Studietopic

Ja! Een reep chocola doet het vrij goed. Of gewoon tijdens het interviewen snoepjes op tafel zetten en voor koffie zorgen als het gewoon medestudenten zijn.

1 like

Ik had vandaag een gesprek met m’n scriptiebegeleider en toen zag ik op haar tafel een cv van iemand liggen met echt teeeeeringveel ervaring. Allemaal relevante en interessante dingen zoals assistent bij projecten, studentassistent, ze had allemaal artikelen geschreven en gepubliceerd etc. En nu denk ik echt: hoe ga ik in hemelsnaam aan een baan komen?! Ik zit in zo’n kansloze sector (kunstgeschiedenis) en wil het liefst een onderzoeksmaster doen, maar ik heb letterlijk 0 ervaring met onderzoeken en heb ook nog nooit iets gepubliceerd, terwijl ik wel echt van schrijven en onderzoek doen houd. Ik heb wel vaker van dit soort paniekgedachtes, vooral als ik dan ook aan m’n enorme studieschuld denk, en dan kalmeer ik mezelf meestal met de gedachte dat ik altijd nog kassawerk kan doen of les kan geven op een middelbare school maar dat wil ik helemaal niet. Het gesprek met m’ begeleider was ook kut want ze bonjourde me na een kwartier al haar kamer uit en vond m’ ideeën niet goed omdat het niets nieuws toevoegde en nu moet ik me focussen op een latere periode waar ik niks van afweet :tired_face:
Nou goed, frustraties en paniek alom dus haha

Ja klopt. Ik overdrijf ook haha, maargoed dat andere meisje heeft dat dus al wel gedaan en denk ik meteen AHH dat moet ik ook!!

Ah maar je hebt nog tijd om je onderzoeksvaardigheden bij te spijkeren! Misschien een onderzoeksstage of summer school in de zomer?

En voor onderzoeksmasters kijken ze (hier iig) vooral naar je cijfers, gevolgde vakken en motivatie. Niemand verwacht van bachelor studenten dat ze iets hebben gepubliceerd!

1 like

Zit er hier ook iemand die een hele creatieve studie doet met opdrachten? Ik moet sfeerverslagen en interviews etc. uitwerken en heel weinig echt ‘studeren’, maar heb echt een schop onder mn kont nodig soms en zoek ook een onafhankelijk iemand om mee te sparren over mn opdrachten… anyone?

Had dit ook in een ander topic gezet, maar past hier misschien ook wel:

Is er ruimte voor een stage in je studie? Of ben je bereid om uit te lopen? Misschien kun je een onderzoeksstage doen, dat is ook een goede manier om skills op te doen en misschien contacten voor na je master.

Ja ik heb al een stage gedaan, geen onderzoeksstage alleen. Ik begin in sept aan de ‘gewone’ master, dus wellicht kan ik dan inderdaad een onderzoeksstage doen. Ik heb bedacht dat ik tzt meerdere docenten mail om te kijken of zij wat weten.
Wat betreft jouw vraag hierboven: zou het mogelijk zijn om die stage in de eerste maanden parttime te doen zodat je je vakken kunt halen? Of misschien kun je vragen of je in juli mag beginnen? Als ze je echt graag willen kan dat misschien wel en zullen ze vast bereid zijn om met je mee te denken!

1 like

Geen ervaring met LaTeX, weet enkel dat er zo’n online versie van is waarin het schijnbaar makkelijk gaat. Maar als je geen technische studie doet, inDesign geen optie? Liefde voor inDesign, ongeveer alles ziet er direct professioneel uit als je het een beetje kan. Alleen vind ik mijn scriptie in inDesign zetten dan weer wel vrij kut, zit nu op 78 pagina’s en dit is ongeveer driekwart (en na de draft meeting gaat alles herschreven worden en veel ingekort worden omdat ik iemand ben die veel te veel typt en niet to the point komt, want typend denk ik…)

1 like

Hoe vinden jullie een goed onderwerp voor je (master)scriptie dat ook nog een beetje origineel is? Ik heb het idee dat alles al is gedaan. En hoe geef je het net iets extra’s zodat het een 8+ kan worden ipv een 7? Met rechten kun je ook niet zo veel omdat je enkel literatuuronderzoek kunt doen denk ik.
Beetje stom dat ik er nu al over nadenk want ik ben net klaar met de verplichte vakken van mijn bachelor maar ze zeggen bij ons dat als je je master in 1 jaar wil halen je meteen moet beginnen met je scriptie dus ik wil me alvast orienteren.

