Stoppen met roken topic

Gatver ik wil echt zo graag roken… ben een jaar gestopt. En vind het niet eens meer lekker. Heb t vorige week nog gedaan. Viel HEEL erg tegen maar ineens mis ik dat soort van rook ontspan momentje ofzo.
Nu maar alle kastjes leeg eten

jaa… ik zag je foto in het whatyourealywear today? of in wat je even kwijt wil… badjas + slippers en grauwe tuintegels ik dacht ohnee die zit te paffen

ik wil ook eigk echt niet roken maar m’n lichaam zendt echt elke 10 sec een signaal naar m’n hersens “ga roken” en dan moet ik weer herkennen en denken nee het is m’n onderbewustzijn ik wil niet roken, het smaakt vies het stinkt en tijdens die gedachten word ik weer onderbroken door “ga roken” naaahhh om gek van te worden!!!

Zo herkenbaar!!
Ik hoop zo dat dat gevoel eens ophoudt want ik denk als ik t probeer dat ik t super goor ga vinden. Maar dat stemmetje blijft soms maar roepen, heel irritant!

Ik ben nu twintig dagen gestopt (heb maar iets van vier maanden vast gerookt) en ik had net ineens zin in een sigaret. Heb dus gerookt en vond het helemaal niet lekker meer, terwijl ik eerst gemiddeld 12 sigaretten per dag rookte. Maar zodra ik een feestje heb of uit ga/op het terras zit en er is alcohol in het spel krijg ik weer zo’n zin om te roken en dan gaat er zo een half pakje doorheen. Heb nu maar met mezelf afgesproken dat ik echt stop met ‘vast’ roken en het bewaar voor als ik er zin in heb tijdens uitgaan/feestje/festival etc. :woman_shrugging:

Ik doe samen met de pleisters (laagste level inmiddels) mn best maar af en toe glipt er nog wel een sigaretje tussendoor. Kom nu van een feestje en heb er 2 losse in mn zak. Maar ik denk dan maar zo lang ik morgen weer verder ga is het goed. In hoeverre dat telt, geen idee

Collega van mij heeft een soort laserbehandeling gehad, in het oor? Bij ons betaalt het werk dat. Hij rookte een groot pakje per dag en sindsdien niks meer.

Ik moet ook echt stoppen met roken, maar ik vrees dat meteen met de gewoonte stoppen niet gaat lukken, dus ik overweeg eerst over te gaan naar een e-sigaret.
Ik vind alleen de informatievoorziening wat summier.
Hier staat nog wel redelijk wat, maar ik zoek meer een plek om echt er in te duiken wat te gebruiken, hoe dat voelt etc.
Maar reviews mogen niet, dus dat is niet zo makkelijk op 1 plek te vinden.

Iemand tips?

Vandaag officieel een week niet gerookt! Ben super trots!

Elke keer dit topic ver vermeden als ik toch weer “nog één pakje” haalde en het telkens weer uitstelde. Hoe kut ik me ook voelde elke keer als ik weer zocht naar een locatie om iets te halen waar ik dan niet ‘te vaak’ kwam of waar ik het risico liep om bekenden tegen te komen.

Het afgelopen half jaar heb ik 2x een paar dagen niet kunnen roken en dat ging me toen verrassend goed af. Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad als het niet ‘kan’ of niet ‘mag’. In mijn geval wist bijvoorbeeld niemand het dus ik rookte alleen thuis. Was ik weg, met familie of vrienden, dan kon het gewoonweg niet en dat maakte het ook makkelijk om los te laten. Helaas als ik dan weer thuis kwam dan begon ik weer.

Ook heb ik het boek in huis Stoppen met roken van Alan Carr ofzo? Jill noemt het ook in haar YT video over stoppen. Noooit gelezen. Elke keer de gedachten om te beginnen met lezen maar dan wel als ik peuken had want je mag schijnbaar niet stoppen als je het boek nog niet uitgelezen hebt. Nou ja, dat werd dus ook een excuus want ik begon maar niet met lezen.

