Stoppen met roken topic

Wat doen jullie trouwens op je momenten van ‘craving’? Op internet lees je van ga lekker sporten etc. Alleen als ik op het station sta en de kiosk is 1 meter van me vandaan kan ik niet even gaan sporten.

Gelukkig! Toen ik het nog een keer las was ik een beetje bang dat het lullig of betweterig overkwam, maar zo is het totaal niet bedoeld. Dat inzicht heeft mij juist geholpen, dus ik hoop jullie ook.
Je mag je vraag naar me pb’en als je wil?

1 like

Ik kijk dan even op de app die ik heb gedownload om te zien hoeveel geld ik al heb bespaard haha!
Of soms even forum lezen, gewoon afleiding. Dan zeg ik tegen mezelf dat het zonde is om een pakje te halen, omdat ik thuis nog een paar sigaretten heb. Dus als ik thuis nog steeds zo graag wil, dan mag ik er dan eentje roken (dit is tot nu toe nog nooit gebeurd gelukkig :slight_smile:)

Het gaat best snel weer over! Ongeveer in 10 minuten is die craving echt helemaal weg. Misschien kan je een muziekje luisteren. Of een boodschappenlijstje maken op je mobiel. Of vast bedenken wat je als eerst gaat doen als je thuis komt? Of zoiets randoms… als je gedachten maar ff weg zijn de craving écht na 10 minuten weg

1 like

@Yzile @Sensatie Ah dankjewel voor jullie antwoorden! Goeie ideeën! Want alleen maar ‘zoek afleiding’ vind ik lastig, maar boodschappenlijstjes enz. ga ik proberen :slight_smile:
@Sensatie Lief van je, ik heb je een pb gestuurd!

1 like

Ik ben afgelopen donderdag begonnen met nicotinepleisters onder begeleiding van de huisarts. Het leek mij goed om eerst mijn gewoontes te doorbreken (ik rookte elke dag ong. 10-15 sigaretten) en daarna pas het lichamelijke aan te gaan door de pleisters af te bouwen (lager nicotinegehalte). Ik ben echt geschrokken van het feit dat ik het mentaal ZO zwaar heb. Het was gister zelfs zo erg dat ik er een paniekaanval van kreeg? Terwijl ik dus gewoon nog nicotine binnen krijg. Ik hou mn hart dus vast voor het lichamelijke gedeelte straks…

Verder wil ik even tegen iedereen die bezig is zeggen: heel veel respect en hou vol!

Ik ga vandaag of morgen ook stoppen ( als mijn pakje leeg is)

Ik rook nu 16 jaar - 9 maanden zwangerschap.
Vind t mooi geweest, kost me 150,- per maand.

Zie alleen heel erg op tegen de zin in een sigaret momenten .
Maar net met mijn vriend afgesproken dat wat ik niet rook kwa geld ik zelf mag besteden :blush:

3 likes

En, is het gelukt?

Ik schoot opeens half in de stress toen ik dacht aan Koningsdag/bevrijdingsfestival/festivals in de zomer en ik dan niet ‘mag’ roken. Het hoort er zo bij. Bij alcohol. Bij dansen. Bij mezelf een houding geven denk ik ook wel. Met uitgaan even naar buiten. In de winter dat niet doen was prima, maar straks is het weer terrasweer en veel buiten hangen en damn. Zie daar best tegenop. Denk maar als een soort mantra ‘dit is goed voor je, dit is goed voor je, dit is goed voor je’ maar ergens is er dan zo’n slecht stemmetje dat zegt ‘Ah joh 1 peuk kan prima, je gaat uiteindelijk toch dood en als je het hiermee meer naar je zin hebt?’ Maar het slaat nergens op, het is slecht voor me, elke peuk die ik zou roken.

3 likes

Herkenbaar! Maar dat gevoel wordt bij mij gelukkig steeds minder. Toen ik net gestopt was dacht ik zelfs: Pff ik hoef straks niet eens op vakantie, want dat is niks aan als ik niet mag roken. En nu vind ik die gedachtengang zwaar overdreven en is het alleen soms ‘jammer dat het nooit meer kan’.

Ik vind het trouwens echt bizar hoe snel/makkelijk het is gegaan om de dagelijkse vaste rookmomenten niet meer te missen. Nu na 3 maanden mis ik nooit meer een sigaret na het werk bijvoorbeeld.

Voor iedereen die gaat stoppen of net gestopt is: Echt, het is even bikkelen maar daarna wordt het steeds makkelijker!

1 like

Nee, ik vind het heel moeilijk :disappointed_relieved:

Dat gevoel heb ik ook heel erg gehad. Maar nu ik al een tijd gestopt ben wordt het steeds minder. En als ik nu ook naar mensen kijk die dan naar buiten moeten om te roken en denk aan hun haar en kleding wat stinkt en hoe veel geld het kost. Ben ik steeds blijer dat ik gestopt ben.

2 likes

Vandaag 12 dagen gestopt met roken! Ook op vakantie met rokende vriend ging het mij eigenlijk super makkelijk af? De enige keren dat ik wilde roken was wanneer ik 's avonds een drankje op had en mijn vriend ging roken. Maar ik bleef dan gewoon binnen zitten zodat ik er op dat moment minder mee werd geconfronteerd. Ik heb denk ik maar 1 keer per dag nog echt zin in een sigaret heb. Verder denk ik er eigenlijk niet eens meer aan.
Had dit niet verwacht na 10 jaar lang een pakje per dag weg roken.

3 likes

Gefaald na 5 dagen

Ik ben al ruim een jaar gestopt maar ineens nu het terrassenweer begint, heb ik toch wel soms ineens trek in een sigaret.

Mn huid en conditie is 1000x keer beter dus ga er nooit meer aan beginnen maar het is irritant haha.

Misschien is dit lullig maar ik las hem vorige maand en ik vond hem wel heel treffend (en pijnlijk). Misschien helpt het je om over een drempel te komen.

Zoo herkenbaar! Ik ben nu 9 weken gestopt (cold turkey) en het deed me vrij weinig. Voor mn gevoel moet de moeilijkste beproeving nog komen, met een wijntje op t terras in gezelschap van andere rokers :see_no_evil: wordt voor mij wel de ultieme test komende tijd!

2 likes

Morgen ben ik een maand gestopt met roken. De eerste weken vond ik het redelijk makkelijk omdat mijn hele mindset er naar stond. Ik merk dat ik het nu veel moeilijker heb. Bijna dagelijks heb ik weer zin in een sigaret en ik ben erg geneigd om te denken dat in het weekend een sigaretje roken niet zoveel kwaad kan. Ik weet wel dat die gedachten helemaal nergens op slaan en ik echt nog even moet doorbijten.

Ik heb de afgelopen weken weer in de weekenden hier en daar een sigaret gerookt (icm alcohol verdwijnt echt al mijn wilskracht :no_mouth:), maar ga daar ook maar weer mee stoppen, want heb nu weer veel meer zin om ook doordeweeks een peuk op te steken.

Ik rookt eerst één pakje in 2 dagen en in het weekend niet, dat zou betekenen dat ik nu op 15 pakjes zou zitten (omg) nu ik 5 weken ben gestopt. Ik denk dat ik met hier en daar een peukje misschien op bijna een heel pakje zit. Voel me dan zo schuldig over dat smokkelen, maar 1:15 klinkt dan weer echt vet goed. Overigens is het zo geweest dat ik dan soms een sigaretje rook op een feestje, dan een week niet, dan opeens 4 sigaretten op een feestje etc.
Denk trouwens dat geen geld --> geen pakje kunnen kopen ervoor heeft gezorgd dat ik met drang ook niets deed. Dus goeie tip: heb geen geld hahah

1 like

Zo ik heb het wel moeilijk gehad hoor afgelopen maand! Allerlei momenten dat ik normaal gesproken had gerookt en ook nu wilde roken. Ook mensen die zeiden ‘ajoh!’ of ‘ga je mee roken’ terwijl ze weten dat ik niet (echt) wíl roken. Ben blij en trots dat ik heb volgehouden :muscle:t4:

8 likes