Stoppen met de pil

Ik ben in 5 maanden tijd pas 1 keer half ongesteld geweest :weary: Als ik na mijn vakantie in mei niet ongesteld geworden ben ga ik naar de HA

Ik ben nu ruim een maand gestopt met de pil en heb ineens zo veel puistjes in mijn gezicht :open_mouth: Zelfs als puber was het niet zo erg. Hopelijk betekent dit dat ik ongesteld moet worden want de pregnancy scares sinds ik gestopt ben zijn ook niet echt grappigā€¦

Zo blij dat ik gestopt ben met de pil. De eerste paar maanden waren echt hel (acne alsof ik in de puberteit zat en een onregelmatige cyclus). Nu ben ik echt trots dat ik het heb doorgezet. Ik houd alles bij via een menstruatiekalenderapp en nu heb ik eindelijk weer een cyclus van 28 dagen.

Sinds juli dus bijna een jaartje nu. Het was bij mij echt een kwestie van volhouden. Ik heb echt al sinds mijn 12e of zo last van ernstige acne (gezicht en rug). In eerste instantie ook met de pil begonnen vanwege mijn acne. Hopelijk knapt jouw huid ook snel op.

Ik ken het gevoel. Acne kan je echt onzeker maken. Wat bij mij ook wel helpt is om eerst je haren te wassen en daarna pas je lichaam. Ik vermijd ook altijd creme of olieachtige douchegels en smeer nooit mijn rug in met bodylotion. Tuurlijk, ik blijf helaas altijd wel gevoelig voor acne (zit ook bij mij in de familie) maar het is met de tijd wel iets beter geworden en hopelijk ook bij jou.

Toen ik stopte met de pil viel ik heel snel een paar kilo af en kreeg ik meer acnĆ©. Nu ben ik weer begonnen en heb ik die kiloā€™s er weer bij, terwijl mijn huid nog niet opknapt. Not fairā€¦

Wel dikke tieten weer ineens :dizzy_face:

Ik ben nu anderhalf jaar gestopt en de acne is er nog steeds en wordt niets beter. Ik heb het maar geaccepteerd, vind het het verder allemaal wel waard.

1 like

Ik ben in maart gestopt omdat ik te weinig mee had genomen op vakantie, en nu wil ik eigenlijk vooral weer weten dat ik een regelmatige cyclus heb. Voor dat ik met de pil begon (12 jaar geleden) was die namelijk superregelmatig. Nu komt het maar niet echt op gang lijkt het.

Heb wel een hoger libido vooral de eerste maand maar verder merk ik eigenlijk niks. Mijn huid is gelukkig niet slecht geworden, maar ik ben juist itt de meesten hier wat zwaarder geworden en heb het idee dat Mn borsten juist iets voller zijn geworden. Daarentegen had ik ook geen last van aankomen toen ik met de pil starten en toen waren mijn borsten ook niet gegroeid dus misschien ben ik gewoon atypisch.

1 like

Ik ben nu bezig met mā€™n laatste strip! Over 2 weken laat ik een koperspiraal zetten. Ben echt benieuwd of ik me anders ga voelen zonder hormonen. En ik hoop maar dat mijn cyclus automatisch regelmatig gaat zijn. De hele reden dat ik 5 jaar geleden aan de pil ging was voor regelmatigheid omdat ik het zo onregelmatig was, maar toen zat ik nog (aan het einde van) de puberteit. Ik hoop vooral op de terugkeer van mijn libido en minder moodswings. Mijn huid was en is altijd al slecht, voor en met de pil, en ik ben er ook nooit meer van aangekomen, dus daar ben ik niet bang voor.

1 like

Ik ben na heel lang dubben eindelijk gestopt in februari. De pil (levonorgestrel/ethinylestradiol) slikte ik al twaalf jaar en in die jaren heb ik me gemiddeld genomen maar matig gelukkig gevoeld. Voor mij was de wens om me mentaal beter te voelen dus uiteindelijk doorslaggevend, want verder ondervond ik eigenlijk geen nadelen aan de pil. Ik slikte de pil ook vaak maanden door om te voorkomen dat ik ongesteld zou worden. Niet omdat ik pijn ervaarde, maar wel omdat ik pakweg vier of vijf dagen medium-heavy-light bloedde en dat vond ik vervelend.

In de eerste maand zonder pil was vooral de afscheiding opvallend. Ik produceerde dat daarvoor nauwelijks maar in de eerste maand had ik er een aantal dagen achter elkaar nat ondergoed van. De maanden erna is het gelukkig weer terug naar normaal.
Wat in de eerste maand verder opviel waren talloze kleine, direct ā€˜rijpeā€™ puistjes in mijn gezicht. Nu heb ik altijd wel puistjes gehouden maar niet op die manier. Gelukkig is mijn huid doorgaans weer rustiger nu en heb ik vooral geleerd dat eraf blijven helpt en dat mijn huid ook een eigen cyclus heeft als het ware. Dus als ik weer puistjes zie opkomen denk ik: this too shall pass.
Verder merk ik dat mijn haren sneller vet zijn. Eerst kon ik mijn haren gerust 1x per 5-7 dagen wassen, maar dat lijk ik nu niet meer te redden.
Tot slot wat andere fysieke dingetjes: ik kan echt ā€˜last hebbenā€™ van pijnlijke tepels nu, en mijn ongesteldheid is met twee dagen medium-light bloeden korter en lichter dan ooit tevoren.

