na om weer de pil te gaan slikken. Of duurde het lang voordat je aantal dagen minder werden.

2 likes

Pff ik merk echt helemaal geen positieve veranderingen :pensive: ben nu een half jaar gestopt en ik heb zo veel last van hormonale acne?! Nooit gehad! En nu zit mijn hele hoofd onder al maanden, ik hoop steeds dat dit iets is waar ik doorheen moet maar het houdt maar niet op. Zit echt te overwegen om weer aan de pil te gaan.
Iemand die dit herkent en waarbij het wel over is gegaan?

1 like

Ik ben nu een jaar zonder en mijn acne is echt zo erg :sweat_smile: Lijkt alleen maar erger te worden. Vind het vanwege de mentale gevoelens niet waard om weer aan de pil te gaan maar ik baal er wel ongelooflijk van want ik lijk wel weer een puber

Ahh wat vervelend zeg! Elk zielig puistje laat ook echt een vlek achter die niet meer weg wil? Snap er niks van, ik word nu ongesteld dus het is weer ellende maar ik ga denk ik volgende week naar de dokter, ben er klaar mee :joy:

Hier ook geen positieve veranderingen! Zodra het kan (nu eerst een kinderwens!) ga ik weer aan de pil. Voelde me zoveel fijner mét!

Ik vind de pil eigenlijk ook heel fijn; ik heb het gevoel dat ik juist mentaal stabieler ben, ik heb minder buikpijn, geen hormonale acne, en minder bloedverlies, maar omdat het niet echt goed voor je is om die hormonen te slikken en ik geen vriend heb zit ik nu heel erg te twijfelen of ik moet stoppen of niet.

1 like

Waarom zou het niet goed zijn om die hormonen te slikken, als je er juist alleen maar voordelen door ondervindt? De pil is zeker niet voor iedereen het ideale anticonceptiemiddel, maar voor veel mensen juist ook wel. Het is niet voor niets zo populair. Als je nieuwsgierig bent naar je cyclus zonder pil en je de pil niet “nodig” hebt (als anticonceptie, tegen acne of PCOS-symptomen, bijvoorbeeld) kun je natuurlijk altijd stoppen en het eventueel wel weer slikken, maar als je stoppen alleen overweegt omdat je bang bent dat hormonen slecht voor je zijn terwijl je niet in een risicogroep zit (35+, roker, obees, trombosepatiënt of last van oogmigraine) zou ik het gewoon blijven slikken.

Ik slik nu zelf inmiddels alweer bijna twee jaar een pil met anti-androgene werking, maar moet er door het na jaren weer superheftig opspelen van mijn migraine met aura mee stoppen en ik kijk er best tegen op. :frowning:
Ik heb voor het slikken van de pil altijd een heel regelmatig en niet te zwaar cyclus gehad, waar ik best blij mee was - ik herkende heel erg goed de fases van mijn cyclus en de bijbehorende klachten, en had het fysiek niet zwaar. Echter heb ik wel PCOS, wat zich uit in overmatige beharing, insulineresistentie en cystes op mijn eierstokken, en had ik het mentaal enorm zwaar tijdens PMS. Toen ik een relatie kreeg met mijn vriend besloot ik naar de gynaecoloog te gaan en met deze pil te beginnen, waarbij ik praktisch direct baat had: mijn huid werd beter, mijn mentale klachten verdwenen na enkele maanden volledig, mijn overbeharing nam sterk af en voor de rest veranderde er niets qua libido of gewicht. Nu verwacht ik geen extreme veranderingen te ondervinden met het stoppen, vind ik condooms gebruiken echt niet erg en ben ik natuurlijk heel blij dat mijn migraines waarschijnlijk zullen verdwijnen, maar ben ik ook een beetje bang dat mijn humeurschommelingen weer heftig zullen terugkomen, mijn haar en huid weer vetter zullen worden en mijn PCOS met nog meer gekke klachten zal komen. Zondag slik ik mijn laatste pil, in de tussentijd heb ik een paar boeken gekocht (Taking Charge of your Fertility en Period Repair Manual) en probeer ik me zo goed mogelijk in te lezen.
Overigens ben ik wel al eens eerder gestopt met de pil, toen ik 16 was: ik slikte een tweede-generatiepil (zoals Microgynon), die een androgene werking kan hebben op wie er gevoelig voor is (zoals ik, met mijn PCOS!). Dat was totaal niet de juiste pil voor mij en mijn klachten, waardoor stoppen me juist gelukkiger maakte. Ik was toen ook heel jong en had het idee dat de pil mijn emoties in een voor mij zware en deprimerende periode te erg afvlakte (wat natuurlijk ook aan de omstandigheden kon liggen), terwijl ik dat nu totaal niet heb.

3 likes

Ik ben nu ongeveer een maand gestopt met de pil (had een paar dagen terug ongesteld moeten worden volgens Clue, maar tot nu toe nog niks (en niet zwanger)) en tot nu toe merk ik er niet zo veel van. Het enige wat me opvalt is dat ik echt veel meer afscheiding heb dan voorheen (is dat normaal?) en dat mn borsten de afgelopen dagen wat gevoelig zijn. Ben benieuwd of ik nu dan ook snel ongesteld ga worden…

1 like

Sinds ik gestopt ben heb ik zo’n ontzettwnde last van acne op mijn rug. Soms doen die bulten gewoon pijn omdat ze net onder mijn bhband zitten :,( en mijn libido is ook niet echt omhoog gegaan ofzo. Tot nu toe heb ik er geen merkbare baat bij gehad

Ik heb tot nu toe ook niet echt baat gehad bij het stoppen met de pil. Op zich vind ik het wel fijn dat ik nu weer een natuurlijke menstruatie heb. Maar ik krijg er wel flinke menstruatiepijn, meer bloedverlies en puistjes in mijn decolleté voor terug :disappointed: