O eh, ja, dat heb ik wel een beetje helaas… Niet zo fijn ook, ben ooit gaan roken vanuit een eetstoornis Dus gevoelig puntje. Ben een paar kilo aangekomen sinds ik gestopt ben, maar blijf het echt 100000 keer belangrijker vinden dat ik nu niet meer dagelijks mijn lichaam zo vervuil met sigaretten.
Zoveel meer snaai ik tot nu toe niet gelukkig. Het is uiteindelijk dezelfde onrust die maakt dat ik trek heb in sigaretten of eten (edit: als in snaaien). Innerlijke onrust die sowieso goed is om anders te leren aanpakken. Oké dat klinkt allemaal heel zwaar en zo verstandig ga ik er nou ook weer niet mee om. Maar dat probeer ik wel.
Precies dit. Hier ook tijdens eetstoornis begonnen, en ik ben in therapie (niet meer voor eetstoornis overigens). Ik wil inderdaad ook die onrust anders leren aanpakken want je blijft m opvullen met ‘rare dingen’. Roken, eten, vervallen in bingewatchen. Goed dat je dat zegt, want dat is een andere invalshoek idd! Niet richten op strikt gaan eten, maar onrust aanpakken
Je kan nog wel “roken” zonder sigaret. Roken wordt door rokers heel vaak gezien als een ontspanningsmomentje en dat komt in feite ook omdat je activiteiten afsluit, even uit de situatie gaat en een paar minuten bewust ademhaalt.
Dat kan ook prima zonder echt te roken natuurlijk! Dus als je onrust voelt, maak een kopje thee, ga uit de situatie en even 3 tot 5 minuten focussen op je ademhaling.
Is gewoon een hele gezonde coping en dan voel je je daarna weer rustig.
Ja!
Jaa je kunt het!!!
Tuurlijk kun jij dit! er zijn miljoenen mensen die niet roken en die leven echt geen half leven waarin ze continu wat missen. Het is gewoon een kwestie ban doorbijten. Heel veel succes
Ik ben er inmiddels 8 maanden vanaf en echt: als ik het kan, kan iedereen het!
Same here! Maar dan 4 maanden
@Whistle en @Hippe_kikker wat goed! Ik ben ook 8 maanden gestopt nu. Ik had nooit gedacht dat ik het kon, maar ook mij is het gelukt. Dus @Feather: je kan het!!
Ik inmiddels bijna 4 maand gestopt, afgelopen week veel dingen gehad waar ik me zorgen om maak en man man man wat had ik zin in een sigaret
Pleisters hebben mij wel echt geholpen! Ik dacht waarom niet alle hulpmiddelen gebruiken die er zijn het is al moeilijk genoeg.
Ik ben gestopt met als concrete aanleiding een week vakantie met schoonouders. Wou al jaren zo een beetje er van af eigenlijk maar nooit graag genoeg. Nu dacht ik van ja als ik straks op vakantie ben met ze en ik wil telkens roken dat wordt echt de hel dat overleef ik niet… ik was echt super verslaafd en afhankelijk van mijn sigaretten. Sprak liever niet met vriendinnen af die niet rookten omdat ik dan ook niet kon roken, verzon smoesjes tegen m’n vriend over heimwee en stress bij weekendjes weg omdat ik met niet vrijuit kon roken etc.
Uiteindelijk ben ik cold turkey, midden in een pakje gestopt met behulp van kauwgoms. Dat eerste stoppen is nog het “makkelijke” stoppen waarbij je even door de lichamelijke trek heen moet. Daarna vond ik het een paar maanden echt zwaar, alsof ik mijn identiteit opnieuw moest uitvinden ofzo. Ondertussen ben ik alweer 2? jaar gestopt denk ik en ben zo blij. Het spaart je zoveel geld, je bent anderen niet tot last, je stinkt niet en vooral je bent niet meer zo afhankelijk!!
Nou dat wou ik even met je delen. Je kan gerust kauwgoms of pleisters halen, het helpt je door die eerste moeilijke dagen/weken heen! Daarna moet je nog geestelijk afkicken maar dan heb je die pleisters al niet meer nodig.
Gewoon pleisters halen! Heb ze deze keer niet gebruikt, maar het kan wel echt heel erg helpen om niet beide vormen van afkicken tegelijk te hoeven doen. Mentaal en fysiek. Niets cheaterigs aan, het is al moeilijk zat! En tegelijk kun je het!
Juist combinatie van nicotinepleister/champix EN gedragsverandering (dus oa tips over afleiding etc) is de meest effectieve manier om langdurig te stopen met roken. Heb je wel eens de huisarts gebeld over wat de mogelijkheden met stoppen met roken in de buurt zijn? Anders via een longarts in het ziekenhuis zou ook goed kunnen helpen.
Wat goed! Echt iets om trots op te zijn! 1 oktober is het voor mij ook een jaar. Nooit gedacht dat het me zou lukken
1,5 maand weer in eerste instantie met champix maar gestopt vanwege bijwerkingen. Blij dat ik het eerste stukje weer gehad heb
nu volhouden. Elke verandering bestaat uit twee dingen. Beginnen en volhouden. (Zal ik vast hier ergens gelezen hebben) dus stap 2 Here I come
Ook 1 jaar gestopt! Mis er niks meer aan. Echt een bevrijding.
Gaat er nog iemand vanaf morgen stoptober stoppen?
Ik heb net mijn laatste sigaret gerookt, heb twee weken terug contact gehad met de POH en heb pleisters en zuigtabletten klaar liggen, ben 2x eerder zonder enige ondersteuning cold turkey gestopt maar wil nu echt blijvend stoppen en hoop dat het op deze manier íéts makkelijker zal gaan.
Ja herkenbaar! Ik probeer dat “nooit meer” stuk een beetje te negeren en gewoon per dag te zeggen, vandaag rook ik in elk geval niet. En dat iedere dag. Dan voelt het niet meteen zo “nooit meer” als je snapt wat ik bedoel .
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Ben zelf ook 2 maanden geleden gestopt, maar liet ruimte over voor op feestjes of met vrienden. Alsnog niet vaak wel gerookt, maar dat ik de optie open liet gaf mij wel wat rust ofzo.
De instelling van @Melman is wel fijn: gewoon dag per dag aankijken. Dan voelt het alvast minder spannend. Zo ga ik het vanaf nu ook bekijken, beetje mijn hoofd tricken.