Dan de nadelen: seks en pregnancy scares. In dat opzicht mis ik de pil als ā€˜vangnetā€™ ontzettend.
Ook voel ik me mentaal niet anders, niet meetbaar althans. Wellicht was de dosering van mijn pil daar dan toch te laat voor.

Al met al denk ik niet dat ik nu per se grote voordelen ondervind van het stoppen, maar ik ben voor nu blij dat ik het wel heb gedaan. Al is het maar omdat het heel krachtig voelt om door middel van een app zo nauw bezig te zijn met je cyclus. Toen ik de pil slikte was ik me daar namelijk amper van bewust.

Ik denk dat mijn cyclus weer normaal isā€¦ Moest na het stoppen zes weken wachten voordat ik ongesteld werd. Of ja, ongesteldā€¦ ik verloor een klein beetje bloed en dat was het dan dus durfde er niet echt op te vertrouwen dat het een echte ongesteldheid was. Nu is het bijna precies 3 weken later en verlies ik weer wat bloed. Wel weer heeel licht en dat herken ik niet van voor de pil eigenlijk. Toen was ik veel zwaarder ongesteld dan nu. Maar toen had ik ook een heel regelmatige cyclus van 28 dagen. Hebben jullie dit ook gehad?

1 like

Ik ben in februari gestopt met de pil en heb net mijn derde ongesteldheid gehad. Ik ben mijn temperatuur aan het bijhouden en het lijkt erop dat ik (ondanks ik PCOS heb) elke maand superregelmatig ovuleer en ook steeds precies op dag 28 ongesteld word. Ik ben gestopt omdat ik steeds meer last kreeg van migraine en daar ben ik gelukkig vanaf. Ook had ik met de pil vaak last van doorbraakbloedingen, wat ik ook vervelend vond, terwijl ik nu heel positief verrast ben door mijn eigen bloedpatroon, haha. Voor de rest mis ik de pil wel. Ik heb gelukkig geen last van acne, maar mijn huid is wel een stuk sneller vet dan voorheen (en ik heb altijd een vettere huid gehad, dus het is niet zo dat ik van droog/normaal naar gecombineerd ga, maar eerder van gecombineerd naar ronduit vet) Ć©n mijn lichaamsbeharing groeit echt als kool. Ik kan mijn wenkbrauwen elke dag wel epileren en ook mijn armhaar, dat ik normaliter elke 3 maanden ofzo epileer, is snel zichtbaar. Wat ik echter het allervervelendst vind zijn mijn humeurschommelingen: met de pil voelde ik me vrij stabiel en kon ik ook met angsten goed omgaan, terwijl ik sinds ik gestopt ben weer last heb van mijn belemmerende PMS, waar ik me ontzettend hopeloos door kan voelen.

1 like

Ik ben eind vorig jaar gestopt met de pil, maar ik merk eigenlijk helemaal geen verschil. Het enige wat ik de laatste 2 maanden gemerkt heb is dat ik me de week voor mijn menstruatie behoorlijk emotioneel en ook down voel. Daar heb ik eerder nooit last van gehad. Had met de pil ook geen last van moodswings of afgevlakte emoties. Ik denk dat ik binnenkort toch weer aan de pil ga.

Het is heel wisselend toch, laat je niets aanpraten want uiteindelijk zal je het zelf ondervinden :hugs:

Ben in eind vorig jaar gestopt en tot nu toe geen positief verschil gemerkt, behalve dat ik vanaf het begin regelmatig ovuleer. Voor de rest heb ik weer super erge last van bacne, een vet gezicht met puisten en dat ik nou meer zin heb of minder down ben is ook niet het geval.( Hoewel die laatste 2 dingen te maken zullen hebben met het feit dat mijn ouders kort na elkaar zijn overleden)

2 likes

Ik ben ook gestopt sinds afgelopen donderdag. Ben benieuwd of ik verschil ga merken.

Ik ben nu bijna een maand gestopt, dus de eerste ā€˜natuurlijkeā€™ ongesteldheid zit er aan te komen. Tot nu bevalt het me wel! Ik zit momenteel helemaal niet aan hormonen, we gebruiken een condoom. Ik merk nu wel de moodswings trouwens. De eerste 2 weken na mn laatste ongesteldheid voelde ik me echt top, een hoger libido, minder onzeker. Maar nu deze week voel ik me echt mehhh. Een beetje lusteloos. Weet niet of het daar van komt, maar er zijn ook geen andere omstandigheden waar het door zou kunnen komen.

1 like

Ik vind alle ongemakken van stoppen echt 10x beter dan de nadelen van de pil slikken. :slight_smile:

Zelfs ā€˜de condoom lifeā€™ zoals ik het vanmiddag tegen vriendinnen zei.

Ik ā€˜voelā€™ veel meer. Voor sommige mensen is het misschien een nadeel dat ze wat emotioneler zijn maar ik ben blij dat ik niet meer zo vlak ben de hele tijd.
Mijn ongesteldheid duurt korter, heb meer gevoel in mijn borsten, heb weer een libido.
Daarnaast gewoon het ā€˜gevoelā€™ dat ik nu niks meer slik. Dat voelt voor mij heel fijn maar ik heb daar geen echte reden voor.

3 likes

Dankje