Stoppen met roken topic

Woohoo 3 maanden niks gerookt en ik heb mijn eerste terras middag met wijntje ook overleefd. Moet zeggen dat ik dat soort momenten nog steeds heel lastig vind, hetzelfde met stresspieken. Dan is toch mn eerste gedachte aan een sigaret helaas.
Gelukkig ook niet aangekomen of slechter gaan eten, ook wel trots op.

Hoe gaat t inmiddels bij jullie?

5 likes

Oh wat goed van je!! Hoe heb je het terassen overleefd?
Ik ben ook nog steeds gestopt! En zometeen gaan mijn verstandskiezen eruit dus dat is een extra weekje mooi meegenomen

1 like

Heel goed! En spannend van je verstandskiezen idd weer een reden om de sigaretten te laten staan.
Terrassen was eigenlijk zo gezellig (er kwamen wat mensen bij zitten die ik lang niet gesproken had) dat ik eigenlijk niet eens gedacht heb aan een peuk :sweat_smile: Achteraf vroeg mn man ook nog of het me mee was gevallen niet te roken en toen bedacht ik me pas dat ik helemaal geen behoefte had gehad.

2 likes

Super goed! Heb je voor t eerst hooikoorts of is t elk jaar raak? Ik heb t elk jaar maar t is nu wel erg vroeg en heftig. Hoor er meer mensen over.

Ah wat fijn dat het zo ‘makkelijk’ ging op het terras! Voor de volgende keer dan ook gelijk een back-up voor jezelf wanneer je het moeilijk hebt op een terras; het is je al eens gelukt!

1 like

Ik ben nu een maand gestopt en het gaat eigenlijk helemaal prima! Mijn vriend heeft nu zo’n vaper en hij rookt ook niks meer gelukkig. We voelen ons nu minder stinken en minder ongezond bezig. Ik zelf denk dat ik nooit meer ga roken. Ik hoop hij ook niet.

2 likes

Het wordt echt beter!! Superknap dat je al bijna 24 uur niet hebt gerookt, nu doorbijten! Wat zijn je belangrijkste redenen om niet meer te roken? Misschien helpt het om hier even uit te typen.

Oooh ja die afhankelijkheid die je beschrijft herken is zo en is echt het ergste. Dat je niet tegen onverwachtse dingen kan omdat je wel iedere 2 uur een sigaret wil roken.

Goed dat je gelijk de draad weer oppakt. :slight_smile: Het is echt vallen en opstaan.

Allemaal goede redenen en ik heb er nog 1 extra ondervonden: geld! Hou zoveel over de laatste maanden, er ging toch echt meer geld naar die peuken dan ik zelf door had (of wilde erkennen🙈).

2 likes

Wat goed dat je maan gestopt bent! Volhouden!

Ik vond een vaper trouwens alsnog stinken, ik weet niet, hangt een muf luchtje aan. Er zit ook nog wel nicotine of teer in dan toch? Daarom twijfelde ik of het echt beter was dan een sigaret.

Wat mij voor mij heel helpend was om te stoppen was inderdaad ook benauwdheid. Ik voelde mij zo benauwd dat ik moeite had met ademen, en bedacht mij toen dat mensen met copd of longkanker zich zo dagelijks voelen. Het idee van je 24/7 zo voelen was voor mij zo beangstigend dat ik per direct ben gestopt.

Succes met het stoppen!!

Jaa gaat je lukken! Kom op! Je kan het. Eens je die 24h voorbij bent heb je al een mijlpaal bereikt!
(En ik weet niet of ik nu iemand bubbels burst, maar je ruikt zooo vaak of iemand heeft gerookt, ook al komen er allerlei trucjes bij te pas, het komt alsnog vanuit je hele poriën (en haar en kleding en adem etc).)

Er zit wel nicotine in. Geen teer of andere troep. Wel is nog denk ik niet bekend wat die vloeistof nou precies met je doet. Schijnt ook niet helemaal clean te zijn. Maar wel alsnog veel minder schadelijk dan sigaretten.

Ik vind dat altijd zo gek haha, juist omdat het niet bekend is moeten we er toch niet vanuit gaan dat het minder schadelijk is dan sigaretten? Het kan juist beide kanten opgaan lijkt me, anders was het wel duidelijk. Geen aanval op jou, maar meer over hoe ze gerepresenteerd zijn in de maatschappij

De vaper die mijn vriend gebruikt heeft maar een paar (3 geloof ik) ingredienten, het doosje is weggegooid dus kan het niet meer nakijken. Die stoffen worden ook gebruikt in levensmiddelen.