En ineens klikte het vorige week. Ik rookte mijn laatste sigaret na het opstaan en dat was het dan. Ik weet niet precies waarom maar de afgelopen week ging me makkelijker af dan verwacht. Ik denk omdat mijn routine anders is dan normaal vanwege Corona. Ik ben wat andere dingen gaan ondernemen waardoor ik niet in dezelfde sleur is als voorheen. En ik denk dat dat het makkelijker heeft gemaakt om mezelf te herinneren dat ik niet meer wil roken en geen sigaretten meer wil kopen.

Ik heb mezelf afgelopen week ook goed bezig gehouden, afleiding gezocht, gesport, opgeruimd, schoongemaakt, etc. Alles op een andere manier dan normaal en dat heeft gewerkt!

Af en toe wel zo’n momentje dat de verveling erin sloop en ik dacht. Saaaiiii wat moet ik nu, kon ik maar ff dit uur doorbreken met een sigaret. Maar ik kon het makkelijk accepteren dat ik die momenten had en dat het me een zenuwachtig en onrustig gevoel gaf. Hoort erbij, even diep ademhalen, ga iets doen, klaar.

En nu ben ik gewoon een week verder en heb ik mijn eerste bespaarde geld overgemaakt naar een apart spaarpotje op mijn spaarrekening! Yay!

7 likes

Zo herkenbaar! Wat mij hielp (waar ik eerst écht op tegen was) is een datum prikken. En dan niet meteen morgen, maar over één of twee weken. Daardoor kreeg ik het gevoel dat ik moest roken, en keek ik zelfs een beetje uit naar de stopdag.

Het was trouwens echt niet makkelijk, maar dat maakte wel dat ik überhaupt op het punt ben gekomen om te stoppen.

Succes!!

2 likes

Nog steeds gestopt met roken. :partying_face:

Is er trouwens iemand die dit boek van mij wil overnemen? Nieuwprijs is €16,- en ik heb hem letterlijk niet 1x doorgebladerd. Maar het schijnt dus een super goed boek te zijn om te lezen. Ook als je nog niet de mindset hebt om te stoppen. Maar nu ik zelf al bijna 5 weken gestopt ben ga ik het niet achteraf nog lezen.

https://media.s-bol.com/86VjVMQnQ8z2/550x825.jpg

Dit is de video van Jill waar ze het over dit boek heeft:

1 like

Super knap, en dat in deze tijd! :grin:

1 like

Dankjewel! :smiley:

Ik meld me! Ik heb besloten dat ik ga stoppen omdat mijn huid er lelijk van wordt en ik niet wil dat mijn gezondheid naar de knoppen gaat. Gelukkig rook ik minder dan vijf jaar vast.

Hebben jullie gebruik gemaakt van een programma of is het jullie zelf gelukt?

Speciaal een account aangemaakt om dit topic weer wat leven in de blazen (woordgrap). Ik ben al 2 jaar bezig met stoppen met roken. Elke keer zwicht ik er weer voor op de momenten dat de werkdruk toeneemt of er stress is in persoonlijke sferen. En ik ben er zo klaar mee!

Vorige jaar heb ik de sigaretten aan de kant gezet en ben in plaats daarvan nicotine kauwgom en zuigtabletten gaan gebruiken. Dat liep ook weer uit de klauwen: zelfs 's avonds in bed zat ik nog op zo’n tablet te zuigen :expressionless: Kreeg er ook maagklachten van dus toen had ik bedacht dat ik dan maar beter weer kon gaan roken :sweat_smile:

Hoe gaat het met jullie? Nog nieuwe stoppers onder ons?

Ik stop 16 juli met roken na zo’n 7 jaar van minstens 20 sigaretten op een dag. Ik heb 2 keer eerder (al aantal jaar geleden) stoppoging gedaan van maximaal 2 weken.

Ik ga nu stoppen vanwege dat ik zwanger wil worden en zag dat het de kans op zwangerschap wel met de helft kan verminderen. Dus voor mezelf is dit een ontzettende drive om te stoppen! (hiervoor zei ik altijd wel; ik stop sowieso als ik zwanger zou zijn).

Ik heb een intakegesprek gehad met Smoke Free (wordt alles van vergoed) en ga stoppen met behulp van pleisters en zuigtabletten, dit had ik vorige keren niet gebruikt. Ook ga ik nog het boek lezen van Alan Carr.

