Stoppen met roken topic

Mijn moeder gaat (opnieuw) proberen om te stoppen met roken. Ze heeft al pleisters, cursussen en pillen geprobeerd en heeft ook een tijdje een e-sigaret gebruikt. Ze rookt al 40 jaar en in alle eerlijkheid heb ik er weinig vertrouwen in dat het haar deze keer wel gaat lukken om te stoppen, maar ik wil niet de pessimistische kutdochter zijn; ik wil haar juist motiveren. Ik hoop al mijn hele leven dat dit een keer ophoudt. Hoe kan ik haar het beste helpen denken jullie? Wat vonden jullie fijn om te horen/ervaren vanuit je omgeving? En heeft er iemand nog een gouden tip?

Goed van je moeder dat ze het weer probeert! Ik vond het zelf heel erg fijn dat er iemand was die al mijn geklaag aan wilde horen zonder daar over te oordelen. En mocht ze toch een keer weer een sigaret opsteken is het nog geen verloren zaak, juist dan is het een moment om te stimuleren om niet nog een tweede sigaret op te steken. Dat heeft mijn vriend ook voor mij gedaan en daar ben ik heel blij mee want in mijn hoofd was het alweer mislukt en had ik het al opgegeven.

Succes!

1 like

Dat is wel een goede tip, dat het niet altijd alles of niets hoeft te zijn. Thanks!

Ik rook al bijna 10 jaar een pakje per dag en ben er he le maal klaar mee! Ik ben de laatste dagen super benauwd en kortademig. Nu blijkt dit niet door het roken te komen maar door paniekaanvallen. Maar man, als dit het gevoel is dat mensen met copd of longkanker dagelijks hebben, pas ik zo hard. Ik ben ook zo geschrokken van dit gevoel.

Ben nu pas 24 uur gestopt. Hopelijk houdt ik het vol. De zin in een sigaret is er totaal niet, al merk ik wel dat mijn lichaam nicotine wil. Hier neem ik maar gewoon kauwgumpjes voor.

De huisarts heeft aangeraden dat ik na mijn vakantie een afspraak maak zodat ik ondersteuning kan krijgen. Hier ben ik wel benieuwd naar. Heeft iemand hier eerder zulke ondersteuning gehad? Vonden jullie dit fijn of niet en waarom?

6 likes

Dankjewel, lief! Hoe gaat t bij jou inmiddels?

Wat knap van jullie allemaal! Doorzetten!

Ik heb ook die eeuwige smoesjes; tentamens, de zomer komt eraan, zo erg is het allemaal niet zolang ik maar stop als ik ooit kinderen krijg. Bovendien ontleen ik echt een deel van mā€™n identiteit aan het roken. Nachtburgemeester moet altijd nog even roken, is iemand Nachtburgemeester kwijt, ah die zal wel even aan het roken zijn / sigaretten halen / een vuurtje regelen. Het is een beetje mā€™n kenmerk geworden, haha. Als ik in de kroeg sta en ik voel me ongemakkelijk of onzeker, huppa en ik steek een sigaret aan.

Ik ging net hardlopen en had daarvoor flink uit mā€™n raam lopen paffen. Tijdens het hardlopen dacht ik oprecht dat ik een hartaanval kreeg, zo slecht is mā€™n conditie en zo kortademig was ik :frowning: echt wat doen we onszelf toch aan

3 likes

De zin in een sigaret is er nog steeds niet. Wel heb ik onwijs rot geslapen en is mijn lichaam onrustig. Iemand hier tips tegen de onrust?

Ik ben midden derrig en rook al sinds mijn 12e maar nooit veel. Als in ik ben nooit iemand geweest die een pakje per dag rookte, meestal maar 1 tot 4 sigaretten per dag. En ik kan ook lange tijd zonder, een hele dag niet roken lukt me prima en bij ziekte een week niet gaat ook prima.

Ik noem mezelf dus niet verslaafd, maar ik denk als je zolang al rookt dat je toch wel enigszins verslaafd bent, maar meer aan de gewoonte.
De laatste paar maanden ben ik zowat non stop verkouden, en als ik verkouden ben rook ik niet. Dus rook soms een week of 2 niet. Dat gaat me makkelijk af omdat ik dan keelpijn heb. Maar als de verkoudheid weer weg trekt dan rook ik weer. En dan komt de verkoudheid weer terug. Geen idee of ik echt steeds virusen aantrek of dat het toch het roken is. Maar nu ben ik echt ff klaar met dat gesnotter. Ik ga proberen te stoppen en kijken of dat ook effect heeft op mn verkoudheden. Mn vriend rookt wel dus hoop dat hij met niet teveel in verleiding brengt. Op t werk gaan ze ook vaak rokenā€¦ ik ben echt zoā€™n meeloper want ik rook (volgens mij) niet om de nicotine shot maar om de ā€œgezelligheidā€ en het meedoen met de rest ofzoā€¦

2 likes

Al 7 dagen gestopt! Wel tijdens het uitgaan een paar peukjes gerookt, maar onwijs trots op mezelf dat ik daarna niet dacht ā€œnaja toch weer gerookt, kan net zo goed weer doorrokenā€. Heb het gewoon geassocieerd met uitgaan en niet met falen. Ik hoop dat het me nog net lang door blijft lukken zodat ik ā€˜sterkā€™ genoeg ben voor de terrassen aankomende zomer.

3 likes

Mijlpaal: ik zit aangeschoten op de bank met lekkere speciaalbiertjes en heb geen sigaret aangeraakt! Mijn vriend heeft wel 1 sigaret gerookt, maar ik kreeg door de lucht juist minder zin om te roken.