De nicotine wordt alsnog gehaald uit echte tabak dus ja
 de slechte stoffen uit tabak kunnen er wel in zitten. Maar de teer, benzeen, arsenicum, en koolmonoxide etc uit sigaretten zit er allemaal niet in. Dus ik denk wel dat ‘t sowieso minder slecht is.
Deze site legt wat uit over wat die stoffen in vapers zijn. Het is een webshop dus vast niet objectief. Maar ik heb de ingredienten uit mijn vriends vaper ook ge-wikipediaad en er kwam niks raars naar boven.
https://www.zwoofs.nl/eliquid-ingredienten-pg-vg-clearomizers

Verder voel ik me niet aangevallen hoor. Ik vape zelf niet en vind ook dat mijn vriend gewoon helemaal moet stoppen met vapen ter zijnertijd. Maar hij heeft hier wel veel aan want hij was echt een roker en kwam er niet makkelijk vanaf.

1 like

Ben meer dan een half jaar gestopt maar heb soms toch nog gedachten zoals “zo en nu een sigaret” en dan moet ik echt even bewust zeggen van nee je vindt sigaretten vies en die verslaving was super onhandig dat wil je niet meer.
Het is niet dat ik echt op het punt sta om het te gaan doen ofzo maar moet heel bewust die gedachten rationaliseren omdat ie toch uit m’n onderbewustzijn omhoog komt.
Achja hoe langer ik stop hoe makkelijker het wordt.
Op naar m’n eerste zomer zonder sigaretten. Toch 13 jaar gerookt


ahhh ik meld me hier ook.

Ik rook al jaren niet meer constant, maar vaak als ik me gestresst voel of al ik ruzie heb met mn vriend , of op een feestje met wat alcohol op pak ik toch snel weer een sigaret. Wil dat eigenlijk ook niet meer maar het lukt me dan op 1 of andere manier echt niet?! Meer mensen die dit hebben en hoe gaan jullie er mee om??

Hier heb je echt geen ene reet aan, maar ik rook dus wel nog als ik heb gedronken. Maar alleen als ik Ă©cht ga drinken (dus niet Ă©Ă©n of twee wijntjes), omdat ik weet dat ik ‘dronken ik’ toch niet kan tegenhouden. Opzich vind ik het wel okĂ©, zolang ik de volgende dag maar niet verder ga. Ik gun mezelf dus bewust Ă©Ă©n uitzondering. Misschien kan jij ook Ă©Ă©n ding kiezen (en dat evt later ook afbouwen)?

1 like

ja ik doe dit nu inmiddels al jaren en ik denk dat het echt nooit lukt om hier vanaf te komen. :sweat_smile: de behoefte is gewoon té groot als ik gedronken heb of stress heb. Ik ga dan ook gewoon speciaal een pakje halen vaak.

1 like

Bij het stressroken: heb je dan ook als je een peuk hebt gerookt je je daadwerkelijk beter voelt? Ik had dat ik het altijd teleurstellend vond. Zat ik daar met stress, in stinkkleding en stinkvingers en een droge keel. Destijds boeide het me niet, maar elke keer als ik nu een stressmoment heb en ik verlang naar een peukje dan beeld ik me dat wel in. Dus dan ga ik nadenken van ‘oke Arumrae je voelt je kut en je wil een peukje, wat gebeurt er als je dat peukje rookt?’ En als ik dan dat rijtje af ga van gevolgen dan besef ik me dat een peuk niet het antwoord is en wordt het verlangen minder.
Het is namelijk heel logisch dat een peuk eigenlijk niet het antwoord is, maar soms moet je je brein dat even ‘uitleggen’ haha, zodat dat verlangen (onbewust) minder wordt.
Ik word bijvoorbeeld wel oprecht een klein beetje gelukkiger als ik iets lekkers eet. Dus ga ik wat lekkers halen. Nu is dat dus niet de ultieme tip wanneer je niet wil aankomen haha, maar zoek iets wat je daadwerkelijke stress kan verlichten. Stoppen met roken betekent namelijk absoluut niet dat je je constant kut moet voelen als je stress hebt. Stressmomenten zijn al kut genoeg: Ă©n jezelf te moeten weerhouden van een peuk Ă©n stress te hebben, logisch dat opgeven dan sneller gebeurt. Dus wees lief voor jezelf.

1 like