Ik vind het zelf een afgezaagde tip, maar wel een waarbij ik merk dat het gewoon heel belangrijk is bij onderzoek: volg de actualiteit. En dan natuurlijk specifiek gericht op je vakgebied. Dus niet zo zeer wat er in de kranten verschijnt, maar probeer er achter te komen wat de “problemen” zijn waar men in de praktijk tegen aanloopt en speel hier op in. Als ik het goed herinner doe jij rechten toch? (Sorry hoop niet dat het stalkerig overkomt maar kan me vaag zoiets herinneren) Ik zou dan ook zeker juridische vakbladen lezen voor inspiratie en via contacten misschien erachter komen wat er momenteel speelt en daar dan op inspelen. En in het algemeen merk ik dat binnen juridische onderzoek (iig dat is mijn ervaring) de focus steeds meer ligt op empirisch juridisch onderzoek (of ja, daar wordt steeds meer over gesproken). Dus misschien is dat ook nog iets (is natuurlijk geen specifiek thema, maar meer in een breder kader).

1 like

Lastig, ik heb geen ervaring met literatuuronderzoek, dus misschien heb je hier niks aan hoor.

Misschien dat je met een docent of hoogleraar kunt gaan praten? Vaak hebben zij goede ideeën waar ze zelf geen tijd voor hebben om het onderzoek uit te voeren en zijn ze meer dan blij als jij het zou willen doen.

Ik denk dat het goed is om in ieder geval veel te lezen: wat is er goed aan eerdere onderzoeken, zijn ze goed uitgevoerd? Zijn de conclusies logisch? Bij een literatuuronderzoek zou ik mij dan richten op niet alleen bespreken wat er tot nu toe is gedaan en hoe het is uitgevoerd, maar juist op ‘wat is de volgende stap’ en misschien kunnen er theorieën uit andere velden worden gebruikt binnen jouw vakgebied. Maar nogmaals: misschien is dit common sense, ik heb het geluk dat mijn vakgebied op kwantitatieve data-analyse is gericht :"P.

1 like

Vraagje aan andere kenners van Kwalitatief Onderzoek: hoe doen jullie dat met informed consent als je respondenten interviewt? Laten jullie de respondenten vooraf iets tekenen of zeggen jullie het kort vooraf aan het interview en vragen dan ter plekke om toestemming? Weet niet zo goed wat gebruikelijk is…

Welke kant wil je op, bestuursrecht of strafrecht of heel iets anders?

Notarieel, dus echt heel iets anders haha.

Hahaha ja heel anders! Dan sluit ik me aan met wat hiervoor werd gezegd: actualiteit onder de loep nemen. Ik weet zelf helemaal niks van notarieel recht, dus weet niet of daar veel veranderingen in zijn zoals bij bijv. Bestuursrecht. En is er anders iets waarvan eigenlijk iedereen wel weet dat het nergens op slaat in notarieel recht, dan zou je kunnen onderzoeken waarom dat aspect niet wordt aangepast/ een oplossing of alternatief zoeken.

Ik hoop dat ik niet klink als een peuter die een volwassen iemand advies geeft nu hahaha

1 like

Vlgs mij is vooraf gebruikelijk of iig om toe te lichten dat ze ook vooraf aan het interview officieel toestemming geven.

1 like

Ik deed dat mondeling altijd, wel al met de voicerecorder aan

1 like

Een thesis in de rechten hoeft zich zeker niet te beperken tot literatuuronderzoek! Je kan bijvoorbeeld knelpunten in het Nederlands juridisch systeem (voor jou misschien specifiek toegespitst op een tak uit het notarieel recht) identificeren en onderzoeken wat hier mogelijke oplossingen kan bieden. Vooral ook out of the box denken hierbij, en inderdaad rekening houden met de actualiteit en bijvoorbeeld de stand van de technologie. Niet alle onderzochte pistes moeten even klassiek juridisch zijn. Voor hoge punten: go the extra mile. Niet enkel info putten uit boeken maar ook mensen interviewen en wanneer je dat doet hoog mikken en geen genoegen nemen met bijvoorbeeld een lokaal functionaris. Maak vergelijkingen met het verleden en het buitenland. Doe eventueel een bevraging als dit relevant kan zijn. Je conclusie kan dan jouw finale keuze zijn tussen de verschillende onderzochte oplossingen.

Ik ben volop bezig met mijn thesis dus ik overdrijf misschien met al mijn suggesties, maar ik snap de drang om goede punten te scoren heel goed! Zat in een thesishulpgroep van de universiteit, er werd daar door de psychologen echt gedaan alsof we voor een voldoende (10/20) moesten gaan, terwijl ik toch wel minstens een onderscheiding wilde. Needless to say dat ik niet goed kon aarden in die groep :stuck_out_tongue:

1 like

De eerste les van een nieuw vak wordt opgenomen en online gezet. Nu zie ik dat de prof bezig is met opnemen en ik kan niet wachten tot het online staat en ik kan kijken. Wat een nerd ben ik ook, haha.

3 likes