8 likes

zoooo nice, lekker bezig!!

1 like

Ik ga eens per week naar de stoppen met roken coach en ben nu bijna 3 weken gestopt ( met oa champix). Ik vind de gesprekken erg prettig en voelt ook als een stok achter de deur. Ik heb ook de app Stoppen met roken ( een rode afbeelding met witte sigaret) die laat zien hoeveel dagen etc je gestopt bent en wat voor een voordelen je behaalt hebt qua lijf.

Succes je kan het

3 likes

Wat goed dat je al 3 weken bent gestopt zeg! Lekker bezig. Die app gebruik ik inderdaad ook. Het geeft mij motivatie om te zien welke doelen ik behaal en hoe lang ik daar nog over doe. Die gesprekken klinken ook wel fijn. Denk dat ik dat gewoon ga doen.

Ik had nog niet echt de intentie te stoppen, omdat ik ook paar dagen niet kon roken. Ik dacht gister ā€˜ik haal zaterdag wel nieuwe voor het uitgaanā€™, en nu kon ik het net niet laten toch al te kopen en daar werd ik ineens heel verdrietig van. Weet ook niet wat ik wil met deze post maar wilde het graag kwijt

En aan iedereen die bezig is met stoppen: super trots!

1 like

Dag 4 en ik krijg ineens zieke afkickverschijnselen op werk. Ik ben onwijs aan het transpireren en onrustig. Alles trilt en ik heb koude rillingen. Daarnaast trekken al mn spieren ook steeds samen en heb ik last van mn maag. Wat voelt dit naar ineens zeg, bah. Hoop dat dit gevoel niet te lang aan houdt want ik raak er bijna van in paniek.

Bij mij ging het vanzelf over na een paar dagen, ik denk dat het bij jou nu zelfs al over is of niet?

Heeft iemand tips tegen de honger? Ik ben nu ruim een week gestopt en ik heb nog steeds elke dsg onstilbare honger. Het neemt nu wel iets af, maar als ik eenmaal begin te eten op een dag dan heb ik de rest van de dag honger. Het is niet eens uit verveling, gewoon echt een rommelende maag. Ik ben ook bang dat mā€™n lichaam gaat wennen aan het vele voedsel en dat ik extreem aankom

2 likes

Het is al iets minder gelukkig! Hopelijk was dit het ergste deel.

Wat ik doe tegen de honger is veel kauwgom eten. Door de kauwgom smaakt het andere eten niet lekker en heb ik er geen zin meer in. Daarnaast wellicht proberen om veel lekker fruit in de buurt te hebben of gezondere snacks? Bv watermeloen en nootjes etc.

1 like

@kali Laat je niet afschrikken door alle lichamelijke verschijnselen! Het heeft bij mij maximaal een uurtje aangehouden en daarna werd ik rustiger. Een collega van mij gaf de goede tip om het te zien als een griepje. Dat is ook eventjes kut, moet je door heen en erna voel je je weer beter.

Heel veel succes met je proces! En wees niet te streng op jezelf als het even niet lukt.

1 like

@Pepernoot ja dat slechte slapen heeft bij mij maar een paar nachten geduurd, nu slaap ik weer normaal!
Bedankt ook voor de kauwgomtip, zo logisch eigenlijk maar toch pak ik elke keer eten.

@kali ik heb dat aan het begin ook gedaan, alle redenen bedenken waarom het kut is om te stoppen. Ja stoppen is sowieso kut, maar wat zijn je redenen om wel te stoppen?
Ik ben minder snel kortademig, sporten gaat een stuk beter, ik heb al ruim een week geen last van mā€™n keel gehad, ik hou nu al zoveel geld over, etc.
En alle smoesjes die je verzint zijn (in mijn geval dan) overdreven. Ja het is terrasweer, je kan gewoon op het terras zitten gezellig (kijk maar naar je niet-rokende vrienden). Je hebt misschien binnenkort een verjaardag waar veel mensen roken, ja maar er is wel vaker een verjaardag en waarom MOET je op verjaardag roken.
Ik snap zeker wat je allemaal bedoelt, want dat deed ik ook zo. Totdat ik me bedacht dat ik me gedroeg als een junk, je bent overal opzoek naar dingen om het niet te doen. Als het je wel lukt te stoppen, dan kom je er achter hoe fijn het eigenlijk is en wat een voordelen het heeft.
Ik bedoel dit zeker niet lullig ofzo, maar meer zodat je ook een andere kant ziet. Ik ben ook helemaal niet geweldig, ik rookte een pakje per dag al ruim 10 jaar lang en ben pas ruim een week gestopt. Het voelt ook nog helemaal niet alsof ik echt gestopt ben, want ik weet nog niet of ik dit de rest van mā€™n leven wel kan volhouden. Wat ik wel in mijn hoofd hou, is dat het niet Ć©rg is als ik een peuk rook, het mag wel van mezelf. Maar het is zo zonde, want dan moet ik weer opnieuw door die lastige eerste paar dagen en dat wil ik niet.
Heel veel succes, het is even lastig maar daarna ben je zo trots op jezelf!

2 likes

Oh ik wil zo graag een vraag stellen, maar omdat dit niet member-only is durf ik het niet. :frowning_face:
@Sensatie: Ik vond het heel fijn om je gedachtegang te lezen! Juist omdat het zo herkenbaar is, is het totaal niet lullig overgekomen. Fijn dat die gedachtegang dan doorbroken wordt met ā€˜je bent gewoon dingen aan het zoeken om het niet te doen.ā€™ Zo, zo, zo waar.

1 like