Wat goed dat je ook hulp hebt gezocht. Een beetje externe motivatie en begeleiding kan zeker geen kwaad.

Het wordt aanbevolen om het boek van Alan Carr te lezen terwijl je rookt. Ik was gestopt, zocht naar motivatie en kwam toen dat boek tegen. Gevaarlijk wel, want ik ben toen weer gaan roken omdat het boek het zei :joy: Na het lezen van het boek stopt, maar toen toch weer verslaafd geraakt aan die stomme vervangers.

Mijn datum staat op 25 juli, dan heb ik vakantie. Ik rook thuis niet. Mijn vriend heeft er zo’n hekel aan, dus ik rook niet in zijn bijzijn.

Wat zijn jouw triggers geweest om weer te gaan roken?

Dankje! Ja dat lijkt me ook zeker wel, als is het niet vaak hoor. 7x telefonisch in 3 maand. En dan 1e keer al direct een dag na de stopdatum (zou eigenlijk 2 dagen later zijn maar dat is in het weekend).

Ah jammer is dat! Kwam inderdaad tegen dat je het dan zou moeten lezen als je nog rookt, dus dat komt voor mij wel uit. Ik stop nu ook in m’n vakantie, uitgaan kan toch niet (dan rookte ik al helemaaal als een malle) dus eigenlijk ook wel het ideale moment.

Weet niet meer precies hoe en wat, maar het was sowieso stress ergens om dat ik weer was begonnen. En ik had ook een enormmm slecht humeur en dat ik continu zat van dat ik wilde roken, dat zelfs m’n vriend zei ga asjeblieft shag halen want dit is niet te doen. (die heeft zelf nooit gerookt).

Hahaha wat erg is dat! Mijn vriend heeft ook nooit gerookt, dus die snap er ook helemaal niks van dat je chagrijnig of humeurig kan worden. Ik praat er met hem ook nooit over. Ook niet dat ik ga stoppen, want dan moet ik weer een hele preek aanhoren over hoe erg het is dat ik nu wel rook :sweat_smile:

Stress is denk ik wel bij iedereen een cruciale factor wat het rookgedrag in de hand werkt. Ik moet een manier vinden om op die momenten niet te denken van ‘alles is toch al naar de klote’. Het werkt ook niet mee dat mijn favoriete collega’s roken. Dan wordt er snel even een rookmomentje gemaakt, en dat ga ik wel missen. En roken en alcohol is helemaal dramatisch! Pilsje, peukje, pilsje, peukje. Word er zelf dan ook bijna misselijk van, maar gewoon doorroken he!

Bij jou veel rokers om in je omgeving of op het werk?

Steunt je vriend je verder wel fijn dan met het stoppen? Ja die combinatie met drank is echt ernstig :sweat_smile:

Snap dat het kut wordt dan inderdaad met je collega’s! Ben je dan van plan om wel mee naar buiten te gaan of dat niet?

Ik heb weinig mensen die roken gelukkig, alleen m’n beste vriendin en haar man, maar zij rookt niet veel. En zie hun ook niet wekelijks. Daarbij zijn ze meeega enthousiast dat ik zwanger wil worden, dus wat betreft steun komt dat vast wel goed.

En op school een paar klasgenoten, gingen altijd met een groepje naar buiten zowel rokers als niet-rokers.

Maar weet nog niet eens of ik in september weer (volledig) op school zit ivm corona, dus dat zal wel meevallen en dan ben ik ook 1,5 maand gestopt.

Verder hou ik de echte reden dat ik stop met roken wel voor me, op een aantal vrienden na :see_no_evil:

1 like

Bij mij was “stress” ook altijd een excuus om te blijven roken. Maar ik maakte het in mijn hoofd ook erger dan het was zodat ik het voor mezelf goedpraatte dat ik mocht roken omdat alles toch tegenzat. Nu ik niet meer rook kan ik tegenvallers makkelijker naast me neerleggen en doorgaan. Waar ik dus voorheen er echt in bleef hangen en liever een peuk opstak dan verder te gaan met mijn dag. Eigenlijk best een soort kinderachtige reactie hoe dat bij mij werkte.

Als trouwens iemand nog dat boek van Alan Carr voor een klein prijsje wil overnemen, DM me!

2 likes